CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: Szomszédvár - Régió

2003. április 29., kedd 21:47


Kamerával monitorra: hol a bagoly füle?


Az állvány több, mint 350 000 forint, az országban van vagy három belőle...


Kamerával monitorra: hol a bagoly füle?


Április 29-én kedden a szombathelyi Berzsenyi Dániel Főiskola Természettudományi Karán pályázati beszámoló zajlott, rangos résztvevőkkel: Prof. Dr. Gadányi Károly, a BDF rektora, Markó Péter, a Vas Megyei Közgyűlés elnöke, Dr. Juhász Gábor, MTA-ELTE Neurobiológiai Kutatócsoport, Prof. Dr. Veress Márton, főiskolai tanár, a BDF TTFK főigazgatója, projektvezető, dr. Kovács Zsolt, PhD, főiskolai docens, a BDF TTFK Pályázatkoordináló Bizottságának elnöke, Prof. Dr. Pusztay János, egyetemi tanár, Fűzfa Balázs, BTFK, Magyar Irodalom Tanszék, Győrffy Gábor, a Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség ügyvezető igazgatója.

A Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács a 2001/2002. évi Phare Tükörprogram Szikra Alprogram intézkedésének keretében 24 felsőoktatási és kutatásfejlesztési projektet támogatott, összesen több, mint 400 millió forint értékben.

A Szikra pályázat és támogatás célja a régió kutatás-fejlesztési és felsőoktatási kapacitásának kiemelt támogatása, a kutatás-fejlesztési hálózati szerveződések ösztönzése, ezeknek a letelepedett és a fejlődő vállalkozások fejlesztési igényeihez való igazítása. Az intézkedésben támogatásra kerülnek a felsőoktatás és a kutatások szervezeti hátterének fejlesztését szolgáló programok, a régió közép- és felsőoktatási intézményeiben új szakok és képzések akkreditációja, az EU kutatás+fejlesztési programjaihoz kötődő regionális és nemzetközi kapcsolattartó hálózat megszervezése a régió felsőoktatási intézményi bázisán.

A szombathelyi főiskola pályázatának célja, hogy a kutatási műhelyek, a tanszékek intenzívebben vonják be a hallgatókat a projektekbe, így legyen ez a munka a tehetséggondozás egyik színtere. A BDF kutatási stratégiájának egyik alappillére a kutatás-fejlesztési és oktatási tevékenység koherenciájának elérése, mely megnyilvánul az oktatási anyagok korszerűbbé tételében.

A résztvevők megtekintették a kutatótermeket, ahol láthatták a pályázat útján elnyert pénzből beszerzett eszközöket. Az állattani tanszék kísérleti szaklaboratóriumában a rúdon Samu üldögélt. Ő a fülesbagoly. A bemutatást vezető előadó elmagyarázta, hogy az állítható állványra rögzített kamerával egészen közeli képeket lehet mutatni az állatról, például a füléről, amely nem az a tollpamacs, amit "fül"-nek hívunk, hanem a szemek alatt, tollakkal fedetten található - a türelmes bagoly nem tiltakozott, amikor a tanár úr a tollakat felemelve a fület is pontosan láthatóvá tette, s a kamera által a vele összeköttetésben lévő monitorra továbbított képen mindannyian jól láthattuk a biológia egyik csodáját, a fantasztikus élességű hallószervet. A pályázat segítségével beszerzett ezen eszközökkel a hallgatók teljesen részletesen láthatják az élőlényeket, a tanulnivalót. Nagyobb előadóteremben a monitort projektorral összekötve vetítővásznon jeleníthető meg ugyanez. Oktató CD-ről farkast láthattunk kivetítve, de vonítását is hallhattuk. Samu kicsit bizalmatlanul forgatta a fejét a hangra.

Komoly távcsövet is mutatott a tanár úr, melyet az Őrségi Nemzeti Park kezelési terve alapján pályáztak meg, s madárvonulási megfigyeléseket végeznek vele, így a főiskola és a nemzeti park közös érdekeit szolgálja a pályázati pénzen elnyert eszköz. A laptop is ebből a pénzből van, de a sztereomikroszkóp, és a rászerelt digitális fényképezőgép is, mely az arachnológiai kutatásokat szolgálja.

Egy másik biológiai laboratóriumban egy másik oktató bemutatta az elektrofiziológiai hallgatói mérőegységet, mely számítógéppel összekötött - a hallgatók méréseket rögzítenek vele, és mindjárt fel is dolgozzák az adatokat. Az antropológiai kutatásokhoz szükséges eszközökre is futotta a pályázati pénzekből. Itt van az a látszatra igen egyszerű állvány, ami olyan sokba kerül, ahogyan az alcímben írtam, s amelynek segítségével rendkívül precíz, megbízható méréseket tudnak végezni a kutatók. A Szikra pályázati pénzekből vett eszközök (az állványon kívül más szerkezeteket is láttunk) segítségével a BDF antropológiai oktatói, kutatói közös vizsgálatokat folytatnak kanadai szájsebészeti intézettel, illetve a bécsi egyetemmel.

Ismét egy másik laboratóriumban azon eszközöket tekinthettük meg, amelyek segítségével a főiskola olyan szintre emelkedett, hogy együttműködésben dolgozik a Központi Kémiai Kutatóintézettel, a Semmelweis Egyetemmel. Van olyan hűtőszekrény most már, ami mínusz 86 celziusz fokra képes hűteni és így tárolni a vizsgálati anyagot: agymintákat.

A földrajzi tanszéken kutatószoba valósult meg pályázati keretekből. Az itt működő polarizációs mikroszkóp 3 millión felüli összegbe került. Szintén digitális kamera van rárögzítve. Ez eszközök segítségével a karbonátos kőzeteket vizsgálják, komoly karsztkutatás folyik. Ez nemzetközileg is ritka irányvonal. Vizsgálják a kalcit-kristályokban lévő zárványok koncentrációját, ennek alapján vissza lehet következtetni, milyen volt az ősi folyadék sókoncentrációja, összetétele, milyen hőmérsékleten, milyen összetételből történt az ásványképződés.

Nem soroltam fel mindent, hiszen komoly számítógép-beszerzések is történtek a támogatásból, valamint nemcsak természettudományi, hanem irodalmi, nyelvészeti projektekre is fordítottak komoly összegeket.

Az alábbi kép csak illusztráció, nem tudom, milyen a pontos típus a BDF-en.

A kép forrása: www.meyerinst.com

Sebők Lili