Rovat: KultúrVáros
2003. április 05., szombat 23:08
Nagyvárad hangulata az Erdélyi Házban - Kristófi János tárlata
Kristófi János Nagyváradon élő, erdélyi festőművész tárlata nyílt meg a Fövényverem utcai Erdélyi Házban. Az 1992. évi után, a jelenlegi a festőművész második soproni bemutatkozása.
Monospetri, a szülőfalu, ahol a hit nem formaság,
hanem életet meghatározó létforma volt, akárcsak a tökéletes boglyát és
szénásszekeret rakó parasztember minden tudománya: szőlőmetszés, rózsa-ojtás,
kapu- és kerítés-állítás, ahol Kristófi mielőtt még a templom orgonája
elé ült volna, már az önfenntartó családközösség egyenrangú tagjává vált,
annak minden feladatát megkapva: a libaőrzéstől, a kenyér körüli munkákon
át az őszi betakarításig, szüretig.
Sopronban bemutatott festményein végigkísérhetők Kristófi János alkotói korszakai. A koloritra hangsúlyt helyező, tájkivágásokat megörökítő festő a gyermekkori tájakat, érzéseket keresi, idézi, azért, hogy a hagyományos festésmóddal eljusson az impresszionista látásmóddal rokonítható, ködfátyolon keresztül láttató táj-, és városképeihez, amelyeken már a kezdetektől fogva mellőzte a harsány színeket. A nagyvárosi artisztikum: Várad a szecesszió városa, a paloták ívei, a régi erdélyi festőjellemet keltik életre Kristófiban, azt, akinek képeinek hangulatában, a váradi motívumokon túl jelenik meg a mára már nemesebb felének túléléséért küszködő város, amelynek hangulatát Banner Zoltán esztéta, több erdélyi képzőművész kritikusa, méltatója, ismerője – valamint néhány, Sopronban ezúttal nem látható Kristófi-grafika – segítségével idézünk: Imádták, mert befogadó és serkentő kedvű élet lobogott benne. Mindenkit szívesen látott egy feltétellel: hogy tudjon valamit, de ezt aztán bravúrral, igazán tudja. Szerette a tehetséget, de nem hagyta nyugodni. Szeszélyes, furfangos súrlódással a legjobbat, legigényesebbet csiholta ki belőle. Itt a szabónak Párizzsal és Londonnal kellett versenyeznie, az író legalább Anatole France-ot vagy Oscar Wilde-ot vallotta mesterének. A jogász Szilágyi Dezső maszkjában járt s hozzá hasonló arányokra tört, az orvos legalábbis Grósz Emil méreteivel méretett. Aki itt tanult, s itt vitte valamire, bátran nekiindulhatott a világnak. Indultak is sokan. S aki tehetséges magyar volt a századfordulón, alig kerülhette ki Váradot. Hazajött, hogy második hazájának vallja. Amilyen bizarr és lenyűgöző légköre alakult ki, éppen olyan szabálytalan és meglepő zugaival felejthetetlen külsejében is. Mindig játszik, kötődik, alakoskodik: nagyzol vagy szerénykedik. (...) Amint befut a pesti gyors, mindjárt az állomásnál a püspökhalmon épült kéttornyú, hatal-mas arányú barokk székesegyház fogad. Művészi freskóival, misztikus áhítatot sugárzó színes ablakaival azt a látszatot és hangulatot kelti, hogy valóban Szent László középkori városába érkeztél, de a templom előtt, arányaival a templomot is túlszárnyaló, franciás-díszű, óriás püspöki palota, 365 ablakával, arany-kék-piros, festett címerével a homlokán, egy kisebb német fejedelmi udvar pompáját vetíti eléd. Körötte a hatalmas, százados fáktól árnyékos fóúri park. (...) Ez Schlauch bíboros püspök birodalma." "Csodát teremtett Kristófi János, elindult az "Értől (vagy Berettyótól)
s befutott a Szent Nagy Óceánba, az erdélyi, és egyben az egyetemes magyar
művészetbe" - idézte a soproni Erdélyi Házban Sz. Nagy Sándor festőművész-restaurátor
Kristófi János kiállításának megnyitóján.
Tóth Éva |