Rovat: Hírek - események
2003. január 11., szombat 12:12
Önbecsülésünk szimbóluma
A papréti zsinagógának talán nemcsak múltja van, de jövője is lesz - Régóta lelkén viseli a zsinagóga sorsát - mondta köszöntő szavaival Walter Dezső, Sopron város polgármestere. Akkoriban az akarata megvolt, a lehetősége és a tehetősége nem. Ma, mint a város polgármestere a lehetősége és az akarata továbbra is van . Ezért is vállalta el a védnökséget a rendezvény a „A soproni zsinagógák múltja, a papréti zsinagóga jövője” felett. A zsinagógaépület jelenleg a győri TIT Pannon Egyesület tulajdonát képezi. A vételi ár a 60 millió forint. A városnak külön pénze erre nincs, de máris komoly összegekkel támogatók névsora van a polgármester birtokában. A Magyarországon megmaradt és felújított zsinagógák vagy kulturális centrumként, vagy hangverseny- és kiállítóteremként, illetve könyvtárként működnek.
Dávid Ferenc művészettörténész az ortodox
zsinagógák, neológ zsinagógák történetéről mesélt. Előadását az európai,
illetve magyarországi zsinagógákról készített diákkal színesítette
Az ima, vagy zsinagógai tér a közös imádkozás, a
Tóra tanulmányozásának, a gyermekek, ifjak oktatásának színtere. Csak a
tóratekercsek elhelyezésével
Ortodox (konzervatív) irányzat: a vallás dolgaiban a hagyományokhoz ragaszkodtak. A neológok (kongresszusi, liberális) irányzat elfogadta a változásokat. Építészeti következményeként a tóraolvasó asztal a frigyszekrény előtti emelvényre került. Istentisztelet idején megengedett volt a kórus és az orgona használata. Az esketéshez pedig további két, elkülönített várakozási szobát hoztak létre. A status quo (ante) képviselői megmaradtak a kongresszus előtti joghelyzetükben. Zsinagógáik a hagyományos elrendezést követik. Az európai zsidókat hagyományaikban, vallási szertartásaikban, héber nyelv olvasási módjukban két nagy csoportra osztják: a dél-európai szefárdokra és az észak-európai askenázokra. Szefárd: a középkorban Spanyolországgal azonosították. A XIV-.XV. században az Ibériai-félsziget elhagyása után Nyugat-Európában, nagyobbrészt a Földközi-tenger menti európai országokban, Közel-Keleten és az afrikai országokban telepedtek meg. Az askenáziak Németországból származtak, ill. Itt felvett vallási szokásokat, rítusokat követik. Idetartozik Németország, Magyarország, Lengyelország, Oroszország, az észak-európai zsidóság.
Kornfeind János és Dr. Winkler Gábor építész, egyetemi tanár, aki
a soproni historizmus jelentőségét tárgyalta. Számbavette Sopron kiemelkedő
alkotásait az építészeti historizmus idejéből. Diák villantak: a
soproni evangélikus templomtérről, mely a középkori, gótikus térszerkesztés
és a klasszikus kifejezésforma együttes felhasználásával túlnő a város
építészetén, épületek Handler Jakabtól és Nándortól, a Színház utca házai,
az Orsolya téri templom, zárda, iskola együttese. Az 1869-ben felépült
Kaszinó
Grasl Bernadett külön előadást tartott Schiller Jánosról, akinek terveiből, rajzaiból a BW Pannonia Med Hotelben kamarakiállítás is látható ezen alkalomból. 1890 körül költözhetett Sopronba, alig tizenöt év alatt rengeteget épített a késő historizmus stílusában. Saját lakóházán (Erzsébet u. 1. ) kívül kiemelkedő szépségű, festői házsor jött létre a Városin, a Villa soron. Ennek gyönyörű példája a Flóra-villa. Különlegességét a középtengelybe elhelyezett, többszintes, igen nagy árnyékhatású verandaépítmények adják. Mai napig is gazdag kialakítású, izgalmas épület a volt Fehér Hattyú vendégfogadó gazdagon díszített saroktornyával (Pócsi u. 1.). Festői megoldásokat keres munkáiban: barokk és rokokó formaelemeket használ.
Első figyelemre méltó munkája az ortodox zsinagóga
(1891). A zsinagógával közös telken, a keleti kerítéshez kapcsolódóan,
az udvaron különálló épületben a sohát szobája és a vágoda is helyet kapott.
Az elhelyezést nehezítette, hogy az utca iránya és a belső telekhatár egymással
hegyesszöget zár be. Több, alacsonyabb-magasabb tömbből komponálta épületét.
A bejárat két oldalán kapuszerű alacsony oldalszárnyak lépnek elő, a főtömeg
valamivel magasabb. Mindez festői hatást eredményez. A keleti építészet
és a román stílus keveredése adja a részletek változatosságát. A lizéniákkal
határolt falfelületet ívsoros párkány koronázza, az ablakok félkörívesen
záródnak.
Végezetül Wirth Péter, Európa Nostra-díjas építész korrefetárumát. A kitüntetést az apostagi zsinagóga helyreállításával érdemelte ki. A zsinagóga-szakértő" 17 év alatt 8 zsinagóga restaurálásában vett részt. Köztük volt Tarcal, Mátészalka, Jánoshalma, Makó, Vác, Mád. "Tapasztalataim szerint a pénzügyi, műszaki állapot több esetben hasonló volt, így van remény az Önök esetében is"- fejezte be hozzászólását. Reméljük elszántságukkal, a város akaratával, a támogatók adományaival nemcsak múltja, de jövője is lesz a papréti zsinagógának. |