CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: Mi1más

2003. november 20., csütörtök 16:31


Fuvardíjak - Kópházi kamionok

Fuvardíjak - Kópházi kamionok

Csődbe mehet néhány határmenti fuvarozási vállalat és jelentősen emelkedhetnek az Ausztria felé irányuló viteldíjak jövőre. Az osztrákok ugyanis kilométer alapú díjszámlálást vezetnek be. Így a teherautók a jelenlegi autópályadíjak 20-30-szorosát is fizethethetik. A kamionok Kópházán is gondokat okoznak: a határmenti település polgármestere nemzetközi egyezmény elfogadádát sürgeti, mert ha a határnál hosszú a sor, a teherautók közlekedési káoszt okoznak a faluban.

    Egy huszonnégy órás kamionos autópálya-kártya Ausztriában jelenleg 8 Euróba kerül. Januárban azonban jön a ’Go-Boksz’ rendszer és az áremelkedés. Egy négytengelyes kamion például kilométerenként 273 eurocentet fizet majd.
    A nagyteherautók naponta 200-600 kilométert tesznek meg. Ha 400 km-t veszünk átlagnak, nem nehéz kiszámolni, hogy ez több, mint 100 Euró (!) a mai 8 Eurós napidíjjal szemben. Természetesen, ha a kamion több, mint 400 km-t autózik egy nap alatt, a különbség még szembetűnőbb. Januártól így várhatóan nyugati szomszédunk kéri Európa-szerte a legtöbb pénzt a teherautók úthasználatáért.
    Az olyan magyar fuvarozási vállalatok, amelyek járművei sokat járnak Ausztria felé, tehát választhatnak: felvállalják a többletköltségeket és ezáltal csődközeli helyzetbe kerülnek, vagy továbbterhelik azt a megrendelőkre. Az utóbbi esetben viszont ezt a pénzt várhatóan a vásárlók, tehát a lakosság fogja majd megfizetni. Ausztriában ráadásul sokkal szigorúbbak a kamionok közlekedési feltételei: a teherautók kerülni sem tudnak, mivel csak autópályán közlekedhetnek. A fuvarozók abban bíznak, hogy a kevésbé környezetszennyező járművek díjait mérséklik Ausztriában.
    A kamionokkal gond van tehát, de nem csak az osztrák utakon. A határmenti Kópházán élők évek óta szenvednek a nehézgépjárművektől. Naponta átlagosan húszezer (!) autó halad keresztül a falun. Amikor pedig szigorított ellenőrzés van a határon - ez mostanában egyre gyakoribb az osztrák vámnál - igazi közlekedési káosz alakul ki Kópházán. A kamionok ilyenkor bennt állnak a faluban vagy a település belső útjait használják – és teszik tönkre. Többször előfordult, hogy a     teherautók miatt egyszerűen nem lehetett áthajtani Kópházán.
    Pilsits Mária polgármester nemzetközi egyezményben a vámosok összefogását sürgeti. A megoldást az elkerülő út jelentené, amely megépítésére azonban az ország jelenlegi gazdasági helyzetében nem lát reményt a polgármester.

Tóth Anita Lilla
 
(A fotó illusztráció)