Rovat: Lapszemle
2003. április 27., vasárnap 23:56
Lapszemle 2003. április 27.
Alkotmánybíróság: hétfőn eutanázia-határozat
Az Alkotmánybíróság hétfőn nyilvánosan hirdet határozatot az eutanáziával kapcsolatos beadványról, amelyben azt kérik a testülettől, hogy semmisítse meg az egészségügyi törvénynek az önrendelkezési jogot korlátozó, kiüresítő paragrafusait, és állapítsa meg a mulasztásos alkotmánysértést azért, mert hiányzik a büntető törvénykönyvből a "méltányossági ölésnek" nevezett privilegizált tényállás. Az eutanázia szó az eu (jó) és a Thanatos (a görög mitológiában a halál istene) szavakból származtatható. Orvosetikai meghatározás alapján az eutanázia végrehajtásának módja szerint aktív és passzív eutanáziát különíthetünk el. Aktív az eutanázia, ha az orvos tesz valamit, ami megrövidíti a beteg életét, míg passzív eutanázia esetén az orvos elmulaszt megtenni valamit, ami a beteg életét meghosszabbítaná. Aktív eutanázia esetén tehát az orvos megöli a beteget, passzív eutanázia esetén csak hagyja meghalni. Takács Albert alkotmányjogász, az ombudsman jelenlegi helyettese és Kmetty Ildikó ügyvéd 1993 novemberében azért fordult az Alkotmánybírósághoz a kegyes halál kapcsán, mert egy asszony saját kezével segítette halálba gyógyíthatatlan gyermekét, és emiatt az anyát emberölésért elmarasztalta a bíróság. Az anyát végül Göncz Árpád akkori köztársasági elnök 1996-ban kegyelemben részesítette. Ha az elviselhetetlen kínokkal küzdő ember méltóságának megőrzését választja saját életével szemben, akkor a halálról hozott döntésében nem szabad akadályozni vagy korlátozni. Az egyénnek joga van az élethez, ameddig élni akar, de ha a saját életéhez fűződő érdeke megszűnt, akkor az életéhez való joga nem alakítható át az élet kötelességévé. Az indítvány szerint az 1997-es egészségügyi törvény számos részletszabálya korlátozza az önrendelkezéshez való jogot az önkéntes, passzív eutanázia eseteiben, amikor a halálos beteg saját akaratából kéri az életfenntartó kezelés megszüntetését. A törvény ugyanis különféle orvosi vizsgálatokhoz, orvosi bizottságok nyilatkozataihoz köti a beteg önrendelkezési jogának gyakorlását. Kis János egyetemi tanár, filozófus és Sajó András alkotmányjogász, akadémikus tavaly az eutanáziaügy kapcsán az Alkotmánybírósághoz címzett levelükben alapvetően a fenti beadvány mellett érveltek. Álláspontjuk szerint az egészségügyi törvény szükségtelen és aránytalan, néhol egyenesen önkényes korlátozásai együttes hatásukban kiüresítik, alkalmazhatatlanná teszik az életmentő, életfenntartó kezelés visszautasításának jogát. Az Alkotmánybíróság teljes ülése 2002 májusában kezdte meg az eutanáziával kapcsolatos indítvány tárgyalását, az ügyet Németh János, az Alkotmánybíróság elnöke magára szignálta, így ő a téma előadó bírája. A testülethez tíz éve benyújtott indítvánnyal először az Alkotmánybíróság akkori elnöke, Sólyom László foglalkozott, de 1998-ig, alkotmánybírói megbízatása megszűnéséig nem került napirendre az eutanázia ügye. A közvélekedésben az eutanáziával összefüggésbe hozott két legismertebb ügyben a magyar igazságszolgáltatás egyértelműen emberölésnek minősítette a cselekményeket. Binder Györgyi 1993 szeptemberében végzett gyógyíthatatlan betegségben szenvedő, nagyfokú fizikai fájdalomnak kitett 11 éves lányával, gyermeke kérésére. A kislány fürdővizébe egy működő hajszárítót ejtett, majd a víz alá nyomta a gyermekét, aki néhány másodpercen belül meghalt. Az eutanáziára hivatkozó anyát a Fővárosi Bíróság kétévi börtönbüntetésre ítélte, amelynek végrehajtását háromévi próbaidőre felfüggesztette. Az ügyészi fellebbezésnek helyt adva a Legfelsőbb Bíróság 1995 októberben úgy döntött, hogy az emberölésért kiszabott szabadságvesztést a vádlottnak le kell töltenie. Az ítélet szerint, ha a büntetőjogi szabályozás lehetőséget adott volna az eutanáziára, azt akkor is egyértelműen az orvos és a beteg viszonyára kellett volna leszűkíteni. A bíróság kitért arra is, hogy a magyar büntetőjog a passzív eutanázia megítélésében is szigorú, ilyen esetekben emberölés állapítható meg. Az LB ítélete után Binder Györgyi a köztársasági elnökhöz fordult kegyelemért; Göncz Árpád akkori államfő 1996 májusában négy évi próbaidőre felfüggesztette az asszony börtönbüntetésének végrehajtását. A kegyes halál kérdése Magyarországon 2001 februárjában, az úgynevezett fekete angyal-ügy kapcsán került újból az érdeklődés középpontjába, bár a bíróság szerint a fővárosi Nyírő Gyula kórház volt nővére nem eutanáziát hajtott végre. A nővért emberölésért, illetve annak kísérletéért 2002 decemberében kilenc évnyi fegyházbüntetésre ítélte első fokon, nem jogerősen a Fővárosi Bíróság. Magyarországon az 1997-ben elfogadott egészségügyi törvény szerint a beteg minden olyan ellátást, amelynek elmaradása esetén egészségi állapotában várhatóan súlyos vagy maradandó károsodás következne be, csak közokiratban vagy teljes bizonyító erejű magánokiratban, írásképtelensége esetén két tanú együttes jelenlétében utasíthat vissza. A törvény szerint az életfenntartó vagy életmentő beavatkozás visszautasítására csak abban az esetben van lehetőség, ha a beteg olyan súlyos betegségben szenved, amely az orvostudomány mindenkori állása szerint rövid időn belül - megfelelő egészségügyi ellátás mellett is - halálhoz vezet és gyógyíthatatlan. Sándor Judit jogász, a Közép-Európai Egyetem tanára szerint akárhogyan is dönt az Alkotmánybíróság, valószínűleg többször szembesülünk még az élet végén meghozott egyéni és orvosi döntések jogi és etikai vitájával. Véleménye szerint az alkotmánybírósági döntést követő jogalkotás többlépcsős folyamat lesz, de emellett szükség van a kórházi gyakorlat folyamatos követésére is. A kegyes halált törvénybe iktatni nehéz. Sándor Judit úgy vélte: az eutanázia kérdésében kívánatos volna a magyar kórházi gyakorlatot alaposan felmérni, ahogyan tették ezt Hollandiában is az ottani, többlépcsős szabályozás kialakításakor. A strasbourgi székhelyű Európai Emberi Jogi Bíróság tavaly a brit Diane Pretty beadványa kapcsán foglalkozott az öngyilkosságban való közreműködés jogi megítélésével. A 43 éves nő betegsége, bénulása miatt nem tudta az öngyilkosságot végrehajtani, ha pedig férje segített volna neki, akkor elítélhették volna. Európában csak két országban, Belgiumban és Hollandiában nem büntetik az eutanáziát, míg más államokban jelképes szankciókat szabnak ki a kegyes halált választók segítőire. Svájcban nincs törvény az eutanáziáról, egy zürichi klinikán az utóbbi 4 évben mintegy 150 ember, köztük az idén az első brit kapott segítséget az önként választott halálhoz. Nagy-Britanniában ugyanis az eutanázia-tilalom megsértői 14 évig terjedő börtönbüntetésre számíthatnak. Amerikai Egyesült Államok legfelsőbb bírósága nem ismerte el sem a végső
önrendelkezést mint alapvető alkotmányos jogot, sem pedig azt, hogy a polgárokat
hátrányosan érinti az a törvényi rendelkezés, amely bünteti az orvos aktív
közreműködését a halál siettetésében.
Európai lecke – gyorstalpaló filmtanfolyamokkal 2003. április 26. 10:00 ww.mno.hu Munkatársunktól
Lelkének felemelésére, agyának megdolgozatására. A sort március elején az Oscar-díjas Anna ezer napja című filmmel kezdték (a címbeli Annát, VIII. Henrik lenyakaztatott hitvesét Genevieve Bujold játszotta, a rendező Charles Jarrott volt). Az utolsó képek magányos, koravén kisgyermeket mutattak, az uralkodó Erzsébet nevű leánykáját, aki hosszú, vörös hajzuhatagának terhével úgy jár-kel a palotakertben, mint aki pontosan tudja, milyen intézkedésekkel fogja helyrehozni azt a sok bűnt és tévedést, amelyet elődei elkövettek. A következő filmben – Shekar Kapur rendezése modern alkotás, szerkezete is, ritmusa is más, mint az évtizedekkel korábban forgatott „első résznek” – az uralkodói szerepre viharos és viháncoló kamaszévek kitérőjével készülő ifjú hölgyként látjuk viszont (megszemélyesítője az HBO által is vetített, Elizabeth című angol filmben Cate Blanchett). A két mű között a históriai kötelékeken túl a hangsúlyosan „képbe hozott” vörös hajzuhatag teremt összeköttetést. Áprilisban, húsvét vasárnapján megint Charles Jarrott művével volt találkozásunk, Erzsébet ellenlábasát, a skót Máriát mutatta be a –sorozat” harmadik „epizódja”, az örök lázadó, Vanessa Redgrave főszereplésével. Ami közös e három filmben: a történelmi hűség és a művészi igényesség. Nem találni egyikben sem olyan párbeszédet, amelyet a forgatókönyvíró ne tudna igazolni történészek által feldolgozott (hitelesített vagy korabeli hamisítványnak tartott) dokumentummal, és nincs talán egyetlen olyan kosztüm, díszlet és arckikészítés, amelynek eredetijét ne láthatná a világ híres udvari festők, az ifjabb Holbein vagy Francois Clouet képein. És mégsem tűnnek e filmalakok múzeumi figuráknak. Sőt, a történelem és a modern művészet közös hitelesítő pecsétjével válnak korukon és egyszeri életükön is túlnövő személyiségekké. Egyszerű emberekké, akiknek a rájuk mért feladatok közti helytállását vagy elbukását, érzelmi vergődését, magányát, félelmét és tragédiáját az néző is a sajátjaként élheti meg, akit nem éppen uralkodói szereppel ruházott fel a sors. Alighanem éppen ettől a sajátos kettősségtől válik maradandó élménnyé a televíziós találkozás ezekkel a játékfilmekkel. De van e televíziós bemutatóknak más hozamuk is. Nem lebecsülendők,
hiszen európai eligazodásunkhoz nélkülözhetetlen ismereti gyarapodásunkat
is segíthetik, a felzárkózási folyamatot is gyorsítják. Az Európai Unióhoz
való csatlakozásunkról szólván sokat tanakodunk, vajon mennyire ismeri
hazánkat Európa. Arról azonban jóval kevesebbet beszélünk, hogy a magyarság
mennyire ismeri azt a közösséget, amelynek előbb-utóbb a tagja lesz. Nem
a (sajnos, eléggé gyér létszámú) hazai értelmiség tudásszintjében kételkedem,
hanem mindazokéban, akik kisebbrendűségi félelmekkel elegyített gőggel
várják e sorsfordító társulást. És nincs, aki vagy ami tudatosítaná bennük,
"odaát" is a múltjukat más-más módon megszenvedő, övéik boldogulásával
hol szerencsésen, hol szerencsétlenül sáfárkodó, hozzánk módfelett hasonlatos,
gyarló emberek éltek és élnek! Nemzedékek tanulták meg minálunk – parancsszóra!
– a Szovjetunió (agyonhamisított) történelmét, és a saját históriánk „csatlós-gyalázatát”.
Meg a kommunista ember „nagyszerűségét”, a polgári s az arisztokrata „elemek”
gyöngeségeit… Most azonban új tudásokra volna szükség – gyorstalpaló tanfolyamok
által. És van-e ehhez jobb segédeszköz, mint a jó játékfilm?
Erdélyben is megalakul a Magyar Nemzeti Tanács www.mno.hu - radio.hu Erdélyi Magyar Nemzeti Tanács létrehozásáról döntött Székelyudvarhelyen a királyhágómelléki református egyházkerület és a helybeli polgári egyesület szervezésében összehívott fórum. A Székelyföld és Erdély más vidékeiről érkezett mintegy 1500 résztvevő az erdélyi magyar közösség tiszteletbeli elnökévé választotta Tőkés László püspököt. Az udvarhelyi fórumon létrehozták a Nemzeti Tanács felállításáért felel?s kezdeményező testületet, amelynek 31 tagja van. Volt és jelenlegi RMDSZ-es parlamenti képviselők, a Magyarok Világszövetségének néhány erdélyi tisztségviselője, önkormányzati és más közéleti személyiségek. A testület a tervek szerint másfél éven belül belső választásokat kíván szervezni a romániai magyarság számára, s a választások eredményeképp jönne létre a Nemzeti Tanács, az erdélyi magyar közösség önkormányzata, amely – mint a szervezők mondták – elsősorban az RMDSZ által elfelejtett autonómia statútumot fogja véglegesíteni. Célunk a kulturális és területi autonómia – mondta Toró T. Tibor RMDSZ-es parlamenti képviselő, a kezdeményez? bizottság ügyvivő testületének soros elnöke. Tőkés László szerint az erdélyi magyarság általános választását az RMDSZ által elszabotált és újabban csak RMDSZ tisztújítás céljából tartandó belső választások helyett kell megtartani. A fórumon Szász Jenő, Udvarhely polgármestere bejelentette, hogy véget
kell vetni a Romániai Magyar Demokrata Szövetség választási monopóliumának.
Ezért az Erdélyben szerveződő polgári körök a közeljövőben ernyőszervezetté
alakulnak, amely részt vesz majd a 2004-ben esedékes romániai helyhatósági
választásokon.
"Aki nem politizál, bűnt követ el” - Ahogy tetszik www.magyarhirlap.hu Május elején mutatják be az Új Színházban az Úrhatnám polgárt, melyben Eperjes Károly Dorante grófot alakítja. Eperjes többek között a művészet és a hatalom szerinte szükségszerű kapcsolatáról, a színpadon való megtéréséről és arról is beszél, hogy talán eljut odáig, ahol az örök dicsőség ragyog. /Fotó: Pélyi Nóra / Volt egy olyan időszak, amikor szinte csak Taub János rendezte. Most
mintha Vidnyánszky Attilával találtak volna ugyanígy egymásra, aki az Álszentek
összeesküvésében és a Karnyónéban is helyzetbe hozta.
Miért éppen ezt a darabot akarta önnel színpadra állítani?
Nem elképzelhető, hogy azért is akarta önnel Vidnyánszky az Álszentek
összeesküvését eljátszatni, mert hangsúlyosan a művészet és a hatalom viszonyáról
szól? Erről pedig önnek az életből nyilván sok olyan tapasztalata van,
amit föl tud használni a szerepben.
Pedig biztosan nem véletlen ez a szereposztás. A színész pedig óhatatlanul
sok mindent felhasznál a színpadon abból, amit megél.
Az interjúiban egyenesen azt állítja, hogy aki nem politizál, az bűnös.
Milyen az egyik és milyen a másik?
És milyen a kapcsolatuk?
Azt is állítja, attól, hogy politizál, és jobboldali, kissé máshogy
is megy föl a színpadra...
Tetten érhető-e mindez a színpadi létében?
A Hídember című filmben is problémája volt Széchenyi halálával. Nem
volt hajlandó a szerepe szerint főbe lőni magát.
A Hídember kapott hideget-meleget a kritikusoktól. Ez mind lepergett
önről, mindent tendenciózusnak érzett, vagy azért akad, amin elgondolkozott?
Szóval támadni kell önt, és akkor mind jobban lesz?
Máshol beszélt róla, hogy időnként egyedül érzi magát, magányos, akár
színészek között is, mert nem feltétlenül azt gondolják, amit ön. Ha bemegy
a színészbüfébe, és a társai nem ugyanazt gondolják, amit ön, az is energiát
ad?
Ön mondta, hogy időnként lököttnek nézik. Ilyenkor is azt érzi, hogy
nem csinált valamit jól, és hogy jelen van az Isten? Erre mindig tud gondolni?
Nem utálja azt, aki lököttnek tartja?
Senkit nem utál?
Azért az a politikai oldal, ami mellé időnként demonstratívan odaáll...
De a politika mindkét oldalán utálkozás is van. Amikor odaáll az egyik
oldal mellé, óhatatlanul egy "meccs” részese lesz.
Nézőpont kérdése is lehet, hogy ki mit minek lát...
Mindig elmondja, az örömhírt hozza az embereknek. Manapság annyian szomorúak,
depressziósak, milyen örömhírt lehet hozni?
De nyilván kap ellenkező viszszajelzést is.
Nem úgy van az, ha az ember valamiben nagyon hisz, akkor már mást nem
tud befogadni? Lepöcköli magáról.
Például más világnézetet.
Nyilván konkrét meggyőződése van arról, mi a jó, és mi a rossz.
Van, aki más istenben hisz, mint ön, vagy nem istenhívő.
Meg van győződve arról, hogy az ön hite a biztos?
Volt tékozló fiú is. Mikor lett istenhívő?
Az mit jelent?
Mikor vált igazi kereszténnyé?
Mitől történt önben ez a változás? Vannak, akik azt állítják, hogy a
híres rendezővel, Vasziljevvel való munka közben. Vasziljev sok mindent
nem fogadott el önben, harcoltak egymással.
Hogyan történt?
Ettől máshogy játszik?
Megfogalmazható, hogy zarándokútjának melyik pontján tart?
|