UTAZÁS 2003 Nemzetközi Idegenforgalmi Kiállítás - Sopron és vonzáskörzete is képviseltette magát
UTAZÁS 2003 Nemzetközi Idegenforgalmi Kiállítás
- Sopron és vonzáskörzete is képviseltette magát
A Nyugat-Dunántúli Régió 280 négyzetméteres standon
jelent meg, melynek felülépítménye egy dunántúli tornácos házat jelenített
meg.
A Nyugat-Dunántúli Regionális Marketing Igazgatóság
a korábbi évek jól bevált gyakorlatának megfelelően számított a Tourinform
irodák, mint szervező központok szakmai munkájára, így a kiállításon a
térségek képviseletét az irodák munkatársai látták el.
A
soproni térség képviseletét ennek megfelelően saját kiadvány rendszerével
a Tourinform Sopron vállalta fel, melyhez bekérte a vállalkozói ajánlatokat
is. A régió igényrendszeréhez a Soproni térség bemutatása, ajánlati palettája
megfelelően illeszkedett.
Az idei vásári tapasztalatokról Horváthné Hoszpodár
Katalint a soproni Tourinform Iroda vezetője elmondta:
- A turisztikai értékek régiónkénti tagolása, megjelenítése a belföldi
turisztikai vásárokon évek óta bevezetett forma, a nagyközönség egyre inkább
ennek megfelelően tájékozódik. Kevesebb tétova érdeklődővel lehetett találkozni,
mindinkább jellemző volt az egyes térségeket célzottan keresők száma.
Sopron és térsége önálló
arculattal történő megjelenésére eddig a pénzügyi források hiánya miatt
nem volt lehetőség, mely szakmai körökben évről-évre mindig nagy visszhangot
vált ki. Amennyiben a jövőbeni források lehetővé teszik egy önálló stand
megvalósulását – saját felülépítménnyel, installációval – a Tourinform
Sopron szívesen felajánlja jelenlétét, szakmai tapasztalatait, az azonban
senki számára nem lehet kétséges, hogy Sopron városának jelen kell lennie
a Nyugat-Dunántúli Régió standján is.
Javaslatot is tett az irodavezető: Az önálló városi
megjelenés megvalósítása bizonyos forrásösszevonást, azonos irányba
mutató együttműködést feltételez. Meg kell vizsgálni annak a lehetőségét,
hogy az esetleg erre a célra rendelkezésre álló városi forrást milyen mértékben
tudják kiegészíteni a térségben működő szakmai szervezetek: a kamara, a
kistérségi társulások.
- A vásárokon a vállalkozói megjelenést – szintén régiós keretek
között (négy évvel ezelőtt) a kamara anyagilag is támogatta, a koordinálásban
pedig tevékeny szerepet vállalt. A későbbiekben a vállalkozók kiállítási
képviseletét fokozatosan a régió Tourinform irodái vették át.
Kiállítóhely biztosítása:
A közös megjelenést – a standhelyet, felülépítményt,
média szervezést stb. - teljes egészében a Regionális Marketing Igazgatóság
finanszírozta, az irodáknak csak a stand személyzeti költségeit kellett
felvállalniuk.
Helyszín: Budapesti Vásárközpont, D pavilon 301/A,
Nyugat-Dunántúli Régió Standhely. Fríz felirat: “Sopron és térsége” volt.
A soproni pult személyzetének biztosítása:
A vásári jelenlét sikerének egyik elengedhetetlen,
szinte a legfontosabb feltétele a megfelelő személyzet kiválasztása. A
térség képviseletét - annak turisztikai vonatkozását kitűnően ismerő, jól
kommunikáló, a vendégszolgálati és vásári munkában már megfelelő tapasztalatot
szerzett - Tourinform Sopron munkatársak látták el.
Informálás menete:
Kiemelten fontos, hogy a pult tevékenysége non-profit
jellegű, a Tourinform Sopron non-profit szervezetként delegálja informátorait,
munkatársait. Kifejezetten Sopron és vonzáskörzetére koncentrálva terjeszti
a programokat, a turisztikai szolgáltatók ajánlatait. Összefogott anyagokat
ad ki a térség teljes kínálati palettájáról.
- A nagyközönség tekintetében: a folyamatos, állandó pult melletti
munka során a még tétova, bizonytalan érdeklődőt is megszólítva, kommunikációt
kezdeményeztünk egy–egy barátságos, a térségre vonatkozó kérdésfeltevéssel.
Az Aktív programajánló füzet két, belső borítói térképe alapján gyorsan
összefoglaltuk a városlátogatáson kívül a környék bakancsos és kerékpáros
túralehetőségeit, a vízparti üdülés vonzását. A “Hú, nagyon jó! Valami
ilyesmit kerestem!” után következhetett az egyéb rendezvényi, múzeumi ajánlatok-
nyitva tartások kézbe adása. Végezetül a gasztronómiai és szálláslehetőségek
kiajánlására került sor, melyet már legtöbben személyre (pénztárcához)
szabottan kértek.
A vásárt követően az egyéb kérések megválaszolása
érdekében 23 elektronikus levél és 40 postai levél elküldésére került sor,
melyet az érdeklődő pontos elérhetőségének regisztrációja előzött meg -
tájékoztatott az irodavezető, aki a továbbiakban hozzáfúzte:
- A szakmai közönség tekintetében: az első két szakmai napon
az utazásszervezők és a pultot felkereső újságírók, egyéb szakmai szervezetek
részére előre összekészített anyagot adtunk át, mely alkalmával felajánlottuk
a további segítségünket. Szinte valamennyi szervezet részére, kérésének
megfelelően további anyagot juttatunk el elektronikus, vagy postai úton
a vásárt követően.
Látogatói felmérés
Mivel egy szakvásár-kiállítás alakalmával a térség
képviseletében jelenlévő munkatársak, valamint a szakma illetve nagyközönség
között a közvetlen kommunikáció eredendően biztosított, ezért ennek lehetőségét
maximálisan érdemes kihasználni azért, hogy a következőkről alkothassunk
reális képet: a térség ismertségéről, a valós piaci helyzetről (versenyhelyzetről),
a fogyasztók igényéről, magatartásáról, szokásairól, a korábbi térségi
tapasztalatokról, a potenciális, a térséget programozó partnerekről, együttműködés
esélyeiről.
A Tourinform Sopron munkatársai a vendéggel folytatott
kommunikációt követően a megkereséseket, az érdeklődési területek regisztrációját
is elvégezte az iroda által összeállított felmérőlap alapján.
Ennek megfelelően egyetlen egy potenciális vendég,
de tétova érdeklődő sem maradt térségi információ nélkül, a megkérdezések
alapján mindenkor kommunikációt kezdeményeztünk a térség megismertetése
érdekében.
A felmérés kiértékelése
A Tourinform iroda felmérést – a soproni pult
és a térség látogatottságára vonatkozó – eredményét, külön kitérve
az egyes téma szerinti megkeresésekre ezúton közzétesszük és értékeljük
A napokra lebontott megkeresések alapján – a korábbi
tapasztalatoknak megfelelően a péntek és a szombati nap volt a legeredményesebb.
Sopront és térségét jól ismerők aránya 41%, de ezek
között feltűnő volt azoknak az aránya, akik pár napot, de akár egy hetet
évről-évre Sopronban töltenek.
Az újságírók és utazásszervezők érkezése szinte
az első két szakmai napra koncentrálódott, akik cégszerű regisztrációjukat
a jövőbeni kapcsolattartáshoz külön kérték.
Az érdeklődési területek szerinti értékelés jól
reprezentálja azt, hogy a szakmai kör, az utazásszervezők, a sajtó ( az
első két nap) kifejezetten Sopronra koncentrál, míg a nagyközönség évről-évre
a térségi kínálatok egyre jobb ismerőjévé válik.
A szakma a városi lehetőségeken, rendezvényeken kívül
a Fertő-táj, mint világörökséget egyáltalán nem kereste, a Fertő-Hanság
Nemzeti Park ajánlatát nem igényelte. A vízi és biciklis, bakancsos túrák
iránt a nagyközönség már célzottan érdeklődött.
Az ifjúsági szálláslehetőségek továbbra is keresettek,
melyhez a jelenlegi szálláskínálatot mindenképpen bővíteni érdemes, a potenciális
vendégkör megtartása érdekében azonban az állagmegóvást, a minőségi fejlesztést
évről-évre tervezni kell. A szálláshelyek értékesítését a konkrét programokkal
való kiajánlás segítheti, táborok szervezése egyes érdeklődési köröknek
megfelelően.
A konferencia szervezés tekintetében az új
fejlesztés még nincs a szakma gondolatkörében. E tekintetben négy konkrét
megkeresést regisztráltunk. Egy szervező részére adtunk kifejezetten angol
nyelvű ismertető betétlapot.
A szomszédolás Ausztriában programkiajánlás
lehetőségét a turisztikai kapcsolatbővítésen keresztül, a viszonosság
elvén érdemes mérlegelni, mert a színvonalas fesztivál jellegű programok
iránt nagy a kereslet, de a térségen belül teljes szezonra ez még nem biztosított.
Az együttműködést EU forráslehetőségek is segítik.
A statisztikai kiértékelést áttanulmányozásával
ahhoz szeretnénk mindenkit segíteni, hogy a saját szakterületére
vonatkozólag hasznos információhoz jusson.
Javslatok tennivalókról
A Tourinform iroda vezetője a tapasztalatok
alapján, ami a térség kiajánlását érinti több tennivaló tekintetében is
javaslatokat tett:
- Meg kell jeleníteni a térség vonatkozásában a Fertő mente világörökségi
voltát, rangot jelent, külön érdeklődést kelthet. ( Ausztriai lehetőségek
felvillantásával.), a Fertő tó víz közeli programlehetőségét a kerékpáros
ajánlatokkal érdemes összekapcsolni, mert ezzel markánsabb bevezetést nyerhet,
a Fertő-Hanság Nemzeti Park turistabarát hozzáállásával tudná segíteni
a térség érvényesülését, a régióban lezajlott nagyarányú gyógyturisztikai
fejlesztések versenyhelyzetet teremtenek régión belül, amit mindenképpen
ellensúlyozni kell, mert bekövetkezhet az a szomorú helyzet, hogy Sopron
látogatását ezekről a gyógyhelyekről fogják egy napra tervezni a turisták,
nem pedig fordítva. (Fesztiváljellegű programgazdagításra lenne szükség,
Ausztria elérhetőségének hangsúlyozását a térségi tartózkodás meghosszabbítása
érdekében célszerű felvállalni stb. )
Az Utazás 2003 Kiállításon való részvételt komoly
és igényes előkésztőmunka előzte meg, amelynek része volt a turisztikai
vásárok és a szezon megfelelő előkészítéséhez a vállalkozók aktuális ajánlatának,
a múzeumok egész éves nyitva tartásának, a rendezvényszervezők garantált
programtervezetének bekérése. Az információk turisztikai kínálati szempontok
szerinti csoportosítása, táblázatba történő szervezése, sokszorosítás,
illetve a 2002. december-2003. január időszak közötti nyomdai kivitelezése.
Kiadványok is készültek, amelyekkel az iroda a vendégszolgálaton kívül
a vásári érdeklődőket is rendszerezett információkkal tudja ellátni: Múzeumi
katalógus nyelvenként 3000 darabos, információs térkép 20.000-es,
Aktívan és egészségesen programajánló füzet 3000 darabos, Eseménynaptár
2003. 3000 darabos példányszámban készült.(ez utóbbi a nagy érdeklődésre
való tekintettel (5000 -es példányszámban), egyszerűbb utánnyomásban is
készül.
Hoszpodár Katalin a Tourinform Iroda vezetője
elmondta: a “Welcome to Hungary” beutaztatók részére szervezett
rendezvényen, melyet egy nappal az Utazás 2003. Szakmai Kiállítás előtt
szerveztek, a régiót a Nyugat-Dunántúli RMI képviselte. Sopron méltó képviseletéhez
a beutaztatók részére 10 német -10 angol exkluzív ajánlati csomagot állítottak
össze, mely alapján a térségi érkezés programozhatóvá válik.
A Tourinform iroda Sopron és vonzáskörzetének teljes turisztikai kínálatának
képviseletét vállalta fel, amit a Nyugat-Dunántúli Régió standján a turisztikai
szolgáltatók együttműködésével szívesen teljesített.
K.É..
Fotó: www.utazas.hu
|