CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: Hírek - események

2003. január 09., csütörtök 00:52


Újabb adalékok az 1944. december 18-i Sopron elleni légitámadáshoz

Újabb adalékok az 1944. december 18-i Sopron elleni légitámadáshoz
(előzmények, résztvevők)

    Az 1944 december 18-i Sopron elleni légitámadásról eddig nem rendelkeztünk ameikai adatokkal. Az interneten böngészve akadt meg a szemem Stephen E. Ambrose The Wild Blue, The Men and Boys who flew the B-24S over Germany c. művén. A könyv tartalomjegyzékében ott szerepelt Sopron neve is a December fejezetnél.
    A kérdés már csak az volt, hogy ez december 6-ra vonatkozik-e, vagy más időpontot rejt a Sopron címszó. A 1944. december 6-i és 1945. február 21-i illetve március 4-i bombázások hiteles krónikáját Hárs József Pro Urbe díjas helytörténész már két nagyobb tanulmányában ismertette a Soproni Szemlében.
    Ambrose amerikai történész munkájából az alábbi új adatokat tudhatjuk meg. Az amerikai 15. légihadsereg 455. bombázó ezrede a dél olaszországi Cerignola melletti San Giovanni Field nevű támaszponton állomásozott. A repülőtér használatában megosztozott a 454. bombázó ezred gépeivel. Mindkét egység a 304. repülőhadosztály állományába tartozott.

December 18-án, a Sopront támadó B-24J Liberator, 455. ezred, 304 hadosztály, 741-es század 
(Fotó: Dósai-archív)

    A 455-ösöknek négy százada volt, úgymint a 740-es, 741-es, 742-es és a 743-as. Az ezred emblémája a „közönséges keselyű” volt. A század jelzései a Liberátor bombázók vezérsíkján a következők voltak: Miközben a vezérsík alsó fele minden századnál élénk sárgára volt festve, a vezérsík felső részét a 740-eseknek fekete rombusz, a 741-eseknek fekete lóhere, a 742-eseknek átlós fekete csík, a 743-asoknak vízszintes fekete vonal díszítette.

    Az ezred 1944 novemberéig 139 bevetésen vett részt. December 6-tól a 741. század parancsnoka egy 22 éves fiatal hadnagy, George Mc Govern volt.
    December 16-ra egész Európában borúsra és hidegre változott az idő. A 15 légihadsereg gépei mégis repültek. Ezen a napon a bruxi olajfinomítót támadták. Másnap Odertal olajfinomítói voltak a Liberátorok célpontjai. Az odertali bevetés után Mc Govern megtudta és közölte beosztottaival, hogy másnap, 18-án ismét fel kell szállniuk az ellenséges célpontok ellen. A 18-i bevetés az amerikai pilóták szóhasználatával élve "tejkihordó menetnek" sikeredett. Az elsődleges németországi célpontot nem tudták megtámadni, az időjárás közbeszólt.
 

A pilóta és személyzete a Dakota Queen előtt. 
Alló sor (balróljobbra): George McGovem hadnagy, Ralph „Bill" Rounds hadnagy, Sam Adams hadnagy, navigátor. 
Guggoló sor (balról jobbra): Mike Valko őrmester, fedélzeti szerelő, Bill McAfee őrmester, gömbtoronylövész, Bill Ashlock őrmester, oldalsó lövész, Ken Higgins őrmester, rádiós, Robert O'Connell őrmester, orrlövész, Isador Irving Seigal őrmester, faroklövész.
    A vezérgép a Dakota Queen így rákanyarodott a tartalék célpontra. Így került sor a csak másodlagos célpontnak kijelölt Sopron rendező pályaudvarának támadására. Aznap Sopront tehát a 455. bombázó ezredhez tartozó 741-es század támadta. A bevetés alatt nem volt ellenséges légelhárítás, sem vadászgép támadás. Így valamennyi gép épségben visszatért támaszpontjára.
    Házi Jenő főlevéltáros a naplójában ezeket rögzítette erről a napról: „ December 18-án délelőtt 10 órakor ismét riadó. Egynegyed tizenkettőkor egy hullámban az ellenséges gépek ismét bombákat dobtak Sopronra és a Lövér szálló, valamint a Gruber szálló környékét alaposn kikészítették. Nálam négy ablakszem ismét betörött. feleségem nem bírt Bükre utazni, mert a vasúti vonal is megrongálódott."
    A Renner Kálmán vezette Koronázó dombi kárfigyelő őrs jelentése pontos, de szűkszavú: „...11.21 Bombázás (Löverek)...” A jórészt célt tévesztett bombák többsége tehát a Lövérekre hullott. Többek között telitalálat érte a Felsőlövér úti 19., 21.,29., 31. sz. családi villákat, de ekkor kapott találatot pl. a Hatvan Ferenc turistaház is. A GySEV pályaudvar mentén pedig a Felsőbüki Nagy Pál utcát és a Kőszegi utat tarolta a bombaszőnyeg. (További kutatást igényel a támadó gépek pontos száma és a ledobott bombák mennyisége. ) Ambrose utal rá egy helyen könyvében, hogy A 741-eseknek 12 darab B 24-es bombázó gépük és összesen 46 fő és másodpilótájuk volt.
Bill Rounds hadnagy, a másodpilóta, a kansasi Wchitából, George McGovem hadnagy, parancsnok és első pilóta a dél-dakotai Mitchellből és Sam Adams hadnagy, navigátor a wisconsini Milwaukee-ból sátruk előtt. 
Rounds és McGovem majdnem egv évig lakott egvütt, ugyanebben a sátorban. 
AmikorAdams 1945-ben hősi halált halt egy bevetésen, Carroll Cooper főhadnagy költözött a helyére.

    A Sopront is támadó Dakota Queen teljes személyzete: George Mc Govern pilóta, Ralph „ Bill” Rounds másodpilóta, Kenneth Higgins rádiótávirász, Carrol Wilson „ C.W.” Cooper navigátor, Isador Irving Seigal farlövész, William „ Tex” Ashlock oldalsó lövész, Robert O Connel orrlövész, Mike Valko fedélzeti mérnök, William McAfee alsó toronylövész, Sam Adams navigátor és bombairányzó, Marion Colvert navigátor, és Hohn B Mills, farlövész volt.
    A történethez még hozzátartozik hogy a vezérgép parancsnoka később az USA szenátora lett, és indult az 1972-es amerikai elnökválasztáson is !

    Ambrose 2001-ben megjelent munkája magyarul is olvasható. A címe: Vad égbolt (Budapest.:Gabo, 2002.)

ifj. Sarkady Sándor