Rovat: Lapszemle
2003. augusztus 20., szerda 18:38
Lapszemle 2003. augusztus 20.
Hol vagy, István király…?
Egy néptől-nemzettől nem lehet végleg és visszavonhatatlanul elvenni
ünnepeit. Esetleg kisajátítani lehet, tartalmait meghamisítani, igazi jelentését
úgy fedezni el, hogy ráaggatván a kor és a rendszer ideológiai sallangjait,
önmaga paródiájává váljék. Ezt próbálták tenni a mi igazi ünnepeinkkel
is: március idusát a mindenkori uralgó politikai kurzus próbálta saját
eszmei arzenáljába építeni, s így lett hol túlontúl díszmagyaros, frázissziporkás
hivalkodás, hol olyan ,,internacionalista” díszszemle, melyből így is,
úgy is éppen a gondolati lényeg hiányzott: egyszer a polgári haladás forradalmas
eszméje, máskor meg a nemzeti függetlenség és önállás ideája, mintha lehetett
volna Petőfiék, Kossuthék szellemét félfeudális külsőségekkel megidézni,
mintha lehetett volna szabad országot orosz megszállás alatt ünnepelni.
Sem egyiket, sem másikat nem lehetett, mert mindkét fesztivizmusból az
értelem hiányzott: szabadság, egyenlőség, testvériség…
Szent István napja http://www.3szek.ro/ Augusztus 20. minden magyar hagyomány szerint Szent István napja. 1083-tól,
I. István szentté avatásának dátumától ünnepeljük, ez így jelenik meg az
egyháztörténetben, a történelem- és tankönyvekben, és ami a legfontosabb,
így rögzült a köztudatban. Mindezt azért emeljük ki, mert az utóbbi fél
évszázad magyar kormányzatai — a jelenlegit is beleértve — saját politikai
szájízük és kormányzati törekvéseik szerint Szent István napjának napfelkeltét
más színekkel árnyalták, és volt, amikor megpróbálták teljes egészében
átfesteni. (Az alkotmány ünnepe, az új kenyér ünnepe, és így tovább.)
Legenda és valóság http://www.3szek.ro/ — a Szent István-kép változásai —
Szent István királyhoz Ah, hol vagy magyarok Tündöklő csillaga? Ki voltál valaha Országunk istápja! Hol vagy, István király?
Még éltedben minket
A magyar állam az Európai Unióban
Székesfehérvár szimbolizálta először a magyar államiságot (kép:
Népszabadság – Teknős Miklós)
A vesztfáliai békétől 09/11-ig
Gondoljuk csak végig nagy vonalakban, hogy mi minden történt itt. Mint ismeretes, az 1648-ban véget ért harmincéves háborút lezárta a vesztfáliai béke, amely kialakított egy európai rendet. Ebben nagyhatalomnak számított Franciaország és Svédország, a német fejedelemségek pedig a Német-római Birodalomban a császár ellenében megszilárdították hatalmukat. A napóleoni háborúkat az 1815-ös bécsi kongresszussal zárták le, amely megerősítette Ausztria, Oroszország és Poroszország pozícióit, rögzítette Nagy-Britannia gyarmati hódításait, ugyanakkor nem sértette Franciaország nagyhatalmi helyzetét. Az első világháború nyomán szétesett az Osztrák–Magyar Monarchia és a német császárság. Igazi világhatalommá lett az Egyesült Államok, de nagyhatalomként viselkedett Nagy-Britannia, Franciaország, Japán, sőt Olaszország is. A második világháború eredményeképp aztán kiderült, hogy valójában két szuperhatalom van: az Egyesült Államok és a Szovjetunió. Ez a helyzet szűnt meg az 1980-as évek végére. Amint mondani szokás, létrejött az egypólusú világ, amelyben egyetlen szuperhatalom van: az Egyesült Államok. Ugyanakkor a kölcsönös érdekek és sok-sok szuverenitás fokozatos feladása alapján létrejött az Európai Unió. És ehhez azonnal hozzáteszem, hogy olyanfajta szuverenitással, mint a volt európai nagyhatalmaké, Magyarország talán soha nem rendelkezett. Éppen ezért hiba volna, ha most hirtelen elkezdenénk siratni valami olyasmit, ami semmikor nem létezett. Ezeréves magyar államiság, európai integráció. Ezek olyan kifejezések, amelyek egy jóval nagyobb egységben helyezendők el és értelmezendők. A globalizáció fogalmában, illetve folyamatában. Ha az a folyamat, amit globalizációnak szokás nevezni, teljesen simán menne végbe, akkor is rengeteg problémát okozna. De szó sincs róla, hogy itt egy harmonikus fejlődésre lehetne számítani. Szó sincs róla, hogy valamiféle demokratikus világintegráció felé haladnánk. Hál’ istennek, az Európai Unió egy többé-kevésbé demokratikusnak minősíthető keretintézményt testesít meg. A globalizáció azonban, amely kíméletlenül gázol át minden ország határán, birodalmias tendenciákat mutat. Az Egyesült Államok, a globalizáció mozdonya, éppenséggel nem viselkedik demokratikusan. Ez tulajdonképpen érthető is. Mivel minden tekintetben világelső, valójában az egyetlen szuverén hatalom ma a világon. Ezzel, és egyúttal a hatalmon lévő neokonzervatívok törekvéseivel magyarázható, hogy miért vonakodik valamiféle demokratikus világegyesülés megvalósításától. Innen nézve akár logikusnak is tűnhet, hogy az a republikánus konzervativizmus, amely most hatalmon van Amerikában, noha mindig heves harcot folytat az állammal, mindig kevesebb államot akar és ígér, azonnal keményen etatistává válik, amint teheti. Jól mutatja ezt, hogy 2001. szeptember 11-e után azonnal drasztikusan növelte az állam szerepét, az ezzel kapcsolatos kiadásokat. Ugyancsak jellemzőnek tekinthető az, ami ezután következett: a terrorizmus elleni küzdelem címén az iraki háborúra való felkészülés, illetve maga a háború. Egyébként is tévhit az, hogy a globalizációs folyamatokban csökken az állam szerepe. Legfeljebb a hatása csökken. Nem képes például úgy lezárni a határokat, ahogyan ötven vagy száz esztendővel ezelőtt. Ugyanakkor a globalizáció egész folyamata állami döntések nyomán halad előre, az állami apparátusok vezénylik ezt a folyamatot. Áltatnánk magunkat, ha nem volnánk vele tisztában, hogy az európai integráció is a legnagyobb mértékben állami segédlettel folyik. Amit most mond, annál is fontosabb, mivel a szabadpiac hívei egyebet sem követelnek, mint azt, hogy az állam minél több funkcióját adja le. Ugyanakkor az Európai Unió fejlődése mutatja a legvilágosabban, hogy az állam nélkül nehéz volna az egyről a kettőre haladni. A szabadpiac hívei sok mindent ígértek. És valószínű, hogy a piac rengeteg dolgot jobban meg tud oldani, mint az állam. Egyetlen dolgot azonban soha nem ígértek a szabadpiac nevében. Politikai biztonságot. Ez a szabadpiac legmegrögzöttebb hívei szerint is az állam feladata. A politikai stabilitást minden szabadpiaci szereplő az államtól várja el. Ennél mi sem bizonyítja jobban azt, hogy az állam beláthatatlan ideig nélkülözhetetlen marad. És ide még feltétlenül kívánkozik valami. Az nevezetesen, hogy az emberek általában kedvelik a demokráciát. Aztán, ha megkapják, hamar bírálni kezdik gyöngeségeit, és gyakran joggal. Ám arról alig ejtenek szót, hogy annak az egész demokratikus intézményrendszernek, amelyet a modern kori Európában a felvilágosodás folyamatában kiizzadtak magukból a társadalmak, alapvetően az állam volt az alapja. Jelenleg nagy erőfeszítéseket láthatunk arra nézve, hogy az államok feletti nagy, integratív képződményekhez hozzá lehessen illeszteni a mostanra kialakult demokratikus intézményeket. Ennek megvalósításában azonban komoly nehézségek mutatkoznak. És mégis azt látjuk, hogy az Európai Unió minden tökéletlensége ellenére jelent egy bizonyos védelmet azon birodalmias globalizációs folyamatok ellenében, amelyek határokat, szuverenitásokat nem tisztelve száguldanak keresztül a földgolyón. Magyarán: itt az államiságnak egy kettősségét figyelhetjük meg. Egyfelől a nemzeti államok funkcionálását, azon túl pedig egy virtuális uniós állam működését, amely nagy szerepet játszik a globalizációs folyamatok negatív hatásaitól való védelemben. Már csak ezért is érdemes a nem kis mértékben látszólagos nemzeti-állami függetlenségből és szuverenitásból valamennyit feláldozni. István honalapító volt
Rengeteg mindent. Legfőképpen azonban azt, hogy a gazdasági mozgások ellenőrizetlenek. Kérdezzünk csak rá, jól van-e ez így? Gondoljunk csak arra, hogy mi a különbség aközött, hogy egy 10 vagy egy 450 milliós piac versenyez olyan óriásokkal, mint Amerika, Japán vagy Kína. De másról is szó van. Gondoljunk csupán arra, hogy egy világkulturális versenyben egy szál magunkban vagy Európa részeként veszünk-e részt. Jó, tehát benn vagyunk Európában, amely sok egyéb előnyön túl bizonyos védelmet is nyújt a birodalmias globalizáció számos káros hatása ellen. Ámde ismeretes, hogy a magyar társadalom nem jelentéktelen csoportjaiban mélyek a gyökerei a paternalizmusnak, annak, hogy az államtól várják a problémák megoldását. Másfelől az is ismeretes, hogy meglehetősen nagy a hajlam nem is kisebb csoportokban, hogy szembeszegüljenek az állami normákkal. Várható-e módosulás e magatartásokban? Ha majd fontos kérdésekben nem Budapesten döntenek – ami Magyarországon nem szokatlan dolog, hiszen évszázadokon át például Bécsben döntöttek –, akkor könnyen helyreállhat a jól beidegződött sérelmi magatartás. Most majd egyszerre lehet szidni Budapestet és Brüsszelt. Azonban jelezném, hogy az államot illetően az egyik legnagyobb emberi találmány éppen az, hogy van helye a számonkérésnek. Hogy van egy hely, amelyen az emberi közösség számon kéri a közjót. Mindazonáltal azt mondom, hogy minden bizonnyal továbbra is elsősorban Budapestet fogjuk szidni még a Brüsszelben hozott döntésekért is. Ugyanis, ami az Európai Unióban történik, az a mi államunk beleegyezésével, a mi állami apparátusunk fejbólintásával, együttműködésével történik. Jó ideig nem kell félnünk tőle, hogy az integráció, a föderáció olyan gyorsan halad előre, hogy a minket érintő sérelmekért ne elsősorban a mindenkori budapesti kormánynak tehessünk szemrehányást. Az 1980-as, 1990-es évek fordulóján igen nagyok voltak a várakozások, mind a demokráciát, mind az életkörülmények javulását illetően. E várakozások sok tekintetben illuzórikusaknak bizonyultak. Nem ismétlődhet-e meg a csalódás az Európai Unióhoz való csatlakozásunkkal? Csalódások mindig voltak és lesznek. Én azonban Bibó Istvánra hivatkoznék, aki azt mondta: történelmünkre az volt a jellemző, hogy nyugatias vágyainkkal mindig kelet-európai konstrukciókba szorultunk. Úgy tűnik, hogy most végre más lehetőségek állnak előttünk. Magyarország persze földrajzilag ugyanott marad, ahol volt, nevezzük bár régiónkat Kelet- vagy Közép-Európának. Ámde az Európai Unióval való egyesülésünk a nyugatias vágyak megvalósulásának lehetőségét jelenti. Persze semmiféle garancia nincsen arra nézve, hogy ebből kizárólag egy sikertörténet bontakozhat ki. De az, hogy a világnak az egyik legfejlettebb régiójához tartozunk intézményesen, nagyon ígéretes lehet. Augusztus 20-án a magyar történelemben nagyon sok mindenre emlékeztünk már. A rendszerváltás óta az államalapításra és az államalapítóra, Szent István királyunkra emlékezünk. Bizonyos, hogy jövőre, meg az azután következő években ebben nem lesz semmi változás. Azzal, hogy tagjai leszünk az Európai Uniónak, az ezeresztendős magyar államiság semmit nem veszít az értékéből, még ha a nemzeti szuverenitás fogalma idővel más értelmet nyer is. Hogyan látja ön, milyen jövő vár államiságunk hagyományaira, tágabb értelemben pedig nemzeti hagyományainkra az Európai Unióban? Mondjuk inkább úgy, hogy István királyunk nem volt államalapító. Elődeivel együtt hon- és országalapító volt. Szent István keresztény regnumot – tehát királyságot – csinált. Ez a szó, hogy állam, nem létezett még az ő korában. A status – állam – szó jóval Szent István után jelenik majd meg a megfelelő iratokban. Ezt azért nagyon fontos kiemelni, mert azzal, hogy első királyunk keresztény királyságot hozott létre, egy olyan intézményt teremtett, amelynek az égvilágon semmi köze nem volt az újkor territoriális államaihoz. Arról van szó, hogy egy személyi függésű barbár politikai szerkezet korszerűbb formát öltött a keresztény Európába való betagolódással. Még pontosabban: egy igen nagy egység, a Krisztus testében egyesült Európa része lett a Kárpát-medencében letelepedett magyarság. Ugyancsak fontos hangsúlyozni: Szent István nem volt szuverén. Szuverén a Rómában székelő pápa volt, aki, ha úgy akarta volna, ki is átkozhatta volna Istvánt. Amiket mond, meglepően hasonlítanak ahhoz, ami az Európai Unióban történik. Bármilyen furcsának tűnik, ez a helyzet. Mert persze hiába mutatnak mást a tények, mégiscsak érthető, hogy Istvánt tartjuk államalapítónak. Méghozzá azért, mert Magyarországnak az Európába való beilleszkedése az ő döntésével szimbólummá vált. Ugyanakkor magától adódik a következtetés: mivel a magyarság európai jelenléte nem az államalapítással, egyszóval nem az állammal kezdődött, nem is a maihoz hasonló territoriális, politikai határokkal övezett államban teljesedik majd ki. Hanem valami másban, amit ma még nem ismerünk. Valószínűleg egy nagyobb politikai egységben, amelynek a jelenlegi megtestesítője az Európai Unió. A felvirágzó kultúrák
Ugyanakkor azt is látni, hogy az unión belüli nemzetek közötti érdekkülönbségek nem fognak majd könnyen eltűnni. Lesznek nagyok és kicsik, agrárországok és nem agrárországok, egykori uralkodó és egykori alávetett nemzetek, lesznek évszázadokra visszamenő ellenszenvek. Közismert, hogy az Európai Unió majd fél évszázados története a huzakodások, torzsalkodások históriája. Van, aki még emlékszik rá, hogy a szocialista propaganda minden egyes közös piaci konfliktus alkalmával a Közösség végét jósolta. Ámde e konfliktusok minden alkalommal megegyezéssel végződtek. Az az újabb keletű jelenség pedig, hogy az Európai Unió a globalizáció veszélyeivel szemben védőernyőül szolgálhat, még inkább azzal a reménnyel kell hogy eltöltsön bennünket, hogy az óhatatlanul adódó nézeteltérések megoldhatóak lesznek. |