CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: KultúrVáros

2003. május 21., szerda 22:28


Négyszáz éves freskótöredék a Storno ház földszintjén

Négyszáz éves freskótöredék a Storno ház földszintjén

    Négyszáz éves freskótöredékekre bukkantak a restaurátorok Sopronban a Fő téri Corvinus étterem felújítása során a Storno-házként ismert műemléképület földszinti helyiségeiben.
    Május 21-én a már befejezeződött restaurálási munkálatokat követő átadás alkalmával Velledits Lajos restaurátor a feltárás részleteiről számolt be.

 
A Storno ház
Forrás: Soproni KépIndex

"A ház a XV. században Haberlaiter Miklóa tulajdona, ekkor -1482-83 telén - szállt meg e házban Hunyadi Mátyás. A XVII. században a Sárkány
családé (Storno Miksa, A Storno-caalád magángyűjteménye. S. Szemle 1942, 184., 5.). Sárkány István özvegyét elvette Festetich Pál, a rokonságtól megvásárolta a házat 1698-ban, mely vételt I. Lipót megerősítette és adómentességet is adott ; ez ellen Sopron városa fellebbezéssel élt. Sok huzavona után végre Festetich 1699-ben ezer forinttal és egy telek átengedésével megváltotta az adómenteséget, erre beiktatták a birtokba. A családi iratokban mint szabad ház szerepel. (Szabó: A herceg Festetich család története. 43.)
A földszinten, valamint az első emeleten számos helyiség keresztboltozattal, a második emeleten két helyiségben kora-rokokó stukkómennyezet, a
másodikban a rácsmotívum is jelentkezik (1740 körül), a fogadóteremben rokokó indák, erősen aranyozottak.(Dr. Drávai István : Sopron Műemlékváros ISE-2002)"

    Velledits Lajos szerint már Mátyás király idejében emeletes lehetett a ház.
    1560 körül Sárkány Antal átépítette a házat, úgy, hogy  – valószínűleg a kapualjban meghagyott az ülőfülkék kivételével – az előtte álló gótikus házrészt lebontatta. Az a boltozat, amelyre jellemző a élek külön kiemelése jellemző, és amelyekre klassikus díszeket tettek Magyarországon egyedülálló. Az egyetlen, ebből a korszakból származó emlék a lőcsei városházán található.

    A festésről – amint azt a restaurátor elmondta – annyit lehetett megállapítani, hogy egy előző korszakában bemeszelték a falakat, amelyre vörössel címereket, valamint egyéb jeleket festettek.
    A földszinti helyiségbe belépő a bal oldali falon egy olyan feltárt és restaurált címertöredéket lát,  amely a főbejárat melletti 1563-ban készült címerrel mutat rokonságot. Ugyan a címer gazdája még nem ismert (ez is egy a sok elvégzendő feladat közül), de Velledits Lajos azt feltételezi, hogy a jelenleg feltárt és restaurált, furcsa négyes formájú, kőfaragú jel alakú motívum egyidős lehet a már régebben feltárt, bejárat melletti címerrel. Nyilvánvló, hogy ez a festés jobbra balra folytatódott, aminek már csak töredékei maradtak meg.
 – A restaurálás során a helyiség Fő tér felőli, ez előbbivel szemközti falán láthatóvá vált képtöredék tanulmányozása folytán, nem kevés gondolkodás után a restaurátor egy sas farkát, fejét, illetve egy piros foltocskában egy koronának a töredékét vélte felfedezni, amely feltételezés helyesnek bizonyult, ami után a festménytöredék egy része is előtűnt a több réteg festék alól. Sajnos, a villanyvezetéket a címermadár testén át vésték a falba, így az már menthetetlenül tönkrement.
    A címertöredék korának megállapítására két variáció is elhangzott. Lehet, hogy maga Sárkány Antal Ferdinánd-pártiként kétfejű sassal próbálta kifejezni a Habsburg-házhoz való hűségét, azt viszont tudjuk, hogy Sopron város címerében 1622-ben, II. Ferdinánd adományaként jelenik meg a sas.
    Amint azt a húszas évek elejéről származó felmérések is bizonyítják egy közfal is volt a feltárt freskók szomszédságában. Ahol a közfalnak a boltozattal nem volt mindenhol kötése, ott maradtak meg a töredékek.
    Külön említést érdemel a csillagos festés, ami túlmegy a homlokfalon. A jelenleg tojáshéjű színre festett bejárati helyiségben nincs csillagfestés.
Jellemző, hogy 17 században – valamilyen oknál fogva – elterjedt a venyigefekete-festés, a sárga csillagokkal - mondta a restaurátor. A soproni venyigefekete csillagos festéshez hasonló a budai várban is előkerült, ahol mindössze két négyzetméternyi falrészen mutatható be. Velledits szerint, Sopronban, ahol a török megszállás nem szakította meg a művészetek folyamatos fejlődését, lépten-nyomon ezzel az anyaggal találkozunk különböző formában: például a soproni Szent György utcai Jezsuita terem stukkóinak közeit megkutatva, vagy a korábbi Jezsiuta konviktus termeiben  ugyanezt a kékes-szürke fekete festéket  találjuk
     A nagyon karakteres, kékes -fekete festék előállítása is olcsó volt: úgy nyerték, hogy a szőlővenyigét metszés után elszenesítették, porrá törték, és mésszel keverték. Ugyanakkor egyszerű, de mutatós volt, ezért is lehetett egy általánosan kedvelt festék amelyet a budai várban a Fekete Sas patikában,  Gödöllőn a Hamvay-kúriában, vagy Miskolcon a Rákóczi ház földszinti részeében is megtaláljuk.
    Érdekességként említette meg a restaurátor, hogy a művészettörténet sem nagyon figyelt eddig erre a festésre, ugyanis a kutatók a fekete venyigefestést általában egy-egy tűzvész nyomának regisztrálták, holott az eddig nem eléggé méltatott anyag a 17. századi graffito-művészetnek is alapanyaga.

    A ház restaurálása idején azt látták, hogy ez a csillagos minta szép, és a munkát rábízták a szobafestő iparosokra, akik táblafestékkel lekenték és sárga csillagokat tettek rá, néhol pirosakat is, úgy hogy mindent bekentek feketére.
    A feltárásnál végig feltárókalapáccsal dolgoztak. A poros konzerválatlan rétegre a szobafestők rákentek egy glettréteget, sajnos az alatta lévőt nem konzerválták semmilyen szerrel. A kőművesek a lábazati részen vakoltak és rádörzsölték a habarcsot az eredeti felületre.
- A kiegészítéseknél azt tartotuk szem előtt, hogy mindenki számára felismerhető legyen, hogy a festmény mit ábrázol. Venyigefeketéből kevertünk egy kiegísző-anyagot, amit megpróbáltak textúrásan fölvinni, úgy hogy eleget tegyünk az 1969-es Velencei Chartaban foglaltaknak, ami azt követeli, hogy megkülönböztethető legyen a kiegészítés az eredetitől..
    Így a restaurált felületen az sötétebb foltocskák az eredetiek, valamint a csillagok közöttis vannak eredetiek. Visszahoztuk, a kígyó alakú motívomik, megítélésünk szerint míniumból készült vöröseit és az okkereket. Sikerült a történeti hűségét tükröző helyreállítást megvalósítanunk, javasolom, hogy a helyiség többi részének is helyreállítását - mondta Velledits Lajos.

A műszaki átadás a még restauráció előtt álló helyiségben zajlott

    A jelenlévők – Zentai Ferencné általános előadó a (Kincstári Vagyoni Igazgatóság), Prekker Emma a műemlékvédelmi hatóság képviseletében, Máthé László műszaki vezető a Soproni Ingatlankezelő Kft.-től –  egyetértettek abban, hogy miután a bejárati címert feltárását követően, mindig azt a réteget tárták föl, amivel együtt a venyigefekete festésnek nagy része eltűnt. A történelmi hangulatot tükröző helyiség helyreállítása szempontjából eddigi mostoha sorsának oka pedig az volt, hogy a Strono-ház emeleti részének a helyreállíása ezt mindig háttérbe szorította.
    A Kincstári Vagyoni Igazgatóság finanszírozásában másfél millió forintos költséggel megvalósult restaurációs munka mostantól fogva különleges látvánnyal és értékkel gazdagította a vendéglátó helyiséget (és a várost), amely nem csak vonzerőt, adott esetben reklámot jelent, de a tulajdonosnak, a kezelőnek, a bérlőnek és a műemlékvédelmi hatóságnak további felelősségteljes feladatot.

T.É.

Kapcsolódó oldalak:

Soproni KépIndex