Rovat: Nyugati Kapu
1999. július 23., péntek 00:00
Badiny Gyula tisztelettel nyúl a fához Egy kiállítás margójára
Egy kiállítás margójára
Nem mindig lehet pontosan meghatározni, hogy
művész
és művészet mikor talál egymásra. Badinyi Gyula visszaemlékezése
szerint
a faragást a szovjet hadifogságban kezdte el Tarasz Bulbáról készült
körplasztikájával.
Hosszú út vezetett ettől az első fogságban készített szobortól az
Erdélyi
Házban rendezett kiállításig. Hosszú út vezetett Besztercebányától, a
szülőhelytől,
Sopronig, az őt befogadó városig. Hosszú út időben, hiszen Badiny
Gyula
szemtanúja volt háborúnak, világrendszereknek, emberi gonoszságoknak
és
gyarlóságoknak.
Ha kiállítást akar, az csak népművészeti jellegű lehet - mondták neki olyanok, akiknek nem lehetett tiszta a lelkiismerete. Hiszen hozzáértő ember nem gondolhatja komolyan, hogy a fába álmodott mondanivalót a kifejezési forma megszabásával el lehet hallgattatni. Így születtek azok a népművészeti motívumokkal dúsan díszített használati tárgyak: súlykolók, mángorlók, nyeles tükrök, háztartásban használatos mindennapi eszközök: sodrófa, fűszertartó, téka, függönytartók, lámpák, amelyek - többnyire kalotaszegi - faragott motívumvilága az alkotó teljes körű szakmai és tárgyi tudásáról tanúskodik. Hogyhogy nem tudták azok, akik féltek a művész más tárgyú megnyilvánulásaitól, hogy így talán még alkalmasabb eszközt adnak a művész kezébe a érzelmek, életérzések kifejezésére? Hiszen aligha van alkalmasabb eszköz a népművészet jelképrendszerénél az emberi lét, érzelmek ábrázolására. A felületes szemlélő számára csupán
esztétikai
díszítésnek tűnő motívumok, azok elhelyezése, sorba rendezése egy
adott
felületen, az értő szemében szoros kapcsolatban állnak e tárgyak
eredeti
termelőeszköz, társadalmi-, vagy akár kultikus funkcióival. A tárgyi
népművészetben
az adott díszítendő felület motívumvilága nem csak átvitt értelemben,
-
és az életmódváltozással végbement funkcióváltozás(vesztés) által
generált
- kommunikációs eszköz. Tanulmánykötetek szólnak arról, hogy a a
magyar
népművészetben nem díszítményhalmazok, hanem tudatosan szerkesztett
egyértelmű,
logikus jelképrendszert alkalmazó ábrázolások léteznek, amelyek
kimutathatólag
az avaroknál, de nyilván a még távolabbi múltban gyökereznek. Badiny
Gyula
ezt a jelképrendszert és -kincset tökéletesen ismeri és használja. Így
válnak használati tárgyain a népművészet síkfaragásának virágalakjai,
rozettái,
életfái, madáralakjai ember és természet, múlt és jelen, emberi
viszonyok,
öröm és bánat, élet és halál üzeneteinek hordozóivá. Bensőségessé,
emberközelivé
az anyaga: a fa teszi. Kifejezőerejüket fokozzák az alkalmazott
különleges
technikák ólmozás, spanyolozás. művészi igényességgel szaruból,
csontból
készült tartóedények, karcolt spanyolozott mintával sokoldaluságának
bizonyítékai.
A természetközeliséget nem csak népművészeti alkotásai hordozzák -
természetes
módon - magukon, hanem szobrai és szakrális domborművei is.
A népművészeti tárgyak alkotói mester(ember)ek voltak. Anyanyelvünk az értékeset, az egyedit alkotó személyét is mesternek nevezi. Ilyen értelemben is Badiny Gyula igazi mestere a fafaragásnak. Mint agronómus mérnök és természetjáró ember ismeri fajtánként (hárs, tisza, dió, cseresznye, cédrus) a fa belső erővonalrendszerét, a rostok futását, a véső lehetőségeit. Ezt bizonyítja a tisztelet és a fegyelem, amellyel a fához nyúl. A fához, amely halálában is tovább él életünk nélkülözhetetlen tárgyaiban, amelynek helyettesítésére természetesebb és a lélekhez közelebb álló anyagot még nem leltünk. Talán ezért (is) vált Ősidők óta a fa mindennapjaink részévé. Eredetiségükben és egyediségükben figyelemre
méltóak
a tölgyfába fészkelt, és azon élősködő fakínból faragott fejek és
alakok.
Ezek figurális ábrázolásai mindazon életérzéseknek, amelyeket elvont
jelrendszerükben
használati tárgyai is sugallnak.
Emberábrázolásaiban a portrékon túl néha felbukkan rokonok, ismerősök arca. Különös érzékenységgel megmunkáltak szakrális alkotásai (Alamizsnát osztó Szent Erzsébet, Buda felszabadítása- Magyarország felajánlása Szent Józsefnek, Bruder Klaus). A teljesség kedvéért megemlítendő, hogy a hidegségi plébániatemplom ajtajának fadomborműve is Badiny Gyula munkája. Badiny Gyula domborművei megjelenítik a szülővárost Besztercebányát, és Sopront, a várost, ahol 1977-ben megalapította azt a Faragó Kört, amely több soproni fafaragónak biztosított teret és lehetőséget a tanuláshoz és fejlődéshez. |