CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: Hírek - események

2003. szeptember 28., vasárnap 20:11


Tengerészkapitány az otrantói ütközetről

Tengerészkapitány a GYSEV-palotában - Az otrantói ütközetről

    Az Erdélyi Házban jelenleg is látható,  régi képeslap gyűjteményéről híres Maurer Péter szervezésében sajátos hangulatú előadást láthattunk és hallhattunk a hét végén.
    Szimon Miklós hosszújáratú tengerészkapitány látogatott el a GYSEV palota tanácstermébe, tetőtől talpig tengerész egyenruhában, napbarnítottan és délcegen, akár valamelyik film szereplője is lehetett volna. Maurar Péter matróz egyenruhában fogadta őt.

    A vetítést követő beszélgetésen kiderült, hogy a 63 éves kapitány egy Magyarországon sajnos letűnőben levő szakma képviselője; kereskedelmi flottánál szolgált.
    A hallgatóság soraiban is voltak régi tengerészek, fiatalabbak és idősebbek egyaránt.
    Mi is történt az otrantói csatában? Egy magyar haditengerészeti bravúr, amelyre büszkék lehetünk. A győztes ütközetet Horthy tengernagy vezette, aki egy 5 hajóból álló flotta parancsnoka volt. Az előadásból kiderült: Horthy Miklós szerette a tengerészetet, törődött a legénységgel, különösen a hajón szolgáló magyarokat tartotta számon.
    Az ütközetre azért került sor, mert az Antant-hatalmak az olasz csizma sarkánál aknazárat állítottak fel, hogy megbénítsák a flottát. Horthynak és csapatának sikerült meghiúsítani tervüket, a Novara hajó vezetésével feltörték az aknazárat.
 
Horthy sebesülten a fedélzetről irányítja az ütközetet (Az Est , 1917.)

    Szimon Miklós tengerészkapitány szakavatott előadója volt a történetnek, hiszen három évig a haditengerészetnél is szolgált, a Viribus Unitis nevű hajón.


A ,,Novara" ütközet után

    A vetítéssel azonban nem fejeződött be az előadás – anekdoták és igaz történetek hangzottak el. Kiderült, hogy a kereskedelmi flotta gyakran veszélyes körülmények között végezte munkáját. A Karib-tengeren bizony ma is vannak kalózok, akik megtámadják a gyengén kivilágított hajókat, így a parancs az volt: “teljes sebességgel, fényszórókkal kivilágítva haladni a veszélyes szakaszokon!” ,  mert a kalózok általában a gyengén kivilágított hajókat támadták. Előfordult azonban, hogy Sandokan utódjai is melléfogtak. Egyszer egy pislákoló fénnyel haladó, lassú járműnek ítélt orosz hadihajót támadtak meg három gyors hajóval. A hadihajó kapitánya tüzet nyitott, majd a kalózközpontnak rádión bejelentette: ,,A támadást elhárítottuk, túlélő nincs."

    Máskor a kereskedelmi hajó azt a parancsot kapta, hogy a pirreusi kirakodás után ne menjen tovább Ciprusra, hanem előbb mennjen Bejrutba, hogy a magyar és szlovákiai nagykövetséget a háborús övezetből kimentse. Hatalmas nemzetiszín zászlót festettek a hajó tetejére, hogy a légierő is lássa, semleges országból jönnek. Aztán a hátralévő időben a mentőcsónakok gyors vízre bocsátását gyakorolták, mindaddig, amíg 1 percen belül nem ment. Át kellett menniük egy amerikai és egy izraeli kordonon, végül 27 embert – többségükben nőket és gyermekeket – mentettek meg és vittek magukkal a legközelebbi biztonságos repülőtérre, hogy onnan hazatérhessenek. A MAHART megjutalmazta a legénységet, aki bizony valódi háborúbús körülmények között mentette meg a diplomaták életét.
Aki további tengerészkalandokra kíváncsi, az október 3-án, pénteken egy újabb előadáson a Szent István csatahajó történetével ismerkefhet meg. A vetített képekkel is illusztrált előadást a Berzsenyi Dániel Evangélikus Líceum dísztermében Csepregi Oszkár alezredes tartja majd.

Horváth Edit
 

,,...Az olasz hadüzenet után (1915 május 24.) hadiflottánk az adriai olasz partokat azonnal megtámadta s ennek során Horthy Miklós Ravenna kikötőjét: a Porta Corsinit megrohanó hajórajt vezényelte. E támadás merész és bátor végrehajtása után a rajtaütések egész sorozatát vezette az Adria nyugati partjain s ennek következtében nemcsak az olasz tengerparti hajózás bénult meg, hanem jelentős számú csapattesteket kötött le a partvédelem szükségessége. Az 1915. őszén meginduló nagy balkáni offenzíva idején, december hó 5-én, a "Novara" könnyebb torpedó-egységekkel behatol a San Giovanni di Medua albán kikötőbe, amely a montenegrói hadsereg ellátásának volt fő átrakodóhelye és ágyútüzével elsülyeszti az előző este oda beérkezett mintegy 14 kisebb-nagyobb teherhajót teljes rakományukkal. A nagy körültekintéssel végrehajtott, vakmerő vállalkozás hadseregünknek lehetővé tette Montenegró könnyű meghódítását és nagymértékben járult hozzá a tengerpart felé menekülő szerb hadsereg megsemmisítéséhez. 

Közben egyre nagyobb jelentőségre tett szert a búvárhajó-háború. Tengeralattjáróink a Földközi-tengeren hatékonyan gátolták a forgalmat és érzékenyen sújtották az ántántot. Ezért elzárták az Otrantói-szorost, hogy a búvárhajóknak a Földközi-tengerbe való kijutását megakadályozzák. Horthy Miklós két támadást vezetett az Otrantói-őrhajóraj megsemmisítésére. Az első előretörés 1916 július 8-án éjszaka ment végbe. Feladatát teljes sikerrel hajtotta végre és nemcsak az őrvonalat bontotta meg, hanem öt felfegyverzett őrhajót is megsemmisített. Flottánk sikeres előretörései miatt később az őrvonalat a tengerszoros legdélibb részén vonták meg. A korlátlan búvárhajó-háború alkalmazása után 1917 május 15-én Horthy vezette a tengerszorosi záróöv megsemmisítésére irányuló legnagyobb vállalkozást. Ez volt a híres és dicsőséges Otrantói-csata, a világháború legkiválóbb fegyvertényeinek egyike, melyben hervadhatatlan babért vívott ki rettenthetetlen magatartásával Horthy Miklós. 

1917 május 14-én a "Novara", "Saida" és "Helgoland" cirkálókkal, több torpedórombolóval és búvárhajóval a cattarói hadikikötőből kifutott a nyilt tengerre, hogy tervei alapján megtámadja és megsemmisítse az ellenség záróvonalát. Ez a támadás a teljes siker jelében zajlott le, mert a következő nap hajnalán cirkálóink a záróvonal gőzöseinek javarészét elsülyesztették, vagy hasznavehetetlen ronccsá lőtték össze. Az Otrantói-szoros záróvonalának megrohanása olyan eredményes volt, hogy azt az ántánt alig volt képes újjászervezni. 

Feladatuk betöltése után cirkálóink egyesültek s rövidesen felvették a harcot az ellenük kifutott cirkálókkal és torpedórombolókkal. Az ellenség túlnyomó erejével szemben csaknem három órán át tartott a tűzharc s az ádáz küzdelem során szétrepülő gránátszilánkoktól a parancsnoki hídon Horthy Miklós is megsebesült. Sebének bekötözése után haláltmegvető bátorsággal tovább vezette a csatát és mindvégig a helyén maradt. Egy ellenséges gránát a Novara turbinatermében súlyos rombolást okozott s ennek következtében a cirkáló válságos helyzetbe jutott. A "Saida" és "Helgoland" ügyes mozdulatai azonban a válságos helyzetet megmentették s Horthy elszánt tüzelésével a döntő csapásra felvonuló ellenséget a tüzelés beszüntetésére és elvonulásra kényszerítette. A túlerős ellenséggel mintaszerű vitéz magatartással megvívott harc után diadalmasan futott be hajójával a Cattarói-öbölbe. 

Az otrantói győzelem hazánknak dicsőséget és tiszteletet, a központi hatalmaknak jelentős hadielőnyöket szerzett. Nem csoda tehát, hogy haditengerészetünk vezetői Horthy Miklós haditettéről a legnagyobb lelkesedéssel nyilatkoztak s érdemesnek tartották őt a katonai Mária Terézia rend lovagi keresztjére, amit a rendkáptalan oda is ítélt az otrantói hősnek. 

A tengerszorosban kivívott diadal után élénk portyázó harc folyt az Adrián. Az ellenséges erők meggyarapodtak s lassanként elharapódzott flottánknál is a fenyegető veszélyt rejtegető elernyedés. Ennek következtében matróz-lázadás tört ki, amit azonban sikerült hamarosan leverni. A flotta vezetésében ekkor nagy változások következtek be, a flotta parancsnokává és ellentengernaggyá, a tisztikar egyhangú és lelkes óhajára, a király legvitézebb tisztjét, Horthy Miklóst nevezte ki, mint aki acélos eréllyel biztosítani tudja a rendet s visszaállítja a már meglazult katonai fegyelmet." 

 Forrás: http://www.vfmk.hu/vfek/Scheftsik/01_01fej.htm

A fotóanyag Maurer Péter gyűjteményéből való.
Otranto látképe: www.gdmland.it


Kapcsolódó cikk:

,A tengerész az mindig tengerész!"  A Viribus Unitis kormányosának soproni fia kiállítja apja gyűjteményét