Nyitottságra ítélve - Pannon egyetemi tervek
Nyitottságra ítélve - Pannon egyetemi tervek
Régiók és a tudásalapú társadalom című tanácskozáson Sopron, Kőszeg,
Szombathely városok első emberei, a nyugat-pannon eurégió elnöke, az informatikai
és az oktatási tárca államtitkárai, a térség felsősoktatási intézményeinek,
kutatóhelyeinek vezetői, a gazdasági szféra képviselői, területfejlesztési
szakemberek, diákok a térség versenyképességéről
Érdekek,
a kényszer, vagy a valós igény szülte a felsőoktatási intézmények házasságát?
A Nyugat-dunántúli intézmények erre a kérdésre nehezen tudnának válaszolni,
hiszen ebben a térségben az elmúlt években sem jött létre hagyományos,
minden tudományterületet lefedő “universitas”. Szeged, Debrecen, Pécs hagyományaival
egyetlen nyugat-dunántúli intézmény sem tudja felvenni a versenyt, de különösen,
a hamarosan megnyíló európai térben képes lehet új, kreatív technikával
az együttműködésnek új minőségét megvalósítani.
Megszületett a Pannon Egyetem gondolata, melyet
egyetemi campusok láncolata képezne, lehetőséget adva új tagok, akár hazai,
akár határon túli felsőoktatási intézmények csatlakozására. Ez a most formálódó
modell lehetőséget adna egy jelentős mértékű autonómia fenntartására, anélkül,
hogy az integrációból származó előnyöket veszélyeztetné. A valódi, konszenzuson
alapuló és hosszú távú perspektívára épülő együttműködésből kibontakozó
integráció segítségével létrejöhet egy olyan új típusú egyetemi formáció,
amely rövidtávon életképessé, középtávon fogadóképessé, hosszútávon versenyképessé
teheti a nyugat-dunántúli régió illetve a Nyugat-Pannon Eurégió felsőoktatását.
Ez, tekintettel arra, hogy a nemzetközi és különösen az új európai gyakorlatban
felsőoktatás jelentős kutatási bázis nélkül elképzelhetetlen, jelentős
szürkeállomány bevándorlást és kutatási kapacitásbővülést fog jelenteni.
A Pannon Egyetem terve, megvalósulása esetén teljesen átrajzolná a régió
és Magyarország szellemi térképét, végképp felszámolná az indokolatlan
és káros aránytalanságokat. Emellett dinamizáló magja, erjesztő közege
lehetne egy Bécs, Pozsony, Graz, Maribor, Stadtschlaining és Eisenstadt
egyetemeire és felsőoktatási központjaira kiterjedő határokat átszelő kooperációs
hálózatnak. Egy ilyen, a regionalitás elvét is megtestesítő hálózat szervesen
illeszkedne a brüsszeli Bizottság által támogatott európai felsőoktatási
és kutatási térbe és jelentősen hozzájárulhatna nemcsak a regionális és
magyarországi, de az európai szellemi tőke megtartásához és gyarapításához.
Hogyan lehet versenyképessé tenni a térséget, mit
lehet tenni az emberkincs fejlesztéséért, megőrzéséért: a közelmúlban Kőszegen
tartott Régiók és a tudásalapú társadalom című tanácskozáson Sopron, Kőszeg,
Szombathely városok első emberei, a nyugat-pannon eurégió elnöke, az informatikai
és az oktatási tárca államtitkárai, a térség felsősoktatási intézményeinek,
kutatóhelyeinek vezetői, a gazdasági szféra képviselői, területfejlesztési
szakemberek, diákok, tehát egy rendkívül széles kör gondolkodott együtt
erről.
Két évvel ezelőtt Nyugat-Dunántúl országos konferenciát
hívott össze a régió felsőoktatásának és kutatás-fejlesztésének fájó hiányáról.
Az ott elfogadott regionális kutatás-fejlesztési cselekvési terv összehangolt
megvalósításában azóta partnerként dolgozik együtt több kutatóintézet,
egyetem, regionális szervezet és immáron öt innovációra éhes iparági vállalati
együttműködési hálózat (klaszter) is.
Van mozgástér
Nyugat-Dunántúl a rendszerváltást követően kedvező
helyzetben volt, hiszen nem kellett megküzdeni az iparosítás okozta problémákkal,
s ezért jelentős volt a mozgástere- mondta el a konferencián Győrffy
Gábor, a Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség igazgatója.
Az országban példanélküli, hogy az elmúlt két évben a Nyugat-dunántúli
Regionális fejlesztési Tanács rendelkezésére álló fejlesztési forrásoknak,
több mint húsz százalékát a felsőoktatás és a kutatás-fejlesztés támogatására
fordította. (A Tanács a 2001. és 2002. évi Phare tükörprogram Szikra intézkedésének
keretében 24 felsőoktatási és kutatás-fejlesztési projektet támogatott,
összesen több mint 400 millió Ft értékben) Ennek köszönhetően számos új
szak, kutatóintézet kezdhette meg munkáját az elmúlt években. Szükség van
arra is, hogy hazatérjenek, vagy itt maradjanak a fiatalok a térségben,
ezért indította el a Tanács a Hazatérés című programot, s szövetségbe hívta
a régió önkormányzatait, eddig 25 önkormányzat kapcsolódott be ebbe az
együttműködésbe. Egy konkrét példa: Zalaegerszeg városa, minden hónapban
egy retúrjegyet fizet a más városokban tanuló főiskolásoknak, egyetemistáknak,
s évente beszélgetésre hívja a hallgatókat: számítanak a véleményükre,
s követni is tudják a városból elszármazott diákok pályafutását.
A cégek alapoznak a kutatásra
Az innováció megjelent a gazdaságfejlesztés területén
is. A Nyugat-Dunántúlon alapított klaszterekek, vállalati együttműködési
hálózatok munkájába bekapcsolódtak a helyi tudásközpontok: az Autóipari
Klaszternek a Győri Egyetem, a Faipari Klaszternek a Soproni Egyetem adja
a tudásbázist és a kutatói hátteret. Az elektronikai klaszterben a szombathelyi
Berzsenyi Dániel Főiskola informatikai, információs társadalmi impulzusai
jelennek meg. Folyamatban van a győri innovációs centrum mellett a szombathelyi
és a soproni innovációs technológiai központ kivitelezése. A szombathelyi
innovációs centrum az év végére, a Phare támogatással épülő soproni pedig
az egyetemmel együttműködve remélhetően a jövő év folyamán valósul meg.
Nagyon fontos mozzanat, hogy ezek az innovációs centrumok innovációt befogadó
“kehely”-ként működjenek, és ebből a szempontból kulcsfontosságú, hogy
az egyetemeink hogyan kapcsolódnak be ebbe az együttműködésbe. Jurisits
János a Flextronics fejlesztési igazgatója is hangsúlyozta, számítanak
a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem zalaegerszegi tagozatával
kiépítendő együttműködésre, és építenek a Pannon Elektronikai Klaszter
nyújtotta lehetőségekre.
Az EU csatlakozás után megnyílik a gazdasági-felsőoktatási
tér Nyugat-Dunántúlon: figyelembe kell venni Pozsonyt, Bécset, Maribort,
Zágrábot, Grazot. Most egészen világos, hogy Nyugat-Dunántúl felsőoktatásának
és gazdasági innovációjának újrafogalmazásakor a megújulás fókuszpontjába
kell helyezni ezt a kérdést, a megnyíló európai felsőoktatási térben kell
gondolkodni. Vannak már konkrét pozitív példák az együttműködésre, olyanok,
melyek néhány évvel ezelőtt elképzelhetetlenek voltak. Jó példa erre a
termálfürdők kérdése. Három éve az osztrák termálfürdők versenytársnak
érzékelték a magyar fürdőket, ma 3. piacon, Amerikában, Németországban
való közös megjelenésre közös marketingstratégiát dolgoz ki Burgenland
és Nyugat-Dunántúl. Az elmúlt hónapban Ipkovich György, Szombathely polgármestere
által összehívott határmenti találkozón mindkét oldal első emberei: Büké,
Lutzmansburgé, egyértelműen mondták, hogy nem egyes fürdők versenyeznek,
hanem egyes térségek, városhálózatok. Ez a fordulat reprezentálja a szemléletbeli
változást.
Minőségi változás
Hiller István: az Oktatási Minisztérium politikai
államtitkára szerint a magyar felsőoktatásban az elmúlt tíz évben meghatározó
változások történtek, ezek a változások azonban szinte teljes egészében
mennyiségi változások voltak. Hiller István hangsúlyozta: tíz év szükséges
mennyiségi növekedése után el kell következnie a minőségi változásnak,
szeretném, ha a magyar felsőoktatásban a minőségi változás ideje jönne
el. “Engem nem az érdekel, hogy egy adott generáció hány százaléka jut
be a felsőoktatásba, hanem az, hogy hányan hagyják el versenyképes diplomával
az intézményeket. Az oktatás ugyanis nem önmagáért való, hanem a hallgatókért:
olyan képzésekre van szükség, mely felkészíti a diákokat arra, hogy megállják
a helyüket a munkaerőpiacon.”
A térség együtt muzsikál
Miszlivetz Ferenc a Társadalomtudományok
és Európa Tanulmányok Intézetének vezetője szerint Európa egy nagyon erősen
átalakulóban lévő ambíciózus képződmény, melynek a definíciója sem biztos,
a szóba jöhető meghatározások közül véleménye szerint a politikai innováció
foglalja magába legjobban a valódi tartalmat. Az Európai Unió egy olyan
politikai innovációt megtestesítő hálózati koncepció, az államhatalom,
a hatalmi pozíció egy hálózati variánsa, mely a deklarált tárgyalásos demokráciát
próbálja megvalósítani.
A Nyugat-Pannon Eurégiónak mint egy valódi vonósnégyesnek,
meg kell tanulnia együtt játszani, már több területen tud is együtt játszani.
Ez egy olyan kimagaslóan pozitív példája lehetne a keleti bővítésnek, mely
erőt adhat a többi régiónak. Nagy problémának tartja azonban, hogy egy
sok szempontból kedvező adottságú, a Vasfüggöny által a kommunista iparosítástól
megmentett, természeti szépségekben nagyon gazdag régióban az elmúlt 13
évben nem sikerült elmozdulni az igazán minőségi kutatás-felsőoktatás,
az egymásra nyitott intézményrendszerek felé.
Az Európai Unió célkitűzése a tudásalapú társalom
megvalósításával kapcsolatban nagyon ambiciózus, de az az Európai Unió
6. kutatási keretprogramjából is világosan látható, hogy csak az együttműködő
intézeteknek van esélyük. Ma még erre Nyugat-Dunántúl nincs felkészülve.
Látható, hogy az EU felfogta, hogy a cél eléréséhez érdemes és kell az
oktatásba invesztálni. Olyan diplomásokat kell képezni, akik képesek a
folyton változó külső körülményekhez alkalmazkodni, olyan képességet szereznek,
melyekkel élve kezdeményezően tudnak fellépni. Elindult egy új gondolkodásmód,
s ebbe az áramlatba kell bekapcsolódnunk. Egyetlen önmagába bezárkózó jelenlegi
intézmény sem lehet sikeres, amelyik nem kész és képes határon belüli és
természetesen az Európát átszövő együttműködésre.
Harmonikus fejlődés
Mészáros Károly, a Nyugat-Magyarországi Egyetem
Erdőmérnöki Karának dékánja szerint nincs a régióban egyetlen olyan egyetem
sem, mely minden területet önállóan le tud fedni, s hagyományos universitas-ként
képes működni. A komplementer szerepet ezért nagyon fontosnak tartja. Véleménye
szerint az azonban képtelenség, hogy akármelyik intézmény teljes vertikumában
fejlődjön. “Ha a hálózati elv mellett a komplementer szerep is megjelenik,
akkor versenytársai is vagyunk egymásnak -mely a minőségi képzés szempontjából
fontos- de kiegészítői is vagyunk egymásnak. Véleményem szerint erre a
harmonikus fejlődésre kell törekedni.”
Dr. Faragó Gábor a Vas megyei Munkaadók és
Gyáriparosok Szövetességének elnökhelyettese szerint fontos az is, hogy
olyan cégek telepedjenek meg a térségben, melyeknek fejlesztési terveik
vannak, mert az ilyen cégek stabilan meggyökereznek a térségben. Lényeges
az is, hogy a kutatás-fejlesztéssel foglalkozó vállalatok, illetve a felsőoktatási
intézmények, kutatóintézetek között napi-gyakorlati kapcsolatok épüljenek
ki.
Kezdeményezésekre alapozzunk
Rechnitzer János: a Magyar Tudományos Akadémia,
Regionális Kutatások Központja, Nyugat-magyarországi Tudományos Kutató
Intézetének igazgatója hangsúlyozta, hogy a Nyugat-dunántúli Regionális
Fejlesztési Tanács az elmúlt években nagyon sokat tett azért, hogy a kutatás-fejlesztés
fájó hiánya enyhüljön a térségben. A Tanács valódi együttműködő partner
volt, s a pályázatok elbírálásakor törekedett a régión belüli helyes arány
megteremtésére is. Rechnitzer János nagy problémának tartja hogy a régiókban
nagy erővel, energiával elindult kezdeményezéseknek nem látszik a biztos
intézményi háttere. Véleménye szerint a regionális intézményrendszerre,
mely kivívta magának az elismerést, és megteremtett egy jól működő, az
európai regionális politika elvárásainak megfelelő menedzsmentet, szüksége
van az országnak..
Győrffy Gábor Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési
Ügynökség ügyvezető igazgatója szerint Európában a regionalizmus, egy alapvetően
pozitív töltetű gondolatkör. Rossz megközelítésnek tartja azt az értelmezést
mely a megyék kifosztásával azonosítja a regionalizmust. A megye és a régiók
szembeállítása megállapítása szerint hamis szembeállítás. Magyarországon
több alapvető reform történt a kilencvenes évek elején, ugyanakkor központi
közigazgatási és fejlesztés finanszírozási reform nem történt. Ma az államháztartási
fejlesztési források 90 %-ról továbbra is központi hatáskörben döntenek,
a maradék 10 százalékról határozhatnak a helyi önkormányzatok, megyék,
régiók. Ahogy a Nemzeti Fejlesztési Terv egyre inkább a földhöz közelít:
egy elvi stratégiából operatív program szintjére lebontódik, egyre pontosabban
látszik, hogy az intézményi feltételekben komoly problémák adódhatnak.
Mindez az ország számára komoly kockázattal jár, hiszen megjelenik az elköltési
kényszer: mely azzal járhat, hogy statisztikailag jól szerepelhet majd
az ország, képesek leszünk a források elköltésére. Úgy gondolom azonban,
hogy közös érdekünk, hogy ne csak “papír alapon” használjuk fel a rendelkezésre
álló összeget, hanem olyan minőségi változásokat hozó fejlesztések valósuljanak
meg, melyekre valóban szüksége van az adott térségnek, véli Győrffy Gábor.
Épp ezért a statisztikák helyett kezdeményezés alapra kell helyezni a fejlesztés-finanszírozást.
Aki ma a regionalizmus kérdését, megye-régió ellentétre, vagy a régióközpont
vitára zülleszti le, az épp a lényegi kérdésről, azaz a túlzott központosítás
oldásának szükségességéről tereli el a figyelmet. A formálódó Pannon Egyetem,
mely a felsőoktatási intézmények bekapcsolódása mellett számít a gazdasági
szférára, az önkormányzatokra is, egy új szemléletű, a jelenlegi struktúráktól
eltérő összefogás megvalósításával megtörné a jelenlegi inkább bezárkózó
intézményi rendszert, s egy nyitott, valós kezdeményezéseken alapuló integrációt
hoz létre, egy olyan régióban melyet csak nyitott együttműködési hálózatok
szőhetnek.
K.E.
|