A polgár - Korzenszky Richárd soproni előadása
A polgár - Korzenszky Richárd soproni előadása
Emberi minőséget jelent a "polgár", nem társadalmi
státuszt - foglalható egyetlen mondatba Dr. Korzenszky Richárd,
a Tihanyi Bencés Apátság perjele a soproni Bán János Katolikus Közösségi
Házban tartott előadásának lényege.
A polgár szabad, felelős, elkötelezett, cselekvőkész.
A polgár független, anyagi és szellemi tulajdonnal rendelkezik, tehát biztonságban
él, és közösséget alkot: történelmen átívelő, időbeli és a társadalom jelenében
egyaránt. A polgár "van valahol", nem "világpolgár", nem "kozmopolita".
,,Sohasem tudtam megérteni: kik azok, kik magokat világpolgárnak nevezik.
Az emberi tehetség parányi lámpa, mely egyszerre keskeny kört tölthet meg
fényével… Bizonyos helyhez kell ezért kapcsoltatnunk, hogy azt jótékony
világítással állandóan boldogíthassuk… Zrínyi csak egy Magyarországért
halhatott meg…Kinek szívében a haza nem él, száműzöttnek tekintheti magát
mindenhol…" - kívánkoznak Korzenszky Richárd gondolatai mellé Sütő
András szavai.
Az ember a szíve mélyén "polgár", erkölcsi lény,
"belülről" irányított; az embernek meg kell őriznie személyi autonómiáját,
és embertársaival ki kell alakítania és fejlesztenie a kapcsolatot. A diktatúra
mindig is igyekezik megakadályozni az emberek, az egyének közötti kommunikációs
lehetőséget, a társadalmi piramis azonos szintjén elhelyezkedők közötti
kapcsolatteremtést és -építést – egyesületek, társaságok alakítását – ,
azért, hogy a piramis csúcsáról érkező utasításokat az egyedek végrehajtsák,
anélkül, hogy a legalsó szintek akarata artikulálódhatna. A proletárdiktatúra
számára elfogadhatatlan volt a helyi öntudat, a helyi érdekek védelme,
a szuverén ember, a vállalkozó, az iparos, vagy a falusi gazda. A monolitikus,
totalitárius és diktatórikus rendszerben nincs helye a polgárnak.
A kereszténydemokrácia alapelveiről szólva – a személy
méltósága, a felelősség, a szubszidiaritás – az előadó arra is figyelmeztetett,
hogy a kereszténységnek nincs pártja, hanem értékrendje van, viszont egyetlen
párttól sem lehet elvitatni azt a jogot, hogy keresztény alapelveket valljon.
A kizárólag gazdasági folyamatoknak következményeinek
betudott társadalmi változások újliberális elvéről is beszélt Korzenszky
Richárd, amely szerint az ember a javak fogyasztójaként, vagy a javak termelőjeként
számít, amelyek mellett számos más ideológiát is gyártottak már, és gyártanak
a jövőben is, olyant, amelyben a civilizációs fejlődés elképzelhető ugyan,
de a polgárosodás nem.
A polgár szónak negatív, meg pozitív töltetei egyaránt
ismertek, amelyeket néha meghatároznak az azonos nyelven, ám nem azonos
nyelvet beszélők különböző értelmezései is.
Korzenszky Richárd hangsúlyozta a polgár feladata,
hogy a maga helyén tegye a dolgát, azt, amit csak ő tehet meg legjobb tudása,
tehetsége, akarata szerint, szabadon és felelősséggel. A polgár színt vall,
bátor, és cselekszik.
Mert a polgár nem elégedik meg azzal, hogy úgy él,
ahogyan tud, hanem azért dolgozik, hogy úgy éljen, ahogyan szeretne - utalt
Móricz Zsigmond gondolatára visszautalva az előadás lényegi gondolatára:
a polgár – gondolkodásban, színtvallásban cselekedetben megnyilvánuló –
emberi minőséget jelent.
A rendezvényen kérdések, vélemények is elhangzottak.
Korzenszky Richárt a globalizáció pozitívumait és negatívumait egyaránt
említette. A globalizáció jelensége egyszerre hordozza magában az elveszett
paradicsom – az egység – utáni vágyakozást, és a tőkés-társadalmak világuralomra
való törekvését, s mint mindenben, a szabad akaratú emberiségen múlik,
hogy a globalizáció hatásait miként kezeli.
-T.É.-
|