CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: Hírek - események

2002. december 04., szerda 00:52


Soproni szórakozási lehetőségek - a lakossági primer véleménykutatás értékelése

Soproni szórakozási lehetőségek - a lakossági primer véleménykutatás értékelése

    Sopronban első alkalommal, a soproni szórakozási lehetőségek tárgyában végeztek lakossági primer véleménykutatást a Nyugat-Magyarországi Egyetem Marketing főszakirányos hallgatói. A felmérés eredményét a tegnap a soproni Városházán mutatták be Sopron polgármesterének és a sajtónak.
    A kutatási eredményeket Kovács Anita hallgató ismertette, aki elmondta, hogy a felmérés célja a soproniak szórakozási szokásairól, szabadidős tevékenységeiről, az életszínvonalról való információszerzés volt. 

Kovács Anita ismertette a véleménykutatás eredményét

    A kutatás módszerének ismertetése során a 300 megkérdezettek 21,3 %-a volt 20 év alatti, míg 38,3 %-a 21 és 30 év közötti volt. Kiderült: a legkedveltebb szabadidős tevékenységeknek az olvasás, a sport, a tévézés számít, ami nemek szerint is változhat. A soproniak összességében elégedettek a szórakozási lehetőségekkel, amelyekre – keveset – havi 1000-3000 forintot költenek, és a környező nagyobb városok – bizonyos értelemben – konkurenciát jelentenek Sopronnak. Kifogásokat és elvárásokat is megfogalmaztak a felmérés alanyai, amelyek között az igen magas árakkal összefüggően az osztrák-központúság, a szórakozási lehetőségek erőteljesebb marketingje mellett a vizsgálattal egybekötött kérdésre adott válaszokból az is kiderült, hogy a megkérdezettek többsége szeret a városban élni.

A munkában résztvett hallgatók egy csoportja

   
    A felmérés szerint a soproni szórakozási lehetőségekről elmondható, hogy széles skálájú, de nem képes a teljes igénykielégítésre.
     Ha a kort tekintjük kiindulási alapnak, akkor az eltérő korú lakosok mást-mást igényelnek. Ezzel szemben az a sztereotípia áll fenn Sopronban, hogy csak a fiatalok akarnak szórakozni. A középkorosztály és az idősek számára nem nyújt a város megfelelő lehetőséget a szabadidő kellemes eltöltésére. Legtöbb lehetőségük a 20 év alattiaknak és a huszonéveseknek van, de a kutatás során az is kiderült, hogy még ez a csoport sem elégedett teljes mértékben.
     Az árak nem kedvezőek a lakosság többsége számára, ez irányban az erőteljesebb piaci szegmentálás lehetne az egyik megoldás. A különböző szabadidős tevékenységeket nyújtó szolgáltató egységek további felméréseket végeznének a célcsoportjaik körében, ezáltal egyértelműen kimutathatóvá válnának az igények.
    Ennek segítségével definiálhatók lennének a piaci szegmentálás súlypontjai.
     A sokaság ötletgazdagsága szinte határtalan, így több alternatív megoldási változatot ad a lakosság az érintettek kezébe. A változtatások anyagi kereteit már az eladói szemszögből kell megfigyelni, és az alapján elemezni, hogy mennyi erőforrás szükséges egy-egy projekt véghezviteléhez.
     Természetesen az is elmondható, hogy a modern társadalmakban az igényeket kielégíteni lehetetlen, de a fejlődés elengedhetetlen velejárója a piaci társadalmaknak. Így Sopron számára is az lenne a megfelelő irányvonal, ha alaposabban kivizsgálnák az igényeket és lehetőségeket.
     Számunkra mindenképpen kedvező az a végkövetkeztetés, miszerint a soproniak 93,3 %-a szeret a városban élni.
 


Dr. Herczeg János  – Wilfing János, Pakainé dr. Kováts Judit és Walter Dezső polgármester társaságában –
értékeli a hallottakat

    A sajtótájékoztatón részt vettek az egyetem szakemberei is: Dr. Herczeg János és Wilfing János, valamint Pakainé dr. Kováts Judit tanszékvezető docens.
    Dr. Herczeg János elmondta: kipróbált primer véleménykutatás történt, amely a városmarketing részét is képezi, és amelynek eredményei alapján – ugyan óvatosan – de általánosítani is lehet.
    Hasonló, jövőbeli  felmérések a városfejlesztési stratégia kidolgozásánál is feljhasználhatók lesznek.
    Walter Dezső polgármester értékesnek tartotta a hallgatók munkáját. Úgy találta, hogy a költségtakarékos módszert, amely a rendelkezésre álló szellemi kapacitást használja fel, céltudatosabbá és alapsabbá téve tovább lehet fejleszteni, úgy, hogy a városfejlesztésben hatékonyan lehessen a jövőben használni.
A továbbiakban a tanulmány készítői és a Nyugat-Magyarországi Egyetem jóvoltából az anyagot olvasóinkhoz is eljuttatjuk.