CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: Egészség

2002. szeptember 24., kedd 16:36


Európai Autómentes Nap Sopronban

Európai Autómentes Nap Sopronban


Az esős időjárás ellenére Sopronban közel 200 ember gyülekezett reggel 9 órakor azzal a céllal, hogy népszerűsítsék, illetve demonstráljanak az Európai Autómentes Nap gondolatiságát.
A Polgármesteri Hivatal és a Castanea Környezetvédelmi Egyesület által szervezett rendezvény a Sopronért díj című önkormányzati kitüntetés átadásával kezdődött, melyet Németh Roland atléta vehetett át dr. Payer Erzsébet alpolgármestertől.


Az idei Európa Bajnokság 4. helyezettje, Németh Roland a város indítóbizottsága nevében aláírásával hitelsítette a “Pannon Tekercs”-et, amely nyomon kísérte annak a 10 kerékpárosnak az útját, akik Sopronból Zalaegerszegig 120 km megtételét tűzték ki célul. Városunkat Varga Béla a Heavy Tools Egyesület tagja képviselte.

Németh Roland és a többi elszánt résztvevő ezután kerékpáron végighaladt a Várkerületen, majd az eső ellenére nézői lettek a a II. City Cross versenynek.

A City Cross (városi kerékpárverseny) az országban egyedüliként – az Európa-i Autómentes Nap elmaradhatatlan programja. Híven az akadályokkal tűzdelt útvonalon a kerékpárosok nem mindennapi ügyességről tettek tanúbizonyságot.

A zsűri három kategóriában hirdetett eredményt:
1., 0-18 évig
    - Kátai László (Sopron)
    - Vértesi Bálint (Heavy Tolls)
    - Türk Levente (Sopron)

2., 18-30 év között
    - Németh Gyula (Soproni Kerképáros Klub)
    - Horváth Csaba (Heavy Tolls)
    - Kövér Zsolt (Soproni Kerképáros Klub)

3., 30 év felett
    - Németh Frigyes (Frickli)
    - Schmidl Károly (Sator)
    - Kedmenec József (Sopron)

A versenyt követően a gyerekeknek meghirdetett aszfaltrajzversenyre került sor, melynek keretében a kerékpárosokról, természetjárókról készített rajzokat díjazta a zsűri.

Kapcsolódó rendezvényként a GySEV ingyenes kerékpárszállítást, és ingyenes utazási lehetőséget biztosított Sopron-Fertőboz útvonalon, valamint vasúti kocsi és mozdonybemutatóval várta a látogatókat.

A Kisalföld Volán az idei évben a helyi járatokon díjmentes utazási lehetőséget biztosított, valamint a Rondellánál környezetbarát autóbusszal ismerkedhettek meg az érdeklődök.

Az autómentességet a szervezők igyekeztek a Várkerület forgalmának megváltoztatásával elérni, amely a délelőtti időszakban semmiféle fennakadást nem okozott az autósok számára. A vezetők toleránsak voltak, melyet ezúton is köszönnek a szervezők.

A rendezvény szervezésében hatékony szerepet vállalt a Soproni Polgárőr Egyesület, az Aktív Soproni Ifjak, segítséget nyújtott a Soproni Városüzemeltetési Kft, a Nyugat-Dunántúli Regionális Marketing Igazgatóság és az Internet-Sopron Egyesület.
A szervezők mindenkinek a támogatását abban a reményben köszönik, hogy jövőre ismét tehetnek valamit Sopronban a levegő tisztaságáért, az autómentes közlekedésért.

*

Az soproni Európai Autómentes Nap alkalmából tegnap kerekasztalbeszélgetést rendezett a MTESZ székházban a  Castanea Környezetvédelmi Egyesület, Közlekedés Sopron címmel.
A meghívottak között volt:Taschner Tamás a Magyar Turizmus Rt. Nyugat-Dunántúli Regionális Marketing Igazgatóság vezetője, Horváth Csaba a Heavy Tools Egyesület képviselője, dr. Kerekes István a GySEV RT. kontrolling osztályának vezetője, Szóka Sándor a Polgármesteri Hivatal Városüzemeltetési Iroda főtanácsosa, Kovács László a Mozgáskorlátozottak Soproni Egyesületének elnöke és Fekete Győző a Kisalföld Volán Rt. Soproni üzemének üzletág vezetője.

A Környezetvédelmi Egyesület célja a kerekasztalbeszélgetéssel az volt, hogy a meghívottak a  város polgáraival együtt – akik kis számban képviseltették magukat –  cseréljék ki gondolataikat Sopron és környéke közlekedési helyzetéről, megoldandó kérdéseiről.

A beszélgetés indítója Taschner Tamás volt aki, felhívta a figyelmet, hogy a tömegturizmusban – különösen az egészséges életmód térnyerésével egyre inkább teret kap a kerékpáros-, görkorcsolyás-turizmus. Mint Sopronban úgy Magyarországon is megoldatlan a kerékpárral érkező vendégek, az ő igényüket is kielégítő elszállásolása. Siralmasnak nevezte a Sopron és környéki kerékpárút hálózat  meglévő szakaszait is.
Taschner Tamás gondolatihoz csatlakozott Horváth Csaba is, aki sérelmezte, hogy az  Egyesületük, idén képtelen volt megrendezni, a 96-tól nagy sikerű hegyikerékpárversenyt a soproni erdőben. Szintén probléma, hogy mind a ami napig nincs rendezve a biciklisek helyzete a soproni erdőkben. A részükre 1997-ben kijelölt út már régóta használhatatlan. Mint Horváth Csaba emlitett e kérdésben többszőr megkeresték az Erdőfelügyelet, kompromisszumos megoldást is ajánlva, ők azonban e  probléma megoldásában teljesen elzárkóznak.

dr. Kerekes Imre beszámolójában kiemelte, hogy a vasúti közlekedés nem inkább helyi, hanem helyközi szintem valósul meg. Helyi szinten is. Fontos, azonban, hiszem zajos lehet is a környezete is szennyezheti. Ennek érdekében a GySEV próbál környezetbarát mozdonyokat vásárolni melynek épp aktuális példája a két Siemens mozdony vásárlása is.
Szintén a környezetvédelemhez kapcsolódik a vasút azon szerepe, hogy a veszélyes anyagok szállítása ezen körülmények között biztonságosabb, mint közúti forgalomban.

Szóka Sándor a Polgármesteri Hivatal Városüzemeltetési Iroda főtanácsosa, a kerékpárutakkal kapcsolatban elmondta, sajnos mind a mai napig nem rendezett a kerékpárutak tulajdonviszonya, telekkönyvi besorolása sem. Az önkormányzatoknak se pénze se eszköze nincs ezek karbantartására. A városi kasszát eléggé megterheli a már meglévő közúthálózta karbantartása is.

Kovács László a Mozgáskorlátozottak Soproni Egyesületének elnöke, ezt a fórumot is felhasználva felhívta a figyelmet, hogy különösen az új utak, közintézmények építésekor, vagy felújításakor vegyék figyelembe a mozgásában korlátozottak igényeit is, az alacsonyabb járdaszegély, vagy emelőszerkezetek a közintézményekben.

Fekete Győző a Kisalföld Volán képviseletében több megértést kért a város polgáraitól, de minde igényt ők sem tudnak kielégíteni. A vonalmódosításoknál is az utazóközönség érdekeit veszik figyelembe. Immáron a húsz vonal 24-re módosult. Távolabbi céljuk a Várkerület teher-mentesítése, azonban Sopron forgalmának nagy része a Vérkerületen zajlik, ezért ez már városfejlesztési, rendezési körbe is tartozik.

A beszélgetés zárásaként a meghívott vendégek válaszoltak a jelenlévők kérdéseire.

 
Szöveg: Németh Zsanett, Nagy Árpád
Fotó: Tóth Szabolcs