CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: Lapszemle

2003. január 13., hétfő 00:50


Lapszemle - 2003. január 13.

Hidegrekord
NOL • 2003. január 12.
www.nol.hu

Az ország északkeleti részén több helyen is megdõlt vasárnap hajnalban a napi mínusz 24,8 fokos hidegrekord. Vasárnap hajnalban észak-keleten számos mérési ponton alacsonyabb volt a hõmérséklet, mint amit eddigi rekordként 1987-ben, Pilisszentkereszten mértek ugyanezen a napon – jelenti az Országos Meteorológiai Szolgálat. Az országos összesítés még nem készült el, de a Nógrád megyei Zabar településen például mínusz 30,9 fokot mértek hajnalban. A szombat éjszakai és vasárnap hajnali jelentõs lehûlés nem rontotta az országos közlekedési helyzetet, minden település megközelíthetõ, bár az utak több helyen is jégbordásak, esetleg csak egy nyomon járhatók.



Az interneten a Pókember a legkeresettebb
2003. január 12. 7:45
www.mno.hu

Bõtös Botond
A legnagyobb nemzetközi növekedést a világ internetes hálóján a keresõjelszavak alapján a Spiderman alakja jegyezhette fel. A legnagyobb érdektelenség továbbra is a híres jós személyével, Nostardamusszal áll összefügésben – jelentette be az egyik legnagyobb internetes keresõszolgálat, a Google.

A leggyakrabban keresett nõ tavaly Jennier Lopez színész- és énekesnõ volt, míg a férfiak közül legtöbben Eminemre kattintottak rá. A legkeresettebb márkajelzés a Ferrari volt. A technológiai kérdések között az mp3 vezetett, a sportolók kategóriájában a legnagyobb érdeklõdés a brit futballistát, David Beckhamet övezte.

A „legkedveltebb végzet” a keresõ szerint Párizs volt, míg a legkeresettebb eseménynek a futball-világbajnokság számított a The Simpsons címû amerikai rajzfilmsorozattal együtt.

A filmek között egyeduralkodó volt a Spiderman, a számítástechnikai játékok körében a legkeresettebb a The Sims volt. A kereskedelmi áruházak sorában a legtöbb kérdést az IKEA jegyezhette fel. Nostardamuson kívül, a tavalyi évhez képest, a legnagyobb érdeklõdési veszteséget a World Trade Center jelszó, az antrax, és Osama bin Laden neve szenvedte el – jelentette a ctk cseh hírügynökség.



Szellemûzés miatt felbomlott a kormánykoalíció Grönlandon
www.mti.hu
 
Szellemûzés okozta a grönlandi kormánykoalíció vesztét.

    A baloldali IA párt pénteken tiltakozásul felmondta a koalíciót Hans Enoksen kormányfõ Siumut nevû szociáldemokrata pártjával, mert a miniszterelnöki hivatal vezetõje, Jens Lyberth szellemûzõt szerzõdtetett a fõváros, Nuuk központjában levõ kormányhivatalok ártó szellemektõl, "negatív energiáktól" való megtisztítására. A kormányfõ a koalíciós partner követelése ellenére sem volt hajlandó leváltani babonás hivatalvezetõjét.
    Pedig Lyberth csak jót akart a szellemûzõ felfogadásával: saját szavai szerint javítani akarta az együttmûködés nem mindig zavartalan légkörét a helybeli és a dán állami hivatalnokok között.
    A Dániához tartozó, 50 ezer lakosú sarkvidéki sziget, Grönland autonóm kormánya messzemenõkig önállóan intézi ügyeit, még kül- és biztonságpolitikájában is nagyrészt szabadon dönthet. Grönland védelmi és pénzügyeit viszont Dániából intézik, s a sziget erõsen rá van utalva a Koppenhágából érkezõ tetemes pénzügyi segélyekre.
    Az IA most két jobboldali párthoz közeledik, velük próbál inkább koalícióra lépni "a szellemûzõk pártja" helyett - jelentette a dpa hírügynökség.
 


Velenceiek jelképes pere Napóleon ellen
A városi kikötõt adómentessé tévõ diktátort a polgárok egy része mûkincsrablással vádolja
www.korridor.hu

Több mint kétszáz évvel azután, hogy csapatai elfoglalták Velencét, a lagúnák városában jelképes pert indítanak mûkincsrablás vádjával Bonaparte Napóleon ellen. A márciusra tervezett látszatperrel velenceiek egy csoportja meg akarja akadályozni, hogy Napóleon szobrát elhelyezzék a városi múzeumban.

Napóleon az 1797-es hadjárat során foglalta el Velencét, majd késõbb átengedte Ausztriának a várost. A hadjárat során az elsõ konzul számos templomot és egyéb épületet leromboltatott. Sok velencei ezért zsarnoknak tekinti õt, aki megfosztotta függetlenségétõl és kifosztotta a várost.

A két és fél méter magas márványszobor földgömbbel kezében ábrázolja Napóleont. A Domenico Banti alkotta szoborral akarták annak idején velencei kereskedõk kifejezni hálájukat, amiért Napóleon adómentes kikötõvé nyilvánította Velencét. A szobor 1811 és 1814 között a Szent Márk téren állott, majd onnan a közeli San Giorgio Maggiore szigetre szállították.

Mûvészettörténészek ezután szem elõl tévesztették a szobrot, egészen addig, amíg azt tavaly egy New York-i árverésen egy velencei kereskedõkbõl álló közösség meg nem vásárolta. A városvezetés engedélyével el akarják helyezni a szobrot a Szent Márk téren lévõ Correr múzeumban.

Jerome Zieseniss francia történész szerint, aki a kereskedõk közösségét képviselte, "a szobor visszatérését Velencébe indokolttá teszi, hogy velencei mûvész alkotása, és hogy Napóleon hozzátartozik Velence történetéhez".


 Hazánkban lett a legdrágább az üzemanyag egész Közép-Európában
 2003. jan. 10., 16:17 -
www.hirtv.net

 Taxisblokád valószínûleg nem lesz, de a benzinturizmus soha nem látott méreteket öltött az üzemanyogok folyamatos drágulása miatt. A januári 3 forintos motorbenzin áremeléssével ugyanis, hazánkban lett a legdrágább az üzemanyag egész Közép - Európában.

Tavaly január 1-éhez képest 34 forint 50 fillérrel drágult a motorbenzin hazai ára. A jelenlegi áremelést az üzemanyagszolgáltató a venezuelai válsággal magyarázta, de a MOL szerint közrejátszott a kormány csaknem 17 százalékos adó növelése is. Jelenleg az 1 liter 233 forint 50 filléres üzemanyagárból, 154 forintot az állam tesz el. Ennek azonban az az erdménye, hogy Magyarországon csaknem 234 forintba kerül egy liter üzemanyag, addig nyugati sógorainknak már csak 195 forintot, a szlovákoknak 160 -at, a románoknak pedig 142 forintot kell fizetni a töltõállomásokon. Egy 50 literes tank teletöltésekor így Szlovákiában 3650 forintot, Romániában pedig 4550 forintot spórolhatunk meg.



Átütõ sikerû Modigliani-kiállítás Párizsban
Kisalföld-MTI
www.kisalfold.hu-www.mti.hu

 Negyedmillió látogató kereste fel január elejéig a tragikus sorsú Amadeo Modigliani befejezetlen életmûvének 20 év óta elsõ átfogó retrospektív tárlatát Párizsban.

 A francia szenátus kiállítótermében, a Musée de Luxembourg-ban október 23-án nyílt meg és idén március 2-áig tart nyitva az 1920-ban 36 évesen elhunyt zseniális montmartre-i mûvész alkotásainak több mint egynegyedét - mintegy száz festményt, néhány szobrát és grafikáit - felölelõ kiállítás, "A szomorú arcú angyal".

A Luxembourg-kertben álló épület elõtt több mint tíz hete mindennap több száz méteres sor kígyózik, hogy bejuthasson a különleges eseményre. A hétfõn és pénteken esti 1/2 11-ig nyitva tartó kiállítótermet a két nyújtott üzemelésû napon 3-4 ezren ostromolják. A hét többi napjain reggel 10-tõl este 8-ig fogadják a látogatókat.

A szenátus mûvészeti csarnokának termeiben kifüggesztett expresszionista vásznak több mint egyharmada elsõ ízben kerül a párizsi közönség elé. Erotikus kisugárzású, szenzációs aktjait, amelyek annak idején rendõri fellépést kiváltó botrányt okoztak még sosem mutatták be egyazon tárlat keretében egységes sorozatként Párizsban.

A kiállításon szereplõ portrék a század elsõ két évtizedének meghatározó mûvészeit, Modigliani barátait, Chaim Soutine-t, Kisling-t, Chéront, Max Jacobot, Picassót, Apollinaire-t ábrázolják, felfedezõit és mecénásait, a mûvészetrajongó Paul Alexandre doktort, késõbbi támogatóját, a képkereskedõ Paul Guillaume-ot és leghûségesebb megrendelõjét, Léopold Zborowski lengyel költõt és mûgyûjtõt örökítik meg. Festményein számtalan formában jelennek meg élete nagy szerelmei, Béatrice Hastings angol újságírónõ, akivel két évig élt együtt viharos kapcsolatban, és az angyalarcú Jeanne Hébuterne, közös kislányuk anyja. Az elragadó fiatal lány 19 éves volt, amikor megismerkedett Modigliagnival, és a festõ halálának másnapján, alig 22 évesen, második gyermekükkel várandósan kivette magát hatodik emeleti lakásuk ablakából.

Amadeo Modigliani, egy livornói szefárd zsidó kereskedõcsalád negyedik gyermeke 1920-ban, tüdõbajban és alkoholizmusban hunyt el a francia fõvárosban. 1906-tól élt Párizsban. Eredetileg a szobrászattal jegyzete el magát, kariatida-vázlatai és a klasszikus görög szobrok ihlette, idõtlenséget sugárzó zárt nõi arcmásait Constantin Brancusival közösen bérelt montmartre-i mûtermükben készítette. Törékeny egészsége miatt kellett felhagynia a nagy fizikai erõnlétet igénylõ szobrászkodással.

Kivételesen egyedi, sötét alaptónusú portréfestészetére a "vámos " Rousseau, Picasso és Cézanne, az impresszionisták és a fauvizmus, az afrikai primitív mûvészet egyaránt hatással voltak. Fokozatosan munkálta ki saját mûvészi kifejezésmódját, a személyiség szobrászi megközelítésû festõi látásmódját, amely elszakad a valóság realista ábrázolásától. A párizsi kiállításon kivételnek számító négy tájképébõl kettõ látható.

(Reprodukció: Léopold Zborowski)


Kéz kezet formáz
Schéner Mihály köszöntése nyolcvanadik születésnapján
NSZ • 2003. január 9. • Szerzõ: P. Szûcs Julianna

Van egy élõ klasszikusunk, és nem tudjuk hová tenni. Pontosabban a mûvészeti élet pillanatnyilag használatos fiókjaiba egyszerûen nem fér bele. Avantgárd a pártállami rendszerben? Ma csak akkor téma, ha nagyon üldözték. Hivatalos elismerés a Kádár-korban? Csak akkor ügy, ha nagyon vacak volt. Népi kötõdés a három T idején? Csak akkor megfogható, ha a talajgyökeret könnyek áztatták. Imponáló mûveltség a létezõ szocializmusban? Legföljebb akkor említhetõ, ha az illetõ professzorként, igazi pictor doctusként élt. A kényelmes szakdolgozók legnagyobb örömére manapság így telnek, teldegélnek szellemi raktereink.

Ezzel szemben Schéner Mihály olyan, mint egy minden mesébõl kilógó deviáns ördög. Mai szakdolgozóknak alig lehet ajánlani. Mert nem olyan, mint egy végítéletnél asszisztáló pokollakó, de nem is olyan, mint a szentbeszédekben szereplõ, kísértésre csábító rossz angyal. Õ egy saját maga által formázott ördög. (Ezer egyéb mellett specialistája ennek is: ördögügyben kötetek, cikkek sorát publikálta, ha valakinek, hát neki el kell hinni, hogy diabolikonját – a szabály szülte gondolkodástól igen távol – a megfigyelés és a kreatív lendület szülte.)

Egy dúsan bodorított, gusztusos szörnyrajzot elnevezett például Útszéli ördög szotykának, és ilyet írt mellé. (Egyébként írni is nagyon tud, de hogy még mi mindenhez ért, azt köszöntõ cikkbe amúgy se lehetne begyömöszölni.) „Hol volt farkam, tököm és / szoty-kom, hol nem volt, / Bika tököm is volt, / majd kecske bakot / békakannal pároztattam, / Így a kicsibõl zseniálist, / a nagyból / hitványt csinálok, / aminek csudájára járnék.” Ám legfontosabb a tanulság, Schéner ördögi szekvenciája, azaz mûvészetének rejtett és rejtélyes titka: „Minden aberráció / csoda, minden normális / unalmas.”

Normális lett volna tehát, ha a Medgyesházán megszületõ, Békéscsabán eszmélkedõ és 1947-ben, Rudnay Gyulánál a fõiskolán „budapesti mûvésszé” diplomázott Schéner sodortatja magát az árral, eleinte finoman naturázik, majd ízléssel szocreálkodik, késõbb meg fontolva „innovál”, mikor merrõl fúj a szél. Kényelmesnek ígérkezõ élet. Ehelyett tanítással fönntartott egzisztenciája mellett-mögött nagy magányban kitanulja az expresszív tananyagot, összeötvözi békési színemlékeit, mesterének komor utóromantikáját és a világban rezgõ aktuális hatásokat, hogy éppen akkor vigye bõrét a vásárra – úgy 1962 környékén –, amikor absztraktnak, expresszionistának, pláne absztrakt expreszionistának lenni a lehetõ legkevésbé karrierképzõ döntés. Aberráció. Meg is kapja a magáét. (Ez idõ tájt keletkezett mûvei szétszóródtak, elkallódtak, lappanganak. Mostanában jönnek csak divatba újra.)

Aztán normális lett volna az is, ha már megkapja az elsõ gyomorszájütéseket, a továbbiakban az üldöztetésére épít. Megsértõdik. Elvadul. Számûzetésbe megy. Schéner ebbõl sem kér, õ tudja, miért. Inkább vált, változik, de leginkább játszik. Ez az õ létezéstechnikai trükkje. Aberrációja. És sosem tagadja. „Elmondhatom: nekem a játékra mindig szükségem volt, ahhoz hogy élhessek – fogalmazta a Magyar játékfundamentumról írt kötetében. – Már öt rendszert abszolváltam, ezek túléléséhez is játékra volt szükségem. Bizonyos mértékig minden rendszerben alkalmazkodnia kell a mûvésznek, de a túléléshez meg kell õriznie a szellem szabadságát. Ezért bizonyos kényszerûségek alól gyakran szöknöm kellett.”

Játéklovacskák felvonulása, 1971-72
Manapság pedig, mondjuk tegnap, az is normális lett volna, ha ezt a játékból szökést levédeti, körülkeríti, mintegy az aktuális imázsfelelõsök figyelmébe ajánlja. Könnyedén tehetné. Fedezet erre életmûvének zöme. Festékbõl és fából, mûanyagból és textilbõl, mézeskalácsból és fémbõl elkészített huszárok és pásztorok, lovak és talicskák, Miska-kancsók és dorottyás kocsik érdekeit érvényesíthetné az ügyeletes nemzetfelelõsöknél. Esélylyel hihetné, hogy ezek a mûvek a magyar folklór ihlette formarendjük révén sokkalta erõsebb hatást válthatnának ki, mint a megyékszerte elpotyogtatott, félezernél is több morc királyszobor. Nem teszi: a magyar millennium nagyjából és egészében „Schénertelenül” zajlik le. Meg aztán – talán ez is az „aberráció” számlájára írható – nyilván kevéssé érdekli a percpolitika szülte és rendelésre kimért országos pátosz. Álmosíthatja. Végtére is – mint írta volt – „minden normális unalmas”.

Szökött, játszott, alkalmazkodott, mert így tudta, és ma is csak így tudja védeni a benne szaltózó szabad ördögöt. Ezért nem adta oda magát egészen a jövõ-menõ rendszereknek, de „falból” mégis ezért adta magát nekik oda kicsit. Merthogy számára a behódolás is, a lázadás is csak hamis alternatíva lehetett. Az õ mûvészetének lényege másban van: meg nem értheti ezt az, aki kizárólag ideológiákban, stílusokban, koncepciókban gondolkodik.

Schéner ugyanis „kézben” gondolkodik. Ez nem csak abból látszik, hogy mûveinek nagy csoportja foglalkozik magával a kézzel. Legtöbbször azt variálja, azt hímezi, azt faragja, azt festi. És nem csak abból, hogy szóban is szerelmes vallomásokat intéz e fontos testrészhez, legutoljára Kézvirágzások címû kötetének mottójában. („Minden, ami van, a kéz által született, és ami nincs, elpusztult, az is a kéz által szûnt meg.”)

Megfigyelhettem egyszer beszélgetés közben. Térdére mappát rakott, zsebébõl vastag filcet húzott elõ. Nem volt ebben semmi rendkívüli vagy feszélyezõ. Én mondtam a magamét, õ is elmondta az övét. Én közben gemkapcsokkal babráltam. Õ közben telerajzolt négy lapot. Mondatai és vonalai szinte egyszerre hagyták el szervezetét, csuklója egy pillanatra sem állt le.

Mindig ilyennek képzeltem a képzõmûvészet nagy törzsének tagjait Altamirától Picassóig, de azt hittem, hogy a mai világban ez már lehetetlen. És hát mégse... Isten tartsa meg õt és fajtáját az emberi kor végsõ határáig.


Kis kárókatonák telelnek a Kis-Balatonnál
www.mti.hu
 
Keszthely-Fenékpuszta, 2003. január 10. (MTI) - A Duna-deltából felhúzódó kis kárókatonák népes csapata telel a nemzetközi védelmet élvezõ Kis-Balatonnál.
    - Míg az országban elszaporodott nagy kárókatonák a hideg miatt a Földközi-tenger mellékére húzódtak, a Duna Fekete-tengeri torkolatvidékébõl egy évtizede hazánkig felhúzódó, de felénk igen ritka kis kárókatonákból negyven telel a Kis-Balatonnál - mondta el Futó Elemér, a Balaton-felvidéki Nemzeti Park fenékpusztai természetvédelmi õre az MTI-nek.
    Magyarországon elsõként a Hortobágyon jelentek meg egy évtizede a kis kárókatonák. A Kis-Balatonnál a mostani a negyedik tél, amelyet ott töltenek e ritka vándormadarak.
    - A nálunk telelõ kis kárókatonák jól érzik magukat. E madárfajt a kipusztulás fenyegeti, ezért védettségének "vörös könyves" a minõsítése - közölte Futó Elemér.
    A gyakoribb nagy kárókatonát elsõsorban a halastavak környékén lehet megtalálni, ott vadászatuk is megengedett. E madárból 7-800 a Kis-Balatonnál szokott fészkelni.
    A Kis-Balaton jegét jelenleg 25 centiméter vastag hó borítja, a madarak nehezen jutnak hozzá az eleséghez.
    Az õszi és tavaszi vonulások idején gyakori 250, illetve a rendszeresen ott fészkelõ 100-110 faj helyett jelenleg csak pár tucatnyi madárfajnak ad otthont a Kis-Balaton környéke.
    A tórendszernél fészkelõ, néhány párból álló réti sas állomány megnövekedett, ugyanis a vadliba-vadászattal foglalkozó, és a hideg miatt most otthont keresõ kóbor sasokkal 8-10-re szaporodott a számuk.
    - A friss hóban sok vidranyomot lehet látni, ami azt jelenti, hogy a Kis-Balatonnál biztonságban érzi magát ez a fokozottan védett, egymillió forint eszmei értékû állat - mondta a szakember.
    A mintegy 15 ezer hektáros Kis-Balaton nádrengetegeiben sok a cinege is.