CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: Kereskedelmi és Iparkamara

2002. oktĂłber 30., szerda 16:02


Politikai marketing – két választás után

Politikai marketing – két választás után

    A Soproni Kereskedelmi és Iparkamara, továbbá a Marketing Klub közös szervezésében, dr. habil Józsa László, A politikai marketingről - két választás után címmel tartott előadást a kamara székházában. Az október 29-ei délutánon Kocsi János kamarai titkár köszöntötte a kamara- és klubtagokat, illetve a sajtó munkatársait.

 

Dr. habil Józsa László és Kocsi János a rendezvényen

    Az előadó –  aki egyébként tanszékvezető, és egyetemi docens – beszédében kifejtette, hogy a sokak által a politológiával összekevert politikai marketing a 20-30-as években bontakozott ki leginkább, amely időszak után hosszabb ideig propaganda címszó alatt futott.
    A tágabb értelemben vett politikai döntés előkészítése valójában a potenciális választók igényeinek a megismerése. Az előadás folyamán a marketing egyes fejezetei szorosan kötődtek a 2002-es év mindkét választási időszakával.
    Megtudhattuk, miként használták, esetenként hogyan manipulálták a választókat az egyes pártok. Szó esett a különböző közvélemény kutató cégek munkájáról és a különböző marketing stratégiák használatáról, arról, hogy a választások idején a politikai pártok milyen kreatív stratégiákkal próbálták megszerezni a választókat.
    Dr. habil Józsa László véleménye szerint azért nem volt képes győzni a jobboldal, mert – amint az előadó fogalmazott – a “hosszú távú álmok” stratégiáját választotta. A jövőbeli problémákkal foglalkozott, ellentétben a baloldallal, amely leginkább a mindennapi problémák megoldásával tudta elnyerni a potenciális választók szavazatát.
    A médiastratégiát követve idén, meghatározó volt: kinek, mennyi pénze van; az, hogy mennyire tudják megszerezni a pártok a különböző PR eszközöket, a sajtót, a különböző orgánumokat.
    Az előadás végén szóba került a marketing egyik legfontosabb aránypárja, az eredményesség és a ráfordítás, illetve a kérdés: vajon nincs-e más módszer a kampány lebonyolítására? Hiszen a ráfordítás, a pénz mindig nagyon jelentős, ellentétben az eredményességgel, amely sokszor a vártnál kevesebb.

Betuker Botond