CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: Soproni Ünnepi Hetek

2003. június 23., hétfő 02:32


Naplegenda - Gondolatok a Magyar Állami Népi Együttes táncszínházi produkciója láttán

Naplegenda
Gondolatok a Magyar Állami Népi Együttes táncszínházi produkciója láttán

    Ha egy előadás sikere tapssal mérhető, akkor a Magyar Állami Népi Együttesnek a fertőrákosi Barlangszínházban bemutatott Naplegenda előadása hatalmas siker volt.
    Nem nagyon illene éppen egy "népi együttes" produkcióját ünneplő tapsvihar esetében a "standing ovation" kifejezést használni, de a Kárpát-medence népzenei hagyományból merített elemek, az alkalmazott színpad-, hangzás-, valamint fénytechnikai megoldások, a számítógép-vezérelt technikai eszközök tárháza – a "speciális effektek" –  a táncos-profizmussal és Parov Nikola zenéjével párosulva – aki maga "kihívásnak" titulálja a táncszínháznak is nevezhető world-music zenei alapon bemutatott népi motívumkincset felvonultató show-t, szóval mindezen idegen szavak mögött a sorban nyugodtan következhet a zajos ünneplés kifejezésére a "standing ovation" , ha már az előadást a közönség tényleg hosszan fennállva ünnepelte.

    Természetesen egy előadás sikere, azért, több más módon is mérhető. Például, hogy adott időpontban az ünnepi heti kínálatból hányan választják az adott előadást. Ebből a szempontból szintén ( a kezdetektől folyamatos) sikernek számít a Naplegenda; Sopronban a drasztikusan csökkent előadás-szám, valamint kínálat ellenére is akadt szimultán előadás, rendezvény a Naplegenda mindkét előadásának idejére. És lám, pótszékes-teltházas nézőtér várta a Magyar Állami Népegyüttest.
    A táncosok elképesztő  technikai felkészültsége és teljesítménye, a produkción belüli zene-koreográfia összhatás, az etnozene friss és kreatív prezentációja látvány-, fényeffektek tucatjaival párosítva elégítette ki a vizuális elemekkel túlzsúfolt világban szocializálódott nézők igényét.
    Merthogy, olvasom: : "Az előadás a XXI. század nézőinek minden igényét kielégítve ...a legkényesebb elvárásoknak is megfelelt."
    Ez az a pillanat, ahol a produkciót hatalmas munkával és tehetséggel, szakmai tudással bemutatókat illető minden elismerés mellett, fogalmazódik meg az autentikus népművészetet, a gyökereket ismerőkben a kérdés, hogy kell-e egy népi együttes előadásának "minden igényt kielégítenie?" Illetve, melyek azok az igények?
    "Maga a produkció már olyan kategória, ami elrugaszkodva a hagyományos népzenei világtól, azokat az embereket is magával ragadja, akik még csak nem is vonzódnak a folklór stílushoz." - írja az előadás egy másik méltatója, azt a megállapítást, amely újabb (természetesen szintén retorikus) kérdést szül. A folklór stílushoz nem vonzódóknak mégis mit mondhat, és őket a  hagyományos népzenei utalásokkal fogalmazó előadás mely eleme, és főleg hogyan ragadja meg?
    A népművészetnek, a néptáncnak, a népdalban besűrített élettapasztalat, életöröm, vagy bánat éppen természete lényegéből fakadóan van annyira szuggesztív, hogy semmilyen látványelem, vagy show nem sükségeltetne ahhoz, hogy egyértelműen és világosan kifejezze a legalapvetőbb emberi érzéseket. Máshogyan megközelítve: a népi elemekre építő előadás, átfogalmazásainak megefelelő értelmezéséhez mégiscsak az kerül a legközelebb, akinek a magyar népművészetet illetően vannak alapvető ismeretei.

    Ellenkező esetben tényleg egy szórakoztató show lesz (vagy inkább marad?) az előadás, amelynek technikai megoldásai, érzékszervekre külön-külön és együtt ható "effektjei" elkápráztatnak ugyan, csak éppen a lényeg marad a háttérben, (nem vagyok meggyőződve arról, hogy a kevés fanatikus autentista kivételével, bárkiben is hiányérzetet keltve).

    Természetesen, amikor lassan egy olvasni is alig tudó nemzedék nő fel, gyorsan rásütik az emberre a "túlbúzgó autentista" jelzőt, akkor, amikor egy sikeres táncszínházi produkció kapcsán a népzenei anyanyelv megértésének hiányáről (valamint annak időben és társadalmi vonulataiban is messzire ható következményeiről) szól, hiszen a Magyar Állami Népi Együttes Naplegendája a manapság igen divatos táncszínházi produkciók sorában " a hazai néptánc és népzene palettájára új színt hozott", "varázslatos és hátborzongató zenei világot teremtett, lélegzetelállítóan monumentálisat és ugyanakkor meghittet és bensőségeset" - mondja a szakma. Nem vitatható, hogy a produkció  világszínvonalú, és ha belegondolunk, természetesen az, hiszen atánc-show szereplői a Magyar Állami Nép Együttes művészei, valamint a legkiválóbb hazai zenészek és énekesek soraiból kerültek ki, a koreográfus, Mihályi Gábor ezért a munkájáért 2002-ben elnyerte "Az év legjobb alkotója" díjat.

    Nikola Parov dinamikus, ősi motívumokat megszólaltató populáris zenéje, a szaxofont, dobot és rézfúvósokat is felvonultató etnozenéje mellett a magyar néptánc legdinamikusabb, legkarakteresebb mozdulatai remélhetően nem csak a divatos műfaj révén, hanem tényleg az autentikus népzene- és-tánc kódolt üzenete által együtt hatásosak...majdnem annyira, – csak más eszközökkel – mint amilyen hatásos lenne egy eredeti népviseletben végigtáncolt széki, vagy kalotaszeki táncrend, amelyre viszont nem biztos, hogy pótszékes teltház jönne be, de ez nem a népművészet hiányossága, és nem a world-music napjaink hangzásvilágában megszólaltatott népzenéjének erénye.
    
     Ha pedig a etnomusic-os, táncszínházas jelenséget továbbra is konokul a néptánc és népzenei anyanyelv szemszögéből szeretnénk elemezni, ajánlom megfontolásra és továbbgondolásra  éppen Mihályi Gábor rendező-koreográfus, egy napilapnak tett kijelentését : " Bízunk abban, hogy ha munkánk nyomán később újabb Naplegendák születnek, kiderül, hogy a műfaj, melyet az Állami Népi Együttes létrehozott, az egyik lehetséges - ha nem is kizárólagos - útja a magyar néptáncművészet életben tartásának." - mondja a művész, vagyis a szakma...
T.É.