CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: Hírek - események

2003. szeptember 23., kedd 22:37


Közlekedés Sopronban - Castanea-kerekasztal

Közlekedés Sopronban - Castanea-kerekasztal

    Hagyománynak számít ár az Európai Autómentes Nap alkalmával megrendezett kerekasztal-beszélgetés, amelyen a megjelentek Sopron és környéke közlekedési helyzetéről, megoldandó kérdéseiről és jövőjéről cserélték ki gondolataikat.
    Elsőként Szóka István, a Városüzemeltetési Iroda főtanácsosa számolt be az elmúlt évben történt eseményekről. A tavalyi évben a város pályázatot nyújtott be a kerékpáros úthálózat bővítésére, ezt azonban a PHARE elutasította.

    Jó hír viszont, hogy a pályázati lehetőségek kedvező irányban változnak, az EU csatlakozás közeledtével előkészítő pályázatokra nyílik lehetőség. Sopron városa élt ezzel a lehetőséggel, s négy, egyenként is milliárdos léptékű pályázatot nyújtott be. Ezek között szerepel a kerékpárutak bővítése is. Az előadó külön kiemelte a Deák tér rehabilitációját, amely természetesen a környék közlekedési és parkolási rendjének megváltoztatását is maga után vonja majd. A gyalogos és kerékpáros közlekedés kerülne előtérbe a Deák téren és környékén, a tér szépítéséhez, fejlesztéséhez mintegy 400 millió forint, és sikeresen elbírált pályázat szükséges.

    Az autóbusz közlekedéssel kapcsolatban a Kisalföld Volán Rt. egyik vezetője, Farkas János számolt be az elmúlt év eseményeiről. Elmondta: az elmúlt évben felmérésük alapján a helyi forgalomban átlagosan 29-30.000 főt szállított a Volán.
    A felmérésből az is kiderült, hogy a soproni utazóközönség fegyelmezett, mindenki betartja az első ajtón történő felszállást, bliccelés szinte nincs is. Jelenleg 669 járat indul naponta, a balfi, sopronkőhidai járatokat is beszámítva. Ez jelentős forgalomnövekedést jelent a korábbi évekhez képest, a jereváni végállomást ,,kinőtték” már.
    A környezetvédelmi szempontokat említve a Volán vezetője elmondta, hogy a buszok B 10-es EU szabványnak megfelelő motorral rendelkeznek, vagyis jóval kisebb náluk a káros gázkibocsátás, mint a gépkocsiknál.

    A következő hozzászóló dr. Kerekes István, GYSEV Rt kontrolling osztályának vezetője volt. Beszámolt arról, hogy az elmúlt évben 1,6 millió utas volt az utasforgalom. Ez persze az 1972-e adatokkal, amikor évente 7 millió fő utazott a vonalon, kevés, de a jelen helyzetben elfogadható létszám. Elmondta: természetesen törekednek az utasforgalom növelésére, amihez kétféle módszert használtak az elmúlt évben. Az egyik a kínálatbővítés volt. Mint ismeretes, a GySEV korszerűsítette a Bük-Szombathely vonalat, valamint a Szombathely-Sopron vasútvonalat is. Ez a 3,2 milliárd értékű beruházás 15 perces menetidő rövidülést eredményezett Sopron-Szombathely viszonylatban. A GySEV tervezi  a Lövő – Sopron – Harka vasútvonal korszerűsítésének 2004-ben történő befejezését is.
    A szervezési intézkedések elsősorban az ausztriai átszállásmentes és gyors közlekedésben éreztetik hatásukat.
    A Sopron-Bécs távolság vonattal 1,25 óra – azért vonzó, mert elkerülhető a határon való várakozás. Természetesen fontos tényező az utazási tarifa is. Különböző szociális kedvezmények vehetők igénybe a vasúti közlekedésnél, a gyermekkedvezménytől kezdve a 65 év felettiek ingyenes utazásáig.
    A GySEV és a MÁV ezen kívül alkalmi menettérti kedvezményeket biztosít, pl. a BNV-re való utazás esetén. Ide tartozik a családi kedvezmény, valamint a csoportos utazási kedvezmények, amelyek 20 fő felett elérik az 50%-ot.
 
    Taschner Tamás a kerékpár-turizmus szakértőjeként mondott véleményt. Egy város imázsához hozzátartozik kerékpárútjainak minősége is; Ausztria, Hollandia és Németország kiemelten kezeli a kerékpárutak építését és karbantartását, s a turisták hasonló minőséget várnak el külföldön is.
    Sopron klimatikus gyógyhely. Az országban csak 10 település büszkélkedhet a címmel, meg kellene hát őriznünk az alpesi levegő minőségét!
    A Soproni Natúrpark koncepció elsődleges célja is a jó levegő megőrzése. A továbbiakban elhangzott: fontos lenne a turista információs rendszer kiépítése a tájvédelmi körzetben és azon túl is.
    A mérések szerint évente 1 millió turista fordul meg a Lövérekben – azonban legtöbbjük csak a Károlykilátóig jut el.

    Hámori Gábor, a Castanea Egyesület elnökségi tagja kissé borúlátóan ítélte meg Sopron környezeti állapotát. Külön kiemelte, hogy a Ferenczy János utca levegője nagyon szennyezett, és a forgalom az autómentes napon sem volt kisebb, bár sok iskola van az utcában. Sopron kerékpárútjairól szólva érdekes összehasonlítást tett: Burgenlandban egy lakosra 2,5 folyóméter kerékpárút jut, a Soproni Régióban, pedig mindössze 0,17 folyóméter, azaz 17 cm!
    Tapasztalatai szerint ez az egyik oka annak, hogy emelkedik a kerékpáros balesetek száma is.
    Nincs adat arról, hány kerékpár van a városban, és hányan, milyen gyakorisággal használják kerékpárjukat. Hámori Gábor azt is megemlítette, hogy a közlekedési albizottság megszűntével még kevesebb beleszólásuk van a város lakóinak a közlekedés rend alakításába.

    A Rendőrkapitányság képviselője elismerte a kerékpárutak hiányát, elmondta, hogy sokan kerékpároznak a járdán. Ez a gyalogosok biztonságát veszélyezteti. Azonban kerékpársávok felfestésére csak megfelelő szélességű (1,80 m) út esetén van lehetőség. Sajnos Sopron utcái – a Várkerület kivételével.– keskenyek, 
    Ezért is nehéz, szinte lehetetlen  a Belváros autómentes övezetté való nyilvánítására irányuló törekvés.
 
    Palotai György, az Oktatási és Egészségügyi iroda vezetője a városfejlesztési feladatokról beszélt, amelyek javíthatják Sopron közlekedésének megoldását.
    A légszennyezettség mérők beállítása bizonyára elgondolkodtatja majd a soproniakat, és sürgetővé válnak az intézkedések a feltehetőleg legszennyezettebb helyeken: a Csengery utcában és a Ferenczy János utcában. Ahogy Szóka Sándor is említette, az önkormányzat igyekszik pályázati segítséggel megoldani a gondokat. 

Horváth Edit


Kapcsolódó cikkek:
Autómentes Nap 2003. Sopron - Képriport
Autómentes Nap Sopronban is