Rovat: Hírek - események
2003. március 25., kedd 01:32
Erkölcs és vízgazdálkodás kérdései - - a Magyar Hidrológiai Társaság Soproni területi Szervezetének márciusi ülésén
- a Magyar Hidrológiai Társaság Soproni területi Szervezetének márciusi ülésén - Erkölcsi megfontolások a vízgazdálkodás szakkörében
címmel a vízgazdálkodás morális kérdéseiről a Magyar Hidrológiai Társaság
Soproni Területi Szervezete
Becker Károly vitaindító gondolatait a Víz Világnapja
alkalmából is ajánljuk olvasóink figyelmébe.
- A legismertebb erkölcsi dilemma a környezetvédelemmel, ezen
belül és elválaszthatatlanul a vízkincs védelmével kapcsolatos.
Könyvtárnyi szakirodalom foglalkozott mar evvel a témával és tárta fel
a környezetszennyezés veszélyeit, az egészségünket és az élővilágot fenyegető
következményeit. A mindennapok gondjai között szerepel ma már az ólompajzs
kilyukadása, az üvegházhatás, a felmelegedés, a klímaváltozás, egyes állatfajok
kipusztulása, és még hosszasan sorolhatók azok a veszélyeket jelző tünetek,
amelyek emberi tevékenység – és tegyük rögtön hozzá: nem kellő körültekintéssel
végzett emberi tevékenység – eredményeképp jelentek meg.
- Egy másik erkölcsi dilemma kapcsolódik a közművek privatizációjához. Ennek indokoltságát (feltételeit) ebben a kérdéskörben felkészült műszaki és gazdasági szakemberek évtizedek óta vitatják. Akárhogy is döntenek, bizonyára elegendő és meggyőző érvet tudnak felsorakoztatni a mindenkori döntésük helyességének az alátámasztására. Felelősségük azonban itt nem ér véget. Erkölcsileg csak akkor igazolható a döntésük helyessége, ha az érvekben. előzöleg megfogalmazott műszaki-gazdasági előnyök bizonyítottan válósággá válnak. Az utólagos bizonyítás (igazolás) a közmű-szolgáltatásban szereplő csoportok közös érdeke lenne, mégis rend szerint elmarad. Melyek ezek csoportok és mi az érdekük?
Nyilvánvaló, hogy piacgazdasági körülmények között ezeknek a szereplőknek az érdekei eltérőek, sőt ellentétesek lehetnek. A szolgáltató a tartósan elérhető legnagyobb haszon érdekében cselekszik, és ha nem tudja az árat emelni, akkor költségeket vagy a minőséget csökkenti. A fogyasztó pedig a mindenkori vízdíj fejében a legmagasabb szintű szolgáltatást várja el. A piaci verseny szabályozó funkciójának az érvényesülése mellett számíthatnánk az érdekek összehangolódására. A vízszolgáltatás azonban monopol-helyzetet élvez. A fogyasztók elfogadhatóbb feltételek reményében nem fordulhatnak másik, alternatív szolgáltatóhoz (vö. kényszer-klientúra), a vízművek pedig a piaci verseny szorításából kibújva aligha fog önmérsékletet tanúsítani. A kényes helyzetet tovább bonyolítja az önkormányzat sajátos helyzete. A közművagyon tulajdonosaként - és egyébként is - a piac szereplője, és mint ilyen, haszonorientált. A fogyasztók érdekeinek hivatott - és egyedüli (!) - képviselőjeként pedig nem hagyhatja figyelmen kívül a lakosság fizetőképességét, terhelhetőségét, azaz fel kell lépnie a monopolhelyzetben rejlő profitmaximálási törekvésekkel szemben. Meg is teszi, de nincs olyan “független" fórum, amelyik eldönthetné, hogy ez a fellépés szakmai és erkölcsi szempontból egyaránt megfelelő-e, elegendő-e és mindenki számára elfogadható-e. Ilyen ellentmondásos helyzetben a hatályos törvényi szabályozások nem mindig kínálnak megnyugtató eligazítást, és a döntéshozóknak az erkölcsi megítélésükre kell hagyatkozniuk. - Ehhez hasonló bizonytalanságot, zavarodottságot tapasztalunk a közbeszerzési
eljárások megítélésénél. A törvényi szabályozás célja világos és egyértelmű:
a közpénzek lehető leghatékonyabb felhasználása. A megvalósításra benyújtott
ajánlatok értékelése már nézőpont kérdése. Elvárt minőség a legkisebb ráfordítással
vagy a legjobb minőség adott ráfordítással egyformán hatékony felhasználást
feltételez, és e két szélsőség között még sokféle hatékony megoldás adódhat.
Az összességében hatékony megoldások mindegyike valamilyen szempontból
előnyösebb, mint a többieknek legalább egy része, amelyek viszont más szempontból
lehetnek ennél előnyösebbek. Az egyes szempontoknak tulajdonított fontosság
alapján születnek a döntések, és ugyanezen az alapon, de másképp értékelve
a fontosságot, fogalmazódnak meg a döntésekkel szembeni bírálatok is. Mindkettőt
szakmailag hibátlan érvekkel támaszthatják alá, mégis egymásnak ellentmondó
végkövetkeztetésekhez jutnak. Ilyenkor óhatatlanul felmerül a gyanú, hogy
az érvek ügyes használata mögött egyéni- vagy csoport-érdekek érvényesítésére
irányuló törekvések húzódnak meg, és az elégedetlenek korrupciót sejtenek.
Néha éppen a gyanú elkerülésére irányuló igyekezet az, ami a legjobb megoldás
kiválasztását meghiúsítja. A felderített korrupció törvényi szankcionálása
lehet alkalmas elrettentő eszköz, a korrupció látszatának elkerülését
szavatolhatják törvényi feltételek, de magának a korrupciónak a háttérbe
szorulása vagy eltűnése csak az erkölcsi tartás “társadalmasításá"-val
valósulhat meg.
Megszabadulni nem lehet tőlük. A fölösleges kapacitások nem értékesíthetők (nincs piaci értékük, nem különíthetők el). Használaton kívül tartva a nagy értékű berendezések lassan tönkre mennek, de addig folyamatosan és haszontalanul terhelik a vízmű ún. állandó költségeit (és a víz önköltségét). A tovább üzemeltetésük gazdaságtalan és egyes esetekben még hátrányos is (pl. a hálózati víz tartózkodási idejének a fölösleges hosszabbodása miatt). Együtt kell élni a fölösleges kapacitásokkal, de hogyan? Az üzemgazdász úgy gondolhatja, hogy a lakosságot minél nagyobb fogyasztásra kell ösztönözni, hogy a kapacitás jobb kihasználásával csökkenjen az önköltség és javuljon a jövedelmezőség. De szembe találja magát környezetvédővel, aki joggal tiltakozik az egyre féltettebb ivóvízkincs öncélú elpocsékolása ellen. És a fogyasztókat sem lehet becsapni avval, hogy így csökkenthető a vízdíj, mert pontosan annyival csökkenthető, amennyivel többet fogyasztanak. Az erkölcsileg helyes döntések gyakran gyötrelmes megalkuvásra kényszerítenek,
és áldozatok hozatalát követelik. A társadalom erkölcsi színvonala (műveltsége)
mutatkozik meg abban, ahogy az ilyen döntésekkel rájuk hárított terheket
- a legtágabban értelmezett “közjó" szolgálatát az egyéni- vagy csoport-érdekek
fölé rendelve - megértik és elfogadják.
Mindezek veszélyeztethetik a társadalmi békét. A történelmi tapasztalatok azonban biztatóak. Feltételezhetjük, hogy a harmonikus társadalmi együttélés reményében megfogalmazhatók olyan egyetemes érvényű erkölcsi alapelvek, szabályok és követelmények, amelyek a mértékadó többség számára egyöntetűen elfogadhatók, azaz alkalmasak arra, hogy beépüljenek a társadalmi tudatba. Erre irányuló törekvések története a régmúltban kezdődött és napjainkban is folytatódik (vö. mémök-etika, orvosi etika, stb.). Az erkölcsi elvek és elvárások a természetüknél fogva és a társadalmi viszonyok alakulását követve változnak, átalakulnak. A korábban elfogadottnak hitt erkölcsi minimum a jelenkor megdöbbentő kihívásainak (üvegházhatás, klónozás, nukleáris fenyegetettség, stb. stb.) kezeléséhez már nem adhat támpontot, kiegészítésre szorul. Újra kell tehát fogalmazni az erkölcsi kódexek tartalmát és az “erkölcsi minimumnak" azokat az alapelveit, amelyek a mértékadó többség egyetértésére és elvállalására számíthatnak. Mi a teendőnk (nekünk, mindnyájunknak)? Mivel segíthetjük az erkölcsi
megújulást?
(A fotók illusztrációk) |