Rovat: Nyugati Kapu
2000. július 20., csütörtök 00:00
Keleti helyzet, nyugati mérce Beszélgetés a közlekedési és vízügyi miniszterrel
Beszélgetés a közlekedési és vízügyi miniszterrel Édesapja vasutas egy életen át. Zalalövõn állomásfõnök, majd a szombathelyi igazgatóság területén, Celldömölkön teljesített szolgálatot. Anyai nagyapja Zalaszentiván megszállott állomásfõnöke volt. Nógrádi László közlekedési és vízügyi minisztert Sopronban kérdeztük kihívásról, feladatokról, régióhoz való kötõdésérõl. – Nem voltak ezzel kapcsolatos elõérzeteim. Feladatom a közlekedési és vízügyi tárca irányítása. Leltárt készítettem az elõttem álló feladatokról. Mint minden magyar, szomorúan konstatálom, hogy évtizedek mostoha körülményeit kell néhány év alatt felszámolni. Különösen nagy a kihívás, hogy az Európai Unióhoz való csatlakozás elõtt igényesen és megfelelõ szinten tudjunk eleget tenni a hazai utazóközönség jogos elvárásainak. – Hogyan lehet az európai normáknak megfelelni? – Öregek a vasúti kocsik, a szerelvények. A pályák nem felelnek meg az EU-követelményeknek, nem alkalmasak a ma elvárható sebességre. Határátkelõinken változásokat kíván a megnövekedett forgalom, de a környezetvédelem terén is van tennivaló. Erõsíteni szeretnénk a kombinált árufuvarozást, a közutakról a túlsúlyos jármûveket a vasútra, illetve a hajókra tereljük. Legfontosabb feladatunk a technikai korszerûsítés. – Észak-déli vasútvonal. Vannak ezzel kapcsolatban elképzelések? – Örömmel mondhatom, hogy már túl vagyunk az elképzelések szintjén. A közelmúltban Nagyrákos-Zalalövõ térségében völgyhidat avattunk. Ez európai mértékkel mérve is büszkesége lehet a magyar építõiparnak. Ugyancsak épül a Magyarországot Szlovéniával összekötõ vasúti szárny. Célkitûzéseim arra vonatkoznak, hogy az európai mértékkel is kipróbált GYSEV vonalait bekössük a szombathelyi, zalalövõi, szlovéniai és a tengerpartig menõ vasúti közlekedésbe. – A soproniakat nagyon érdekli a 85-ös fõútvonal korszerûsítése. Mikorra készül el a gyorsforgalmi út? – Azt nem tudom, de pillanatnyilag a nagyon elhanyagolt és rendkívül szûk keresztmetszetû út rehabilitációja történik. A 85-ös elõnyeit és hátrányait magam is megtapasztaltam mostani utamon. Igyekszem a megfelelõ forrásokat megtalálni, hogy az ország közútjai is elérjék az európai normákat. – Úgy tudjuk, kötõdik a régióhoz. – Vas megyében, Szombathelyen születtem, Jánosházán voltam általános iskolás, Gyõr-Moson-Sopron megyében, Pannonhalmán érettségiztem, Zala megyében országgyûlési képviselõ vagyok. Tehát a regionális szemlélet értelmében elkötelezett mindhárom megye iránt. |