CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: Nyugati Kapu

1999. november 16., kedd 00:00


Régiós szerepet is betölt a Lippai

Emberibb a diák-tanár viszony

Régiós szerepet is betölt a Lippai

Emberibb a diák tanár viszony


A Lippai János Kertészeti Szakközépiskola és Szakmunkásképző Intézetet mostanában sok vád éri a városvezetés részéről, hogy működtetése és fenntartása meglehetősen drága.

Ezerné Lót Annamária igazgató:

- A kritika jogos. Sajnos, a fejkvóták teljesen elszakadtak a valóságtól, a rendszer nem tesz különbséget a szakmák között. Könnyen belátható, hogy a különbözö szakmáknak különböző feltételei vannak. A kertészet az eszköz- és anyagigényes szakmák közé tartozik, rendelkezünk ugyan tangazdasággal ám az időjárárás nem szegődik mindíg a kertészet mellé.

- Ez már a harminchatodik tanév.

- A hatvanas években külön képezték a zöldség-, gyümölcs- és szőlőtermesztőket, később ebből alakult ki az általános kertészképzés. Ebbe a kertészet területén már minden ágazat beletartozott. Az 1991- 92-es tanévben indult be egy szakközépiskolai osztály, amelyik szakmunkáscélú szakközépiskola volt. Az új Országos Képzési Jegyzék (OKJ) megjelenésével az álatalános kertész szakma elvesztette az általános jelzőt, és kertész képzésre módosult, ám most már a dísznövénytermesztést is belevették. Középiskolai szinten a mi területünkön maradt a kertész és növényvédelmi technikusképzés. Egy vadonatúj szakmával is bővült az OKJ, a virágkötő-berendező képzéssel. Az országban mi vagyunk a második iskola, amelyik elindította ennek az oktatását.

- Mi mondható el az intézmény infrastruktúrájáról?

- A lehetőségeinkhez és az anyagi feltételeinkhez képest tűrhető. Annak ellenére, hogy nem vagyunk nagy iskola, létrehoztunk egy számítógépes termet, hangsúlyt fektetnünk a számítástechnika oktatására. Persze a kis intézménynek is vannak előnyei hiszen emberibbek a kapcsolatok. A középiskolákban a tanár-diák viszony meghatározó.

- Mennyiben lát el az iskola régiós szerepet?

- Ebben is történtek változások. Korábban jóval kevesebb volt a soproni tanulónk, jelenleg azonban ez az arány kiegyenlítődni látszik. A tulajdonviszonyok változása alapjaiban rengette meg a mezőgazdaságot. Iskolánkat érzékenyen érintette, hogy a bázisgazdaságot jelentő állami gazdaságot a privatizáció során felszámolták.

- Jó lenne ha a város vezetői belátnák, hogy ez a képzés, nem haszontalan, hiszen erre a munkára ebben a városban szükség van. Szeretnénk a tangazdaságunkat mihamarabb minősített tangazdasággá nyilvánítatni. Terveink között szerepel az esti képzés beindítása.

Farkas Ciprián