Rovat: KultúrVáros
2003. február 18., kedd 23:56
Üzenet - a Színésztől
Üzenet - a Színésztől
A közös beszélgetés alatt szóba kerül Gerhardt Themleitner a vérbeli
vadász dédapa, aki után a művész a Gellért nevet kapta. Apai ágon orvosok
lelkészek voltak a családban: Balatonhenyén egyik lelkész nagyapa, a kopasz
hegyen zsoltárokat énekelve telepítette a szőlőt, majd néhány év múlva,
parafinnal bélelt vagonokban
Bár bátyja 1947-ben bátyja nyugatra távozott, Raksányi Gellért, Kutyu: maradt. Őt itt tartotta, az, hogy több tantárgyból igen rosszul állt a szénája,
a nyelvekkel is bajban volt, és az idegenben érzelmileg sem tudott volna
mit kezdeni magával.
Szerepek, beugrások, elismertség? - Általában a nexusok lényegesebben jobban minősítettek, mint a tettek. Ha az embernek "olyan" környezete volt, akkor bármit csinált; nem illett odanézni. Ha pedig pikkeltek rá, mert nem voltak nexusai, akkor a lélegzetvétele is rossz volt. A két döntő minősítési forma pedig, – a szereposztás és a gázsi – pontosan kimutatta azt, hogy "ki hogyan is áll": Raksányi Gellért minden néven nevezendő területen dolgozott. - Nem kell abbahagyni a játszást - véli, de nagyon kell tudni azt, hogy
mit bír az ember, mondja, majd így folytatja:
Hétről-hétre embertelenül sok felkérésnek kell eleget tennie a színművésznek, előadásokon, a közönség- találkozókon. - Létezik-e olyan tévéjáték, televíziós amelyben szerepelhetnék? - szegezi a kérdést kérdezőinek Raksányi Gellért. A kérdésre nincs válasz, azaz van. Sajnos. - Ora et labora. A "labora" -t folytatjuk megállás nélkül, a másik tagját a tanácsnak, pedig elhagytuk: minden állam, közösség támaszának, talpkövének – a tiszta erkölcsnek – üzennek hadat, akik ezt teszik. Manapság a díszletek kockák, a jelmezek farmerek. - Azt szeretném, ha a magyar újságírás olyan lenne, hogy a rólam írottakat pár hónap múlva is el lehessen olvasni, és hogy azok hitelesek legyenek. Nemrégiben, születésnapomon, egy nagyon jó újságíró agyondicsért egy parányi szerepben. Azt éreztem akkor: sajnálom, hogy amit írt, az nem nekrológ, mert annyira szép. Egyetlen hibája volt: az, hogy én azt a szerepet nem játszottam el. - Amikor valakinek nagyon való egy szerep, azt mi úgy hívjuk: pofon üti a szerep. Ilyenkor a színésznek szinte semmit nem kell csinálnia: el kell mondania a szöveget, mert az egyéniségéből kiáramló érzelmi fluidum a nézőt a bűvkörébe varázsolja. Vannak ilyen szerencsés esetek. És vannak olyanok, amelyeket rettenetesen meg kell oldani –. És a megoldandó feladat: átadni az olvasónak a Nemzet Színészének Sopronba
hozott üzenetét. Szerencsés pedig ebben is az, akit – Raksányi Gellérttel
szólva – pofon ütött az üzenet; a – színészetről, versről, magyarságról,
szolgálatról, alázatról – missziós lelkülettel hozott: a hallgatóságnak
és az azt bármilyen formában
T.É. Kapcsolódó cikk:
|