Lapszemle 2003. augusztus 31.
Gyógyszert kapnak a szegény országok
2www.dunatv.hu
A Kereskedelmi Világszervezet megállapodást fogadott el a szegény országok
szabadalommal védett gyógyszerekkel való ellátásáról. A döntés célja, hogy
enyhítsék a gyógyszerszabadalmak világméretű szabályozásának merevségét,
valamint hogy lehetővé tegyék a gyógyszeripar nélküli szegény országoknak
a létfontosságú gyógyszerek importálását olyan súlyos fertőző betegségek
gyógyítására, mint az AIDS vagy a malária.
Magyar műszer is feljutott az ISS űrállomásra
www.nol.hu
Az előzetes terveknek megfelelően automata üzemmódban vasárnap reggel
5 óra 41 perckor összekapcsolódott a Progressz M-48-as jelzésű teherűrhajó
a Föld körül 385 kilométer magasságban keringő Nemzetközi Űrállomással,
amelyre az orosz űreszköz egy magyar műszert is eljuttatott.
A Progresszt egy Szojuz-FG típusú orosz hordozórakéta állította pénteken
orbitális pályára. A teherűrhajó két és fél tonna üzemanyagot, tudományos
berendezést, vizet, oxigént, élelmiszert és az űrbázison dolgozó két űrhajós
számára személyes küldeményeket szállított az ISS-re, amelynek a Zvezda
nevű orosz modulján kötött ki – jelentette az ITAR-TASZSZ orosz hírügynökség.
Az MTI értesülése szerint a mostani szállítmánnyal került az űrállomásra
a Pille magyar gyártmányú, a kozmikus sugárterhelés mérésére alkalmas eszköz
legújabb változata. Ezzel kapcsolatban a szakemberek rámutatnak: egyértelműen
a magyar műszer fontosságát és sikerét bizonyítja az, hogy az űrállomás
ellátásában a legnagyobb részt vállaló amerikai űrsiklók átmeneti kiválása
miatti korlátozott szállítási kapacitás időszakában is helyet kapott a
Pille az ISS-re indított tudományos berendezések között. Egy másik példányát
két éve már használta az űrállomás legénysége.
A Pillét a budapesti Központi Fizikai Kutatóintézet (KFKI) munkatársai
fejlesztették ki több mint húsz éve. Első példányát Farkas Bertalan, az
egyetlen magyar űrhajós vitte magával 1980 tavaszán a Szojuz-36 űrhajón
a Szaljut-6 szovjet űrállomásra. A Pille azóta több nemzetközi űrprogram
részese volt. (MTI)
D-503, az Egyesített Állam hőse megelőzte Orwellt
Népszabadság www.nol.hu
Jevgenyij Zamjatyin orosz író Orwell előtt huszonkilenc évvel írta meg
a totalitárius államról szóló regényét, amelynek lakói ugyanabban a percben
kelnek fel, mennek dolgozni és a nevüket számok helyettesítik.
Számokká változtatott emberek, akiknek életét „Az órák táblázata” szabályozza
és kényszeríti arra, hogy ugyanabban az időben keljenek, ugyanabban a pillanatban
kezdjenek étkezni egy Egyesített Államban, amely ezer éve létezik és a
mindenható Jótevő irányítja. Egy totalitárius államban, amelyben az Őrök
mindent ellenőriznek és elnyomnak minden másságot.
Ezt, a mai nyelven „orwellinek” nevezhető világot Mi címmel 1920-21-ben
írta meg Zamjatyin, huszonkilenc évvel az 1984 születése előtt. Orwell
akkor még csak tizenhét éves volt. Nyugaton a könyvet bő tíz évvel korábban
publikálták, mint ahogy a nyugtalanító utópiák másik mestere, Aldous Huxley
megírta a Szép új világot, amelyről maga Orwell is úgy nyilatkozott, hogy
a Miből vett ihletett.
Zamjatyin bolsevik értelmiségi volt, részt vett már az 1905-ös mozgalmakban
is és lelkesen üdvözölte az 1917-es forradalmat. De már 1920-ban keményen
bírálta a rendszert, azoknak a proletár íróknak az egyre növekvő hatalmát,
akik azt állították, hogy mindent a forradalom győzelmének kell alárendelni.
A Mit nem adták ki Szovjet-Oroszországban. 1923-ban felolvasták az írószövetségben
és botrány lett belőle. Viszont 1924-ben megjelent Angliában, 1927-ben
Csehországban, 1929-ben Franciaországban. Közben hazájában az író élete
egyre nehezebbé vált - idézi fel az eseményeket a Corriere della Sera.
A Mi főszereplője D-503 (mivel az Egyesített Államban számok jelölték
nevek helyett az embereket), matematikus, akit megbíznak az Integrális
megépítésével. Ez egy óriási üveglövedék, amelynek feladata lesz elterjeszteni
az egész kozmoszban az államnak a Földön már konszolidált elveit.
D-503 azonban megfertőződik egy irracionális számmal, azaz szerelmes
lesz I-330-ba, egy fiatal forradalmárnőbe, aki illegális csoport tagja.
A csoport meg akarja szerezni az Integrálist, hogy megdöntse az Egyesített
Államot. Az Őrök közreműködésével azonban a Jótevőnek sikerül semlegesítenie
az összeesküvést.
A Mi világában az emberek már majdnem robotok. Szolgaian követik az
órák könyvének utasításait, amelyek előírják, hogy egyes helyzetekben mit
kell cselekedniük. Üvegházakban élnek, az előírt időben és módon szeretkeznek.
Van azonban egy hibájuk: működik a képzeletük. Ezért a Jótevő az egész
világ lakosságát aláveti a Nagy Műtétnek. Mindenkinek az agyvelejéből kioperálják
a képzeletet működtető részt. Az Új Ember végre megfelel az új rendszernek.
A könyv a végén azonban nyitva hagy egy utat a reménynek. A 0-90 terhes
és még az agyműtét előtt sikerül elmenekülnie a Zöld Falon túlra.
A szovjet Proletkult egyes tagjainak valóban voltak ehhez hasonló elképzeléseik.
A leghírhedtebb talán Alekszej Gasev volt, aki a Taylor-féle ipari termelési
módszereket szerette volna megvalósítani az emberek mindennapi életében.
Létrehozta Az Idő Ligáját, amelyben a tagoknak pontosan fel kellett jegyezniük
napi időfelhasználásuk minden percét. Javasolta azt is, hogy a gyakran
használt kifejezéseket helyettesítsék betűkkel vagy számokkal. A kommunikáció
mechanizálásának nevezte az ötletet.
Jevgenyij Zamjatyint csak Maxim Gorkij pártfogása mentette meg a letartóztatástól.
Sztálin engedélyezte, hogy külföldre távozzon. Az író 1937-ben Párizsban
halt meg. (MTI)
Házi őrizet vírusterjesztésért
www.gondola.hu
Egy 18 éves amerikai fiatalembert vádoltak meg Seattle amerikai nagyvárosban
pénteken a Blaster B nevű számítógépes vírus terjesztésével.
John McKay, amerikai szövetségi ügyész - aki a vádemelési javaslatot
egy bíróság elé terjesztette - kijelentette, hogy Jeffrey Lee Parson tevékenysége
rendkívül veszélyesnek bizonyult. Magánszemélyek és vállalatok számítógépeit
előre megfontolt szándékkal egyaránt megfertőzte. Ha bűnössége végleg beigazolódik,
akár tíz évi szabadságvesztésre is ítélhetik - mutatott rá jelentésében
az AFP francia hírügynökség.
Néhány órával korábban a Minnesota államban lévő St. Paulban is házi
őrizetbe helyeztek egy tizenévest, aki ellen úgyszintén hasonló vádemelési
kérelemmel élt a helyi ügyészség.
A vírus a fertőzött szervereket gyakran lefagyasztja, és ezzel jelentős
károkat okoz a felhasználóknak, az NT alapú, Windows NT4, 2000, XP, 2003.NET
rendszerekben található biztonsági hiányosságokat használja ki. Augusztus
12-én jelent meg, és automatikusan fertőz, hogy valamelyik rendszerben
biztonsági hézagokat észlel.
A Microsoft honlapjáról ingyen letölthető patchcsel, vagyis telepített
javítócsomaggal lehet védekezni ellene.
(MTI nyomán)
Loránd Ferenc az intézményes tudathasadásról
Ahogy tetszik
ww.magyarhirlap.hu
/Fotó: Loránd Ferenc oktatáskutató szerint nálunk a tanulóknak
nincsen módjuk rá, hogy megismerjék a saját képességeiket, kipróbálják,
hogy miben jók és miben gyöngébbek fotó: Dezsô Tamás/
Itt az új tanév. Ön szerint az ezer sebből vérző közoktatásnak mi a
legnagyobb gondja ma?
A legnagyobb gondot abban látom, hogy az oktatásügy szorosan vett szakmai
kérdéseiről jószerivel nem lehet úgy vitatkozni, hogy ez eltérő nézetek
ne kapjanak egyszersmind pártpolitikai felhangot. Pedig a nevelés ügye
sokkal fontosabb annál, hogy pillanatnyi pártérdektől vezérelve irányítsuk.
Finnországban amikor a szociáldemokrata kormányzás megbukott, akkor az
őket követő konzervatívok egy ujjal sem nyúltak a komprehenzív (átfogó)
szemléletű közoktatáshoz. És úgy elhúztak az elmúlt húsz évben, hogy csak
úgy porzott utánuk az út. Katasztrófa, hogy nálunk nincsen szakmai jellegű
párbeszéd az oktatáspolitikában. Nem az számít, hogy mit mond, hanem az,
hogy ki mondta. Tudjuk vagy feltételezzük a pártállását. S így megszentségtelenítünk
szent ügyeket.
Szent ügyek?
Igen. Nekem az öregek és gyerekek ügye szent ügy. Meg vagyok róla győződve,
hogy a társadalomnak vannak mindenek fölött álló érdekei: ilyen a következő
generáció boldogsága, megélhetése, érvényesülése, önmagával való elégedettsége.
Ez aztán tényleg a nemzet, a haza ügye, ha már ezeket a magasztos szavakat
hitelesen akarjuk használni. Katasztrófa, hogy az erről folytatandó eszmecserének,
közös munkálkodásnak nincsenek meg a kitaposott útjai, nincsen kultúrája.
Ön az Országos Köznevelési Tanács elnöke. Ott sikerült a párbeszéd légkörét
megteremteni?
Nagy önfegyelemmel, igen. Korántsem gondolkodik a tanácsban mindenki
egyformán. De a közös felelősség okán képesek vagyunk eltéréseinket kulturáltan
és az eltérő nézeteknek is kijáró tisztelettel elfogadni. Most jelenik
meg egy kötet az OKNT 2002-es évéről. A kötet teljesen korrekt. Imponáló,
ahogyan kiderül belőle, hogy vannak mindenféle párt- és egyéni érdekek
fölött álló közös ügyeink.
Több előadásában, publikációjában szólt arról, hogy a rendszerváltozás
óta tovább erősödik a tudás elosztásának polarizációja. Ebben az egész
értelmiségnek óriási a felelőssége.
Sajnálatos módon abban minden elit megegyezik, hogy a saját utódait
akarja az elitbe bejuttatni. Ez zsigeri reflex. Benne gyökerezik a máig
szinte érintetlen feudális gondolkodásunkban és tudatunkban.
Jóindulatúan mondhatjuk azt, hogy a vezető értelmiségi azért viszi elit
iskolába a gyerekét, mert a legjobbat akarja neki.
Ezt nem is lehet senkinek a szemére vetni. Ha egy oktatási rendszerben
akkora különbségek létezhetnek az iskolák között, mint nálunk, magától
értődik, hogy aki teheti, igyekszik a legjobb - mindenesetre a legjobb
hírű - iskolába bejuttatni a gyerekét. Attól nem változik meg az oktatási
rendszer szelekciós logikája, hogy a saját gyerekemet nem próbálom az általam
jobbnak vélt körülmények közé juttatni. A mostani mechanizmus azt is magához
idomítja, aki nem ért vele egyet.
Vagyis a probléma nem az egyének szintjén oldható meg.
Pontosan. Ilyen egyszerű a dolog. És nem is a pedagógusokon múlik.
Megőrülök, amikor arról olvasok, hogy át kell állítani a pedagógusok tudatát.
Mi vagyok én, váltókezelő? Nagyon egyszerűen szólva ez egy marhaság. Hiába
hangzanak el az elmélet szép müezzinénekei, ha a gyakorlat lényegében érintetlen.
Igazat adhat nekem, elérzékenyülhet a leszakadók sorsától az a szerencsétlen
tanár, de aztán kénytelen-kelletlen azt teszi, amit a praxis diktál.
És mit diktál a mai praxis?
Szinte évszázada ugyanazt. A magyar iskolaszerkezet lényegében változatlanul
ugyanolyan, mint a Kádár-rendszerben, a Rákosi-érában, sőt olyan, mint
1945 előtt. Az alapképzés után jön a szelekció: a gimnáziumba kerül huszonöt
százalék, a szakközépbe huszonöt, a szakmunkásképzésbe pedig durván ötven.
Ma az arányok a szakközépiskolák irányába tolódnak el, de az változatlanul
kimutatható, hogy melyik társadalmi rétegből melyik képzési formába kerülnek
a fiatalok. A magyar iskolarendszer azt tartja alapvető feladatának - ha
bevallja, ha nem -, hogy a társadalom fennálló rétegzettségét segítse reprodukálni.
Létezik egyáltalán olyan oktatási intézmény, amelyik ellene dolgozhat
ennek a folyamatnak?
Több mint tíz éve küzdök azért, hogy legyen Magyarországon olyan iskola,
ahol nincsen szelekció az alapképzés után. 12-13 évre érvényes "vízuma”
van arra a gyereknek, hogy ugyanabban az iskolában maradhasson. Ott, ahol
az elágazások és választások (lehetőség szerint minél későbbre halasztva)
beépülnek az egységes iskolába.
Ez az angol comprehensive school vagy a német Gesamtschule magyar változata?
Úgy van. Létező iskolatípus. Nem én találtam ki.
Milyen sikeres, ahol már működik?
A németet ismerem közelebbről. A legjobb tanulmányi eredményeket ott
is a gimnáziumok érik el, nem ezek az iskolák. Mármint ha egy iskola sikerét
azon mérem le, hogy milyen az egyetemekre való bejutás aránya. Ám nemcsak
így lehet mérni.
A magyar középiskolák eredményességi listáját aszerint állítják föl,
hogy honnan milyen arányban vettek föl a felsőoktatásba gyereket.
A magyar pedagógiában csak most jelenik meg a hozzáadott érték fogalma.
Meg kell nézni az inputot (milyen gyerekekkel kezdődött a folyamat), és
ahhoz képest kell megvizsgálni az outputot, a végeredményt.
Tudjuk, hogy könnyen és gyorsan tanuló, kiválogatott diákokkal érnek
el sikereket az elitnek mondott iskolák.
Kis túlzással szólva, az ilyen helyeken akár ne is legyen tanár. Ezek
a gyerekek szinte maguktól is (otthoni segítséggel, persze) megtanulják
a tananyagot. Düsseldorf külvárosában meglátogattam egy Gesamtschulét.
Oda éppen olyan arányban vették föl a városi zaj elől a kertvárosi részbe
kiköltözött középosztálybeli család gyerekeit, az ott élő török vendégmunkásokéit
meg a helybéli egykori parasztokéit, amilyen arányban azok ott éltek Úgy
gondolják, hogy a szocializáció mikéntje, az élettapasztalat megszerzése,
a társadalmi rétegek egymás közötti kommunikációjának elsajátítása a felsőbb
rétegek gyerekei szempontjából is fontos. Hiszen felnőttként is együtt
fognak élni egymással.
Nem éppen jászladányi praxis.
Hát nem. Ráadásul minden tanuló jobban teljesített, mint ahogy elvárták
tőle. Az említett düsseldorfi iskola tanulói a befejezéskor mindahányan
egy szinttel jobban teljesítettek, mint ahogyan a tanító néni tízéves korukban
leírta róluk.
Az iskola sok "hozzáadott értéket” termelt.
Igen, de az is biztos, hogy a tízéves gyerekek számára készített prognózisok
teljességgel megbízhatatlanok.
Az alkotókedv alkímiája
A víz évének nyilvánította az UNESCO az idei esztendôt. Ezért rendeztek
a nyáron e témakörrel nemzetközi kortársi seregszemlét Ausztria legnagyobb
alpesi tava – a Salzburg-tól keletre fekvô Attersee – mellett az azonos
nevű helység
kiállítási csarnokában. A tárlat kurátora, dr. Peter Baum professzor
a közelmúltban megnyílt linzi Lentos Kunstmuseum gazdag anyagából válogatta
a munkák zömét. Így került harmincnál több művésztôl kereken hetven alkotás
a nyilvánosság elé. A tó nevét művésznévként használó Christian Ludwig
Attersee életművét a budapestiek is láthatták pár évvel ezelôtt, akárcsak
a szintén európai hírű és rangú, egykori COBRA-csoporttag Pierre Alechinsky
munkásságát, s a listán találomra tallózva még Maria Lassnigot avagy Rolf
Aignert is. Peter Baum régóta ismeri és tiszteli a magyar művészeket, ezért
a nemzetközi rendezvény „vendégországának” nevezte ki hazánkat, s négy
alkotót hívott meg – Klimó Károlyt, Radák Esztert, Szűcs Attilát és Záborszky
Gábort –, akik kimondottan erre az alkalomra szánt, vadonatúj munkáikkal
jelentkeztek a rangos mustrán.
Folytatás a 22. oldalon
A komprehenzív iskola legfőbb érdeme, hogy igazságosabb?
Nem. Amikor tíz éve elindítottam a hazai komprehenzív oktatás bevezetése
melletti offenzívát, komoly vitám volt az elitképzés híveivel. Én is az
elit képzés híve vagyok, de csak így külön írva. Legyen a képzés elit!
Vitapartnereim azzal érveltek, hogy a mi kis országunk húzóereje mindig
is a szellemi erő volt, a tudás elitje, a sok Nobel-díjas. Az unióban is
ez a vivőerőnk, és ha gazdaságosabb és biztosabb a szellemi elitet az elit
iskolákban kiválasztani, akkor minek erőlködünk valami egészen mással?
Nem ízlésem szerint való gondolkodás, de van benne logika. Igen ám, de
ma azt mondják, hogy külföldi tőke - többek között - azért nem jön be hozzánk,
mert diplomás munkaerő van elég, ámde korszerűen képzett szakmunkás nincsen.
A társadalom tehát nem versenyképes, ha megelégszünk az elitképzéssel.
És akkor arról még nem is beszéltem, hogyan kommunikálunk egymással, milyen
katasztrofális a kulturáltságunk általános szintje.
Tizenéve ijesztgetjük magunkat a latin-amerikanizálódás veszélyével,
csak éppen nem sokat tettünk eddig ellene.
Az egyik legizgalmasabb probléma, és nem is tudom rá igazán a megoldást:
hogyan képes elválni a pedagógusok úgymond krémjének agyában is a nemzeti
tudat és elkötelezettség a saját mikrovilágának összefüggéseiben való hasonlóképp
felelős gondolkodástól? Egy jó iskolaigazgató például elismeri egy beszélgetésben,
hogy tragédiához vezet, ha a társadalom tovább szakad, ám azt a javaslatot,
hogy az ő középiskolájukban nem kellene felvételiztetni, merényletként
értelmezi. Az iskola is foglya a rossz szerkezetnek, amelyikben kivívta
a rangját. Intézményi tudathasadás.
Megint visszakanyarodunk oda, hogy az egyes szereplők szintjén nem oldható
meg a társadalmi szempontból veszélyes helyzet. Ráadásul folyton "jó iskolákról”
beszélünk. Jól érzik magukat ott a gyerekek?
Mikor érzi jól magát valaki? Ha tudja, hogy szükség van rá. Ha nemcsak
jól vagy rosszul végrehajt, hanem dönt is. Akkor tanulhatja meg a felelősséget,
az önfegyelmet. A magyar iskola mindig centrálisan irányított intézmény
volt, amelyben hol ilyen, hol olyan ideológia szerint akartak meghatározott
értékrendű embereket előállítani. Ez így van a Horthy-rendszer óta máig.
Nem is lesz a gyerekből szuverén felnőtt. Nálunk az emberek nem a saját
gondolataikért és tetteikért felelősek, hanem azért, hogyan hajtották végre
azt, amit mondtak nekik. Jön egy rendszerváltás, sőt elég egy négyéves
kurzusváltás, és öt perc alatt úgy fújja el némelyek megtanult nézeteit
és viselkedését, hogy hányingert lehet kapni tőle. Ezt a társadalmi jelenséget
az iskola reprodukálja. Nálunk például nincs értéke a hibának, egy színvonalas
tévedésnek sem.
Milyen egy színvonalas tévedés?
Olyan gondolatmenet eredménye, amelyhez önállóan jutott el valaki,
csak egy ponton esetleg eltévedt. Ennek a teljesítménynek az értékelése
teljesen idegen a mi iskoláinktól. Óriási a verseny az elit iskoláknak
nevezett "versenyistállókban”, egyoldalú az emberi minőség megítélése,
s ez mindenképpen káros. Ki a sikeres ember? Az, aki az éppen adott karrieralgoritmusban
a legrövidebb idő alatt a legmagasabbra tudott hágni? Vagy az, aki elégedett,
boldog, és azt csinálja, amit szeret? Akinek lehetősége volt arra, hogy
kiismerje magát, megbizonyosodjék saját korlátairól és erényeiről? Az önmegismerés,
a saját adottságok kipróbálása és kiismerése a mai magyar iskolák zömében
szóba sem jöhet. Az iskola dolga pedig az volna, hogy a gyereket elvezesse
jelenvaló és lehetséges önmagához. Nálunk a gyerek csak tárgya a nevelésnek.
Az alany én vagyok: a pedagógus, a szülő, mert én tudom, hogy mi kell neki.
Ma már romantikusnak hangzik, alig merem kimondani, de a legfontosabb mégis
az, hogy legyen értelme az életednek.
Pályakép
Loránd Ferenc (73) pedagógus, oktatáskutató, kandidátus. A Kertész utcai
dolgozók iskolájában túlkoros, hátrányos helyzetű gyerekeknek alapított
intézmény igazgatójaként szerzett nevet a szakmában az 1970-es években.
Páratlan kísérletérôl könyvet írt, A Kertész utcaiak címmel, a Balázs Béla
Stúdióban pedig Mihályfy Sándor készített filmet róla. Számos könyv és
szinte megszámlálhatatlan mennyiségű tanulmány szerzôje. Bô évtizede érvel
a komprehenzív oktatás hazai bevezetése mellett. Értékek és generációk
címmel tavaly jelent meg válogatott tanulmányainak gyűjteménye. A Pedagógus-továbbképzô
és Módszertani Információs Központ tudományos fômunkatársa. Az Országos
Köznevelési Tanács elnöke.
Legutóbbi könyvében meg is írta, hogy ma folyton azt kérdezik a fiataloktól:
miből fogsz megélni? És ez persze fontos kérdés. De azt is meg kellene
kérdezni legalább egyszer: miért fogsz élni?
Hozzá kell tennem: a társadalom jelentős részének a miből élsz, egyelőre,
sajnos, kizárólagosan fontos kérdése.
Sok esetben a tehetős szülő szíve is majd megszakad a csemetéért, aki
az elit iskolában óriási megterhelésnek van kitéve. De hajtja, mert azt
hiszi, ezzel tesz neki jót.
Ez megint a rendszer káros logikája. Azt, hogy egy ember felnőttként
megtalálja önmagát és a megélhetését a társadalomban, nem lehet tesztekhez
és időpontokhoz kötött mesterséges szelekcióval elérni. Vekerdy Tamás mondta
egyszer: az, aki meg meri határozni, hogy egy tízéves gyerek tehetséges-e,
vagy sem, aki megmondja, hogy ki való, és ki nem a nyolcosztályos gimnáziumba,
az csaló, és hazudik.
Az ön legfontosabb törekvése évtizedekkel ezelőtt a könyvben és filmen
is megörökített Kertész utcai iskolában az volt, hogy a fiatalok igazi
demokráciát tapasztaljanak meg. Dönthessenek a saját sorsukról. Erre, úgy
látszik, egyik rendszer sem vevő.
Ebben megint semmi sem változott. Az emberi érintkezések nem a demokratikus
technológiák szerint folynak. Férfi- és felnőtturalom van a családokban.
Az emberek abban nőnek föl, hogy hierarchia van, és mások döntenek rólunk.
A legjobb szándékúak úgy ideologizálják ezt meg, hogy én tudom az érdekeidet,
azért döntök rólad én. Ez annyiban igaz, hogy esetleg a távlatos érdekeit
én tudom jobban, bár én is tévedhetek, de nem lehet a gyerek életét folytonosan
alárendelni annak a holnapnak, amit én szánok neki, akár a legjobb indulattal.
A gyereknek a jelenéhez is joga van.
Csak nem tudja érvényesíteni a jogát, mert gyerek. Hogyan sikerült a
túlkoros, bizalmatlan, nehéz helyzetű fiatalokkal elhitetnie a Kertész
utcai esti iskolában, hogy hallgat rájuk, és igazi demokráciát akar?
Nem is tudtam volna másképpen csinálni. Mint afféle "középosztálybeli
fehér embernek” fogalmam sem volt arról a szubkultúráról, amelyben azok
a fiatalok éltek. Csak tőlük maguktól tudtam tanácsot, segítséget kérni.
És nem is próbáltak átverni.
Mert érezték önben a jó szándékot?
Nem erről volt szó. Azt érezték, hogy őszintén tanácstalan vagyok.
Nem pedagógiai manír volt. Szükségszerűség. Elkezdett közük lenni önmagukhoz,
a saját sorsukhoz és a másik sorsához is. Nem karitatív cselekedetben vettek
részt, ha tanácsoltak valamit - ettől kiütést is kaptak volna -, hanem
nekem segítettek egy szakmai probléma megoldásában. Így aztán megtapasztalták,
hogy milyen az igazi kudarc és siker, amiért ők feleltek. Aki csak végrehajtó,
ezt soha nem érezheti. Az iskolai demokrácia ma (is) álságos, a diákönkormányzat
a tanárok meghosszabbított keze. Ebből pedig nem kérnek a gyerekek, és
igazuk is van.
Azt írta egyik cikkében, és ez is összefügg a demokrácia gyakorlásával,
hogy a fegyelem nem külső kényszer hatására alakul ki.
A fegyelem az erők koncentrálásának képessége. Képes vagyok-e abból
az esetleg kevés pénzből kijönni, amit éppen keresek? Képes vagyok-e nem
félkész terméket kiadni a kezemből, csak azért, mert éppen lusta vagyok
vagy fáradt? Ez a fegyelem, nem pusztán a külsődleges parancs végrehajtása.
A szabályokat is azért tartom be, mert elfogadom. Ha beleszólhatok a szabályok
kialakításába, persze, könnyebben megy. A gyerekeket nem vonjuk be azoknak
a normáknak a kialakításába, amelyek az ő életüket szabályozzák. Pedig
számos esetben megtehetnénk.
Öntudatos polgárokat akarunk látni, de nem engedjük megtanulni a demokráciát?
Sajnos, ez így igaz. Csakhogy ez a "demokráciásdi” csakugyan fárasztó,
és a társadalmi együttélés jelenlegi viszonyai közepette nem is kockázatmentes.
Könnyű kijelenteni, hogy a tanároknak is vállalniuk kellene az ezzel járó
kockázatokat és több munkát, hogy önállóan kellene elhatározniuk, miben
engedik át a döntés jogát, és miben nem, akár a tanügyi bürokráciával szemben
is. Kimondani könnyű, megvalósítani korántsem. Mert hogy engedelmeskedni
nemcsak a diáknak, a tanárnak is mindig egyszerűbb.
Szóval egy másmilyen oktatási rendszer kellene?
S egy másmilyen társadalom is!
Szarka Klára
Ki vezet rosszabbul? Ki tör a legtöbbet? Ki a legönkritikusabb?
www.gondola.hu
Az olaszokat tartják Európa legrosszabb autóvezetőinek. A regisztrált
gépkocsik számához képest Németországban, utána pedig Nagy-Britanniában
történt a legtöbb baleset.
A Direct Line biztosítótársaság megbízásából készített reprezentatív
felmérés szerint a megkérdezettek 36 százaléka válaszolta, hogy az olasz
autóvezetők képességeit értékeli a legkevesebbre. Ezzel az olaszok még
a franciáknál és a spanyoloknál is rosszabb bizonyítványt kaptak a felmérésben.
Viszont a megkérdezettek 27 százalékának véleménye szerint a legjobb autóvezetők
a németek, és őket követik a britek és a hollandok. A felmérés készítése
során ezer-ezer embert kérdeztek meg Nagy-Britanniában, Spanyolországban,
Franciaországban, Olaszországban és Németországban.
A biztosítótársaság szerint azonban a baleseti statisztikák ellentmondanak
a felmérés eredményének. Így például a regisztrált gépkocsik számához képest
Németországban, utána pedig Nagy-Britanniában történt a legtöbb baleset.
Míg Németországban 0,8, addig Olaszországban csak 0,6 százalékos volt a
baleseti arány 2001-ben.
Végül a felmérés azt is megmutatta, hogy a németek, mint autóvezetők
maximálisan önkritikusan ítélik meg teljesítményüket: a megkérdezett németek
18 százaléka sorolta honfitársait Európa legrosszabb autóvezetői közé.
Náluk rosszabb osztályzatot csak a holland autóvezetőknek adtak a felmérés
során megkérdezett németek - áll az AFP jelentésében. (MTI nyomán)
Manipulált felvételt sejtenek a National Geographicban
ww.nol.hu
A Magyar Természetfotósok Szövetsége (MTSZ) szerint manipulált fotó
került a National Geographic (NG) magyar kiadásának májusi címlapjára –
mondta a szövetség elnöke csütörtöki, budapesti sajtótájékoztatóján.
A szövetség feltételezése szerint természetfotónak tüntettek
fel egy preparált állatokkal készített stúdiófelvételt - közölte Kalotás
Zsolt. A tiszavirágra lecsapó jégmadarat ábrázoló felvétellel kapcsolatban
a fotósok szerint több biológiai és fotótechnikai aggály merült fel. A
szakmai szövetség kételyeinek eloszlatására pedig mind a mai napig nem
kaptak választ a magyarországi szerkesztőségtől, illetve a szerzőtől.
Kalotás Zsolt elmondta: Papp Gábor, az NG magyarországi főszerkesztője
kereste meg a szövetséget azzal, hogy mondjanak véleményt a felvételről,
amellyel kapcsolatban más részről is aggályok merültek fel. A főszerkesztő
még a lap megjelenése előtt, de már a nyomdába kerülés után kérte az MTSZ
véleményét.
Kalotás Zsolt szerint ellentmondás van a kép készítési technikája,
eljárásai és az alatta olvasható szövegben megfogalmazottak között is.
Az érveik szerint kérésznek a képen felvett pozíciója és „lehetetlen”
test- és lábtartása, valamint a mozdulatlanságot jelző fodrozódásmentes
víztükör keltette fel figyelmüket. Hiteltelen a fotón a jégmadár fejtartása
is, mert a madár repülés és zsákmányra tartás közben mindig előre tartja
fejét. Természetellenesnek ítélik a madár szárnytartását is. Preparátumra
utal az is, hogy a jégmadár a vízfelszínről sem tud anélkül zsákmányolni,
hogy ne csapjon bele a vízbe, márpedig a felvételen ilyen helyzetben látható.
A fotón a jégmadár szeme körül hiányoznak a bőrgyűrűk, ami szintén arra
vall, hogy kitömött állat látható a képen - érvelt Kármán Balázs, az MTSZ
alelnöke.
A lappal folytatott egyeztetések alkalmával a washingtoni anyaszerkesztőség
képviselője mindvégig kitartott amellett, hogy hiteles természetfotóról
van szó.
Ugyanakkor a felvétel készítője eddigi megkeresésükre nem kívánt reagálni,
és nem is tett kísérletet arra, hogy bebizonyítsa: valóban a természetben
készítette felvételét – állították. A vitatott fotó szerzőjét az idei természetfotós
versenyükből kénytelenek voltak kizárni, mert „egyértelművé vált”, hogy
a pályázatra benyújtott kép elkészítéséhez kitömött állatokat használt.
Az NG magyarországi szerkesztőségének képviselője a sajtótájékoztatón
mindössze annyit mondott: a kifogásolt fotót valamennyi nemzeti lapjukban
leközölték. A szerkesztőség az összes rendelkezésére álló információt eljuttatta
az MTSZ-hez. (MTI)
|