Rovat: Szomszédvár - Régió
1999. oktĂłber 02., szombat 00:00
A szabadságharc bukása a nép emlékezetében Nagybányai munkatársainktólA szabadságharc bukása a nép emlékezetében A szabadságharc bukásához kapcsolódó két fő esemény, a világosi fegyverletétel és az aradi vértanúk kivégzése, mély nyomot hagyott a népi emlékezetben. Az 1849. augusztus 13-ai világosi fegyverletétel szívszorító eseményét Horváth Mihály, szabadságharcunk történetírója 1865-ben így írja le Genfben: „Görgey rövid párbeszéd után Rüdrigerrel a hadtestparancsnokokat némi rendeletekkel visszaküldé, s a fegyverek lerakása négy óra tájban az egész seregnél megkezdődött. Sokan a kétségbesés dühében fegyvereiket eltörték; mások forró könnyek közt csókkal illették a hideg vasat; míg mások szitkozódva kiabálták, hogy vezettessenek az ellenségre, de ily gyalázattól kíméljék meg őket. Voltak elég számosan, kik önmagukat végezték ki. Tisztek és közvitézek zokogva borulának egymásra s vőnnek egymástól bucsút. Más csapatoknál a közlegénység átkozódva tört ki a tisztek ellen, őket önzésről, árulásról vádolván. Legsiralmasabb volt a huszárok tekintete, kiknek lovaiktól kellett megválniok. (...) Sokan kedves lovukat inkább agybalőtték, vagy leszúrták mintsem hogy más kézre kerüljenek. A szomorú műtétel estenden valahára véget ért. A lőfegyverek zászlóaljanként gulába voltak rakva, melyek közepén a zászló lobogott; a kardok rendetlen halmokba hányva heverének." A világosi síkon a történetírók szerint mintegy 30 000 főnyi katonaság tette le a fegyvert. Az 1948-as országos néprajzi gyűjtés alkalmával lejegyzett elbeszélésekből, az idézett korabeli szemtanú soraiból megismert hat fő gondolatkör rajzolódik ki: 1. A meglett férfiak, harcedzett és addig győzedelmes katonák szeméből hull a könny a fegyverletétel alatt. – emlékeznek vissza a kérdezettek. 2. Az elkeseredésnek ebben a stádiumában a sereg a saját fegyverei ellen fordul; a katonák inkább maguk pusztítják el kardjaikat, puskáikat, semhogy az ellenségnek kiszolgáltassák. 3. Hasonlóan általános motívum a huszárlovak elpusztítása is. 4. Többen önnön kezükkel vetnek véget életüknek. „A tisztek nagyobb része a kardjába dőlt... sok magyar fiú volt olyan, hogy önmagátul a szuronyába ereszkedett." 5. Tragikus momentum, a helység neve (Világos) és az országot ért végzetes tragédia ellentmondása jelenik meg az elbeszélésekben: Népdalszövegekben is fellelhető az ellentmondás: 6. A gúlába rakott, fellobogózott fegyverek képe szintén minden nyomatos ábrázoláson és a népdalokban is megtalálható. Ezt a látványt idézi az a több változatban is élő népdal, amelynek itt közölt szövegét a széki Csorba Jánostól ismerjük: Kétszer kerülte meg Magyar-országot Harmadikszor is megkerül-te volna Ha Görgey igaz vezérlett volna Ha Görgey igaz vezérlett volna Magyarország német rabjanem volna De Görgey „piramidet" kiáltott Szegény magyar azonnal megis állott S ha Görgey „piramidet" kiáltott Szegény magyar azonnal megis állott Lerakta a fegyverét s azászlóját, Elvesztette örökre sza-badságát. Egy gondolatsor erejéig érdemes még egy kérdéskörrel foglalkoznunk: a fegyvert letevő főparancsnok, Görgey Artúr személye milyen helyet foglal el az emlékezetben. Az utóbbi 150 évben a közvéleményt napjainkig megosztotta Görgey katonai és politikai megítélése. Mi most a népi emlékezetet vizsgáljuk meg. Az 1948-as centenáriumi gyűjtés során feltett kérdésre – amit reprezentatív mintavételnek is felfoghatunk –, miszerint árulás volt-e Görgey cselekedete, avagy jóhiszeműség, katonai józanság, katonái életét feleslegesen nem kockáztató lépésként ítélik-e meg, az alábbi válaszok érkeztek a 457 megkérdezettől: 204 árulónak tartja (44,64%), 194-en nem árulásnak, hanem józan katonai, hadászati számvetés eredményének tartja (42,25%), további 59 megkérdezett nem tud állást foglalni, bizonytalan (12,91%). Természetesen a Görgey seregében szolgáló katonák az árulás vádját elvetették, s inkább a katonai tényeket sorolták, miszerint a 25-30 ezres, Görgey által vezetett hadsereg ekkor már mintegy 200 000-es orosz és osztrák haderővel állt szemben. Minden bizonnyal a Görgeyt pozitívan megítélők körében született az a dunántúli névnapköszöntők szerkezetét követő népdal, amelyben a szabadságharc nagy hősei közül Görgey sem maradt ki: Benne van a magyar vér Éljen a két hazafi Perczel Mór és Görgey Perczel Móric kiáltja Éljen az ő huszárja Kossuth Lajos virágszál Éljen míg a világ áll Túl a Dunán innen is A fegyverletétel szomorú emlékezete a népdalokon kívül a sokszorosított képeken, színes, vagy egyszerű kőrajzokon fedezhető fel. Jellemző, hogy a fegyverletétel első ábrázolása már az 1850-ben kiadott, Szilágyi Sándor: „Görgey és fegyverletétele" című pesti könyvecskéjének kiszedhető mellékleteként is megjelenik. Az ábrázolás népszerűségét mutatja, hogy a Vasárnapi Újság még húsz évvel a gyászos események után is időszerűnek látja a névtelenül közölt egykori rajz újraközlését. A világosi fegyverletétellel kapcsolatos hagyománynak egyik legszebb példája a maga korában népszerű „Honnan jössz te oly leverten jó pajtás..." kezdetű dal, amelynek sok variánsa közül Bartók 1907-es gyergyócsomafalvi gyűjtését mutatjuk be. Mért sír egyik szemed jobban, mint a más? Mért látok orcádon oly nagybánatot, Mintha elmúlt volna mindenvíg napod? Szomorúan szól a harang, temetnek, Sírhalomra gyászkoporsót vitetnek. Talán sírt még a nagy Isten maga is, Hogy a földön nem maradt egymagyar is. Verje meg a három Isten Görgeyt, Mért adta el a szép magyar nemzetjit. Ha Görgey igaz vezérlett volna, Most a magyar német rabja nem volna. Szabó Zoltán |