CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: Szomszédvár - Régió

1999. február 02., kedd 00:00


A borsos számlát állni kell!

német tudósítónk írása

Utasbiztosítás Németországban

A borsos számlát állni kell!

Németország területére csak akkor szabad beutazni, ha az utas rendelkezik baleset- és betegbiztosítással. Ezt ugyan a magyarok esetében szinte soha nem ellenőrzik, mert hazánk fiai etéren is megbízható hírben állnak, mindez ne andalítson el senkit. Mindenkinek saját érdeke is, hogy megfelelő utasbiztosítással rendelkezzék.

Azt érdemes megfontolni, hogy hol köti az utazó baleset- és utasbiztosítását. Ennek az oka egyszerű: a magyarországi biztosítás általában csak addig a határig fedezi a költségeket, amennyibe egy- egy betegség ellátása Magyarországon kerülne. Márpedig ha egy nátha Magyarországon mondjuk tízezer forintba kerül, Németországban pedig 200 márkába, akkor a beteg 150 márkás ráfizetéssel gyógyul meg. Még szembeszökőbb a biztosítási szakmában közmondásos vakbél-perforáció kórházi költségeinek különbsége, hiszen az azonnali beavatkozást igényel, márpedig a kórházi műtét és utókezelés a Szövetségi Köztársaságban összehasonlíthatatlanul drágább mint Magyarországon.

Például: egy turistaként látogatóban a Rajna partján járó idősebb hölgy „hexensusszához" házigazdái kihívták az orvost. A számla márkára kerekítve így festett: „látogatás inkl. tanácsadás" (vagyis a kézfogás) 63 DM, „útiköltség 2 km-n belül" 10 DM, „beható vizsgálat", (pulzus, vérnyomás) 27 DM, injekció (beadása + anyagköltség) 41 DM. Egy alig tízperces villámlátogatás tehát forgalmi adó nélkül több mint 140 DM kiadását okozza. Még horribilisebb a halaszthatatlan fogászati beavatkozás ára, itt tényleg érvényes a mondás: még a pofon sincsen ingyen.

A magyar utas ugyanolyan ellátásban részesül, mint bárki. A számla kiegyenlítésének módját (melyik biztosító, esetleg készpénz vagy kezes) az orvosírnok ellenőrzi. Az utasbiztosítottat magánbetegnek tekintik, akinek részletes számlát küldenek. A tapasztalat az, hogy szívesebben veszik, ha a beteg vagy egy helyi illetőségű személy állja a számlát, amelyet aztán a biztosított téríttet meg odahaza, mert a praxisok nem szívesen leveleznek a magyarországi biztosítókkal, de végső esetben ettől sem riadnak vissza

A gépjármű-biztosítást kötni kívánóknak nincs választási lehetősége. A kötelező felelősségbiztosítást kinek-kinek a hazájában kell megkötnie, pontosabban ott, ahol a gépkocsi a forgalmi engedélyt megkapta. Ilyen érvényes kötelező felelősségbiztosítás nélkül a gépjármű be sem léphet a Szövetségi Köztársaság területére. Német felelősségbiztosítás akkor köthető, ha a kocsit Németországban jelentik be és az német rendszámot kap - mi több, ilyenkor kötelező németországi biztosítást kötni. Az utazás előtt érdemes meggyőződni arról is, milyen feltételek mellett érvényes a kötelező felelősségbiztosítás a Szövetségi Köztársaságban. Biztosító társaságonként különbözik ugyanis e feltételrendszer, de általános tapasztalat, hogy viszonylag csekély pótdíjért előnyös pótbiztosítások köthetők.

Aki nem rendelkezik casco-biztosítással, bizony nagyon megjárhatja, ha hazájától távol szenved önhibájából okozott balesetet. Csak a gépjármű elszállíttatása súlyos összegekbe kerülhet, nem is szólva a szervizköltségekről. Mi több, érdemes elgondolkodni a gépjárműben utazókra vonatkozó utasbiztosításról és a jogvédelmi biztosításról, amely akkor segít, ha vitás esetre kerül sor. Ez a közlekedési balesetek során igen gyakori, márpedig a német igazságszolgáltatás nem olcsó mulattság, egyedül az ügyvédi tiszteletdíjak horribilisak.

J.Gy. (Oberhausen)