CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: Lapszemle

2003. július 10., csütörtök 12:46


Lapszemle - 2003 június 10.

Forman rendezi a Márai-mû filmes adaptációját

MNO
Milos Forman rendezésében októberben kezdik forgatni Márai Sándor A gyertyák csonkig égnek címû regényének filmes adaptációját - írja az origo.hu. Az alkotás fõszerepeit - két egykori barátot, akik 41 év után találkoznak újra - Sean Connery és Klaus Maria Brandauer alakítja majd, közös szerelmüket, Krisztinát pedig Winona Ryder kelti életre. (FigyelõNet, origo.hu)



Leginkább az Audikat lopják
www.nol.hu

Itthon az Audi-tulajdonosok félthetik legjobban az autójukat - ismertette az ORFK legfrissebb statisztikáját a Napi Online.

Magyarországon a forgalomban lévõ mennyiséghez képest arányaiban az Audikból lopják el a legtöbbet, minden 59-iket, a 43 ezer autóból. Második a Mercedes lett, a harmadik hely a Volkswageneké, közülük minden 108-adikat vitték el illetéktelenek. Lopják a volt szocialista ipar büszkeségeit is, a listán a nyolcadik helyen a Trabantok, a kilencediken pedig a Ladák állnak - derül ki az ORFK közleményébõl.

Csak a lopások számát tekintve ugyanakkor továbbra is a Volkswagen a listavezetõ, majd az Opel és a Suzuki következik. A negyedik helyen a Renault-k állnak, az ötödiken pedig az Audik.

Idén július 8-ig az országban 4109 feljelentést tettek gépjármû-eltulajdonítással kapcsolatban, ebbõl 3370 eset a fõvárosban történt.
Forrás: Napi Online



Láttatni kívánom a kort, amelyben élek
http://www.hhrf.org/rmsz/

Szervátiusz Jenõ születésének 100. évfordulóján az alkotóhoz méltó megemlékezést rendezett Kolozsvár Római Katolikus Szent Mihály Egyháza. Dr. Czirják Árpád érseki helynöknek, prelátusnak köszönhetõen évekkel ezelõtt létrejött a Szervátiusz Múzeum, melyben Szervátiusz Jenõnek és Tibornak – apának és fiúnak – a szobrai méltó keretben állandó kiállításon megtekinthetõk. Megépült a Római Katolikus Nõszövetség székháza is, amely a XXI. századi legkényesebb igényeknek is messzemenõen megfelel. A csodálatos terem, a tökéletes hangosítás, a légkondicionáló biztosította kellemes hõmérséklet hozzájárult ahhoz, hogy a megemlékezésen jelenlevõ nagyszámú közönség a legjobb feltételek között emlékezzen a város nagy szülöttjére, Szervátiusz Jenõre, aki kitörülhetetlenül beírta nevét nemcsak a magyar képzõmûvészetbe, de a világ jelentõs képzõmûvészeinek aranykönyvébe is.

Czirják Árpád ünnepi beszédében elmondta, hogy a szobrász ereklyekészítõ. Csak a legnagyobb mesterek tudták megoldani a szobrászat dilemmáját, mûvészet és mesterség magas szintû találkozását. Az együttélés elemi szabálya egymás értékeinek megbecsülése, s kegyelettel adózni a múlt nagyjainak. Az Isten csodálatosan szép világot alkotott, s az embertõl függ, hogy lerombolja avagy megdicsõíti. A mûvészek azok, akik megdicsõítik Isten teremtett világát, s az erdélyiek büszkék lehetnek arra, hogy ez a két Szervátiusz életmûvére is érvényes.

Az ünnepi beszéd után Barabás Kásler Magda egy õsi egyházi éneket adott elõ, majd Csoóri Sándor Kossuth-díjas költõ elmondta: el kell ismernünk, hogy volt olyan két évtizednyi idõszak, amikor megnyomorító évtizedek után Szervátiusz Jenõ is kitörhetett a rákényszeríttet politikai, kisebbségi és mûvészeti illegalitásból, megmutatta magát, szobrait, a fia, Szervátiusz Tibor világával együtt. Erdélyben, természetesen, addig is ismerték õket, de mûvészetük ott csak véka alá rejtett gyertyaként világíthatott. Az anyaország ocsúdása, döbbenete, rácsodálkozása, sõt akarata kellett hozzá, hogy a lefojtottság csöndjében épülõ két életmû megelevenedjen, és rangjához méltó helyet kaphasson a magyar mûvészet világában. Kezdetben sok hazai képzõmûvész ferde szemmel figyelte mindkét Szervátiusz sikerét, térhódítását. Népszerûségüket mindenféle nemzeti mítosszal s az Erdélyben föltámadó történelmi romantikával magyarázták.

Mítosz és romantika? Bárcsak ezek emelték volna õket! A romantikusnak és magyarkodásnak gondolt képzetek mögött nem bearanyozott történetek izzottak, hanem a trianoni és a párizsi béke utáni Erdély valóságosnál is valóságosabb tragédiája. A magyartalanítás magabiztos eszméje.

Az Apa és Fiú testükben hordozták ezt a tragédiát. A tartásukban, a mozgásban, az öltözetükben. És abban is, ahogyan fölnéztek a Hargitára, a Kelemen-havasokra, a Nagyhagymásra, ahogyan megnéztek egy szekéren ülõ csíki embert, egy temetõt, egy földre döntött daliás fát. Mûtermük volt Erdély, a helyszíneivel és a sorsával együtt.

Többen mondtak méltató beszédet: dr. Demeter Ervin országgyûlési képviselõ a hajdani költõ barátot, a marosvásárhelyi Székely Jánost idézte, aki az egykori fogolytársnak, Szervátiusz Jenõnek írt versében mondja: “Teszi a dolgát / Alkotó ember". Megemlékezett róla Hunyadi Sándor, Kós Károly, László Gyula, Lyka Károly, Entz Géza. Szóba került a Püski Sándor által kiadott emlékalbum is, mely Szervátiusz Jenõ csodálatos munkásságát mutatja be. Alkotásai az erdélyi szellemiséget hordozzák magukban; szellemi erejüket mindnyájan érezhetjük, ha megtekintjük a Szervátiusz Múzeumot. Az erdélyi magyar sors tudatos vállalását, az erdélyi népi életet fejezik ki. A mûvész felhasználta a magyar népi díszítõ és ábrázoló hagyományra épülõ formákat a modern mûvészi formanyelv kialakításához. Új hang volt ez a magyar szobrászatban, ami népi, történelmi tudatunk mélyrétegeit jutatta kifejezésre. Visszanyúlt a tiszta forráshoz, és ennek a csillapító erejével kívánt hatni a kultúrától elzárt népi tömegekre, az egyszerû székely vagy kalotaszegi parasztokra és a proletár sorsba taszított városi emberekre. Olyan kifejezési formára törekedett, amely közérthetõ mûvészi megnyilatkozás, ugyanakkor sajátosan magyar is. Megteremtette a XX. századi erdélyi magyar szobrászat legrangosabb alkotásait. Alakjai erõteljes karakterûek, s a mûveibõl kisugárzó erõ, mely közérthetõvé teszi jelképrendszerét, egyaránt fogva tartja az egyszerû erdélyi székelyt, és a városi értelmiségit is. Témája az örök emberi sors: születés, munka, halál, ez valamennyi alkotásában sajátosan, összetéveszthetetlenül jelen van.

Ezután a Flauto Dolce együttes régizenei elõadása következett, majd Szervátiusz Klára felolvasta a Magyar Örökség-díjas dr. Feledy Balázs életrajzi adatokkal megtûzdelt kisesszéjét, miután néhány keresetlen szóban megosztotta gondolatait a jelenlevõkkel: az anyaország szeretetét hozta el hozzánk és azt a figyelmeztetést, hogy július van, és az idõ, ha lassan is, de nekünk dolgozik. A megmaradásra biztató szavait a tömeg hálás tapssal köszönte meg. Kulcsár Edit a Budapesti Vármegye Galéria igazgatója átadta Czirják Árpád érseki helynöknek, prelátusnak a Magyar Örökség-díj oklevelének másolatát.

Ezután a Római Katolikus Nõszövetség kórusa következett – Magyary Zita vezénylésével, Szervátiusz Klára szavalata pedig lenyûgözte a hallgatóságot.

Az ünnepség a Szervátiusz Múzeumban folytatódott, ahol Kallós Zoltán Kossuth-díjas néprajzkutató és Kusztos Endre képzõmûvész elevenítették fel a Jenõ bácsival kapcsolatos emlékeiket. A Concordia Vonósnégyes színvonalas elõadása, valamint Magyary Zita kíséretében Borsos Edit népdalai zárták az ünnepséget.

CSOMAFÁY FERENC



Nyugtával a Nap-keltét
Hargita Népe, Csíkszereda
http://www.hhrf.org/hargitanepe/

A Nívódíjhoz méltóan – mondja a hirdetésben a vastag betûs sor, és tulajdonképpen miért is ne vehetnénk komolyan. A Nap-kelte komoly mûsor, miniszterek és színésznõk, futballbírák és képviselõk adják egymás kezébe a kilincset, hogy a reggeli órákban kiöltözve, de táskás szemmel ott lehessenek.
Nyilván, a nézettség az egyik vonzerõ, az ötven százalék körüli érdeklõdés a lakosság részérõl, bár a reklám megint ravasz, azt nem mondja meg, hogy minek az ötven százalékáról van szó, vagyis ez a szép arány összesen mégis hány tévénézõt jelent. Vélhetõleg kiábrándító lenne a végösszeg.
Ennek ellenére valahányan mégis nézik a Nap-keltét, pedig a reggeli mûsorok lendülete helyett itt középkorú, izzadt arcok társalognak a politikáról, minden adás nyilvánvalóan televízióellenes, “semmit a szemnek" alapon készül. A magyarázat valószínûleg a profizmus. Csakhogy ma már azt is illik megmondani, hogy a profi miben profi. Egy hetet, gyönyörû reggeleinket áldoztuk arra, hogy kiderítsük: ha nem a televíziózásban, akkor vajon miben profi a Nap-kelte nívódíjas stábja.

Hétfõ
Bánó András igazi képernyõs hivatalnok. Lelkiismeretes és precíz aktatologató, akit balszerencséjére viszonylag sokan figyelhetnek meg munkavégzés közben.
Kedélyes és szorgalmas. A szerkesztõk által rámért végtelenített interjúkat meggyõzõ felkészültséggel bonyolítja le, de sajnos, ez még nem garancia arra, hogy ébren is tudja tartani nézõi figyelmét. Bánó András hamisítatlan civil. Tud kérdezni, figyelni is képes interjúalanyára, csak ahhoz nem ért, hogy miképpen váljon sokrétû, erõteljes képernyõssé. Összességében óvatos ember benyomását kelti, aki szerénységbõl vagy egyéb megfontolásból jobbnak látja szürkének maradni. Hétrõl hétre leül a kamerák elé, de mintha ebbõl a ténybõl õ semmit sem érzékelne. Egyszerûen nem jött rá arra, hogy milyen módon kell átfordítani a személyes érdeklõdést, a magánemberi jelenlétet televízióra. Így aztán nincsenek hangsúlyai, nem tudja irányítani nézõi figyelmét, amitõl minden mindennel összeolvad. Bánó András persze ettõl még jól érezheti magát. Ez legalább látható. Bele-belekérdez egy-egy õt érdeklõ részletbe, mórikál, mosolyog, mélázik. Olyan, mintha magában beszélne. Mintha anyagot gyûjtene saját használatra. Bármilyen ártatlan képet is sugalmaz magáról Bánó András, ez azért nem elegáns dolog. Kihagyni a nézõket a mûsorból súlyos szerzõdésszegés. A nézõ azonban visszafizet: gyorsan és nyom nélkül elfelejti Bánó mûsorait. Harag nélkül, különösebb indulatok nélkül, kissé lelassulva és elszürkülve kezdjük meg napunkat.

Kedd
Betlen János a civil elemet játssza, hamiskásan mosolyogva érdeklõdik, hogy akkor most hogyan is van ez? Azt olvastam az újságban, hogy rossz a turisztikai mérleg. Igazán? Az ember azt várja, hogy készülnek a csapdák, mert van az egész jelenségben valami hamiskás, mást mond a száj, és mást mosolyog, de lehet, hogy Betlen tanult a múltból. Végül is neki volt egy káprázatos éjszakája a választások napján, amikor két óra alatt a biztos Fidesz-gyõzelem bejelentésébõl kellett úgy átigazítania az arcát, hogy szinte tapsikolt, amikor kiderült, hogy az SZDSZ is bent lesz a parlamentben. Hatalmas munka volt, de nem lehet az ilyesmit gyakran megismételni. Marad tehát a naivitás és a mindenkinek tetszeni vágyás. Az egész idõnként túlzottnak tûnik, amikor Betlen Répássy Róberttel beszélgetve képtelen fölfogni, hogy miért baj, ha egy miniszter a minisztériummal szerzõdõ cég pénzén utazik Amerikába, hiszen ez lehet egyszerû takarékosság is, és anyagi hátrány senkit nem ért, akkor alighanem a sulyok kissé el van vetve. Cserébe – de ez sem nagy ajándék – Deutsch Tamást meglehetõsen szabadjára engedi, hosszú, monoton és fojtott hangú monológot kell végighallgatni a metrótervekrõl, és a végén a volt miniszter kap egy barátságos hátbeveregetést, mert tetszik a mûsorvezetõnek, hogy Deutsch elismeri a korábbi kormányzat hibáját metróügyben. Nem rossz a szerep, amit Betlen János játszik, ha nem viszi túlzásba. De Csapody Miklóssal az urambátyám beszélgetés odáig fajul, hogy egyszerûen képtelenség megérteni, hogy ezek ketten mirõl társalognak egyáltalán. Valami táskavivõket emlegetnek, meg a hozzávaló táskákat, meg egy tévés kollégát, aki már nem kolléga, így Betlent semmiféle etikai meggondolás nem köti... Kirõl beszélnek? És kinek? Mindegy, legalább õk jól érzik magukat.

Szerda
Aczél Endre klasszikus antiriporter. Vagy ha úgy tetszik, klasszikus publicistaalkat. Egyszerûen túlságosan határozott véleménye van a dolgokról ahhoz, hogy kíváncsi legyen a másokéra is. Tudja, milyen végkövetkeztetésig akar eljutni, leplezetlenül elfogult, a kérdései többnyire költõiek, és csak azért teszi föl õket, hogy az elõre sejtett válasz is elhangozhasson. Ami egyébként a pozitív oldalon azt jelenti, hogy általában fölkészült, már jó elõre beszerezte az információkat, de ilyen körülmények között Aczél Endre számára a riport készítése fárasztó formaság, nem vár tõle semmit. Többnyire nem is kap. Míg a másik beszél, õ nem nagyon figyel oda, emelgeti a lábfejét, mintha közben zenét hallgatna, idõnként belenéz a papírokba, hogy azért a kérdés-felelet folyamatossága megmaradjon. A kész véleménnyel járó biztonságban azonban benne maradnak a hibalehetõségek, Magyar Bálint olyan könnyedséggel húzza ki a fejét a hurokból, olyan kényelmesen tud saját hibái és felelõssége helyett a Fidesz aljasságáról és a tárgyalt esettel semmilyen összefüggésben nem álló, bár sokkal súlyosabb vétkeirõl beszélni, hogy az szinte már gyanús. Pedig az is lehet, hogy Magyar Bálint egyszerûen csak megtalálta a közös nevezõt abban az egyébként nem menthetõ gondolatban, hogy õk még rosszabbak voltak. De az interjú így sem interjú.

Csütörtök
A rossz tanuló felel – ezt játssza Forró Tamás. Idegesen viselkedik, rángatja a fejét, fölnéz beszéd közben az égre, az egész riporteri jelenléte idõnként megdöbbentõ ellentétben van a riportalanyok nyugalmával, holott általában éppen fordítva szokott lenni. Hosszú-hosszú kérdéseket tesz föl, mint aki állandóan attól retteg, hogy baj lesz, nem pereg le a riportalanyra szánt negyedóra, és õ ott marad kukán, kérdések nélkül. Beszélni kell, mert különben jön az egyes. Álljon itt egy derék példa a Polt Péterrel való beszélgetésbõl. Forró Tamás kérdése, szó szerint: “Az elmúlt egy évben jó néhány alkalommal beszélgettünk itt a Nap-kelte mûsorában, és különösen a kezdeti idõkben többször szóba került ez közöttünk, hogy mivel vádolja önt a, vagy mit sugall a jelenlegi kormányzati politika, mennyire megalapozottak ezek az állítások, majd egy idõ után már én magam mondtam, hogy ígérem, most már ez többé nem kerül szóba. Most meg nem tehetek mást, mint újra és ismét errõl kell hogy beszéljünk, merthogy túl a leszavazáson és az elmarasztaláson azért meglehetõsen súlyos politikai kijelentések elhangzottak, koncepciós eljárás Polt Péter ellen, aztán az Országgyûlés szégyene, ami történt a parlamentben, a másik oldal, tehát a kormányoldal pedig azt mondja, hogy szó nincs politikai boszorkányüldözésrõl, tehát nyilvánvalóan oka kell hogy legyen annak, hogy célkeresztben van immár egy éve." Mire a megkérdezett így válaszol: “Valóban így van, de hát ezt nem tõlem kellene megkérdezni."
A nehezen követhetõ értelmen túl sehogy sem lehet meglelni az összefüggést a megkérdezett válasza és a riporter kérdése között. Mondhatnak akármit, Forró csak tétován fecseg. Még arról sincs szó, hogy a riporter egy elõre lefuttatott forgatókönyv szerint tenné föl a kérdéseit. Egyszerûen csak nem gondol semmit, a hosszú körmondatokat azért futtatja végig, mert reméli, hogy mire a végükre ér, neki is eszébe jut valami érdemi. Többnyire nem ez történik. Gyakorlatilag nézhetetlen a mûsor, azok is unják, akik vendégségbe jöttek. Viszont Forró Tamás javára kell írni, hogy nem tesz különbséget ellenzéki és kormánypárti vendégek között. Mindenkivel szemben egyformán készületlen.

Péntek
Pallagi Ferenc többszörös hátránnyal indul, de ezek közül a legfontosabb, hogy nem önálló médiaszemélyiség, az arca nem máshonnét ismerõs, csak a Nap-keltébõl. Neki tehát itt kell megcsinálnia magát, ami azzal jár, hogy a többieknél fölkészültebbnek tûnik, csak a mûsor végén, a speciális olimpiáról szóló beszélgetésnél érzõdik, hogy itt már hadova folyik, muszáj-anyag, közügy, amely sajnos a riporter érdeklõdését nem tudta lekötni. Egyébként Pallagi csípõsen kérdez. Az persze nem mindegy, hogy kit, mert a miniszter kabinetfõnökét lemondásra szólítani föl mégsem egészen az, mint a minisztert vonni felelõsségre, így a nézõ nem tudja pontosan, hogy vajon nem csupán a játszmát nézi, Magyar Bálint mosdatásának újabb szintjét, de hát az újságíró csak azt szoríthatja sarokba, aki ott van. A miniszter úr egyébként is már a szerdai mûsorban megmondta, hogy ez egy mûbalhé, csuda érti, hogy akkor miért mondnak le annyian körülötte. Furcsa, hogy a riportok mindig hirtelen érnek véget, mintha valaki odamutatná az órát, hogy “Ferikém, azonnal hagyd abba", szinte modortalanul kurtán vágja el a mûsorvezetõ a szót, még akkor is, ha utána nincs mit mutatni, csak a szépséges Nap-kelte feliratot. A felkészültség viszont Pallagi Ferencnél azzal a hátránnyal jár, hogy nem tudja, a nézõk nincsenek annyira otthon például a monetáris politikában, mint õ, így elég nehéz követni a forint sáveltolásáról folytatott eszmecserét. Persze untatásnak ez még mindig viszonylag nívós.

Szombat
Legnagyobb sajnálatunkra Verebes István, a megszokott szombati mûsorvezetõ még hétfõn, egy szellemesnek gondolt, végtelenül önhitt öninterjúban bejelentette, hogy hetekre szabadságra vonul. Mondott még sok egyebet, de mindenbõl csak az derült ki, hogy Verebes úr elhasználta minden szellemi tartalékát. Üressége és felszínes okoskodása tarthatatlanná vált. Önmagát legalább ismeri – tudta, mikor kell szabadságra mennie. Így aztán Aczél Endrének jutott ez a bulvárosabb nap. Õ szombaton is éppen olyan lezser és bújtatottan agresszív, mint hétköznap. Súlyos prekoncepciókkal ül le beszélgetni egy-egy interjúalannyal. Hollós Jánossal, a Magyar Rádió alelnökével például olyan türelmetlen és figyelmetlen volt, hogy igazán könnyen történhetett meg, hogy az egyébként nem éppen bizalomkeltõ Hollós jóval rokonszenvesebbnek tûnt a mûsorvezetõnél. (...)

Vasárnap
Lakat T. Károly riportalanyai arcán az elsõ percekben mindig döbbenet ül. Aztán ki-ki vérmérséklete szerint vált: elkerekedõ tekintetek, megengedõ mosolyok vagy éppen enyhe sértõdöttség látszik beszélgetõtársain. Mi tagadás, Lakat T. Károly nem mindennapi teljesítményt nyújt a kamerák elõtt. Õ elszerepli a tévériportert. Saját értelmezésében egy lendületes, harsány és izgatott figurát alakít. Csakhogy játéka annyira túlzó és annyira erõltetett, hogy már-már alig elviselhetõ. Lakat T. túlhajszoltsága erõs kezû rendezõért kiált, aki megmondaná neki, hogy ezt így lehetetlen csinálni. Nemcsak azért, mert végtelenül komikus, és számára nagyon elõnytelen, hanem azért is, mert lejátssza a beszélgetések témáit. Ha õ beszélget, akkor gyakorlatilag lehetetlenség másra figyelni, mint az õ elragadtatottságára. Ami viszont olyan tömény és olyan hiteltelen, hogy az ember inkább feladja, és nem néz televíziót. Lakat T. rajongó. Egyszerûen le van nyûgözve mindenkitõl, akit elévezetnek. Csurkától, a Való világ Anikójától és a stúdióból dühkitörések közepette kirohanó Kornis Mihálytól. Lakat T. mindenkit keblére ölelne, nyomna egy puszit a buksijára, és elbabusgatná egy ideig. Talán még szeretni is lehetne egy ilyen gyanútlanul kedves embert, csakhogy ebben a szeretetáradatban nincs egyéb, mint éretlenség és megbocsáthatatlan infantilizmus. (...)

Gyárfás
A sport tematikájú interjúk erejéig be-beülõ producer nem tudja a stúdió ajtaján kívül hagyni posztjához tartozó eszközrendszert. Gyárfás Tamás értelmezésében legalábbis a producer magas lóról beszél, türelmetlen, és elõszeretettel használ fenyegetõ hangsúlyokat. Ezzel a súlyos félreértéssel foglalja el helyét idõnként a riporteri székben, hogy felkorbácsolja mind riportalanyai, mind nézõi indulatait. Gyárfás azt az idejétmúlt és meglehetõsen egyszerû szellemiségû riporteri magatartást szereti, amikor a kérdezõ rövid és agresszív kérdéseivel, a válaszra nem is figyelve sarokba szorítja riportalanyát. Gyárfás egyszerre gõgös és pikírt, ami nemcsak azért baj, mert így nagyon könnyû elveszteni a nézõk rokonszenvét, de azért is, mert szétforgácsolják az interjúkat. A raplis primadonnára figyelünk, ahelyett, hogy a történetet és az elõadás egészét követnénk. Gyárfás interjúiban van valami sértõ és sértõdött. Mindenesetre elég mérgezett a levegõ ahhoz, hogy az ember alig várja, legyen már vége a beszélgetésnek. És nem azért, mert a sportvilág igazságainak felderítése olyan drámai fájdalmakat okozna a nézõnek, hanem azért, mert Gyárfás toporzékolása és alig palástolt hisztérikussága megviseli az idegeket. Egy magába záródó, sok méreganyagot termelõ ember látványa nemcsak nem vonzó, de a nézõben bizalmatlanságot is kelt. Nem tudni, hogy személyesen vesz-e revansot valami általunk ismeretlen ügyért, vagy valóban az igazságot akarja tudni. Amint az ember õt nézi, nyilvánvalóvá válik, hogy az elsõ verziónak összehasonlíthatatlanul nagyobb az esélye.

*
Az ember hiába nézi órákon keresztül, álló héten át, fáradságot nem kímélve akár hónapokig a Nap-keltét, mégsem lehet megszeretni. Nem lehet, mert hemzseg a hibáktól, és ráadásul az egész mûsorelképzelésen valami riasztó konvencionalitás és gyámoltalanság ül. A Nap-kelte a Magyar Televízió eminens tanulója, akit az osztályfõnöknõ imád, mert kezes és kiszámítható, de az osztály halálosan utál, mert pipogya és törleszkedõ. A Nap-kelte ráadásul a közszolgálati televízió egyik legrondább mûsora. Maga az észvesztõ idõutazás. A bútorok, a grafikai megoldások, a rovatkezdõ képsorok, a hátterek, a mûsorvezetõk ruhái, az idõjárást elõadó Pártai Lucia megbízhatóan divatjamúlt kompléi letaglózzák az embert. Egy kispolgári miliõ kispolgári nyakbehúzással. Erre közszolgálati mûsort alapozni csak egy ilyen öntudatlan országban lehet, mint a miénk az utóbbi idõkben. A Nap-kelte olyan rovatokkal büszkélkedhet, mint a kulturális ajánló Rivalda, melynek narrátora magabiztosan ejti ki Diderot nevének minden betûjét, ezzel is bizonyítva, hogy semmi köze ahhoz, amirõl megpróbál beszélni. Valamint itt látható reggelenként az a belföldi turisztikai magazin, amit egy nagyközségi önkormányzat falutévéje sértõdötten visszadobna a mûsorvezetõ leányka alkalmatlansága és az anyagok sutasága okán. A Nap-kelte éppen olyan, mintha bekameráznák egy virágzó kisvállalkozás irodáit. A titkárnõ bepipiskedik az élõ adásba egy kávéval, erre a drága elnök úrnak szólított Csurka István és Lakat T. házigazda uracsos göcögéssel hálálkodni kezd, mire a kisasszony zavartan kiszalad a képbõl. Jó emberek egy kis televízióban szépen elvannak. Nekik legyen mondva.

FÁY MIKLÓS, KRAUSZ BARNABÁS



Kalapács alatt Elvis foga
www.gondola.hu

Elvis Presley rajongói elkéstek azzal, hogy megérintsék a rock and roll királyát a maga testi valóságában, de az igazi híveknek még mindig juthat belõle egy-egy darabka: például egy fog, vagy egy hajtincs.

A csillogó fehér fogat, amely állítólag valóban Elvisé volt, a hajfürtöt, továbbá Elvis híres búgós- szerelmes dalának, a Love Me Tendernek aranyozott lemezpéldányát az eBay internetes aukciós cég bocsátotta árverésre, 100 ezer dolláros kikiáltási áron.

Az ereklyék a Florida állambeli Fort Lauderdale-i Yellow Strawberry nevû fodrászszalonban voltak 1992-tõl ezidáig kiállítva. A tulajdonos azért adja el õket, mert - szóvivõje szerint - túlságosan sokba kerül az Elvis-emlékek biztosítása. A fog amúgy korábban Linda Thompson, Elvis egykori barátnõjének tulajdonában volt és már egyszer elárverezték. A hajfürtöt, amit akkor vágtak le, amikor a Király bevonult a hadseregbe, az énekes maga adta ajándékba Joe Franklinnek, egy talk-show házigazdájának.

Az eBay szóvivõje ugyan azt mondta, hogy a web-oldal általában tiltja emberi testrészek árusítását, de a kivételes kínálatot nem indokolta meg.
A fog és a hajtincs eredetiségét az Elvis Presley hagyaték gondozói sem zárják ki, de nem is állítanak ki róluk, mint valódi Elvis-ereklyékrõl, bizonyítványt, és nem kívánnak harcba szállni megszerzésükért.

A jelenlegi tulajdonosról viszont kiderült, hogy már elutasította egy meg nem nevezett európai cég ajánlatát, amely DNS-t akart kivonni a fogból klónozási célokra. "Számára csak egyetlen Elvis létezik" - mondta a Reutersnek képviselõje.
(MTI nyomán)


Egy világváros, ahol a helybéliek is otthon vannak - DNP-interjú Bécs polgármesterével, Helmut Zilkkel
Haas György DNP - Bécs
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

DNP: Kedves Fõpolgármester úr, Ön 10 esztendeig állt az osztrák fõváros élén, amely fontos világvárossá fejlõdött. Ezt megelõzõen egy évig Ausztria kultuszminisztereként irányította az alpesi köztársaság kulturális életét. Ezen túlmenõen is a mûvészekkel mindig jó kapcsolatban állt. Azt hiszem, nem csak azért, mert felesége, Dagmar Koller nem csak Ausztriában, hanem az egész német nyelvterületen ismert operetténekes. Elmondaná-e, hogyan vált Bécs ilyen jelentõs várossá, és mennyiben járult Ön ehhez a sikerhez?

ZILK: Ez talán túlzás, hogy Bécs az én tevékenységem alatt emelkedett volna ilyen rangra, ugyanis már az elõdeim is sokat dolgoztak azon, hogy Bécs nemzetközi rangot kapjon. Talán azzal kezdõdött, hogy a második köztársaság idején, a második világháború után, igyekeztünk azokat a negatívumokat levetkõzni, amelyek a két világháború közötti idõbõl maradtak ránk. Bécsnek annyiból is szerencséje volt, hogy Ausztria volt az egyetlen ország, ahonnét az oroszok 1955-ben maguktól kimentek. Ebbõl következett, hogy a vasfüggönytõl innen mi voltunk az utolsó nyugati támaszpont, amely magával hozta, hogy keletrõl és nyugatról jöttek hozzánk diplomaták, üzletemberek, turisták - vagyis a két világrendszer találkozási pontjává váltunk.

Közben mindent megtettünk, hogy a fõvárost elsõsorban az itt élõk számára tegyük otthonossá, amivel együtt járt egy sajátos bécsi öntudat kialakulása. Így tulajdonképpen a külföldiek sem érezték magukat idegennek, mert mindenki talált a maga igényeinek megfelelõ kulturális vagy szórakozási lehetõséget. Lényeges szerepet játszott, hogy sok gondot fordítottunk a környezetvédelemre, így ma Bécs a milliós lakosságszámmal rendelkezõ városok között a negyedik helyet foglalja el a levegõ tisztasága szempontjából. Világviszonylatban szinte a legjobbnak mondható. 700 km hosszú villamos-, metró- és gyorsvasút-hálózatunk szintén az elsõk között van.
A várostervezés olyan atmoszféra kialakítására törekedett, hogy Bécsben mindenki otthon érezze magát. Vigyáztunk arra, hogy az elsõ kerület, a belváros, teljes mértékben megõrizze történelmi hangulatát. Ez azt jelenti, hogy az öreg épületeket folyamatosan felújítjuk, ugyanakkor máshol, a külsõ kerületekben, modernebb tendenciát hagyunk érvényesülni. De itt is kerültük a hideg, rideg stílusú sokemeletes házak építését. A városban a lakbér mellett bizonyos renoválási költséget is fizetnek a lakók, így bizonyos idõszakonként minden ház felújítása biztosítva van.

Polgármesterségem idején rendkívül sokat tett Bécsért Dr. Kurt Waldheim, amikor az ENSZ fõtitkára volt. Tudjuk, hogy kétszer választották meg erre a magas posztra, és rendkívüli propagandatevékenységet fejtett ki, hogy a néhai császárváros elnyerje mai rangját. Sajnos igazságtalanul megrágalmazták az Egyesült Államokból, jóllehet kevés olyan politikus állt a világszervezet élén, aki annyit tett a békéért, mint Kurt Waldheim. Tevékenységének köszönhetõ például, hogy Bécs ma a világ hangverseny-fõvárosának számít, az Operaházban gyakran több japánt lehet látni, mint osztrákot. Érdekes módon 1990-ben, amikor a vasfüggöny lehullott, több, addig Bécsbe telepedett vállalat, képviselet tette át a székhelyét Prágába, nagyrészt amerikai tanácsra. De Bécs vonzerejét mutatja, hogy ez nem tartott sokáig, néhány esztendõ múlva szépen lassan visszatértek hozzánk, mert ezt az atmoszférát, a heurigerek vagy kávéházak sajátos, régi polgárvilágot idézõ hangulatát csak itt, ebben a városban tudták megtalálni.

Ami Bécs kulturális életét és a magyarokat illeti, nem új jelenségrõl van szó, hiszen Lehártól Kálmán Imréig sok mûnek a bemutatóját tûzte mûsorára ez a város. A magyar zsidóságnak ma is jelentõs szerepe van a zenei kultúránkban. Most is, de néhány évtizeddel elõbb is, nem egy képviselõjük került az Opera élére.

Én magam mindig kapcsolatban voltam magyar mûvészekkel. Aki élt ebben a városban, úgy mint én is, az nem is tudta magát kivonni - Pozsony és Budapest közelsége miatt - ennek a közép-európai világnak a sajátos hangulatából. Sokan állítják, hogy az operett mûfaj a monarchia terméke, és valóban, ha Európa ezen részérõl elmegyünk, akkor tapasztaljuk, mennyi igazság van ebben a megállapításban. Remélem, hogy ezek a városok a jövõben még közelebb fognak egymáshoz kerülni. Én még jól emlékszem, amikor - ha egyáltalán - át lehetett jutni a vasfüggönyön, akkor Bécs és Budapest között 6 óráig tartott az út, ami ma már két és fél órára csökkent. És talán megépül a tervezett új vasúti pálya, amikor akár egy óra alatt Budapestre vonatozhatunk. Ha az ember a belvárosban sétál, fõleg vasárnap nagyon sok cseh, szlovák vagy magyar turistával találkozik, éppen úgy, mint ahogy ez a régi idõkben, a szögesdrót elõtti idõkben volt jellemzõ.

- 30 -