Apropo, bor...
Apropo, bor...
A közelmúltban zajlott VII. Magyar Borok Útja Rallye itinerjében
idén Sopron is szerepelt. Néhány alkalmi pilótával és navigátorral
a Hotel Sopron Vinnosseumában tartott pihenő és borkóstoló alkalmával kiderült,
hogy a "Sok kilométer, sok játék, sok bor" mottó mindenkinél mást jelent
a gyakorlatban.
Trokán Péter színművész több palack Rosét cipel.
- Nagyon sok szállal kötődöm a borhoz, mondja a színész, akit idén
újra láthat a soproni közönség. Édesapám kocsmáros volt, és mindig az volt
a vágya, hogy szőlője legyen. Az ő emlékére vettem egy szőlőst, azt művelgetem.
Szerintem jó minőségű a borom: fűszeres Tramini illatosabb a soproninál,
mert a Balatonfelvidéken terem.
Nagy örömömre szolgált, hogy eljöttek a soproni borosgazdák a rendezvényre,
mutat a palackokra.
- Még nem tudom, hogy milyenek a soproni borok - mondta Bánó András
szerkesztő-újságíró, akit minden jel szerint a társaság Sopronba érkezését
követő harmadik órában is még kissé korán kérdeztem a bor minősége felől;
ez bizonyítja, hogy a rallye és a társaság valóban fontos része az eseménynek.
Úgy
tűnik, teljesen valós az a továbbiakban sokat és sokak által hangoztatott
állítás is, hogy a versenyzők olyan tájakra jutnak el, ahol azelőtt soha
nem jártak, legalább is Bánó Andrásék példája ezt igazolja. A verseny második
napján navigátorostól, pilótástól és térképestől együtt eltévedtek, olyannyira,
hogy egyszer csak a Tiszával találták szembe magukat.
Ráleltek egy kompra, ezért átkeltek a folyón.
- Ha nem veszek részt a rallyen, akkor az életemből kimarad ez az élmény,
hogy milyen komppal átkelni a Tiszán - meséli lelkesen az újságíró.
A tavaly utolsók lettünk és ezt egy nagyon szép
serleggel jutalmazták. Most, miután hivatalosan is bejelentettük, hogy
megpályázzuk az utolsó helyet, hirtelen nagy harc indult el az utolsó helyezésért,
ami legalább annyira éles, mint az első helyért folytatott. A versenytársak
ráadásul minden trükköt bevetnek, hogy utolsók legyenek; például délutánig
el sem indulnak…
Éppen borkóstolóra indult Berényi János, aki bár versenyzőként
is szívesen részt vett volna a rallyen, egyéb elfoglaltságai miatt ezúttal
meg kellett elégednie azzal, hogy a Hotel Sopronban kvázi házigazdaként
fogadja társaságot.
-
A rallye és a borfogyasztás érdekes párosítás- gondolkodik el a GYSEV Rt.
elnöke. Vasutasként azt kellene mondanom, hogy a sok szép bort adó borvidéket
vasúton kellene megközelíteni, de a gyorsaság szempontjából mindenképpen
a kocsi előnyös. Egyébként meg jó ötletnek tartom a rendezvényt, jövőre
talán sikerül elindulnom a mezőnyben. Aztán témát váltva Berényi János
kifejti, hogy a borok közül inkább fehér száraz borokat kedveli, amikor
Sopronban van, akkor a sopronit, Villányban a villányit, Egerben az egrit,
Tokajban a tokajit…
- Úgy találom, hogy hál'Istennek a magyar bor nagyon jó - fordítja
komolyra a szót.
Ezzel a véleménnyel Viniczai Sándor szakújságíró is egyetért,
amint azzal is, hogy a borok útján szervezett rallye egy remek ötlet, annak
ellenére, hogy – mint mondja – "antagonisztikus a versenyzők helyzete".
Ez utóbbi állítást természetesen meg is magyarázza:
-
Egyrészt szeretnék minél többet megtudni a magyar borról, tehát minél többet
kóstolni, másrészt pedig ott ülök a volán mellett és folyamatosan koncentrálnom
kell, vagyis a napközbeni fogyasztás kizárt. A verseny zajlik, a feszített
programhoz alkalmazkodni kell, a feladatokat meg kell oldanunk, tehát nem
lehet csak úgy eltűnni egy borospincében.
Sopronban a borvidék nagyon jó keresztmetszetét
kaptuk. Évek óta figyelemmel kísérem a soproni borászat fejlődését. A korábban
markáns savakkal, durvább ízvilággal rendelkező borok mára már lefinomodtak,
sokszínűvé váltak. A soproni Kékfrankos mellé fölzárkóztak a fehér borok
is, valamint a kékszőlőből is nagyon szép borokat készítenek a soproniak.
A rendezvény fontos, mert olyan potentátok vesznek
részt azon részt, akik jelenlétükkel, a borral kapcsolatos gondolataikkal
felhívják a figyelmet a borra.
Kuncze Gábor is úgy véli, hogy a magyar borok útján szervezett
rallye ötlete reklámértéke miatt jó.
- Minden egyes évben azt erősítik meg bennem a rendezvényen tapasztaltak,
hogy a borkultúránk folyamatosan fejlődik - mondja a politikus, aki az
első boros rallyenak "még csak" fővédnöke volt, amikor pedig már ráért,
a részvételt is vállalta. Bánó Andráshoz és többekhez hasonlóan megemlíti,
hogy erőssége a rendezvénynek az, hogy olyan helyekre is eljuttatja résztvevőit,
ahova egyébként nem utaznának el.
Pedig, fűzi hozzá Kuncze Gábor manapság a divatos
külföldi utak, nyaralások helyett talán a szülőföld szépségeit sem kellene
mellőzni, hiszen gyönyörű vidékeink vannak. Igazi élmény a történelmi borvidékekkel,
pincészetekkel, borászokkal való ismerkedés.
- A borban az a jó, hogy napszakhoz, ételhez hangulathoz más-más bort
iszik az ember - véli a politikus, aki egyébként – a Tokaji Aszú kivételével
– a száraz borokat kedveli.
Mindezekkel Kunczéné Fellegi Katalin teljesen
egyetért, mint ahogyan a legtöbb feleséghez hasonlóan azzal is, hogy amint
olyan helyre érkezik a mezőny, ahol borkóstolás következik, attól kezdve
ő a sofőr.
- Sopronban nosztalgiáink vannak. Itt voltunk nászúton és utána is
nagyon sokszor jöttünk vissza az évfordulón Sopronba. Ilyenkor mindig lementünk
a Cézár pincébe, ott mindig ugyanazt az ételt rendeltük, és hozzá soproni
Kékfrankost ittunk.
A soproni borokat kóstolva azt tapasztalom, hogy
sok a pozitív változás, egyrészt színesedik a választék, másrészt a Kékfrankos
is egyre több új vonást mutat: egyre jobb, egyre versenyképesebb; megjelentek
a korábban nem létező fehérborok, meg a Rosé - mondja szakértelemmel a
politikus.
Bács Ferenc színművész, aki három éve már a soproniaknak játszik,
komolyan elgondolkozik azon, hogy a vezetés meg a borkóstolás "egy pályán
mozog-e". Végtére is kiderül, ő nem a rallye résztvevőjeként van jelent,
sőt egyelőre úgy tűnik, hogy e tekintetben győzködni sem nagyon érdemes.
Hegedűs Zoltán a Tokaj kereskedőház Rt. vezérigazgatója (rendezvénysorozat
egyik fő szponzora) szerint, – aki egyébként szintén vezetett és versenyzett
– szép a soproni borválaszték.
- A gyerekeim a soproni és a tokaji boron "nőttek fel" - mondja, mert
kiskoruk óta Sopronba jártunk pihenni, így alkalmunk volt a soproni borokkal
is megismerkedni.
A boros rallye alapvető célja, hogy minél szélesebb
körnek bemutassa a magyar borokat, a történelmi borvidékeket, azokat, akik
a legmodernebb borászati technológia felhasználásával a világpiacon jól
eladható termékeket állítanak elő. Ebben a csapatban 80 autóval indultak
azok, akik a magyar bor mellé állottak. Ők meggyőződtek arról, hogy valóban
kiváló eredményeket ért el a magyar borászat. Bízzunk abban, hogy ezzel
használnak a bor presztízsének.
Pió Márta filmes stáb tagjaként kísérte hat éven keresztül a
rallyet, mígnem kedvet kapott arra, hogy aktív versenyzőként is induljon,
sőt főszerkesztőjét is elcsábította.
- Más versenyezni, mint az eseményeket csak kísérni. A feladat összetettebb.
Egyet megtanultam a hat év alatt. A verseny nem arról szól, hogy mindenáron
nyerni kell, hanem arról, hogy felfedezzük és megismerjük a gyönyörű vidékeket,
egymást, élményekkel gazdagodjunk. Losonczi Líviával úgy indultunk, hogy
a szőke nők versenyét megnyerjük, de az induláskor már csalódtunk, mert
kiderült van még szőke nő konkurensünk. Ennek ellenére mi értesítettük
őket egy trafipaxról, tehát már egy fairplay díjra jók vagyunk.
- Úgy látom a magyar borosgazdák magabiztosak, pontosan tudják, hogy
mi vár rájuk és minden erejükkel készülnek az uniós csatlakozás utáni versenyhelyzetre
- értékeli tapasztalatait Losonczi Lívia a MTV Európa Magazin főszerkesztője.
Elsősorban mentalitásban, másodsorban marketingben
van óriási különbség a Magyarország és az EU között. Nyugaton sokkal jobban
értenek a boraik eladásához. Nyugaton is kapható magyar bor, de a legtöbb
áruházban nincs jól látható helyen. A nyugat- európai boroknak azért jó
a hírnevük, mert hosszú távon mindig ugyanazt a minőséget produkálják,
erre kellene a magyar borászoknak is jobban figyelni. Mindenki a saját
termékeit hirdeti, nekünk, magyaroknak is a magyar árut kellene hirdetnünk
és vennünk, még akkor is, ha többe kerül a külföldinél.
A finnek példáját említi a televíziós szerkesztő,
akik a finn mezőgazdasági árut annak ellenére részesítik előnyben, hogy
drágább az importáltnál. Büszkéknek kellene lennünk arra, hogy tudunk jó
minőséget előállítani.
Az Európai Unióban minden ország igyekszik megőrizni
kulturális identitását; ez utóbbi része az adott ország konyhaművészete,
étkezési szokásai. Magyarországon ezzel ellentétben pedig, nem a hazai
sajátosságainkat kínáljuk a külföldieknek. A gasztronómia az egyik olyan
terület, amelyen megőrizhetnénk identitásukat.
És hogy a soproni házigazdákról se feledkezzünk
meg: Pratser Ferenc hoteligazgató és Molnár Tibor hegyközségi elnök
- Ahogyan az országban az egész borkultúra fejlődik a bor-rallye is
egyre kedveltebbé válik Körülbelül 1600 kilométert tesz meg a mezőny és
egyre több borász látja szívesen a társaságot, többen vannak olyanok, akik
nem egyszerűen a szórakozás miatt jönnek el, hanem tényleg felvállalják
a magyar bor marketingjét - mondja Száraz Lajos, aki Radek Józseffel a
Pannonhalmi Történelmi Borvidéket propagálja. Létezik a borvidékek közötti
konkurencia is. Mindenki azt szeretné, hogy minden borvidékre eljusson,
a borvidékeknek is jó, ha arra vezet a rallye útvonala. - A tavalyi bor-rallyen
a csongrádi, nem túl ismert borvidéket is érintettük, és szokatlan módon
Szegeden szállt meg a rallye, holott Szeged nem kifejezetten a boráról
híres. A soproni borokkal meg könnyű helyzetben vagyok - vallja be Száraz
Lajos, mert Sopronban voltam katona; sok jó soproni bort ittam. A soproni
borok marketingjét a szomszéd szemével nézve, tanulságos és talán megszívlelendő
megállapításokat is tett az egyetlen megyei résztvevő: a soproni borok
marketingjében nem válik egyértelművé, hogy a bor – az elterjedt szemlélettel
ellentétben – egy nem alpesi vidékről származik; az újszerű borok címkéinek
üzenete sincs mindig a tartalommal összhangban vélte Száraz Lajos.
té
|