A főiskola Benedek Elek-napja
A főiskola Benedek Elek-napja
A Nyugat-Magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai
Főiskolai Kara ünnepévé tette névadója, Benedek Elek születésnapját, amelyre,
– a több éves hagyományt követve – idén is egész napos rendezvény-sorozattal
emlékezett.
A tavaly avatott Benedek Elek szobornál tartott megemlékezést
és koszorúzást követően Döbrentey Ildikó mesemondó és Levente Péter Égbőlpottyant
meséket adott elő óvodásoknak, főiskolai hallgatóknakl és pedagógusoknak,
délután A mese és a játék a gyermek gondolatvilágában címmel hangzott el
Döbrentey Ildikó és Levente Péter előadása, amelyet beszélgetés követett.
A program további részében Kányádi Sándor, erdélyi költő beszélt versről,
költészetről, nyelvről, nemzetről, Erdélyről, Magyarországról az egybegyűlteknek.
Benedek Elek emlékezete
(Szála Erzsébet kari főigazgató Benedek Elek című kiadvány alapján
szerkesztett emlékbeszéde)
,,Mindszent havába érkezve számos ünnepre nyílik lehetőségünk Ünnepre
ad alkalmat a szüret, de általános komoly, szép ünnep a reformáció ünnepe
és a Mindenszentek ünnepe is.
Számunkra azonban különös jelentőséget kapott a mai ünnepünk, hiszen
Benedek Elek születésének és halálának évfordulóját ünnepeljük. Kicsik
és nagyok, mesével, énekkel, ünnepi beszédekkel idézik a nagy mesemondót
és főiskolai karunk névadóját.
Benedek Elek a mesék, a mondák, a balladák földjén született Kisbaconban,
Erdélyországban. A kis falu védtelenül bújuk meg a nagy hegyek ölelésében
ma is, s tán ma sincs több lakója, mind Benedek Elek születése idején volt,
1859-ben. Két fiú és egy lánytestvére volt már, amikor megszületett, egyik
bátyja azonban, az alig tízéves kicsi Ignác karácsony szombatján meghalt.
Benedek Elek nyolcesztendős volt, amikor iskolába íratták, az udvarhelyi
református kollégiumba. Már itt, a szülőfalujától távoli kollégiumban megtanulta,
milyen érzés az igazságtalanságot elviselni. Nem tudott megbékélni azzal
a ténnyel, hogy valaki apjának gazdagsága vagy nemzetisége, származása
miatt előnyben részesül. Nem tudott megbékélni azzal, hogy a szabályzat
két csoportra osztja a diákokat: akinek az apja fizetni tud, az tanítvány,
a többi meg diákszolga (szolgadiák). Egy kétablakos szobában tíz diákot
szállásoltak el. A nagyobbak ágyban aludhattak, a diákszolgáknak, a szegényeknek
azonban csak a láda feneke jutott. Takarójuk a kabátkájuk volt. A tanítás
is sivár volt. A tanító hetven-nyolcvan gyerekkel bajlódott, s jobbára
csak olvastatta velük a szöveget. A lecke: a következő órára a szöveget
szórul szóra fel kell mondani! Nehezen bírta a kis Benedek Elek ezt az
iskolát. Haza akart menni. S két napig gyalogolt az erdélyi havasokon át
a csikorgó hideg februárban, zsebében egy kis darab kenyérrel, hogy végre
otthon lehessen.
Benedek Elek meséiben és történeteiben mindig fontos szerepe volt
a gyaloglásnak. Átélte, tehát nem képletes az a nehézség, amikor a legkisebb
királyfi megy három nap és három éjjel, amikor az üveghegyen elszaggat
három csizmát. Ott érzi azt az író a fáradó lábban, az éjszaka félelmetesen
suttogó erdőben. Menni és menni, anélkül, hogy biztos lenne a megérkezés.
Az író jól tudja, miről mesél.
Miért kezdett Benedek Elek a mesék, balladák gyűjtésébe? Mi vezette
arra, hogy fiatal gazdafiúként népdalokat és meséket hallgasson, jegyezzen
le a parasztemberektől? A kollégiumi időkben jelent meg Kriza János VADRÓZSÁK
című népköltési gyűjteménye, amire az egész ország felfigyelt. A kollégium
pályázatot hirdetett: a legjobb népköltési gyűjtemény szerzőjének egy arany
pályadíjat írt ki. Ezt a pályázatot az akkor még diák Benedek Elek nyerte
meg az 1875-76-os tanévben. A fiatal, verseket író Benedek Elek balladákkal
és szomorú dalokkal aratta első sikereit, s 18 évesen már gyűjti a hagyományokat,
a meséket, a dalokat. Saját népköltési gyűjteményének anyagával indul Budapestre,
az egyetemre. Az irodalmi élet akkori fő szervezője, Gyulai Pál segíti,
s balladáiból hamarosan az Akadémián is bemutathatott néhányat. De ő nem
mesegyűjtő akart lenni, hanem költő, író. A Budapesti Hírlaphoz került
újságírónak, s ezzel megkezdődött írói és politikusi pályája. Huszonhat
éves, amikor szülőföldjének népe képviselőnek választja. A korrupció uralta
pártok világa azonban nem az ő világa. Megbukott a választásokon, s ez
a bukás rengeteg pénzébe is került. Fiatal újságíróként vette feleségül
egy tönkrement zsidó hajós árváját, Fischer Máriát, aki lemondott vallásáról,
s követte a férjét a távoli Erdélybe. Hat gyermekük született, s a szegénysorsú
írónak nagyon sokat kellett dolgoznia, hogy egyre növekvő családját eltarthassa.
Már harmincöt éves korában testamentumot ír fiainak. Ennek ellenére hosszú
életet élt meg. 1929-ben halt meg. A temetésen két koporsót álltak körül
az emberek, mert a hű feleség sem akart tovább élni ura halála után. 1969-ben
avatták fel Kisbaconban Benedek Elek Emlékházát, amely azóta múzeum. A
festmények és fényképek. a szőttesek, a faragott bútorok mind őrá emlékeztetnek.
az íróra és irodalomszervezőre, aki ezrek és ezrek kezébe adta a magyar
mesevilágot. Magyar mese- és mondavilág című többkötetes gyűjteménye 389
népmesét és népmondát tartalmazott. Jól tudta, a népmese óriási pedagógiai
és művészi értékkel bír. Azóta - szándéka szerint - mindennapi olvasmánya
lett kicsiknek és nagyoknak. Az általa szerkesztett irodalmi lapok, különösképpen
a gyermekeknek szánt újságok, a Jó Pajtás, és az 1923-ban indított Cimbora
a magyar gyermeklapok történetében példátlan sikert aratnak. A Cimbora
jelentőségében túlnőtt minden más lapon, mert a bezárt magyar iskolák helyett
iskolává, tehetségeket felkutató kulturális fórummá lett. Erdélyi és magyarországi
írók adták ismeretterjesztő írásaikat, meséiket, verseiket, tanulságos
történeteiket Benedek Elek gyermeklapja számára. Tudták: az anyaországtól
elszakított országrész, Erdély felnövekvő generációjának szellemi állapotáért,
fejlődéséért mindnyájan felelősek. 1929. július nyolcadikán jelent meg
utoljára a Cimbora, talán minden idők legszínvonalasabb gyermekújságja.
Benedek Elek példaadó élete, küzdelmei, hite és elkötelezettsége, írói
vállalkozása szervesen beépült szellemi és irodalmi életünkbe. Mit köszönhetünk
a nagy magyar mesemondónak? Elsősorban egy csodálatos zengésű, szép tiszta
magyar nyelvet, amelynél nagyobb ajándék az ifjúság számára aligha lehet,
hiszen ennek közvetítésével szólal meg számukra később a teljes magyar
irodalom, Petőfi, Arany, Jókai, s még a huszadik századi modemek is. A
csodát, tréfát, kalandot, varázst ajándékozó mese nélkül nyelvünkben és
lelkünkben egyaránt szegények maradnánk. S hogy ez a kincsestár rendelkezésünkre
áll, hogy olvashatjuk, játszhatjuk, mondhatjuk és énekelhetjük, ezt Benedek
Eleknek köszönhetjük. Örökségünk és szép kötelességünk őrizni hagyatékát,
ápolni emlékét." - hangzott Dr. Szála Erzsébet kari főigazgató
Benedek Elek című kiadvány alapján szerkesztett emlékbeszéde
Benedek Elek szobránál Dr. Bencze Lóránt – az Országos Benedek Elek
Mesemondó Verseny megnyitójára 1999-ben megfogalmazott gondolatait
– Levente Péter olvasta fel és ajánlotta az emlékezőknek:
,,Óvónők, tanítók, szülők! Meséljetek! Csak meséljetek a gyermekeknek!
Meséljétek csendben,
hogy „nem szégyen szeretni a hazát, bár „ma világpolgárság a divat",
hogy „nem szégyen szeretni" a gyengéket, az elesetteket, és az erősek
és gazdagok mellé állni nem dicsőség.
Meséljetek halkan a bátor szeretetről, amikor a dölyfös
és buta élni-nem-értés és a tragikus életrontás ügyeskedése harsog!
Tudva tudják a gyermekek, hogy a könyörülő szeretet nem szégyen, hanem
az erőjele az emberben.
Meséljetek hangosan,
mert a mese az egyetlen világunkban, amelyik oda teszi, ahova valók,
a nyomorfickókat, a nagy kismiskákat, az elfajult eszelősöket, a faragatlan
bunkókat.
Mert a mese az egyetlen a kortárs irodalomban, amelyik nem az európai
és amerikai piszkos vizek csatornája, nem a médiamoslék vályúja,
hanem a szellem terített asztala a tiszta szobában.
Miközben folyik a nemzeti öntudat kiherélése, meséljetek
kiáltva, sugárzó arccal és szívbéli lelkesedéssel!
Meséljetek mosolyogva, és mutassatok felszabadultan az égen a szivárványra,
midőn a kulturális eucnuchok fáradt, pléh-bádog arccal, kívül-belül
mosdatlanul, szakadt farmerben és kinyúlt pulóverben fanyalognak - állampénzen
Meséljetek pompázva, dalolva, tündökölve, fiatalon és
életkedvvel, szemben az ész, az elmék helyén nőtt tyúkszemekkel, szemben
a néma, lomha, unott alávalósággal és önzéssel.
Meséljetek, - játszva finom kézzel, finom hangokon az emberi lélek
lantján, és ne engedjétek, hogy posztmodem otromba kéz tévedjen a húrokba.
Meséljétek az igazat és a valódit,
mely nem ringatja tanult tehetetlenségbe a gyermeket,
mely nem tűri meg sem a hazug hercehurcát, sem a kábító kabarét,
nem dagonyázik a buta és egyoldalú tévedésben sem,
de a szintén buta és lélektelen rend ellen is föllázad.
Meséljetek a tágra nyílt gyermekszemeknek, s közben nyissátok tágra
lelki szemüket, és látva lássák,
hogy a politika emberaprólék fortyogása, üres fejek döngése,
mikor egymásba ütköznek,
hogy a hatalom pelyva, szemét, moslék, kóc és fűrészpor, csupa
hulladék, és ezt kavarja, keveri, rágja és falja és okádja a legbutább
pártszenvedély. Fuj, fuj, fuj!
Látva lássanak, hogy mi a szellem kultúrája, milyen a tudás
titokzatos kisugárzása, hogyan gyúr, hat az erő, a mozgás a színes érzékekben,
a néző értelemben, a látó érzelemben.
Látva lássanak, a mese valódiságában a bánat és meghatottság
könnyei hogyan változnak gyémántos drágakővé.
Mondjatok meséket, amelyeknek van feje, füle, farka, nem úgy, mint
a dibdáb eszmenyomoronc értelmiségi kapirgálásnak, a sok csip-csup
filozófusnak, akik mint a kandúrok összevissza gabalyították a gondolat
szálait.
Mesétek legyen fénysugár és örök forrás, amelynek békéjében magához
tér ész, érzelem és ösztönök. Fénysugár, mely eloszlatja az élet ellen
törő alattomosság árnyékát, és a vad pofát hunyorgásra és főhajtásra kényszeríti.
Forrás, mely az öntudat ligetében fakad, és kimossa a társadalomból a bűzlő
gennyet.
Tanítsátok mesétekkel a gyermekeket a könyörülő szeretetre!"
(A Benedek Elek végrendeletből vett részletek idézőjelben, a Prohászka
Ottokár naplójából idézettek dőlttel.)
|
Döbrentey Ildikó
|
Két nyárfa -
A versről, a költő feladatáról, a nemzetről szólt Kányádi Sándor közvetlen
stílusában, (ön)ironikus hangvételű eszmefuttatásaiban, amelyeket egy-egy
verssel szakított meg. Petőfi Sándor, Arany János, Vajda János, Németh
László Ady Endre példáit említette a költő, aki maga minősítéséről elmondta,
hogy költővé akkor válik, ha majd az utódok is annak tartják. Addig reméli,
hogy azzá válik.
Hallgatósága előtt kifejtette: addig nem lesz a nemzetből nemzet, ameddig
a tanárok nem megfelelően megbecsült tagjai a társadalomnak. A pedagógus
hivatás a legszebb, amiért egyébként dicsőség nem jár.
A folyamatos honfoglalás mellett a költő szólt a folyamatos népvándorlásról,
arról, hogy a határon túli magyarok, az erdélyiek, felvidékiek, délvidékiek azonos mérce szerinti megmérettetést
és bánásmódot kérnek.
,,A magyar nép Isten számára kiválasztott nyelvét az emberiség
élete legvégsőbb határig megőrizze, azt megtartsa, gyarapítsa, éljen benne
és vele mindenki örömére, Isten legnagyobb dicsőséségére. Addig vagyunk
magyarok, amíg magyarul beszélünk, magyarul tanulunk, gondolkodunk. minden
egyéb arra szolgál, hogy ezt a végső célt megvalósítsuk" - határozta meg
Kányádi Sándor a magyar nemzet célját.
Elek apó fája, Elek apó kútja
Sopronban egy fontos bejelentést is tett Kányádi Sándor: Benedek Eleknek
emléket állító kút megépítését szeretné elérni. Mi több, nem is egy,
hanem három kutat szeretne Kányádi Sándor: egyet Székelyudvarhelyen, egyet
Budapesten, egyet pedig, Sopronban. Szerkezetében három egyforma kutat
szeretne a költő, olyanokat, amelyek a nagy mesemondónak emléket állítanának,
amelyeknek szomszédságában egy-egy tölgyfát is ültetnének. Az ötletnek
már támogatói – és ellenzői – is vannak. A nemzetet összetartó, Benedek
Elek személye köré egybegyűjtő szándéka mellett a szomszédokkal való kapcsolatteremtés
célját is szolgálná a kút, mert a tervek szerint a szomszédos népek nyelvén
hangzana el a zenélő kútnál – merthogy közben már a zenélő kút ötletével
is előállt a költő – a Kútnak lenni volna jó... című vers. Egy lépés
lenne ez a népek közeledése felé, amely közeledés csak ilyen kis lépésekkel
lehetséges - mondta az erdélyi költő.
T.É.
|