Mozdonyok, vonatok, vasuti pályák - Képriporttal -
Mozdonyok, vonatok, vasuti pályák
Prohászka Csaba a fotós GySEV-vasútbarát - Különleges
pillanatok megörökítője - képriporttal -
,,Egy-egy időszak levadászásánál nem számít a fagy, a forrósság,
a napszak. Egy-egy különleges mozdony miatt elmegyek bárhová. És mindig
meg kell keresni a megfelelő helyet, a megfelelő pozíciót, ki kell választani
a jó szöget, előre meg kell tervezni a látványt, étellel-itallal, eső,
hó ellen fel kell szerelkezni, utánaérdeklődni annak, hogy melyik mozdony
mikor hol lesz, merre megy. Nem könnyű a vasutat fotózni, mert mindig van
fönnakadás. Nagyon ritka, hogy a vonat pontos legyen." - mondja Prohászka
Csaba a GySEV-vasútbarát.
Tágabb értelemben a Sopron-Ebenfurth vonalon majdnem
mindenki vasútbarát, és egyben GySEV-barát is Azokról van szó, akiknek
napi munkájukon kívül a (magán)életük kisebb-nagyobb szeletét is a vasút
teszi ki. Ez utóbbiak között pedig, ott vannak a megszállott GySEV-barátok,
azok, akik valószínűleg születésüktől fogva pontosan értik és érzik, hogy
a világ GySEV-hez köthető szeglete mennyivel több és másabb a világ többi
részénél.
Az egyszerű halandók egy része furcsállva, mások
pedig őszinte csodálattal szemlélik a vasút eme megszállottjait, és titokban
kicsit irigylik őket, és a vasutat is egyben. A végtelenbe futó sínpárok,
a szerelvények, mozdonyok, kocsik hogyan hatnak a közelükbe kerülőkre,
mi sem mutatja szemléletesebben, mint, hogy a ,,régi nagyok" között, lám
megjelenik a ,feltörekvő", megszállott vasútbarát nemzedék.
Ez utóbbinak tagja Prohászka Csaba gépészmérnök,
a vontatási villanymozdonyok - január 1-től már a motorkocsik – reszortosa.
Másik minőségében: a fotós GySEV-barát.
A legelején különböző vasutas-újságokban látott
felvételektől lenyűgözve gondolt arra, hogy egyszer majd ő is azokhoz hasonlókat
szeretne készíteni. A vasút(GySEV)-baráttá válásnak ez – az egyébként tipikus
– kezdete pedig, magában hordozta a folytatást. ,,Természetesen" vasútgépészetet
tanult Győrben, és miután munkaköre – mozdonyok műszaki felügyelete – ellátásához
is szükséges, 1999-2000-ben a mozdonyvezetői tanfolyamot is elvégezte.
1996-óta rendszeresen fotózik, ,,természetesen"
a vasutat, a vonatokat, folyamatosan és megállás nélkül, azt a különleges
világot, amelynek része a sínpárhoz tartozó környezet, a peron, a látványos
munkafolyamatok, a műhelyekben folyó munka. És mindenekelőtt a mozdonyok.
,,Elkapott helyzet" - mondja egy adott földrajzi
helyen, egy adott pillanatban, adott fényviszonyok között a kanyarban éppen
előbukkanó mozdonyra, amelynek látványánál, illetve az egyedi és megismételhetetlen
pillanat megörökített képénél, aligha létezik szebb a fotós számára.
Ehhez az is kell, hogy mindig nála legyen a fotómasina.
Több ezer felvételét eleinte egy Cmena géppel, majd
Zenit-tel, később egy Praktika, majd egy Chinon-nal készítette; ma már
egy Fuji digitális masinája is van.
Fura, hogy Sopronban egyelőre csak barátai ismerik
felvételeinek egy részét, míg Szegeden kiállításokon többször díjat is
nyert, de a szegedi születésű, immár vérbeli GySEV-es azt mondja: neki
a legfontosabb, hogy a vasút különleges pillanatai megmaradjanak, és szeretné
elérni azt is, hogy a vasútra mindenki megbecsüléssel nézzen.
Az alábbi képek Prohászka Csaba felvételei, amelyek még több felvétllel
együtt, hamarosan a fotós készülő honlapján is láthatók lesznek.
|
Személyvonat havasan
|
|
Mozdonyok és sínpárok
|
|
Taurusok a mosón
|
|
Tehervonattal Sopronban
|
|
IC939-en
|
|
C1044-esek a Kalte-Rinne Viadukton
|
T.É.
|