CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: Szomszédvár - Régió

2003. szeptember 29., hétfő 01:06


Vitnyéd - Csermajor

 Országos Sajtverseny Sajtlovagrend-avatóval

2003. szeptember 26-27-én rendezték meg Vitnyéden és Csermajorban a hatodik Országos Sajtversenyt és Sajtünnepet.

A versenyre idén huszonhárom termelő több mint kilencven sajttal nevezett be, amelyet a dr. Schreiner Ernő által vezetett bizottság bírált el. A rendezvényhez kapcsolódóan a Tej Terméktanács a téma iránt érdeklődő ujságírókat magába foglaló "Média Tejklub" számára a Kantár fogadóban sajtismertetést, sajtkóstolást és sajtbírálati ismertetőt tartott.

dr. Schreiner Ernő a bíráló bizottság elnöke sajtismertetőt tart

Dr.Kiss Pál István a Tej Terméktanács elnöke a Cyberpress.sopron kérdésére elmondta, hogy az egyesület tagjai szinte kivétel nélkül részt vesznek a rendezvényen. Az első sajtversenyek után ez a rendezvény egyre nagyobb publicitást kap, aki sajtot termel úgy érzi, hogy kötelező résztvennie a megmérettetésen. A vitnyédi sajtverseny az egyetlen Magyarországon, amelyet számon tart a szakma. Az elnök szerint, ahhoz, hogy a tejágazat gondjain a sajttermelés érdemben enyhíthessen, a 45 kilogrammos egy főre jutó sajtfogyasztást legalább a duplájára kellene növelni. Fontos, hogy a sajt mint termék ne egy konyhai alapanyag legyen, a nagy fogyasztó réteg számára ne a trappista legyen a kizárólagos termék. Évenkénti tudatos lépegetéssel lehet elérni a fogyasztói szokások, a sajtkultúra megváltoztatását.


Dr. Kiss Pál István a Tej Terméktanács elnöke
Az EU piacra való megjelnési lehetőségekkel kapcsolatban Kiss Pál István véleménye szerint meghatározó a költségek csökkentése, a hatékonyság növelése, mert a sajt költségeinek 85 százalékát a tej ára teszi ki. A speciális magyar termékek piacra vitelében a termelt kis mennyiség miatt viszonylag magas marketing költségek biztosításában fontos szerep hárul az Agrármarketing Centrumra, a kis termelő önállóan nem képes a piacra vinni a termékét. Hosszú elkötelezett munkára van szükség, hogy ezek a magyar termékek bekerüljenek a Nyugat-európai piacra – monta a Tej Terméktanács elnöke.

Lacza János, Czauner Péter, Orbán Kálmán és Dr.Kiss Pál István
A rendezvény meglepetés programjának szánták a szervezők a Magyar Sajtlovagrend megalapítását. Dr.Kiss Pál István a Magyar Sajtlovagrend Nagymestere Koller Ferenc, Orbán Kálmán, Czauner Péter és Lacza Jánost vette fel először a lovagrend tagjainak sorába. A tervek szerint évente kétszer, a Tej Világnapján Budapesten, illetve az Országos Sajtversenyen Vitnyéden fognak új tagokat felvenni az avatási szertartás keretében.
A Sajtrend feladatául tűzte ki a történelmi tradíciókkal rendelkező magyar sajt hírnevének méltatását, megismertetését azok előtt, akik még csak részben találkoztak ezzel. Őrködni akar a magyar sajt magas minőségén, megőrizve az évszázadok során kikristályosodott sajtgyártási eljárásokat. Közkinccsé akarja tenni azt az óriási történeti anyagot, amely a magyar sajtot övezi. Adjon a Magyar sajt minél sokrétűbb örömöt, járuljon hozzá az életminőség javulásához, az egészség megőrzéséhez.
A rendezvény 27-én sajtfesztivállal és vásárral folytatódott, ahol az érdeklődők  megismerkedhettek a kiállított sajtkülönlegességekkel, a soproni Taschner család boraival, a szórakoztató programokból a Győri Nemzeti Színház társulatának tagjai is részt vállaltak.


Taschner Tamás a család borait hozta a rendezvényre


Vásári komédia

tsz