A világon a helyzet változatlan
A világon a helyzet változatlan
Valahogy sohasem sikerül problémamentesen bejutnom a World Press fotókiállításra.
Hol egy osztálykirándulásba botlom, hol olyan apróságokért alakul ki nézeteltérés
a jegyszedőkkel, mint hogy hol a sor vége. Ilyen felütés után néztem vissza
a sajtófotósok szemüvegén keresztül mi is történt 2003-ban. A világon a
helyzet változatlan. Első benyomásaimat leghívebben ezzel, az egyik legismertebb
Remarque regény címére hajazó szójátékkal jellemezhetném.
Az idei fotók között akadtak olyanok, amelyek a palesztin-izraeli konfliktust,
a fekete kontinensen zajló polgárháborúkat, vagy az Indiában egy hindu
vonat felgyújtásával kezdődött, majd utcai zavargásokba torkolt iszlám-hindu
ellentétek véres valóságát mutatták be. Pár kép erejéig bepillantást nyerhettünk
a kommunista Észak-Korea szocreál hétköznapjaiba, vagy egy New York-i drogos
anya és még fiatalkorú, ám ugyancsak kábszereken élő fiának és haverjainak
életébe.
Az erőszakot elénk táró fotók élét azzal kívánták tompítani a szervezők,
hogy szétszórtan állították ki azokat, közöttük egy-egy békésebb témájú
intermezzóval. De még így is az az érzésem támadt a hindu szomszédaikkal
vívott harcban megsebesült muszlim férfiakat, vagy egy lázadó katonák által
pisztollyal fenyegetett, rémült pillantásával az objektívon át segítségemet
kérő férfiről készült képeket nézve, jó sajtófotót csak a borzalmakról
lehet készíteni. Erre a fílingre erősítettek rá a Születés Templomába menekült
palesztin fegyveresek “fogságát” és a kötelező Bosznia aktuális helyzetét
megörökítő képsorok. Az utóbbiról készült felvételek megrázóan mesélik
el a balkáni lőporos hordó egyik “hungaricumát” a naponta feltárt tömegsírokat,
és a tetemek sokszor lehetetlen azonosításának hosszadalmas procedúráját.
A véres valóság után üdén hatnak egy tehetséges magyar fotósnak, Gardi
Balázsnak az ugyancsak küzdelmes, ám ártatlanabb tornászvilág debreceni
vébéjén ellesett momentumai. A földkerekség békésebb arcát mutatják meg
a közelmúltban visszavonult divatcézár, Yves Saint Lauren életének és utolsó
Haute Couture-jének bemutatóján elkapott pillanatai. Mielőtt azt hinném
minden rendben, kénytelen vagyok szembesülni - a kísérő szöveg szerint
- az angolok életéhez szervesen hozzátartozó ivást bemutató sorozattal,
amelyről ki-ki a saját vérmérséklete szerint eldöntheti humoros, vagy inkább
elszomorító a pubok világa.
A számtalan témát boncolgató, érdekes módon Irakkal és Afganisztánnal
alig, vagy egyáltalán nem foglalkozó World Press sajtófotó-kiállítást a
Néprajzi Múzeumban november 16-ig tekinthetik meg az érdeklődők. Zárásként
elgondolkodtatónak tartom, hogy a plakátokon megint egy “háborús” kép népszerűsíti
a kiállítást.
Budapest, 2003. november 9.
Stöckert Dávid
|