Rovat: Nyugati Kapu
2000. február 07., hétfő 00:00
Hivatásról, oktatásról, nevelésrõl Kötetlen beszélgetés kitûntetetett soproni pedagógusokkal
Hivatásról,
oktatásról,
nevelésrõl
Fontos még, hogy ne egyoldalúan neveljük a gyereket. Ebben a korban nem külön-külön csak a matematika, a zene, a testnevelés, vagy a verstanulás a fontos, hanem a gyerek egész személyiségének fejlesztése. Egyenletesen fejlõdjön, hogy harmonikus személyiségként megtalálja a helyét a gyerekközösségben és késõbb a társadalomban. A gyerekekkel való foglalkozás során ebben az óvodában fontosabb szerepet kap a magyar népi hagyományok - ezen belül is a népzene - megismerése, szeretete. A nevelésben a népi kultúrkincshez való fordulás szükségességét Kuszák Péterné már akkor felfedezte, alkalmazta, továbbképzések során pedig kollégáinak is továbbadta, amikor ez még nem volt egyáltalán sem természetes, sem elfogadott. Éppen a kisgyerek nyiladozó értelmi, szellemi és érzelmi kiegyensúlyozottsága, helyes értékrendje kialakításának a legmegfelelõbb eszköze a régmúltból öröklött kultúrkincs megismerése, a népi hagyományok ismerete és ápolása. Mindez a - természettõl, a természetestõl eltávolodott - városi környezetben még fontosabbá válik. Ebben az óvodában a gyerekeket
fából,
agyagból, gyapjú szõttesbõl,
vesszõfonatból
készült, egyszerûségükben
aktivitásra
serkentõ tárgyak veszik körül, a csoportok
foglalkozásai
is a népi hagyományokra épülnek. A
népmese,
a népdal, a népi gyermekjátékok a
kapcsolatteremtésnek
- a bennünket körülvevõ környezet
megértésének
- a lehetõ legtermészetesebb közegét
teremtik
meg, Tárgyak, illatok, színek, hangok. Az ezekhez
kapcsolódó
élmények, tapasztalatok alapvetõ módon
határozzák
meg a késõbbi felnõtt
életét.
- A napközi munkában az a szép, hogy abban az elsõdleges feladat a nevelés. Majdnem egy emberöltõt töltöttem a katedrán. Amikor értesültem a megtisztelõ díjról, nagyon meglepõdtem. A szemem elõtt megjelent a több száz gyermek, akik ezt a katedrát körülveszik. Mindig is úgy éreztem, hogy lelki kapcsolat fûz a gyermekekhez, ez nekem éltetõ erõt jelent. Éreztem és érzem a tiszteletüket. Nagy tisztelettel és szeretettel gondolok volt tanáraimra, nem csak tudást adtak, hanem igazi emberséget, becsületet, amit magatartásukkal sugároztak felénk. Köszönettel tartozom az iskola vezetõinek, kollégáimnak, akikkel együtt dolgoztam, akik értékelik munkámat. Kiváló fiatal munkatársaim vannak, akik nemcsak segítenek, hanem tanulhatok is tõlük. Most a díj kapcsán
megállva
és visszatekintve az jut eszembe, hogy minden milyen
szép
volt. Mindenkor mindenben segített az Isten. Pál apostol
szavai jutnak eszembe: "… a növekedést az Isten
adta."
- Az igazi tanítás hivatás: sokkal több annál, hogy a pedagógus egy órában leadja a tananyagot; mögötte ott kell lennie a saját magával és a gyerekekkel szembeni elvárásnak is, annak a vágynak, hogy a tudásból minél többet át tudjon adni nekik. Egy osztály életében vannak jobb és rosszabb napok is. Délben, amikor elköszönünk egymástól, akkor mindig körbeállunk, megfogjuk egymás kezét, és mindenki elmondhatja, hogy ma mit visz haza. Ezekkel az alkalmakkal az a célom, hogy a gyerekekben rögzüljön az, hogy a jót is észrevegyék. Az ember általában hajlamos inkább a rosszra emlékezni. Fontos, hogy a gyerek érezze azt, hogy ha rosszat is tett, van lehetõség a kijavításra, a helyrehozatalra. A rosszat jóvá lehet és kell tenni, a másiknak ebben lehet segíteni. Ma az iskolák már az elsõsöket a maguk profilja, szerint választják ki. Mi azt ajánljuk, hogy elsõsorban a gyerek személyiségével próbálunk foglalkozni. A gyereknek - életkori sajátosságaiból adódóan is - szeretõ, ráfigyelõ gondoskodásra szüksége. Olyan örök érvényû erkölcsi törvényeket, mint tisztesség, becsület, tisztelet gyerekkorban kell és lehet megtanulni. Kiválóan érthet a gyerek a számítógéphez, de ha nem olvasnak neki mesét, nem alakul ki a képzeletvilága, érzelemszegény lesz. A gyermeknek meg kell tanulnia a tanulást; rendszerre, gondolkodásmódra, életvitelre, értékrendre kell õket nevelni. A harmadik évezred iskolájáról írt dolgozatában egy tanítványom ezt írta: "Megváltozik a környezetünk, de az emberi lélekre mindig szükség lesz; arra mindig szükség van, hogy az anyuka megfogja a gyereke kezét. A tudás átadása mellett
az
iskolának érzelmi biztonságot kell adnia,
azért,
hogy a késõbbi nehézségeket így
tudja
majd leküzdeni
Kétségtelen tény, hogy ha az ember kilencedik esztendeje dolgozik napi 12-14 órát, akkor örvend az elismerésnek - mondja Dr. Lampérth Gyula igazgató. Úgy tûnik, hogy a díjnál, a szép szavakban könnyen megfogalmazható tanári hitvallásnál sokkal fontosabbnak tartja a nevelõi munkáról, az iskoláról való beszélgetést. A Berzsenyiben újraindult a nyolcosztályos gimnázium és a nemzetiségi képzés. A tanítás színvonala - a többség véleménye szerint - itt a legjobb -, az iskola kívül belül megszépült. Ezek az eredmények egyrészt mintha természetesek lennének, másrészt Dr. Lampérth Gyula rögtön viszonyít. Összefüggésükben - a tényekhez való igen kritikus viszonyítással - szembesíti az eredményeket. Mi a mérce? Egyházi iskoláról lévén szó, azért vannak pontos és határozott elvek. Ezek érvényesülését, érvényesítését sem kizárólag az iskolának vagy magának tulajdonítja, hiszen az igazgató úr meg van arról gyõzõdve, hogy ide az átlagnál jobb képességû gyerekek jönnek. Sem szülõként, sem tanárként nem híve a szigorú nevelésnek. - A szülõnek, iskolának nem az a dolga, hogy a gyerekét nehézségekre eddze, úgyis az élet okoz majd mindenkinek elég keserûséget. Ezért a nevelõ, amíg teheti, addig kényeztesse gyerekét; ettõl annyi lelki töltetet kap, hogy a megpróbáltatások között helyt tud állni. |