Fuvardíjak - Kópházi kamionok
Fuvardíjak - Kópházi kamionok
Csődbe mehet néhány határmenti fuvarozási vállalat és jelentősen emelkedhetnek
az Ausztria felé irányuló viteldíjak jövőre. Az osztrákok ugyanis kilométer
alapú díjszámlálást vezetnek be. Így a teherautók a jelenlegi autópályadíjak
20-30-szorosát is fizethethetik. A kamionok Kópházán is gondokat okoznak:
a határmenti település polgármestere nemzetközi egyezmény elfogadádát sürgeti,
mert ha a határnál hosszú a sor, a teherautók közlekedési káoszt okoznak
a faluban.
Egy huszonnégy órás kamionos autópálya-kártya Ausztriában
jelenleg 8 Euróba kerül. Januárban azonban jön a ’Go-Boksz’ rendszer és
az áremelkedés. Egy négytengelyes kamion például kilométerenként 273 eurocentet
fizet majd.
A nagyteherautók naponta 200-600 kilométert tesznek
meg. Ha 400 km-t veszünk átlagnak, nem nehéz kiszámolni, hogy ez több,
mint 100 Euró (!) a mai 8 Eurós napidíjjal szemben. Természetesen, ha a
kamion több, mint 400 km-t autózik egy nap alatt, a különbség még szembetűnőbb.
Januártól így várhatóan nyugati szomszédunk kéri Európa-szerte a legtöbb
pénzt a teherautók úthasználatáért.
Az olyan magyar fuvarozási vállalatok, amelyek járművei
sokat járnak Ausztria felé, tehát választhatnak: felvállalják a többletköltségeket
és ezáltal csődközeli helyzetbe kerülnek, vagy továbbterhelik azt a megrendelőkre.
Az utóbbi esetben viszont ezt a pénzt várhatóan a vásárlók, tehát a lakosság
fogja majd megfizetni. Ausztriában ráadásul sokkal szigorúbbak a kamionok
közlekedési feltételei: a teherautók kerülni sem tudnak, mivel csak autópályán
közlekedhetnek. A fuvarozók abban bíznak, hogy a kevésbé környezetszennyező
járművek díjait mérséklik Ausztriában.
A kamionokkal gond van tehát, de nem csak az osztrák
utakon. A határmenti Kópházán élők évek óta szenvednek a nehézgépjárművektől.
Naponta átlagosan húszezer (!) autó halad keresztül a falun. Amikor pedig
szigorított ellenőrzés van a határon - ez mostanában egyre gyakoribb az
osztrák vámnál - igazi közlekedési káosz alakul ki Kópházán. A kamionok
ilyenkor bennt állnak a faluban vagy a település belső útjait használják
– és teszik tönkre. Többször előfordult, hogy a
teherautók miatt egyszerűen nem lehetett áthajtani Kópházán.
Pilsits Mária polgármester nemzetközi egyezményben
a vámosok összefogását sürgeti. A megoldást az elkerülő út jelentené, amely
megépítésére azonban az ország jelenlegi gazdasági helyzetében nem lát
reményt a polgármester.
Tóth Anita Lilla
|