CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: Hírek - események

2003. március 28., péntek 21:52


IX. Soproni Logopédiai és Pedagógiai Napok

IX. Soproni Logopédiai és Pedagógiai Napok

    Kilencedik alkalommal ad otthont Sopron a Soproni Logopédiai és Pedagógiai Napok szakmai konferenciának, amelyen március 27. és 29. között az ország több mint 370 szakembere az uniós csatlakozás közoktatást érintő témakörének előtérbe helyezése mellett vitatja meg a szakma aktuális kérdésit.
    A csütörtöki hivatalos megnyitón Kránitz László, országgyűlési képviselő köszöntőjét követően, a konferencia nyitóelőadást Hiller István, az Oktatási Minisztérium politikai államtitkára tartotta "Paradigmaváltás a magyar közoktatásban az EU-csatlakozás tükrében" címmel. A politikus arról beszélt, hogy a legfontosabb cél az oktatás egységének eléréseaz alapok megszilárdítása által. Szólt a közeljövőbeli közoktatási törvény módosításról, arról, hogy a törvénytől elsősorban az alapkészségek és kompetenciák általános megerősítését várják.

    Az országosan akkreditált szakmai konferencia céljairól, munkájáról Márkné Edlinger Zsuzsa, a "Fogjuk a kezed" Egyesület titkárát kérdeztük, aki elmondta: a 10 éve alakult egyesület egyik, tevékenységének kezdetekor felvállalt fő célja volt a tanulási nehézségekkel küszködő gyermekek és szülők segítése, valamint a pedagógusoknak való szakmai segítségnyújtás. Több programjuk között egyik legjelentősebb az a Sopronban szervezett konferencia, amelyre a szakma legkiválóbbjai jönnek el, azok, akik az új ismereteket a pedagógus-társadalom felé közvetítik.

    A kezdetben logopédiai konferenciaként indult rendezvény, a hagyományteremtés útját is követve tartotta meg nevében az eredeti jelzőt, amely idővel kiegészült a "pedagógiai"-val. A szervezők minden alkalmmal egy-egy aktuális témát választanak, ezúttal az európai uniós csatlakozás oktatást érintő kérdései kerültek a tanácskozás, a tapasztalatcsre középpontjába. Az akkreditált képzésnek visszatérő témái is vannak, olyanok, amelyek az egyesület céljaihoz is kapcsolódnak. Ezek közé tartozik az is, hogy a speciális segítséget, vagy a különös bánásmódot igénylő gyerekek neveléséhez kívánnak segítséget nyújtani, illetve ahhoz, hogy a pedagógusok minél alaposabban megismerjék a problémás gyerekeket, és tevékenységük során a kapcsolatteremtésben minél jobban megtalálják a problémakezelés megfelelő útjait és eszközeit.

Márkné Edlinger Zsuzsa kihangsúlyozta: fontos az, hogy a szakemberek ezeken az alkalmakon együttgondolkodnak, együtt hallanak bizonyos témákról, fontos, hogy  egymás munkáját megismerik; a speciális területeket is ismernie kell egy általános pedagógusnak, és ennek, természetesen a fordítottja is érvényes.
Az első nap előadásait a második nap a szekciókban folytatott, speciális témákhoz kötődő munka követte. Például a logopédiai szekcióban újabb terápiákat, kutatási eredményeket, nézeteket mutatnak be szakemberek.

- Nagyon sok segítséget kaptunk az ELTE Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola Karától - mondta a "Fogjuk a kezed" Egyesület titkára – Ebben az évben az óvodai és általános iskolai szekció témája volt az iskolaérettség, a tankötelezettség kérdése, amely területeken fontos, hogy az óvónő és a tanítónő együtt gondolkodjon. A logopédiai szekciónak százhúsz, A kisiskolás szekciónak száztíz résztvevője volt, az általános iskola felső tagozatában, illetve a speciális iskolákban tanítók a tanulászservezés elvárásaival foglalkoztak, illetve az un. "pizzafelmérésről" hallgattak meg egy előadást, amelyen tájékozódtak a nemzetközi felmérés nem túl jó magyarországi tapasztalatairól, amelyet a személyiségfejlesztésről szóló további előadások követtek. Második éve már, hogy középiskolásokat megcélzó szekcióban is dolgoznak  résztvevők, ahol a korosztályt leginkább érintő témák kerülnek terítékre: például a kétszíntű érettségi, az idegennyelv-oktatás.
    A délutáni műghelymunka a pedagógusokról pedagógusoknak szól, amely szándékunk szerint "erőgyűjtés" is egyben;  kommunikációról, a nehéz helyzetek megoldásáról, és még nagyon sok témáról lesz szó.

    Szombaton a nehéz, a problémás nevelési helyzetekről szóló témák mellett, a gyenge tanulók neveléséről, azok eredményeiről hallhatnak majd előadásokat a résztvevők, majd a konferencia zárásakért a pedagógusok emberi kapcsolatairól, amely előadást útravalónak is szánjuk, azzal, hogy rávilágítunk arra, hogy nekünk pedagógusoknak milyen gyengeségeink és erősségeink vannak - mondta Márkné Edlinger Zsuzsa, aki örömmel számolt be arról, hogy a konferenciának nagyon sok visszatérő résztvevője van, akik ragaszkodnak az immár hagyományossá vált Hotel Sopron színvonalas szolgáltatásaihoz és helyszínéhez.
A rendezvénynek természetesen támogatói is vannak: a Magyar Gyógypedagógusok Egyesülete, az Oktatási Minisztérium, (amely a konferencia anyagának kiadását segíti), Sopron Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala.
    Jövőre a 10. Soproni Logopédiai és Pedagógiai Napok jubileumi rendezvényét tartja majd. A jövő évi rendezvénnyel kapcsolatban minden pedagógus javaslatát örömmel várja az egyesület, amelynek a jelenlegi 53 tagja – nagyrészt pedagógusok – több szülő-tagot is szívesen vár soraiba.

T.É.