A Hírközlési Felügyelet Hírközlési
Területi Hivatal Soproni Irodájában Frischmann Gábor, a HÍF elnöke,
és Honyák Árpád a HTH Soproni Irodájának vezetője sajtótájékoztatón
számolt be az EU-csatlakozás teremtette új kihívásokról és lehetőségekről,
illetve ismertette a soproni iroda munkáját.
- Az uniós körülmények között a verseny és a
fogyasztóvédelem határozza meg alapvetően a HÍF tevékenységét - jelentette
ki az elnök, aki hangsúlyozta: az uniós országok túlnyomó többségében a
lakosság már érzi a verseny pozitív hatásait.
|
Frischmann Gábor elnök
és Honyák Árpád irodavezető a sajtótájékoztatón
|
Frischmann Gábor elnök
a szervezet idei tennivalóiról szólva hangsúlyozta: az Európai Uniós csatlakozás
a hazai távközlési piac szereplőit is új kihívások elé állítja. A HÍF kiemelt
feladata 2003-ban az új szabályozás alkalmazására való felkészülés.
Elhangzott: az információs
társadalom egyik kulcskérdése az olcsó Intemet hozzáférés biztosítása.
E témát az Európa terv is kiemelten kezeli. Amíg az Internet árak csökkentése
tisztán piaci eszközökkel nem érhető el, fontosak lehetnek a kormányzat
és a szolgáltatók közötti megállapodások. A piac kiegyensúlyozott fejlődése
érdekében fontos, hogy e megállapodások is járuljanak hozzá az esélyegyenlőség
erősödéséhez. Mindezek miatt a Hírközlési Felügyelet üdvözli az Informatikai
és Hírközlési Minisztérium és az internetszolgáltatók széleskörű megállapodását
az internetes tarifák csökkentéséről.
Az EU távközlési szabályozást
érintő változásokkal kapcsolatosan Frischmann Gábor elmondta:
- Az Európai Uniós csatlakozást követően
megújult jogszabályi környezet vár a hazai távközlési piac szereplőire
is. Az új európai szabályrendszer áttekinthető, rugalmas és támogatja a
versenypiac mielőbbi kialakítását. Az uniós csatlakozással Magyarország
is részévé válik az egységes távközlési piacnak. A fogyasztók számára ennek
a változásnak a jövőben számos közvetlen és közvetett jele mutatkozik.
Az új szabályozás lényege: a monopol piaci szegmensek egyedi kezelése a
harmonikus távközlési piac mielőbbi létrehozása érdekében, a távközlés
területének hatékony versenyszabályozása, elsősorban annak érdekében, hogy
a fogyasztók élvezhessék a piaci működés előnyeit. Az Európai Uniós alapszerződésben
szerepel a szolgáltatások szabad áramlásának követelménye, amely természetesen
a távközlési szolgáltatásokra is érvényes. Továbbá a tagországok közötti
kereskedelem akadályainak megszüntetése, a versenyt torzító hatások kiküszöbölése.
Az EU új távközlési szabályozásának rendszerét 6 új irányelv, egy rendelet,
egy döntés, továbbá útmutatók és ajánlások adják.
Az elnök kifejtette, hogy
az EU csatlakozást követően a HÍF szerepe is megváltozik: a Hírközlési
Felügyelet számára az uniós jogharmonizáció - többek között - a piac folyamatos
figyelését, a harmonizált jogszabályi rendszer és a közvetlen joghatározatok
alkalmazását, a nemzeti és a határokon átnyúló szolgáltatások felügyeletét
jelenti.
Ezek közül néhány olyan területet említett, amelyeken
változások várhatóak:
- Piacra lépés szabályozása: A szolgáltatók számára
egyszerűbb, gyorsabb, adminisztrációtól mentes lesz a piacra lépés.
- Az egyetemes szolgáltatás szabályozása is eltérő
az EU-s új rendszerben - a jelenlegihez képest. Az EU direktíváiban kiemelt
fontosságot kap a fogyatékosok ellátása. Fontos elv, hogy a fogyatékkal
élők korlátozásmentesen használhassák az egyetemes szolgáltatásokat. Ugyanakkor
az egyetemes szolgáltatás anyagi terheit egy - a jelenleginél lényegesebb
szigorúbb feltételrendszer keretében háríthatja tovább a szolgáltató a
többi szereplőre vagy az államra.
- A fogyasztóvédelem is hangsúlyosabb szerepet
kap az EU-ban, a szolgáltatások összehasonlíthatósága, a fogyasztói panaszok
hatékonyabb kezelése érdekében.
- A jelentős piaci erővel rendelkező szolgáltatókra
kiróható kötelezettségek eszköztára is megújul, gazdagabbá válik. Ennek
eredményeként az egyes távközlési részpiacok (az EU-ban most 18 ilyen részpiac
került azonosításra, közöttük pl. Internet, műsorelosztás, mobil végződtetés
stb.) tényleges versenyhelyzete alapján lehet az egyes jelentős piaci erővel
rendelkező szolgáltatókat többlet kötelezettségekkel terhelni - piaci erejük
ellensúlyozása, az esélyegyenlőség javítása, a piac fejlődése érdekében.
A sajtótájékoztatón hangsúlyozták: a hírközlési
hatóságnak felkészültnek kell lennie ezeknek a jogszabályoknak az alkalmazására.
Ennek a felkészítését is szolgálta az elnök soproni irodában tett látogatása.
Honyák Árpád irodavezető
a 2001. évi jogszabályváltozást követő, 2002-ben létrejött Hírközlési
Területi Hivatal tevékenységét ismertette.
A Hírközlési Területí Hivatal hat területi irodája
útján látja el az elsőfokú hatósági, valamint a hatósági munkához szükséges
mérésüigyi feladatokat. A HTH hatáskörébe tartozik a nyomvonalas távközlési
építményekkel, a frekvenciahasználattal, az azonosító-engedélyezéssel kapcsolatos
eljárás. Az új hírközlési törvényben foglaltaknak megfelelően a szolgáltatás-engedélyezését
a bejelentési kötelezettség, a berendezés engedélyezést pedig a forgalmazók
megfelelőségi nyilatkozata váltotta fel. A HTH látja el a jogszabályban
rögzített piacfelügyeleti feladatokat is. A Területi Hivatal országos illetékességű,
azonban a hat területi iroda felállításáyal a területi jelenlét is fennmaradt.
Az iroda Győr-Moson-Sopron, Vas, Komárom-Esztergom,
Veszprém és Fejér megyék területein tevékenykedik. A 2002. év tevékenységét
néhány számadattal is érzékeltette az irodavezető: a távközlési építmények
engedélyezése területén 480 jogerős határozat, 1810 szakhatósági állásfoglalás
született; kábeltelevíziós szolgáltatások nyilvántartásbavételével kapcsolatban
500 kábeltévé rendszeren közel 100 szolgáltató fémjelzi – többek között
– munkájukat. . Ez utóbbi adat például az országos összesítés egyharmadát
teszi ki. 233 panasz érkezett 2002-ben, amelyek között a leghangsúlyosabbak
a távbeszélő szolgáltatást érintő panaszok - ismertette a továbbiakban
az irodavezető, aki arról is szólt, hogy 129 műsorvételi panaszt orvosoltak
2002-ben.
Honyák Árpád a hatékony verseny
kialakításának fontosságát hagsúlyozta: egyszerűsíteni – esetenként, akár
megszüntetni – is kívánják az engedélyezési eljárásokat, a piacvédelem
és a fogyasztóvédelem erősődése mellett, amely folyamat a társhatóságokkal
– és nem utolsó sorban a médiával – való szoros együttműködést feltételez.
T.É.