CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: Kereskedelmi és Iparkamara

2003. február 07., péntek 13:32


Sopron nem túl jó helyzete, avagy növelni a forgalmat, de hogyan?

Sopron nem túl jó helyzete, avagy növelni a forgalmat, de hogyan?

    Szórakozni, vásárolni, élvezni az életet sokak szerint az egyik legjobb dolog a világon, de nem mindegy hol, mikor, hogyan és a legfontosabb: mennyiből?
    Mit tegyünk, hogy növekedjen a kereslet száma? Hogyan növeljük a forgalmat?
    Gyakran előfordulnak napjainkban ehhez fogható kérdések magán- és közéletben. A változtatások és az új eredmények létrehozása érdekében tartottak február 6-án kereskedelmi és vendéglátóipari fórumot a Soproni Kereskedelmi és Iparkamara Deák téri székházában.

 

A fórumot Szakács Gyula, kereskedelmi tagozat elnöke vezette

    A teltházas fórumon, olyan soproni vállalkozók vettek részt, akik nagy szerepet játszanak a város gazdasági nézetének kialakításában.
    Vitaindítónak Kovács Anita, a NYME képviselője jóvoltából bemutatásra kerültek “A soproni szórakozási lehetőségek értékelése” című lakossági primer véleménykutatás fontosabb pontjai. Az anyagból kiderült: mire van igény a soproni fiatalok körében. Legkedveltebb szabadidős tevékenységként több korcsoportban is első helyen szerepelt az olvasás és a különböző sportlehetőségek gyakorlása. Kiderült, hogy a mai fiatal 1000-3000 Ft-ot költ el hetente saját maga szórakoztatására. A lakosság több, mint 90%-a igénybe veszi a mozi, az uszoda, és a könyvár szolgáltatásait. Szomorú hírként érte a jelenlévők nagy részét annak a ténynek az ismerete, miszerint a soproni fiatalok jelentős része igen gyakran a környező városok adta lehetőségeit használja ki. Ezen információk szerint felmérésre kerültek városunk "konkurenciái": Szombathely, Győr, Budapest, Ausztria illetve a környező települések vonzó ajánlatai. A megkérdezettek igen nagy százaléka szerint kevés a szabadidős program városunkban. Kevés az olyan rendezvény, amely megmozdítaná az otthonülőket és azokat a lakosokat, akik szívesebben ülnek otthon mélyen tisztelt televíziójuk előtt.
- Kevés a plakát, – szólalt meg elkeseredetten az egyik vállalkozó hölgy - ha az ember jókedvűen sétálgat a Várkerületen, gyakran nem is sejti, hogy pár utcával beljebb érdekes műsorok várják a nagyérdeműt.

    A véleménykutatás bemutatója után jelentősen megszaporodtak a hozzászólások. A kisvállalkozók véleményét nagyban befolyásolta azon bemutatott televíziós felmérés, amelyet az egyik budapesti kereskedelmi televíziós csatorna készített, összehasonlítva a magyarországi és az osztrák élelmiszerkínálatot az ár szempontjából. Kiderült, hogy a szomszédos országban a magyar ember közel 5000-6000 Ft-ot spórolhat meg egy-egy vásárlás alkalmával, bár a hozzászólásokból rögtön kiderült, hogy a kérdéskör azért – az áruminőség, és több tényező függvényében – ennél jóval összetettebb és árnyaltabb.

    
    Mitől fordult meg a kocka? Miért van az, hogy pár éve még osztrák szomszédjaink jártak hozzánk a friss kenyérért, kolbászért, cipőért? Hogy lehet az, hogy mára már "elértük" azt, hogy a potenciális vásárlók a soproni kisvállalkozásokat mellőzve, inkább felmutatják útlevelüket és a vásárlóéhes multikba mennek?
 
    Felháborodás, felháborodást követett ilyesfajta ténymegállapítás után. Hozzászólások sora váltotta egymást, amelyekből az is kiderült, hogy például a Várkerületi kisvállalkozások mennyire elítélik a Sopronba bekerült nagyvállalatokat, áruházakat, plazakat. “Bekerülésük óta teljesen megváltozott a keresleti piac a belvárosban…” fakadt ki az egyik vállalkozó.
 
    A felmerülő kérdésekre, problémákra és az azokat kiküszöbölő intézkedésekre a fórum vendége, Kalmár István Sopron alpolgármestere adott válaszokat, amelyek a lehetséges megoldások tekintetében remélhetőleg a közeljövőben előrelépést jelentenek majd.
         Tény, hogy nem szemlélhetjük tétlenül a kereskedelem és vendéglátóipar, a lakosokat érő, a mindennapi komfortérzetünket befolyásoló változásokat.
b.boti

Kapcsolódó oldal: Sopron Városi Kereskedelmi és Iparkamara honlapja