CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: Hírek - események

2002. október 06., vasárnap 01:31


Az Apáczai Kiadó tankönyvei a Hunyadiban

Apáczai Kiadó tankönyvei a Hunyadiban

    Apáczai Csere Jánost ábrázoló dombormű is díszíti ezentúl a Hunyadi János Evangélikus Általános Iskola falát. Az iskola diákjai és tanárai évek óta eredményesen használják az Apáczai Kiadó tankönyvcsaládját, amelynek munkatársainak jelenlétében ünnepélyesen is a kiadó bázisiskolájává avatták pénteken a Hunyadit.

Rajnai Károly iskolaigazgató és Esztergályos Jenő az Apáczai kiadó ügyvezető igazgatója

    Ez azt jelenti, hogy ezentúl a Hunyadi János Evangélikus Általános Iskolában a város pedagógusai részére a kiadó minden terméke, könyve fellelhető, megtekinthető lesz.
    Esztergályos Jenő az Apáczai Kiadó ügyvezető igazgatója segítségévek "zöld kalandokat" éltek át azok az alsósok, akik a környezeti nevelés Állatok Napjához kapcsolódó bemutató óráján vettek részt.
    Tizenkét éve munkálkodik az értékteremtésen az Apáczai Kiadó, az ország legnagyobb tankönyvkiadója. Kiadói ars poetica -ja: annyira szép könyvet készíteni, amibe a gyerek beleszeret, olyan jó könyvet kell szerkeszteni, hogy abból jól és eredményesen lehessen tanítani, s mindezt elfogadható áron.
    Esztétikusan megszerkesztett, sok fotóval, képpel illusztrált tankönyveik a tanítást és a tanulást egyaránt segítik. A celldömölki Apáczai Kiadó tavaly több mint két milliárd forintos forgalmával, négymilliós példányszámával az ország egyik legnagyobb tankönyvkiadójának számít: 1400 tonnát nyom a könyvei kiadására felhasznált papírmennyiség, amely a soproni állomáson 140 könyvvel teli tehervagont jelentene.

    "Az tudomány gyükere keserűséges, gyümölcse peniglen gyönyörűséges" - írta Apáczai Csere János, a nevét viselő kiadó munkatársai pedig a gyümölcsöt próbálják minden kisdiáknak minél kevesebb "keserű gyökér " nélkül átnyújtani. Természetesen ehhez mindenképpen szükség van a gyereket, a tanítást szerető pedagógusokra, mert ha a tanító nem hivatásból és szeretetből tanít, egyetlen tankönyv sem lesz sikeres - mondta Esztergályos Jenő, aki hozzáteszi:
- A szeretet az empátiakészség erősíti a könyvet, mi kiadóként pedig azt reméljük, hogy a jó könyv erősíti a tanítót.
    A tankönyvkiadás pedig biztos piac, ezért azt még mindig a bőség zavara jellemzi: 62 tankönyvkiadó létezik. Kevés példányszámmal nehéz minőséget produkálni, véli Esztergályos Jenő. Az Apáczai Kiadóra általában a 70-80 ezres példányszám jellemző; tankönyveiket mindig gyakorló tanárokkal íratják, a tudományosságot, pedig egyetemi professzor lektorok garantálják. A demográfiai hullámvölgy szintén negatívan befolyásolja a kiadói piacot, ennek ellenére az Apáczai új könyvek kifejlesztésével mégis túlszárnyalta a tavalyi év eredményeit.
Alsó tagozatban jó használni a munkafüzeteket, mert a dolgoztatás, munkáltatás módszere az, amivel hatékonyan lehet tanítani.
- Mi, magyarok háromszorosát tanítjuk annak, amennyit az Egyesült Államokban teszik, és az ismeretanyag tizedrészét jegyzi meg a diák; míg az államokbeli tanított harmadrésznyi anyagnak az ottani diák a hetven százalékát megjegyzi. Sokkal kevesebbet és "tartósabbat" kellene tanítanunk - véli Esztergályos Jenő. A magyar tanügy ugyanakkor a tantárgyak közötti koncentráció hiányával is küszködik, bár az ügyvezető igazgató úgy véli, hogy azt inkább a tanárnak kell megteremtenie.

Dr. Mester Miklósné: a személyes tapasztalás mindennél fontosabb

- Rácsodálkozni, megismerni, megszeretni, megvédeni: ezek az a folyamat, amelyet Dr. Mester Miklósné tankönyveiben a környezeti nevelésben követ. Mikszáth Kálmánt idézi, mikor úgy véli, hogy sajnos, a magyar iskola és tankönyvek gyakran megölik a gyermekek rácsodálkozási képességét, azt, amely a mindennél fontosabb élményhez vezet. A gyereknek mindenképpen érdeklődővé kell válnia, az érdeklődésből pedig tudás lesz. A magyar oktatás kész ismereteket kínál diákjainak, ahelyett, hogy a felfedezés, a megismerés élményét átengedné őnekik. Mester Miklósné több mint egy tucat tankönyv szerzőjeként, a kiadó országos szakreferenseként és továbbképzés vezetőjeként egyaránt hangsúlyozza, hogy az emberi öt érzék közül nem csak a hallás az, amelyen keresztül a gyerekeknek mindent meg kellene ismerniük. Az általános iskola első nyolc osztályára kiváltképpen vonatkozik az, hogy a személyes tapasztalás minden egyébbel felér.

T.É.