CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: KultúrVáros

2002. oktĂłber 02., szerda 01:49


Paulovics László bejárt útjai

Paulovics László bejárt útjai

    Virágok, íróportrék, kompozíciók. A Paulovics Lászlót jellemző technikai, műfaji, gondolati sokoldalúság, és a modern képzőművészet bejárt útjai egyaránt leolvashatók a művész soproni Erdélyi Házban kiállított képeiről.
    Ez az jelenti: sikeres a rendezés, a válogatás, hiszen a tárlat egyik célja éppen Paulovics László – alias Lász Paulo Paulovics – művészetének összegző bemutatása volt.

A kiállítást Kántor Lajos, a Korunk főszerkesztője nyitotta meg

Amint azt Kántor Lajos, a Korunk főszerkesztője megnyitójában is említette a kor különböző extrém (vagy legalább is annak tartott) művészi megnyilvánulásai és stílusai mellett Paulovics László hagyományosnak számító táblaképeiről a művészet eme műfajának lehetséges megújítása egyaránt ki- és leolvasható. A tárlat anyaga a hely lehetőségeihez képest az alkotó eddigi munkáinak szintézisét nyújtja. A hely adta lehetőségek, pedig ezúttal kizárják a monumentális jellegű munkákat a nagyméretű intarzia-, textil-, kovácsoltvas, kerámiamunkákat; a még meglévőket: mert az Erdélyben megsemmisítetteket, eltűntetetteket, – ugye – nem kizártnak kell tekinteni.
A művész munkásságához tartozó, harminc éves színházi tevékenysége alatt több mint száz díszletet, kosztümöt tervezett, a Kriterion és Dacia kiadóknak könyvillusztrációkat készített, és a színházi műsorfüzeteket, plakátokat, az erdélyi napi- és hetilapoknak készült irodalmi művek illusztrációit is legalább gondolatban hozzá kell tenni a Sopronban bemutatott kiállítási anyaghoz, ha már valamiféle szintézisről beszélünk.

Még a hetvenes évekből származnak Paulovics László "magán-mitológiái", a komor, ugyanakkor kiszolgáltatottan és sebezhetően nyitott kompozíciójú grafikák, amelyek a mítoszok világát próbálják meg a hetvenes évek Erdélyébe aláhozni, ha már a valóságot felemelni lehetetlen. Lehetetlen és megpróbálni is fölösleges mondja ki Paulovics Mitológiai sorozata a maga vizuális nyelvén, amelyre csak a grafika lehetett alkalmas. Reményvesztett, maguk és környezetük számára felismerhetetlen, ám mégis a küldetés feladatával "megterhelt" alakok küzdenek, láthatóan fölöslegesen, valaki(k) és már egymás ellen is, vagy csak vágyakozva "tekintenek ki" a kompozícióból.
Nagyrészt a nyolcvanas években születtek az íróportrék, amelyekre szerkesztettségükben ugyanaz a – bemutatott grafikákra jellemző – nyitott komponáltság érvényes és amelyek példázzák, hogy nem csak a portrékészítésnek, de egyúttal a vizuális jellemábrázolásnak is mestere Paulovics. A kompozícióvá szerkesztett íróportrék valódi lejegyzett és számtalan képi idézettel válnak üzenetükben még fajsúlyosabbá, az írói gondolatok konkrét kimondójává.
Paulovics Déry Tibort, Illyés Gyulát, Bartókot, Kodályt, Ady Endrét, Szolzsenyicint, Kós Károlyt, Szilágyi Domokost, Márai Sándort, Madáchot, Petőfit Thomas Mannt, Beckettet, Franz Kafkat egyaránt megrajzolta.
Aztán a képek közé oldottabb hangulatot visznek az olaj fényét (is) megcsillantó virágok melegebb és telítettebb színekkel, akárcsak a tárgyak, üvegek olajkompozíciók, amelyek statikusságukban a művész egy újabb "lélekállapotáról", de legalább pillanatnyi helyzetéről szólnak. Nézem a képek alján, felső részén – éppen melyiken hol található – a dátumot: többnyire a kilencvenes években festette (vagy fejezte be ?) azokat. A kiállított virágkompozíciók nagyon jól illusztrálják az absztrakt felé való haladás útját, amelyre megérkezve az egészen a folt-hatásúvá kiteljesedő vonalak, a spontaneitás látszatával megrajzolt és -festett új művészeti nyelvet magabiztosan használó alkotó akár egy-egy korábbi motívumát is felhasználva alkot egységes és egyediségében is figyelemreméltó kompozíciót. Felismerhető, olykor klasszicizáló alakok, életterek, motívumok "világvárosi – sőt hovatovább külvárosi" módon átfestve, -satírozva, "spray-művészetre" emlékeztető vonásokkal átfogalmazva, mondhatni aktualizálva a mába vezetnek.
- Mindent befogad ami érték, és ami mond valamit a mai világról - vallja Paulovics, aki érzéseivel, gondolkodásával, a világ dolgaira való reagálásával teljes mértékben benne van műveiben. Ezért hiteles a művészete. Paulovics nem átminősíti a tárgyakat, a világot, hanem azokhoz való mai viszonyulásunkat írja képbe, mindazt, amilyen érzéssel, amilyen sietséggel (sebességgel), amilyen odafigyeléssel fordulunk feléjük, vagy éppen elfordulunk azoktól.

Képeiről leolvasható az otthoni indíttatás, a Németországi évek, és a meglelt otthon: Szentendre. Leolvasható állomások és – annak, aki időt szán Paulovics képeire – leolvasható életek, sorsok, lelkiállapotok, reménységek és reményvesztettségek tárulnak fel.
Mitologikus harcok, katedrálisok színharmóniában, de megbomlott, értelmezhetetlen statikával, alkotók – magyarok és európaiak – szellemi nagyságukban, bizony a művészi mellett Paulovics László bejárt emberi útjai és szándékai is felismerhetők a képekben, együtt az erdélyi magyarság sorsüzeneteivel egy európai nagyokhoz mérhető kortárs megfogalmazásában.
Paulovics László kiállítása október 13-ig látható a Fövényverem utcai Erdélyi Házban, munkanapokon 10-15 óra között.

Tóth Éva
 

Paulovics László

1937. augusztus 15-én született Szatmárnémetiben.
Első egyéni kiállításai 1964-ben Nagybányán, Szatmárnémetiben, Kolozsváron és Nagyváradon voltak.
Több mint hatvan egyéni tárlata volt és százat meghaladó csoportos kiállításon vett részt.
Megfordult a világ különböző részein. Láthatták alkotásait Chilében, Braziliában, USA-ban, Olaszországban, Franciaországban, Hollandiában, Spanyolországban, Németországban. 
Magyarországon először sárváron a Nádasdy várban állított ki 1988-ban.
2000-ben a Józsefvárosi Galériában, 2002-ben az Erdélyi Művészetért Alapítvány, Vármegye Galériában, Erst múzeumban (csoportos kiállításon)állított ki.
Több mint 2000 alkotását magángyűjtemények, múzeumok őrzik szerte a világban.