Közlekedés Sopronban - Castanea-kerekasztal
Közlekedés Sopronban - Castanea-kerekasztal
Hagyománynak számít ár az Európai Autómentes Nap
alkalmával megrendezett kerekasztal-beszélgetés, amelyen a megjelentek
Sopron és környéke közlekedési helyzetéről, megoldandó kérdéseiről és jövőjéről
cserélték ki gondolataikat.
Elsőként Szóka István, a Városüzemeltetési
Iroda főtanácsosa számolt be az elmúlt évben történt eseményekről. A tavalyi
évben a város pályázatot nyújtott be a kerékpáros úthálózat bővítésére,
ezt azonban a PHARE elutasította.
Jó hír viszont, hogy a pályázati lehetőségek kedvező
irányban változnak, az EU csatlakozás közeledtével előkészítő pályázatokra
nyílik lehetőség. Sopron városa élt ezzel a lehetőséggel, s négy, egyenként
is milliárdos léptékű pályázatot nyújtott be. Ezek között szerepel a kerékpárutak
bővítése is. Az előadó külön kiemelte a Deák tér rehabilitációját, amely
természetesen a környék közlekedési és parkolási rendjének megváltoztatását
is maga után vonja majd. A gyalogos és kerékpáros közlekedés kerülne előtérbe
a Deák téren és környékén, a tér szépítéséhez, fejlesztéséhez mintegy 400
millió forint, és sikeresen elbírált pályázat szükséges.
Az autóbusz közlekedéssel kapcsolatban a Kisalföld
Volán Rt. egyik vezetője, Farkas János számolt be az elmúlt év eseményeiről.
Elmondta: az elmúlt évben felmérésük alapján a helyi forgalomban átlagosan
29-30.000 főt szállított a Volán.
A felmérésből az is kiderült, hogy a soproni utazóközönség
fegyelmezett, mindenki betartja az első ajtón történő felszállást, bliccelés
szinte nincs is. Jelenleg 669 járat indul naponta, a balfi, sopronkőhidai
járatokat is beszámítva. Ez jelentős forgalomnövekedést jelent a korábbi
évekhez képest, a jereváni végállomást ,,kinőtték” már.
A környezetvédelmi szempontokat említve a Volán
vezetője elmondta, hogy a buszok B 10-es EU szabványnak megfelelő motorral
rendelkeznek, vagyis jóval kisebb náluk a káros gázkibocsátás, mint a gépkocsiknál.
A következő hozzászóló dr. Kerekes István,
GYSEV Rt kontrolling osztályának vezetője volt. Beszámolt arról, hogy az
elmúlt évben 1,6 millió utas volt az utasforgalom. Ez persze az 1972-e
adatokkal, amikor évente 7 millió fő utazott a vonalon, kevés, de a jelen
helyzetben elfogadható létszám. Elmondta: természetesen törekednek az utasforgalom
növelésére, amihez kétféle módszert használtak az elmúlt évben. Az egyik
a kínálatbővítés volt. Mint ismeretes, a GySEV korszerűsítette a Bük-Szombathely
vonalat, valamint a Szombathely-Sopron vasútvonalat is. Ez a 3,2 milliárd
értékű beruházás 15 perces menetidő rövidülést eredményezett Sopron-Szombathely
viszonylatban. A GySEV tervezi a Lövő – Sopron – Harka vasútvonal
korszerűsítésének 2004-ben történő befejezését is.
A szervezési intézkedések elsősorban az ausztriai
átszállásmentes és gyors közlekedésben éreztetik hatásukat.
A Sopron-Bécs távolság vonattal 1,25 óra – azért
vonzó, mert elkerülhető a határon való várakozás. Természetesen fontos
tényező az utazási tarifa is. Különböző szociális kedvezmények vehetők
igénybe a vasúti közlekedésnél, a gyermekkedvezménytől kezdve a 65 év felettiek
ingyenes utazásáig.
A GySEV és a MÁV ezen kívül alkalmi menettérti kedvezményeket
biztosít, pl. a BNV-re való utazás esetén. Ide tartozik a családi kedvezmény,
valamint a csoportos utazási kedvezmények, amelyek 20 fő felett elérik
az 50%-ot.
Taschner Tamás a kerékpár-turizmus szakértőjeként
mondott véleményt. Egy város imázsához hozzátartozik kerékpárútjainak minősége
is; Ausztria, Hollandia és Németország kiemelten kezeli a kerékpárutak
építését és karbantartását, s a turisták hasonló minőséget várnak el külföldön
is.
Sopron klimatikus gyógyhely. Az országban csak 10
település büszkélkedhet a címmel, meg kellene hát őriznünk az alpesi levegő
minőségét!
A Soproni Natúrpark koncepció elsődleges célja is
a jó levegő megőrzése. A továbbiakban elhangzott: fontos lenne a turista
információs rendszer kiépítése a tájvédelmi körzetben és azon túl is.
A mérések szerint évente 1 millió turista fordul
meg a Lövérekben – azonban legtöbbjük csak a Károlykilátóig jut el.
Hámori Gábor, a Castanea Egyesület elnökségi
tagja kissé borúlátóan ítélte meg Sopron környezeti állapotát. Külön kiemelte,
hogy a Ferenczy János utca levegője nagyon szennyezett, és a forgalom az
autómentes napon sem volt kisebb, bár sok iskola van az utcában. Sopron
kerékpárútjairól szólva érdekes összehasonlítást tett: Burgenlandban egy
lakosra 2,5 folyóméter kerékpárút jut, a Soproni Régióban, pedig mindössze
0,17 folyóméter, azaz 17 cm!
Tapasztalatai szerint ez az egyik oka annak, hogy
emelkedik a kerékpáros balesetek száma is.
Nincs adat arról, hány kerékpár van a városban,
és hányan, milyen gyakorisággal használják kerékpárjukat. Hámori Gábor
azt is megemlítette, hogy a közlekedési albizottság megszűntével még kevesebb
beleszólásuk van a város lakóinak a közlekedés rend alakításába.
A Rendőrkapitányság képviselője elismerte a kerékpárutak
hiányát, elmondta, hogy sokan kerékpároznak a járdán. Ez a gyalogosok biztonságát
veszélyezteti. Azonban kerékpársávok felfestésére csak megfelelő szélességű
(1,80 m) út esetén van lehetőség. Sajnos Sopron utcái – a Várkerület kivételével.–
keskenyek,
Ezért is nehéz, szinte lehetetlen a Belváros
autómentes övezetté való nyilvánítására irányuló törekvés.
Palotai György, az Oktatási és Egészségügyi
iroda vezetője a városfejlesztési feladatokról beszélt, amelyek javíthatják
Sopron közlekedésének megoldását.
A légszennyezettség mérők beállítása bizonyára elgondolkodtatja
majd a soproniakat, és sürgetővé válnak az intézkedések a feltehetőleg
legszennyezettebb helyeken: a Csengery utcában és a Ferenczy János utcában.
Ahogy Szóka Sándor is említette, az önkormányzat igyekszik pályázati segítséggel
megoldani a gondokat.
Horváth Edit
Kapcsolódó cikkek:
Autómentes
Nap 2003. Sopron - Képriport
Autómentes
Nap Sopronban is
|