Soproni szórakozási lehetőségek - a lakossági primer véleménykutatás értékelése
Soproni szórakozási lehetőségek - a lakossági primer véleménykutatás értékelése
Sopronban első alkalommal, a soproni szórakozási
lehetőségek tárgyában végeztek lakossági primer véleménykutatást a Nyugat-Magyarországi
Egyetem Marketing főszakirányos hallgatói. A felmérés eredményét a tegnap a
soproni Városházán mutatták be Sopron polgármesterének és a sajtónak.
A kutatási eredményeket Kovács Anita hallgató
ismertette, aki elmondta, hogy a felmérés célja a soproniak szórakozási
szokásairól, szabadidős tevékenységeiről, az életszínvonalról való információszerzés
volt.
|
Kovács Anita ismertette a véleménykutatás eredményét
|
A kutatás módszerének ismertetése során a 300 megkérdezettek 21,3 %-a volt 20 év alatti, míg 38,3 %-a 21 és 30
év közötti volt. Kiderült: a legkedveltebb szabadidős tevékenységeknek az olvasás,
a sport, a tévézés számít, ami nemek szerint is változhat. A soproniak
összességében elégedettek a szórakozási lehetőségekkel, amelyekre – keveset
– havi 1000-3000 forintot költenek, és a környező nagyobb városok – bizonyos
értelemben – konkurenciát jelentenek Sopronnak. Kifogásokat és elvárásokat
is megfogalmaztak a felmérés alanyai, amelyek között az igen magas árakkal
összefüggően az osztrák-központúság, a szórakozási lehetőségek erőteljesebb
marketingje mellett a vizsgálattal egybekötött kérdésre adott válaszokból
az is kiderült, hogy a megkérdezettek többsége szeret a városban élni.
|
A munkában résztvett hallgatók egy csoportja
|
A felmérés szerint a soproni szórakozási lehetőségekről
elmondható, hogy széles skálájú, de nem képes a teljes igénykielégítésre.
Ha a kort tekintjük kiindulási alapnak, akkor
az eltérő korú lakosok mást-mást igényelnek. Ezzel szemben az a sztereotípia
áll fenn Sopronban, hogy csak a fiatalok akarnak szórakozni. A középkorosztály
és az idősek számára nem nyújt a város megfelelő lehetőséget a szabadidő
kellemes eltöltésére. Legtöbb lehetőségük a 20 év alattiaknak és a huszonéveseknek
van, de a kutatás során az is kiderült, hogy még ez a csoport sem elégedett
teljes mértékben.
Az árak nem kedvezőek a lakosság többsége
számára, ez irányban az erőteljesebb piaci szegmentálás lehetne az egyik
megoldás. A különböző szabadidős tevékenységeket nyújtó szolgáltató egységek
további felméréseket végeznének a célcsoportjaik körében, ezáltal egyértelműen
kimutathatóvá válnának az igények.
Ennek segítségével definiálhatók lennének a piaci
szegmentálás súlypontjai.
A sokaság ötletgazdagsága szinte határtalan,
így több alternatív megoldási változatot ad a lakosság az érintettek kezébe.
A változtatások anyagi kereteit már az eladói szemszögből kell megfigyelni,
és az alapján elemezni, hogy mennyi erőforrás szükséges egy-egy projekt
véghezviteléhez.
Természetesen az is elmondható, hogy a modern
társadalmakban az igényeket kielégíteni lehetetlen, de a fejlődés elengedhetetlen
velejárója a piaci társadalmaknak. Így Sopron számára is az lenne a megfelelő
irányvonal, ha alaposabban kivizsgálnák az igényeket és lehetőségeket.
Számunkra mindenképpen kedvező az a végkövetkeztetés,
miszerint a soproniak 93,3 %-a szeret a városban élni.
|
Dr. Herczeg János – Wilfing János, Pakainé
dr. Kováts Judit és Walter Dezső polgármester társaságában –
értékeli a hallottakat
|
A sajtótájékoztatón részt vettek az egyetem szakemberei
is: Dr. Herczeg János és Wilfing János, valamint Pakainé
dr. Kováts Judit tanszékvezető docens.
Dr. Herczeg János elmondta: kipróbált primer véleménykutatás
történt, amely a városmarketing részét is képezi, és amelynek eredményei
alapján – ugyan óvatosan – de általánosítani is lehet.
Hasonló, jövőbeli felmérések a városfejlesztési
stratégia kidolgozásánál is feljhasználhatók lesznek.
Walter Dezső polgármester értékesnek tartotta a
hallgatók munkáját. Úgy találta, hogy a költségtakarékos módszert, amely
a rendelkezésre álló szellemi kapacitást használja fel, céltudatosabbá
és alapsabbá téve tovább lehet fejleszteni, úgy, hogy a városfejlesztésben
hatékonyan lehessen a jövőben használni.
A továbbiakban a tanulmány készítői és a Nyugat-Magyarországi Egyetem
jóvoltából az anyagot olvasóinkhoz is eljuttatjuk.
té
|