Meglátni azt, ami a dolgok mögött van – Beszélgetés Korzenszky Richárddal –
Meglátni azt, ami a dolgok mögött van
– Beszélgetés Korzenszky Richárddal –
"...egy hegyre fel lehet jutni többféle úton, de minél inkább közeledik
az ember a csúcshoz, annál közelebb van azokhoz, akik ugyanazt a csúcsot
keresik..."
A közemlúltban a soproni Bán János Katolikus Ház vendégeként jár Sopronban
Korzenszky Richárd OSB perjel, a Tihanyi Bencés Apátság előljárója, akivel
a mindennapi életünk dolgairól beszélgettünk.
- A hegyek, Pannonhalma, Tihany mit jelentenek Önnek?
- Számomra a hegyek gyerekkoromtól kezdve varázslatosak. Kapuvári vagyok,
és naplemente idején, főként eső utáni időben a városka széléről mindig
csodálatos látvány volt a Schneeberg meg a Rax. Gyakran megfogalmazódott
bennem, hogy ha majd nagy leszek, valamikor oda el szeretnék jutni. Még
sem a Schneebergen, sem a Raxon nem voltam, de valahogy úgy adódott, hogy
életem nagyobbik részét mégiscsak valamiféle "hegyen" töltöttem: Pannonhalmán
és most, Tihanyban. Hegynek sem a pannonhalmi hegy, sem a tihanyi félsziget
nem túl magas, de mindkettő magasra emelkedik templomában. A hegyek élménye
nem csak varázslatos, hanem szimbolikus értékű is.
Minden embernek két alapélménye a mélység – a mélybe, verembe vetettség
– és a magasság, az, amikor feljut egy csúcsra ahonnan körül tud nézni,
ahonnan távlatok nyílnak meg. Valami ilyesmit élek meg és éltem meg Pannonhalmán
és Tihanyban is, hogy alattam és körülöttem ott a világ, a természet minden
csodájával, a felkelő és lenyugvó nappal. A hegyekről az ember jobban rácsodálkozhat
a körülötte lévő világra.
- Ön ír, fotóit többször kiállították. Mit gondol, arról, hogy a
művészet Istentől való származásunknak valamilyen fajta kifejeződése, mondhatni
az ihlet az isteni eredetű erőnek a tárgyiasulása.
- Lehet így is mondani. Én rögeszmeszerűen ismételgetem már 1983 decembere
óta azt a Gorkij “Éjjeli menedékhely"-éből való a mondatot, miszerint az
ember több annál, hogy csak jóllakjék. Ez “az ember több annál, hogy” -gondolatnak
a kifejezése és kifejeződése minden műalkotás, és ennek a megjelenítése
minden művészi törekvés; az ember nem egyszerűen létezik, hanem valamiért
él, keresi életének célját, értelmét, és egyszer csak rá kell, hogy döbbenjen,
hogy az élet célja nem lehet csak a táplálkozás, a szaporodás, és azután
a világból való kilépés, megszűnés. Van valami többlet ebben a világban.
Ady szerint az Isten van minden gondolatnak alján. A művészet – legyen
az képzőművészet, zene, költészet, vagy bármiféle megjelenítő művészet
– annak törekvésnek a tárgyiasulása, hogy az ember szeretné ebből a világból
azt meglátni, ami a dolgok mögött van.
Goethe mondja, hogy “minden múlandó az példázat
csupán”. Ami az embert körülveszi, az mind múlandó. Az ember nem tud belenyugodni
a múlandóságba és észreveszi, hogy mindennek példázat értéke van, mindennek,
ami az embert körülveszi háttér- jelentése van.
Háttér jelentése van a tavasznak, a nyárnak, az
ősznek, a télnek. Elég Vörösmartynak arra a sorára gondolni – “most tél
van és csend és hó és halál – amelyben a tél nem egyszerűen az évszakot
jelenti, hanem a halált is, mint ahogyan a tavasz is jelkép egyben. A szimbólumnak
a lényege pedig, hogy összeköti a megfogható világot a megfoghatatlannal,
úgy, hogy mind a kettő egyszerre valóságos.
- Ön 1991-94 között a Művelődési Közoktatási Minisztérium miniszteri
biztosa volt. Hogyan látja Ön, jelenleg az értékelvűség érvényesül-e az
oktatásban?
- A mai nevelés elsősorban nem nevelés, hanem információ közvetítés.
A közelmúltban sokat foglalkoztam ezzel a gondolatkörrel, amit a következő
három kérdéssel tudnék megfogalmazni: Tudni? Élvezni? Élni? Mindenik mögé
kérdőjelet kell tenni. Nem elegendő tudni, holott, természetesen szükséges
a tudás. Az ember a szó legigazibb értelmében érzéki lény, mindent az érzékein
keresztül tapasztal és ismer meg. Ugyanakkor az érzékelés meglehetősen
veszélyes, mert az embert sokszor arra késztetheti, hogy beleragadjon a
pillanatba, abba, hogy az "itt és most" megragadható leszedhető;" szedd
le minden napnak a maga rózsáját, a maga gyümölcsét". Kell, hogy legyen
az embernek jövője, és az élethez hozzátartozik mindenképpen a jövőkép.
Az oktatásban, nevelésben véleményem szerint a “jövőképtelenség”
a legnagyobb probléma. Azok, akik a felnövekvő emberrel foglalkoznak, a
legtöbb esetben maguk sem rendelkeznek jövőképpel, hanem egy feladatot
teljesítenek. A szeletekre bontott világot próbálják megmutatni és megtanítani.
Tehát, egy információ-halmazt adnak át, esetleg
egy rendszert, vagy bizonyos információ mennyiséget, de nem nagyon adják
át az élni-tudást.
Valamikor az egymással érintkező generációk, a nagy
családok át tudták adni az élni-tudást. Amikor egy falusi portán egymás
mellett éltek a generációk – a nagyszülők, szülők és a gyermekeknek – ,
ahol a gyermek megtapasztalta azt, hogy mit jelent a születés, mit jelent
a halál; az ember nap mint nap megtapasztalta azt, hogy mit jelent az összetartozás,
a testvériség.
Manapság az individuum létezik: az egy szem, magában
álló ember, akit (vagy amit!) sokszor abszolutizálnak, mintha az volna
a legfontosabb eleme a világnak. Az individuum önmagában nem létezik a
másik individuum nélkül. Az individualizmus egy gyilkos jelenség, amely
lehetetlenné teszi az életet. Az individuumokból felépülő közösség viszont,
az egymás felé fordulni képes személyekből épül fel. A mai nevelésből a
közösség-formálás hiányzik. A gyermekeknek nincsen családi élményük, hiszen
több mint 50 százaléka a felnövő nemzedéknek csonka családban él, ahol
az az élménye, hogy "az én anyámnak a férje nem apám, vagy az apámnak a
felesége nem anyám". Ennek következtében nem találja a helyét ebben a világban:
tulajdonképpen ő nincsen sehol. Minden ember számára, – legyen felnőtt
vagy gyerek – egyaránt fontos, hogy valaki számára ő fontos legyen.
Egy olyan világban élünk, ahol éppen a megnövekedett
információ-mennyiség következtében, egy hallatlanul felgyorsult és rafinálttá
fejlődött technikai civilizáció következtében kitolódik a gyermeki létezésnek
az időtartama. Ebben az időtartamban valójában nincs szükség a felnövekvő
emberre, aki mintha parkolópályán lenne, mintha félretolnák: addig nincs
vele gond; amíg valahogy az iskolarendszerben van, addig nem munkanélküli,
nem jelent gondot, valamilyen formában kívülről irányítható. Az iskolarendszer
mindig is felülről irányítható struktúra alapján működött, és most is így
működik, akár akarjuk, akár nem. A legnagyobb problémáját a mai nevelésnek
abban látom, hogy fiataljaink nem tanulnak meg élni.
-Ön személy szerint, hogyan gondolkodik az ökumenéről?
- Az ökumené, mint mozgalom nagyon tiszteletre méltó, de én semmiféle
mozgalmat nem szeretek.
Az egymás kölcsönös elfogadását szeretem. Mindenki
más. Én nem tehetek arról, hogy katolikusnak születtem, egy másik barátom
nem tehet arról, hogy evangélikusnak született, a harmadik nem tehet arról,
hogy ő reformátusnak. Nekünk mindannyiunknak – akik otthonról valamilyen
vallási tradíciót hoztunk magunkkal – természetes, hogy belegyökerezünk
egy gondolkodásmódba.
Számomra teljesen egyértelmű, és a mások számára
is annak kell lennie, hogy egy keresztény Európa csak ökumenikus lehet.
Az ökumené a közös házat jelenti, az egyetemességet,
a nyitottságot. A katolikus ugyancsak ezt jelenti. Nem felekezetiséget
jelent katolikusnak lenni, hanem –, ahogy Pilinszky fogalmaz – “Vállalását
mindenkinek és mindennek”. Ez nem valamiféle kivételezettséget, elkülönülést
jelent. Én ökumenizmus nélkül nem tudom elképzelni a világot, és az életemet;
nem a mozgalom nélkül, hanem az ugyanabba az irányba haladó emberekkel
való találkozások nélkül.
Ha már a hegyekkel kezdtük: egy hegyre fel
lehet jutni többféle úton, de minél inkább közeledik az ember a csúcshoz,
annál közelebb van azokhoz, akik ugyanazt a csúcsot keresik.
A különböző – rossz szóval fogalmazva – felekezetű
keresztények ugyanannak az örökségnek a hordozói, ugyanakkor a történelem
folyamán különféle hangsúlyokat kaptak egyes tételek; rá kell döbbennünk
arra, hogy sokkal több az, ami számunkra közös, mint ami elválaszt. Magyarországra
jellemző, amit egy református pedagógus Karácsony Sándor mondott: a Kárpát-
medencében egyszerre vannak jelen a különböző kulturális és vallási hagyományok
és hatások. Ez egy találkozási hely.
Tihanyban ősidők óta keleti és nyugati kereszténység
egymás mellett élt. Aztán a történelem folyamán úgy adódott, hogy protestánsok
és katolikusok életének is közös terévé vált a Balaton-Felvidék. Számomra
minden évben jeles ünnep szeptember második szombatja, amikor a Balaton-felvidéki
keresztények összegyűlnek és közösen könyörögnek. Ez egy egyetemes, ökumenikus
könyörgés, hálaadás azért, hogy akik előttünk itt jártak, azok magyarok
és keresztények voltak, és könyörgünk azért, hogy akik utánunk jönnek,
azok magyarok és keresztények legyenek. A közös imádság után énekelve levonulunk
egy szál virággal András király sírjához. András király sírja jelenti számunkra
a történelmi, a közös magyar gyökereket. Egy olyan templomba megyünk, amelynek
a kezdetei a protestantizmust jóval megelőzik, és amely – 1055-ben alapították
a Tihanyi Apátságot – a nagy egyházszakadásról "sem nagyon vett tudomást".
Körülbelül 200 évre volt szükség ahhoz, hogy az ott egymás mellet élő bizánci
és római szertartású szerzetesekben az tudatosuljon, hogy igazából semmi
közük egymáshoz.
S most rádöbbenünk arra, hogy igenis van közünk
egymáshoz.
- Aktuális kérdés: Vallás és közélet. Ön hogyan vélekedik a hit és
közélet kapcsolatáról?
- Azt szokták mondani, hogy a vallás az embernek magánügye, de a vallásos
ember az már önmagában közügy. A vallásos ember elkötelezett ember kell,
hogy legyen. A vallás nem valamiféle bezárkózás, hanem azt is mondhatnám,
hogy a vallás kapcsolatrendszer. A religio egyrészt az Istenhez való kapcsolat,
másrészt az emberhez való kapcsolat. Emberhez való kapcsolat nélkül nincs
Isten-kapcsolat. A keresztény embernek a másik emberhez való viszonyát
mindenképpen meghatározza a hite.
A keresztény embernek kötelessége alakítani maga
körül a világot. A világnak nem ura, hanem gondozója az ember. Ez amolyan
kertész munka: van amikor gyomlálni kell, van amikor öntözni, van amikor
a tápsót kell odatenni; ez mindenképpen felelősség.
Az egyházakban különféle feladatok és szolgálatok
vannak.
A papi, lelkészi szolgálat nem egyeztethető össze
semmiféle pártpolitikai funkcióval és tevékenységgel. Ugyanakkor az embernek
kell, hogy legyen értékrendje, és ha van értékrendje, akkor egyrészt, a
szólásszabadság joga megilleti a lelkészt is, másrészt a vélemény-formálás
kötelessége szükségszerű.
Tehát, ha én állást foglalok a köz ügyeiben, akkor
azt úgy érezhetik, hogy politizálok, holott, közügyet képviselek, és nem
pártpolitikát.
- Ön szerint a ma Magyarországon élő keresztyénnek mi a feladata?
- A mai Magyarországon élő keresztényeknek nem más a feladatuk, mint
volt ezer évvel ezelőtt: bárhol a világon sónak és kovásznak lenni a társadalomban.
Tóth Éva
|