Lapszemle 2003. április 21.
A szívek kitárása mentesíthet bennünket a történelmi terhektõl
A nap témája
www.magyarhirlap.hu
Húsvét: a keresztények legnagyobb ünnepe (jelentése: a böjt ideje után
újra húst vehet magához a hívõ). pészah: a zsidók megszabadulásának ünnepe
az egyiptomi rabságból (a héber elmenni, elvonulni igébõl). Böjt: az egyik
legrégibb kultikus szokás, az ételtõl, italtól (sokszor a nemi élettõl)
való tartózkodást jelenti. Jesaja: a zsidóság egyik legnagyobb prófétája
(a protestánsoknál: Ézsaiás, a katolikusoknál: Izaiás)
Szabadságra mindenki vágyik, a halál mindenki számára félelmetes
Erdõ Péter érsek prímás
/A Dohány utcai zsinagóga (Ludwig Förster, Feszl Frigyes 1859). „Más
utakon, más fölfogásban, de ugyanazt az egy Istent szolgáljuk” Fotó: Dezsô
Tamás /
A zsidó pészah és a keresztény húsvét egy idõre esik. S mindkettõ egy
még õsibb pogány tavaszünnepre "települ”. Mivel magyarázható ez a különös
egybeesés?
A keresztény húsvét direkt formában semmiképp sem települ õsi pogány
tavaszünnepre. A názáreti Jézust a zsidó húsvét elõtt feszítették keresztre,
és az ünnep másnapján örültek a tanítványok a föltámadás megtapasztalásának.
Emiatt az egybeesés miatt ünnepelték a keresztények eleinte nagyjából együtt
a zsidókkal a húsvétot.
A keresztény és a zsidó vallás közös gyökerû. Milyen okokra vezethetõk
vissza a különbségek?
Krisztus személyének megítélése, a belé vetett hit, az õ feltámadásának
az elfogadása különböztette meg a keresztényeket a többiektõl. Szép dokumentuma
ennek az Apostolok Cselekedeteinek a könyve, amely még azt írja, hogy az
elsõ jeruzsálemi keresztények a többiekkel együtt imádkoztak a templomban,
mármint a jeruzsálemi templomban, de a kenyértörést házanként végezték.
Mert az utolsó vacsorának az emléke a Krisztus-hívõk saját külön ünneplése
volt.
A két ünnepben, a pészahban és a húsvétban ott van az emberi lét két
legnagyobb problémája, a szabadság és a halhatatlanság. Képes-e átélni
ennek misztériumát a modern ember a sonkaevés, a nyuszi, a locsolás közepette?
A modern ember túl széles kategória. Mindannyian modern emberek vagyunk,
akik most élünk, szegények vagy gazdagok, európai kultúrkörben vagy másutt,
de a rabságot mindenki nyûgnek érzi, a szabadságra mindenki vágyik. Még
vissza is szokás élni vele, talán ezért van az, hogy minden hatalmasság
szívesen nevezi magát fölszabadítónak. A halál pedig mindenki számára valamiképpen
félelmetes, botrányos. Ez alól a modern ember sem kivétel. A kinyilatkoztató
Isten választ ad az embernek erre az örök problémájára. A kereszténység
Krisztus személyében és az õ föltámadásában a bizonyosságát éli meg annak,
hogy Isten föltámasztja a meghalt embereket.
A modern ember talán rossz fogalmazás volt. Arra gondoltam, hogy a szokások
sokszor elfedik a lényeget.
A népszokások ma már sajnos nem is olyan erõsek, régebben sokkal többször
csöngettek a pesti lakások ajtaján reggel a locsolkodó gyerekek, mostanra
a közösségi élet ilyen szempontból is kicsit arctalanabb lett, és a húsvét
is – ha nem is olyan erõsen, mint a karácsony – fölvett bizonyos konzumjelleget.
De a probléma általánosabb: ráérünk-e megállni egy percre az életünkben
legalább az ünnepen, és gondolkozni kicsit a világ során meg önmagunkon,
az életünk értelmén.
Egyfelõl konzumálódik az ünnep, leegyszerûsödik a tartalma, másfelõl
azonban a jó vacsora, a kellemes, játékos szokások éltetik is, s még szélesebb
körben teszik népszerûvé.
Ez pozitív lehet annyiban, hogy ha felületesen éli meg valaki az ünnep
tartalmát, késõbb eljöhet az életében egy pont, amikor mégiscsak elgondolkozik
róla.
Melyek a két vallás különbözõségének legfontosabb elemei?
Jézusnak a keresztények körében elterjedt neve a Krisztus, ami azt
jelenti, hogy Messiás, azaz Fölkent. Tehát már a név is hitvallás. Ugyanakkor
a feltámadás nem tartozott hozzá szükségképpen a korabeli Messiás-képhez,
Jézus kortársai vagy a kortársainak egy része aligha olyan Messiást várt,
akit majd kivégeznek, és utána esetleg feltámad. Általában mindenki gyõztes
királyt várt, olyat, aki fölszabadítja a népet, kiûzi az ellenséget, naggyá
teszi az országot. Ehhez képest Krisztus nagyon a maga módján volt Messiás,
amikor királlyá akarták tenni, elment az emberek közül, és nem felelt meg
ezeknek a várakozásoknak. A feltámadás a tanítványok számára is disszonáns.
Újszövetségi elszólásokból tudjuk, hogy nagy meglepetés volt. A tanítványok
mennek haza csalódottan a régi foglalkozásukhoz, és azt mesélik az úton
melléjük sodródó idegennek, hogy a názáreti Jézus Jeruzsálemben szomorú
véget ért, és ennek már harmadik napja. "Pedig már azt hittük, õ fogja
megszabadítani Izraelt.” De miután megfeszítették, õk elvesztették ezt
a reménységüket, és elindultak hazafelé. És akkor döbbennek rá, hogy kivel
is találkoztak az úton.
/Közelkép Fotó: Dezsô Tamás /
*
Erdô Péter (1952) jogász teológus.
A hetvenes években Dorogon káplán, 1986-tól a római Pápai Gregorian
Egyetem egyházjogi karának meghívott professzora, ’93-tól a Pázmány Péter
Katolikus Egyetem tanára, ’98-tól rektora. 1999-tôl székesfehérvári segédpüspök.
Alig ötvenéves, amikor II. János Pál pápa érsek prímássá szenteli, s ezzel
a magyar katolikus egyház feje lesz. Számos egyházjogi és -történeti mû
szerzôje.
*
Melyek a legfontosabb hasonlóságok a vallási elvekben és hagyományokban?
Nagyon sok minden hasonlít, hiszen az elsõ keresztény évszázadokban
éppen az volt a probléma, hogy a mindennapi élet meg a vallási elõírások
terén mennyire kell a régi zsidó vallási elõírásokat számon kérni azokon,
akik a pogányok közül térnek meg és fogadják el a kereszténységet. Van
azután egy történelmi hullámzás is ebben. Számos olyan formája van az imádságnak,
magának a szentmisének, az eucharisztiának is, amelyik zsidó liturgikus
elemeket tartalmaz. Egy másik kérdés az, hogy a szokásokban meg-megújuló
módon visszanyúlt a keresztény közösség az Ószövetséghez. Tehát míg a II.
században körülbelül általános volt az a meggyõzõdés, hogy nem kell megtartani
a zsidó törvények elõírásait, kivéve az Ószövetség legfontosabb erkölcsi
tanításait, például a Tízparancsolatot, addig a kései ókor, a korai középkor
egyháza tömegesen veszi át az Ószövetségbõl az elõírásokat. 700 körül Írországban
az egyháznak a belsõ joggyûjteménye kétharmad részben ószövetségi elõírásokból
áll.
A modern egyház milyen általános területeken tudja leginkább segíteni
az egyes embert, illetve az emberiséget?
Nézzük meg, miket tekint az ószövetségi vallásosság jó cselekedeteknek?
A böjtöt, az imádságot és az alamizsnát. Mi az, amit az Újszövetség vallása
– különösen bûnbánati idõben – megkíván a hívektõl? A böjtöt, az imádságot
és a szegényeknek, a legszegényebbeknek a segítését. (Ez is egy fontos
hasonlóság a vallások között.) Ami nem hívõ emberek számára is érthetõ.
Azt hiszem, hogy ez a direkt segítõ szeretet – csúnya régi szóval az alamizsna
–, a szegényeknek vagy az emberileg rászorulóknak a közvetlen segítése
az egyház igen fontos küldetése. Mert szükséges, hogy legyenek társadalmi
intézmények, legyen szociális háló, amelyik védi a gyöngéket és a nehezebb
sorsúakat, de ez nem elegendõ. Az is fontos, hogy ezt ne gépiesen mûködtessük,
hanem lélekkel, és hogy ne várjunk a nagy intézményekre, hanem adott esetben
a közvetlen közelünkben vegyük észre, hogy a saját nagymamánkat két hete
nem látogatta meg senki.
Nemcsak lelkileg hasznos ez a közvetlen segítség, ha megnézzük a segélyszervezeteket,
láthatjuk, milyen kis hatékonysággal tudják eljuttatni az élelmet és gyógyszereket
az éhezõknek pl. Afrikába.
Bizony, Teréz anya nõvérei itt a Józsefvárosban, hogy ne menjünk meszszebbre,
nagyon szép munkát végeznek. A múltkor egy szentségimádáson vettem részt,
ahova azok is eljöttek, akiket õk gondoznak, és mindegyikkel tudtam beszélni
pár szót, szerintem azoknak az embereknek élmény volt az, hogy személyesen
foglalkoznak velük, és élmény volt az is, hogy a nõvérek nem valami leereszkedõ
módon, nem egy gazdagabb világ képviselõiként teszik ezt, hanem úgy, mint
akik közéjük tartoznak, de méltósággal élik meg a szegénységet.
Mi volt az elsõ benyomása a Mindentudás Egyetemén Schweitzer fõrabbival
tartott kettõs elõadásról, s késõbb milyen visszhangok jutottak el önhöz?
Úgy éreztem, az elõadóteremben nagyon érdeklõdõ, nyitott és barátságos
volt a hangulat. Schweitzer fõrabbi úr külön is kedvesen szólt a szellemi
hídépítés feladatáról és reményérõl. A hozzám eljutott egyéb visszhangok
– az adáshibán kívül – pozitívak voltak. Egyedül az internetes fórumon
jelent meg az a vélemény, hogy a téma nem a Mindentudás Egyetemére való.
Azt hiszem azonban, hogy a teológia tudomány jellegét – a mai, nyugati
világban elterjedt tudományfogalom alapján is – el kell fogadnunk. A személyes,
hívõ megközelítés nem zárja ki az objektív ismeretek logikus rendszerezését
és feldolgozását. Egyébként a felsõoktatási törvény – bizonyos sajátosságok
tiszteletben tartásával – szabályozza az államilag akkreditált hittudományi
képzést is.
Végül térjünk vissza az egy gyökerû, egymástól eltávolodó, de a közös
ügyekben a párbeszédet keresõ két valláshoz. Mondja el kérem a szétválás
rövid történetét, talán ez segít abban, hogy jobban lássuk a közeledés
útját és módját.
Maga a szétválás nagyon rövid idõszak alatt zajlott le, mondjuk úgy,
a húsvét örömétõl a II. század elejéig. Hiszen az volt a kérdés, hogy akik
Krisztusnak vallották Jézust, akik elfogadták mint Messiást, akik hittek
a föltámadásában, azokat a zsidó közösség vallásilag tagjainak tekinti-e
még, avagy sem. És hát tudjuk, bekövetkezett az a pont, amikor kizárták
a zsinagógákból azokat, akik ilyen módon vallották Krisztust. Ettõl kezdve
teljesen elkülönült a zsinagógai szervezettõl a keresztény közösség, ám
saját maguk is sokszor a zsinagógai szervezetnek a mintájára alakították
ki a saját tisztségeiket és a belsõ szerkezetüket. Persze az elválás önmagában
és az érzelmi vagy társadalmi viszony hosszú és sok mindennel megterhelt
történelmet hordoz. Azt hiszem, II. János Pál pápának a nagy jubileumi
évében elmondott imádságai nagyon sokat tettek annak érdekében, hogy ezektõl
a terhektõl mentesíteni tudjuk a kollektív tudatunkat, és azt hiszem, a
szívek kitárása az, ami ebben segíteni tud minket.
------------------------------------------------------------------
Vizi E. Szilveszter: a párbeszéd ünnepe
/Fotó: Sárközy György /
Vizi E. Szilveszter, a Magyar Tudományos Akadémia elnöke szerint a Mindentudás
Egyetemén elhangzott elõadásoknak nemcsak tudományos, hanem magatartásformáló,
szemléletalakító funkciója is van, és ebbe a sorba illeszkedett az a kettõs
elõadás, amelyet Erdõ Péter prímás, érsek, valamint Schweitzer József nyugalmazott
fõrabbi tartott.
Úgy tudjuk, ön kezdeményezte a Mindentudás Egyetemén e rendhagyó páros
elõadást. Miért javasolta ezt?
Amikor kiderült, hogy a nagyhét hétfõje üres, azt gondoltam, ez kiváló
nap és alkalom arra, hogy a zsidó-keresztény kultúrára épülõ Európában
– pár nappal az uniós népszavazás után
s kettõvel a csatlakozási aláírás elõtt – két nemzetközi hírû hittudós
közremûködésével megemlékezzünk a pészah és a húsvét ugyancsak közös eredetû
ünnepérõl.
Hogyan fogadta a fölkérést Erdõ Péter, a magyar katolikus egyház érsek
prímása és hogyan Schweitzer József nyugalmazott fõrabbi?
Mindketten örültek a fölkérésnek, és az elsõ pillanatban igent mondtak.
Miben különbözött ennek a speciális kettõs elõadásnak a célja a Mindentudás
Egyetemének eddigi elõadásaitól?
Úgy érzem, ezeknek az elõadásoknak nemcsak tudományos, hanem magatartásformáló,
szemléletalakító funkciója is volt, vagyis ezt a párbeszéd ünnepének éreztem,
és így többnek, mint ismeretterjesztés.
Bár az sem kevés.
Valóban, a magyar társadalom, fõleg a fiatal nemzedékek – köszönhetõen
az elmúlt negyven évnek – nem tudnak eleget arról, hogy az európai kultúra
a zsidó-keresztény gyökerekbõl nõtt ki, természetesen görög–római ágba
oltva.
Kínos volt, hogy az élõ közvetítésben kiesett húsz perc adáshiba miatt.
Fatális eset volt, de már másnap korrigálta az M2, azóta lement a Duna
TV-n is, összesen öt közvetítés lesz, s láthatják az USA-tól Ausztráliáig
a világ magyarjai is. Ezenkívül közvetítette a rádió, nagy terjedelemben
tudósítottak róla a napilapok – az önök lapja is tegnap egy teljes oldalon
–, az Élet és Tudomány két nagy cikket szentelt a témának. A TIT-szervezeteken
keresztül a helyi kábeltévék kazettán juthatnak hozzá a teljes anyaghoz.
Azt hiszem, az információhordozók ezúttal méltók a két nagyszerû elõadóhoz.
Nagyon eltér a fogadtatás az eddigi elõadásokétól?
Az érdeklõdés intenzitása hasonló, bár a mostani kétségkívül sokkal
szélesebb, hiszen erre az alkalomra az egyetem padsoraiba beült az államfõtõl
kezdve egyházi emberekig sok mindenki, beleértve minisztereket és vezetõ
újságírókat. Bár gondoljon bele, az interneten eddig ötmillió oldalt töltöttek
le a Mindentudás Egyetemének elõadásaiból.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Két legfõbb vallásos eszménk azonos: az isten- és emberszeretet
Schweitzer József nyugalmazott fõrabbi
/Közelkép Fotó: Kovács Katalin /
*
Schweitzer József (1922) hittudós, nyugalmazott fôrabbi. 1947-tôl ’81-ig
pécsi rabbi, ’64-tôl az Országos Rabbiképzô Intézet tanára, ’85–97-ig fôigazgatója.
1994 és 2000 között országos fôrabbi. Fô kutatási területe: a zsidó teológia
és a magyarországi zsidóság története. Az ELTE címzetes egyetemi tanára,
a legutóbbi idôkig tanított a történeti segédtudományok tanszéken és az
asszirológiai, hebraisztikai tanszéken, valamint a Pázmány Péter Katolikus
Egyetemen.
*
Mi volt az elsõ benyomása hétfõn este a Mindentudás Egyetemén a hallgatóságról,
a kérdezõkrõl?
Az elsõ benyomásom az volt, hogy teli a terem. Az mindig nagyon jó
érzés. Megtisztelõ volt az is, hogy megjelent maga a köztársasági elnök,
több miniszter és nagykövet, a közélet emberei; püspököket, papokat láttam
s rengeteg érdeklõdõ embert. S ami még fontos: jóindulatú érdeklõdést éreztem
bennük, ami nagyban segíti az elõadót abban, hogy gátlását leküzdje és
kontaktust teremtsen.
A Mindentudás Egyetemén mindig rangos közönség ül, de közjogi méltóságokat
ilyen számban még nem láttam elõfordulni. Miben látja ennek az okát?
Elsõsorban talán abban, hogy ezt az Akadémia elnöke kezdeményezte,
aki maga is az ország egyik legmagasabb tudományos tekintélye, s nyilván
szerepet játszott a rendhagyó kettõs elõadás ténye és szimbolikus jelentõsége
is.
És az elsõ telefonok másnap reggel?
Baráti telefonok voltak, s persze a barátok azért barátok, hogy ilyenkor
jót mondjanak. De telefonáltak még nálam is idõsebb urak és hölgyek, akik
bizony bosszankodtak azon a malõrön, hogy az elõadás egy részét adáshiba
miatt nem láthatták. Nyugtattam õket, hogy majd megismétlik, ez azóta meg
is történt.
Mi lehet a magyarázata, hogy a pészah és a húsvét egyaránt õsi pogány
tavaszünnepre épül? Mintha valami általános öröm nyilvánulna meg benne:
a természet újjászületése a tél után, zsidók újjászületése a rabság után,
s az újjászületés ígérete a halálból. Eléggé nyilvánvaló, hogy az Egyiptomból
való kivonulás hosszú folyamat volt, aligha esett épp húsvétra.
A kivonulásra a Biblia nem mond idõpontot, csak mint tényt említi.
A Biblia elsõsorban nem történeti mû, hanem az isteni tanítást közvetítõ
könyv. Az egyiptológiai kutatások és az archeológia egyes képek, ábrák
és feljegyzések segítségével próbálta megközelíteni, hogy mikor történhetett
ez az esemény. Erre a hétfõi elõadásban kedves tanítványom, Radnóti Zoltán
rabbi úr több lehetõséget is fölsorolt. Csak annyit említenék itt meg,
hogy II. Ramszesz uralkodásának ideje mellett több minden szól. A történelembõl
tudjuk, hogy neki sok baja volt az odatelepült népekkel. Valószínûleg elege
volt az idegen népek kellemetlenkedéseibõl, egyfelõl tehát ki akarta zavarni
õket, másfelõl azonban mint közismerten nagy építõ fáraónak, szüksége volt
a rabszolgamunkára. A héber Biblia el is mondja, hogy a zsidó rabszolgák
egy Ramszesz nevû várost építettek. Ramszesz mellett szól az is, hogy körülbelül
az idõszámítás elõtt 1200 körül uralkodott, s ha innen számítjuk, akkor
kijön a pusztai vándorlásra negyven év, akkor kijön a honfoglalás ideje,
és kijön a királyok korszaka. A hívõ zsidó egyébként kevéssé érdeklõdik
a Biblia történeti összefüggései iránt, neki elegendõ magának a Bibliának
az üzenete.
És akik a ráció felõl közelítenek?
Azok sok értékes fogódzót találnak az ókori keleti történelemben s
a modern szentírástudományban, amely a bibliai szereplõk, uralkodók, helyzetek
és a környezõ népek közötti összefüggéseket vizsgálja tudományos módszerekkel.
Említette az elõadásban, hogy a pészah, a megszabadulás, a világ elsõ
nemzeti ünnepe volt.
Mondjuk inkább, hogy az egyik elsõ ilyen ünnep. Melynek lényege az,
hogy egy népet az isteni akarat megszabadít. A Tízparancsolatban – ami
szintén közös a két vallásban – az elsõ parancsolat úgy szól, hogy "Én
vagyok az Örökkévaló, aki kivezettelek Egyiptomból, a rabság házából”.
Szólhatna úgy is, hogy én vagyok az Örökkévaló, aki a világot teremtettem,
én vagyok, aki az embert teremtettem. Vajon miért éppen ezt a történeti
vonatkozását emeli ki a Tízparancsolat? A Talmud egy helyütt azt mondja,
azért, mert ez olyan kézenfekvõ érv, amit a legegyszerûbb egyiptomi rabszolgakislány
is megértett, tehát nem elvont filozófia, hanem praktikus történeti tény.
A Biblia szerint a fáraó, miután megbánta, hogy mégis kiengedte ezt a fontos
munkaerõt, utánuk ment. És akkor ott álltak a zsidók két tûz között, illetve
egy tûz és egy víz között: elõttük a tenger, mögöttük a katonasereg, s
akkor történik a csoda, a tenger megnyílása.
Láttam egy hollywoodi stúdióban, milyen leleményes szerkezet idézte
elõ a filmen a víz kettéválását; de hogyan történhetett ez a valóságban?
Akik racionálisan is szeretik értelmezni a történéseket, azok szerint
a Vörös-tengerben volt egy beltenger – a Szirbon-tenger – ott lehetett
egy gázló, amelyen apály idején át lehetett kelni. A hívõ ember számára
ez nem probléma, mert a Bibliában van, tehát neki ez tény. De a történeti
tudományok és segédtudományok sokszor erõsítenek meg bennünket azzal, hogy
más oldalról is alátámasztják a bibliai kijelentéseket, és ez nekünk nagyon
fontos azokkal szemben, akik például azt mondják – ez gyakori volt a múlt
században –, hogy ez az egész zsidó õstörténet nem más, mint egy kis nép
hatalmas hõsi eposza. Márpedig ez nem pusztán hõsi eposz, hanem olyan eposz,
amelynek megvannak a bizonyítható történeti realitásai.
A vallásos és tudományos gondolkodás együttes jelenlétének szép példája
volt a hétfõ esti kettõs elõadás.
Vannak dolgok, amikben az ellentétek kibékíthetetlenek. De a tudománynak
valóban vannak olyan területei, ahol az együttmûködés lehetséges, sõt kívánatos.
Tudjuk, a két vallás közös gyökerû. Milyen hitelvi, történeti vagy kulturális
okokra vezethetõk vissza a különbségek? Mi okozta a szétválást?
Jézus olyan személyiség volt, aki az akkori vezetõ zsidó körök elõtt
gondolatai miatt nem volt és nem lehetett szimpatikus. A konzervatív rétegnek
túlzottan popularista, túlzottan liberális volt. A társadalom kivetettjei
felé fordult, és ez az arisztokratikus vezetõ réteg gondolkodásával nem
egyezett. Így például a szadduceusokéval, de a farizeusokéval sem. Jézus
nekik túl reformista volt. Egyébként õ sosem mondta magát a zsidók királyának,
amikor azt kérdezték tõle, hogy te vagy-e a zsidók királya, azt felelte:
te mondád.
/A Szent István-bazilika (Hild József, Ybl Miklós, 1905). „Számos olyan
formája van a szentmisének, amelyik zsidó liturgikus elemeket tartalmaz”
Fotó: Dezsô Tamás /
Ha nem úgy viselkedett, mint egy király, õ sem mondta magát annak,
miért gondolták – s vádolták – mégis, hogy az?
Tudnunk kell azt, hogy a héber masiach szó, amely felkentet jelent,
jelentheti a királyt is, akit, mint tudjuk, szentelt olajjal felkentek
királyi tisztségére, de jelentheti az Isten által "felkent” küldöttet,
a megváltót is, aki a világot minden bajától megszabadítja. Abban a korban
több messianisztikus mozgalom volt, és a zsidó vezetõ réteg, amely ebben
az idõben az arisztokratikus szadduceusi fõpapi körbõl állott, attól tartott,
hogy ez a messianisztikus mozgalom a rómaiak ellen irányul, vagy ezek így
fogják tekinteni. Ezért voltak ellene.
A keresztény hit szerint Jézussal a megváltás bekövetkezett. A zsidó
hit szerint nem. Tehát a zsidók ma is várják konkrétan a Messiás eljövetelét,
vagy a lényeg a reményben, a várakozásban van?
A Messiás-várás az a zsidó vallásban abszolút élõ elv, a lényeg, hogy
várni kell. Van egy szép legenda a jámbor haszid rabbiról, akihez bekopogtat
egy híve, és azt mondja, hogy eljött a Messiás. A rabbi odamegy az ablakhoz,
kitekint, és azt mondja: nem látok különbséget. Ma is ugyanazt látom, mint
tegnap. Vagyis ha a Messiás eljön, az azt jelenti, hogy az egész életvitelben
valami nagy változás lesz.
Milyen változás, hogyan lehetne azt észrevenni?
A Bibliában – a Messiástól függetlenül, de azzal összefüggésben is
– a próféták ezt az örök béke gondolatával fejezik ki. Jesaja próféta könyvének
11. fejezetében van egy gyönyörû békelátomás, amikor az oroszlán, a párduc
együtt játszik a gödölyével, a kígyó gödrébe a kisgyerek baj nélkül benyúlhat,
szóval az embervilág és a természet világa megbékél.
Ez nagyon szép gondolat, és abszolút modern ökológiai szemléletû.
Mondhatjuk modern gondolatnak is, de a lényege az, hogy idealisztikus.
S az ideáloknak az a természetük, hogy nem teljesen megvalósíthatók. De
ahogy valahol olvastam: nem elérhetõ, ám a feléje vezetõ út maga is szép.
Mindnyájan esendõek vagyunk, hibákkal teli, de ha az ember igyekeznék egy
kicsit – s ebben segíteni õket a papoknak fontos feladatuk – az emberibb
emberi magatartás felé, akkor már azon az úton tennénk egy lépést, amely
a Biblia prófétái által ideálként elénk vetített örök béke felé vezet.
Gondolom, ennek alátámasztására idézte elõadásában a protestáns teológus,
Barth Károly szép mondatát.
Majsai Tamás református lelkész kollégámnak egy dolgozatában olvastam
Barth Károlynak, a világhírû teológusnak ezt a nagyon ideillõ mondatát,
hogy tudniillik az nagy baj lenne, ha a héber Biblia, általánosan elterjedt
nevén az Ószövetség és az Újszövetség Istene egymással vitába szállna.
Hiszen ha más utakon, módokon és más fölfogásban is, de ugyanazt az egyetlen
Istent szolgáljuk. És azonos két legfõbb vallásos eszménk is: az isten-
és emberszeretet.
naptemaja@mhirlap.hu
Az interjúkat készítette: Szále László
Az oldalakat szerkesztette: Újvári Miklós
Csokitojás, nárcisz, mákos bejgli és Audi A4-es
Kárpátaljai húsvéti szokások a fiatalok körében
Tudósítónktól
http://www.magyar-szo.co.yu/
Húsvéti hagyományok Kárpátalján...
Leggyakrabban az idõsebbeket szokás kérdezni errõl, most azonban a fiataloknak
tettük fel a kérdést: õk hogyan ünneplik a feltámadást? Ungváron tanuló
nagydobronyi, szernyei, forgolányi, beregsomi és nagyberegi egyetemisták
mondták el élményeiket, tapasztalataikat, falvaik fiataljainak húsvéti
szokásait.
Húsvét. Ezt hallván mi jut elsõként eszetekbe? -- kérdezzük a kárpátaljai
megyeszékhely egyetemének különbözõ karain tanuló vidéki fiataloktól.
A feltámadás -- válaszolja a nagyberegi Kovács Tünde, aki elsõéves magyar
szakos. Úrvacsorázás és locsolkodás, egészíti ki a beregsomi Roják Vince.
Nagyon fontos, hogy mi, fiatalok is megõrizzük, továbbvigyük nagyanyáink
és nagyapáink ünnepi szokásait, f?zi hozzá Musz Antal, aki bár Nagydobronyban
lakik, rendszerint Nagyszõlõsön, a nagyszül?knél, ottani ismer?söknél,
barátoknál tölti a húsvétot.
Az egyik legszebb családi ünnepként méltatják Jézus Krisztus feltámadását
a forgolányi Orosz családban, akiknek Sándor fiuk az Ungvári Nemzeti Egyetem
nemzetközi kapcsolatok szakán már harmadéves. Õ mondja el, hogy Forgolányban
régen szekérrel jártak a legények, s bizony õk még vízzel locsolták a lányokat.
Az még ma is gyakori, hogy elõkerül a vödör, de a szekeret jobb esetben
már egy Audi A4-es váltja fel.
S hogy mit kapnak a fiúk a locsolkodásért? Nos, a hagyományos festett,
hímzett tojás egyre inkább háttérbe szorul, bár a nagymamák még Szernyében
és Nagyberegen is hímzenek. Kovács Tündéék általában 40 tojást készítenek,
ebb?l a fele csokitojás, a másik fele festett, a szernyei Bimba Mónikáéknál
is hasonló az arány. A közeli ismer?s, rokon kissrácok a csokitojásból
kapnak, a többieknek marad a hagyományos. Az idõsebb fiúk viszont csak
ritkán tehetik "tarisznyájukba" a tojást, nekik általában étellel-itallal,
no és a leányzó kedvességével, figyelmességével kell beérniük. Beregsomban
és Szernyében elõfordul még, hogy nárciszt kap a locsoló. Nagydobronyban
pedig virágágakat tûznek ki virágvasárnap a lányos házak kapujába, hogy
egy héttel késõbb mindenki tudja, hova érdemes betérni. Máshol viszont
az a szokás, például Beregsomban is, hogy a nagymamák a kapuban állva invitálják
az ifjú locsolókat 3-4 éves unokájukhoz.
Locsolóversek. Manapság inkább csak a kisebbek, úgy 12 éves korig, mondanak
alkalomhoz illõ verseket. Beszélgetõtársaim is belekezdenek néhányba "Zöld
erdõben jártam..., Én kis kertész..." , de a legfrappánsabbat Roják Vince
mondja: "Egy tök, két tök, három tök, négy tök, öt tök, nem tökölök, öntök."
Az ungvári Kovács Sándor, aki elsõéves magyar szakos, nagy érdeklõdéssel
hallgatja ismerõsei történeteit, s némi jóindulatú irigységgel jegyzi meg,
hogy a megyeszékhelyen bizony nem dívik a húsvéti hagyományápolás. A fiatalok,
de az idõsebbek is, csak a közeli rokonokhoz, ismerõsökhöz néznek be, de
a legifjabbak közül is csak néhányan veszik nyakukba a várost. S zömében
pár fõs csapatokban teszik azt. Musz Antal, aki barátai körében csak Tóni,
erre reagálva hozzáteszi: szerinte illetlenség nagyobb társasággal járni,
mert annak nem örülnek a vendéglátók. Akárcsak annak sem, veszi át a szót
Tünde és Mónika, hogy egyesek jócskán sötétedés után térnek be, de Tündééknél
olyanra is volt példa, hogy éjjel kettõkör zörgették fel a házat.
Többen párhuzamot tudnak vonni a nagyobb vallási ünnepek között. Vince
szerint karácsonykor és húsvétkor kerülnek leginkább elõtérbe a rokoni,
baráti kapcsolatok, s a szûkebb család ilyenkor biztos, hogy idõt tud szakítani
az együttlétre. Tóninak már csak azért is különleges ez az ünnep, mert
nagymamája kizárólag karácsonykor és húsvétkor süt mákos bejglit.
Az pedig a Kárpátalján élõ különbözõ nemzetiségek közötti toleranciára
vall, hogy a bevezetõben felsorolt falvakban az ukrán fiúk közül nagyon
sokan ünneplõbe öltöznek, s kölnivel a zsebükben felkeresik a magyar lányokat.
A nagyobb evangelikus és ortodox ünnepeket mindkét felekezet tagjai tiszteletben
tartják, s az elszaporodó vegyes házasságokban mindkét alkalommal asztalt
terítenek.
Dunda György
„Magyarok: a történelem rendkívüli túlélõi”
www.nol.hu
„Magyarok: a történelem rendkívüli túlélõi” címmel egynapos tudományos
konferenciát rendeztek szombaton Washingtonban a Smithsonian Intézet és
a magyar nagykövetség szervezésében.
A konferencia vezérfonala az volt, hogy Magyarország körül ezeréves
államisága során birodalmak és államok bomlottak fel és tûntek el, miközben
a magyarok minden balsorsuk ellenére megõrizték páratlan nemzeti jellegüket,
túlélték a tatárjárást, a török hódítást, a Habsburg uralmat, a szovjet
uralmat és két világháborút.
Ágoston Gábor történész, a Georgetown University oktatója áttekintést
adott a magyar történelemrõl a kelet-ázsiai sztyeppéktõl az Európai Unióig.
Az Ausztriában élõ Paul Lendvai újságíró, történész anekdotákkal fûszerezett
elõadásában idézett Ezer év gyõzelem a vereségben címû könyvébõl, amelyet
A Thousand Years of Victory címmel most adott ki angolul a Princeton University
Press. Makkai Ádám professzor, a chicagói University of Illinois tanára
A magyar kultúra és irodalom mint a túlélés eszköze címmel tartott elõadást.
Alan Walker, a zenetudományok professzora a kanadai Ontarióból Magyarország
zenei örökségérõl beszélt. Hugh Agnew történész, a George Washington University
adjunktusa Budapestrõl, az Osztrák-Magyar Birodalom második fõvárosáról,
a város kiegyezés utáni gyors fejlõdésrõl tartott elõadást a mintegy 150
fõs hallgatóság elõtt.
A konferenciát Simonyi András nagykövet nyitotta meg, este pedig a magyar
nagykövetségen fogadást adott a konferencia elõadóinak a tiszteletére.
|