CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: Hírek - események

2002. december 20., péntek 14:53


Sopron-Szombathely vasútvonal villamosítása

Sopron-Szombathely vasútvonal villamosítása

    Amint arról már beszámoltunk, hétfőn adta át a Sopron-Szombathely pályaszakaszt a GySEV Rt, amelynek korszerűsítése, a tervek szerint, 2005 végére fejeződik be.
    A cégtől a közeljövőben az osztrák állam többségi tulajdonába kerülő FHÉV Rt. által működtetett Fertő tavi körvasutat - amelynek mintegy 10 kilométer hosszú magyar szakasza is van - az osztrák állam segítségével újítják fel. Az FHÉV többségi tulajdonosa rövidesen az osztrák állam lesz.
    További mintegy 6 milliárd forint költséggel folytatódik a Sopron és Szombathely közötti, hétfőn átadott 62 kilométeres, immár a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GySEV) Rt. által működtetett vonalszakasz korszerűsítése - mondta Szabó András, a társaság elnöke. Várhatóan 2004 tavaszára további 1,6 milliárd forintos költséggel kiépítik a biztonsági berendezéseket, amelyek révén a vonatok már 160 kilométeres sebességgel is közlekedhetnek. Ehhez azonban szükség lesz a Bük és Sopron közötti pályaszakasz átépítésére, ami mintegy 4-4,5 milliárd forintba kerül és 2005 végére történhet meg.

    
Az átadás ünnepi pillanata

    A Közlekedési és Vízügyi Miniszter tulajdonosi döntésével 2001. december 1-től a vasútvonalat a GySEV Rt. kezelésébe adta.
    Közismert, hogy az Európai Unió a régiónak nagy jelentőséget tulajdonít, különösen a határon átnyúló régiónak, s ezek fejlesztését támogatja is.
    A GySEV Rt. a nyugat-dunántúli vasúti forgalomban a szomszédos Burgenland személyforgalmában is jelentős szerepet tölt be. A Sopron-Szombathely vasútvonal vonalvezetése sok szempontból ideális. Szerencsés körülmény, hogy a vonal egyenes vonalvezetésű, síkvidéki pálya.
    Az 1865. szeptemberében átadott mintegy 62 km hosszú, egyvágányú pályán a vonatok engedélyezett sebessége 60 km/ó volt. Átvételkor a vonal hosszának több mint 20%-án, összesen 13 km-en az igen elavult pálya állapota miatt a vonatok biztonsági okokból csak jelentős sebességkorlátozásokkal közlekedhettek.
    A GySEV elhatározását – miszerint a vonal átbocsátóképességének növelését követően a vonalra nagyobb személy- és áruforgalmat hoz – tett követte. A rendelkezésre álló pénzügyi és műszaki lehetőségek optimalizálásából adódóan döntések születtek a feltétlen szükséges felújítások, beruházások tartalmáról, a munkák időbeli végrehajtásáról.

Az ünnepi ülés elnöksége

    Ennek megfelelően a vasúti pályát két részben Harka – Bük és Bük – Szombathely viszonylatban, egymástól műszakilag lényegesen eltérően újították fel. A vasútvonal legzsúfoltabb Bük – Szombathely szakaszán teljes felépítménycserét végeztek, míg a másik területen a lassújelek megszüntetését tűzték ki célul annak érdekében, hogy a vonalszakasz teljes egészében járható legyen legalább a pályára engedélyezett 60 km/h sebességgel.
    Szakemberek szerint a pálya felújítottsága Bük – Szombathely viszonylatban olyan, hogy az akár 100 km/h sebességet is lehetővé tenne. Gátat szab azonban ennek a biztosítóberendezés hiánya, amely kiépítését a tárca jövő évi fejlesztéseik között tervezi.

    A vasútvonal átvételét követően szinte azonnal megkezdődtek a vonalvillamosítási munkák. Az engedélyezési eljárást követően, nyár elejétől a kivitelező a feszített ütemtervnek megfelelően jelentős munkát végzett el. Felállított 1012 db oszlopot, bedolgozott 3400 m3 betont, felszerelésre került mintegy 63.000 m munkavezeték, illetve 66.000 m tápvezeték. Szabványosításra került 17 db kis és középfeszültségű keresztező vezeték és védelembe helyezésre kerültek a vonalszakasz mentén megmaradó távközlő és biztosítóberendezések.
    A fenti munkák, tehát a pálya felújítása és villamosítása 3,2 mdFt beruházási költséggel valósult meg.
     A pálya felújításával, a villamosítással a vonal átbocsátóképességét növelték, ezáltal a vonalra nagyobb személy- és áruforgalmat hozható.
    A villamosítással a költségesebb és környezetszennyezőbb dízel vontatást váltják ki korszerű villamos vontatással, melynek energia ellátását a meglévő soproni alállomás biztosítja.
    A jelenlegi napi 24 db vonat 2003-ban 32 vonatra növekszik.
    A december 15-i menetrendváltást követően 5 pár Euro Régió vonat közlekedése indul meg Wiener Neustadt – Sopron – Szombathely között, illetve ezekhez illeszkedően új menetrendi struktúrában nagyobb vonatszámmal közlekedhetnek a vonalon.
    Új vonat összeköttetést jelent a Bük – Sopron – Bp. Keleti viszonylatban közlekedő közvetlen vonat.
    A jelenlegi személyvonatok menettartama 84 perc, a jövőben ez 67 percre csökken.

Wien-Südbahnhof – Wiener Neustadt – Szombathely – Sárvár – Keszthely viszonylatban un. “fürdő vonat” közlekedik szombaton, vasárnap és osztrák munkaszünetes napokon.
    A Bük-Szombathely vonalszakasz jelentős utasforgalmát figyelembe véve, a cél az, hogy a környék a potenciális –elsősorban hivatásforgalomban- utasait megnyerhessék a vasút számára. Ezen nem kevés eredmények körvonalazzák, kijelölik az utat a további teendők tekintetében.
    További tervek között szerepel: a Bük-Szombathely vonalszakaszhoz hasonlóan Harka-Bük viszonylatban is el kell végezni a pálya felépítményének felújítását,  korszerű biztosító-berendezés megépítésével jelentős sebességemelést lehetne bevezetni, tovább növelve a vonalszakasz átbocsátó képességét.
    A további jelentős fejlesztésekhez az önkormányzatok segítségére is számít a GySEV, amelyek realizálását követően ismét nyugat Magyarország jelentős észak – déli összeköttetésévé válhat a Sopron – Szombathely vasútvonal.

Fotó: Németh Béla