CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: Nyugati Kapu

1999. jĂşnius 16., szerda 00:00


„Amikor a régi házunkat lebontották...”

Giczy János festűvész vallomása

Tűnődések tárlatnyitás előtt
Beszélgetés Giczy János festőművésszel

Giczy János festőművész, a Benedek Elek Pedagógiai Főiskola nyugalmazott rajztanára ismerős Sopron város művészetkedvelő közönsége előtt, hiszen itt 1966 óta láthatók egyéni tárlatai és rendszeresen szerepel közös kiállításokon. Most a Soproni Ünnepi Hetek alkalmából nyílik kiállítása a Festőteremben.

Foto: Lobenwein Tamás
Tavaly kerestek meg a Pro Kultúra Sopron munkatársai, hogy rendeznek nekem kiállítást, mert akkor voltam 65 éves. Előtte éven Nagycenken láthatták munkáimat, ezért úgy beszéltük meg, hogy egy évvel elhalasztjuk a kiállítást. Én viszonylag ritkán jelentkezek önálló kiállítással, mert csak akkor szeretek a nagyközönség elé lépni, ha van valami, amit érdemes bemutatni, valami eredeti a régihez képest. Persze a régebbiből is kerülnek be olyan munkák, amik hangulati egységet alkotnak velük, hiszen egy hónapig látható a tárlat és biztos távolabbról idelátogatók is megnézik. A kiállítás megnyitója június 19-én szombaton 15 órakor lesz. Dr. Supka Magdolna Széchenyi-díjas művészettörténész fogja megnyitni, ő régebben a Nemzeti Galéria munkatársa volt, ő készített monográfiát az egyéni látásmódú Tóth Menyhért festőművészről, akinek soproni vonatkozása is van. Az ő édesapja az a Supka Géza, akinek a kezdeményezésére rendezték meg az első könyvhetet. A megnyitón közreműködik Fodor Gábor fuvolán és Bencsik Erzsébet csembalón, velük annak idején együtt tanítottam a főiskolán. Askercz Éva művészettörténészt kérte fel a Pro Kultúra a kiállítás rendezésére. Örültem neki, mert korábban is ő rendezte a soproni kiállításaimat.
Változatok (1996)
1957 óta szerepelek kiállításokon. Az országban több helyen és Ausztriában, Németországban önálló tárlataim, Krakkóban, Kassán, Szófiában, Ljubljanaban és Haarlemmermeerben közös kiállításaim voltak, de a soproni bemutatkozásoknak valahogy nagyobb a jelentőségük számomra. 1964 óta tagja vagyok a Képzőművészeti Alapnak, 1975-től a Képzőművészeti Szövetségnek és alapító tagja a Magyar Művészeti Műhelynek valamint a Soproni Képes Céhnek. Munkáimat díjakkal, elismerésekkel is jutalmazták. Nekem különösen kedves a „Sopron Kultúrájáért” kitűntetés, amit 1997-ben kaptam.

Festek, rajzolok profán és szakrális témájú képeket is, így természetes, hogy többféle technikát is használok. Nagyon szeretem az olajtemperát. Az utóbbi időben sok akvarellt festettem, ezzel elsősorban pillanatot, friss benyomásokat, hangulatot lehet megörökíteni. Persze Soproni Horváth József kivételes tehetség volt. ő úgy festett, hogy hetekig tudott rajta dolgozni, olyan speciális technikát dolgozott ki, ami lehetővé tette a nagy képek aprólékos kidolgozását. Mostanában guache-sal is próbálkoztam, ez átmenet a tempera és az akvarell között, tulajdonképpen félig fedőfesték, félig lazúros festék, tehát használok fehéret aztán rá tudok festeni vastagabban is, hosszabb ideig dolgozhatok egy képen, mintha akvarellel készíteném. Sok mindenen múlik, hogy melyik technikát használom.

Oltár a földművesnek (1994)
Képeimen gyakran visszatérő motívum a lepel, Veronika kendőjét idézve, a maradandóságot, az emléket, a lényegeset fejezi ki. A szárnyasoltárral bonyolultabb dolgokat is el tudok mondani, folyamatot, egymásmellettiséget tudok ábrázolni. Az 1997-ben megjelent „Invitáció” című emlékezéseim epilógusában említettem már: A hetvenes években, amikor a régi házunkat lebontották, megástam a kemence környékét… Találtam mindenféle edénytöredéket. Akkor jöttem rá, hogy nekem Alsószopor, a falum is több rétegű jelenség. Ha leások a földbe vagy az emlékezetbe, s keresek-kutatok, régi holmik, eszközök, események után, sohasemvoltnak vélt, de valójában csak elfelejtett dolgok kerülnek elő, ismerősökkel keveredve. Szürrealista világ ez, tárgyak, emberek, élők és rég meghaltak. Nekem a dolgok itt így vannak jelen. A képeim is így kezdtek épülni: néha egymás fölé rakott rétegekkel, egyre ritkábban egyidejű, egylátású módon, mindinkább egész és rész egymás mellé helyezésével, egymás erősítésével. Így léptem ki a megszokott formából, de mégis ahhoz kapcsolódva, reményeim szerint új jelentést kifejezve.

Torma Margit