Az élet szentségéről, a ,,régiekről' és maiakról Molnár V. József
,,Régiekről" és maiakról Molnár V. József
,,A régi ember a kerek világ kellős közepében a teremtő és törvényt
adó Urat, a személyes Istent találta meg, akivel mindenkor beszédes viszonya
adódott" - jelenleg, ehhez képest a világ folyása ,,kissé" más irányt vett
- derült ki Molnár V. József magyarságkutató "Az emberélet fordulói, az
emberélet szentsége" címmel tartott előadásán a Szent György Plébánia
előadótermében. ,,Ez a vég, az ember utolsó perce" - vonta le az előadás
végén a következtetést az előadó.
A ,,régiekre" folyamatosan hivatkozó Molnár V. József nem csak a mindennapjait
istenhitben élő, avagy az abból magát mindinkább kiszakított állapotában
lévő emberhez szólt, hanem a transzcendenst elfogadó világnézettől egészen távol élőkhöz is;
a természetközeliségből magukat elszigetelteknek, a természet törvényei
ellen cselekvőknek is üzent.
A szerző szimbólumrendszerben, jelek és jelzések összefüggéseiben való
gondolkodása műveiből ismert. ,Az Úr (...) nem mond ki semmit, nem rejt
el semmit, hanem jelez." alapgondolatra épített világában Molnár
V. József az élet szentségének tiszteletét egyik alaptételnek tartja. A
,,régiségben" - mondja Molnár V. József az életet Isten ajándékának tartották
és akként is bántak vele.
A hitben és/avagy legalább a természet törvényeinek tiszteletében élő ember
a Mindenséget ,,kereknek", azaz egésznek észlelte; ,,kerek-határ", ,,kerek-világ",
,,föld-kerekség", ,,kerek-esztendő" – mondták – s e kerekség közepét, a
föld köldökének szentnek tartották.
A szimbólumrendszerekkel is leírható tövényszerűségek, a természet örök
körforgásának ciklikussága, a már az ókorból ismert évkörökhöz kapcsolódó
kultikus, majd ünneppé nemesedett cselekvések összefüggéseit kutató Molnár
V. József a ,,régi formák" új tartalommal való megtöltésének folyamatában
a Mindenség újból megtalált rendjére igyekszik minden esetben ráirányítani
a hallgatóság figyelmét.
A gyemekrajzok üzenetét is kutató tudós, a világ kereksége, teremtett-egységében
fellelhető biztonságának szószólójaként, a népművészettel is átörökítetteknek,
örökségbe kapottaknak értelmezésével, a mai társadalom aktuális és létfontoságú
kérdéseire irányítja a figyelmet.
A teremtésben alkotott törvényeket nem lehet büntetlenül megszegni
- üzeni a hívőknek - , a természet törvényeit nem lehet büntetlenül semmibe
venni – üzeni a világot anyaginak felfogóknak.
Igen rövid idő alatt nagyot változott a világ attól az állapotól, amelyben
a régiek számára minden mindennel összefüggött, a hierarchikus és ugyanakkor
heterogén rendszerbe pedig minden beletartozott, szervesen és elválaszthatatlanul.
Pedig minden létező arra hitelesített, hogy nélküle nem kerek a világ,
az emberiség emberhez méltó létezésének utolsó pillanatait éli, mondta
a tudós, aki szerint a virtuális világban élők egy társadalomnak tűnő,
mű-társadalmat építenek, amelyben a valóságos és tartalmas élet helyett
,,műéletet élnek" a számítógépek és képenyők előtt ülők.
,,Kerek istenfája,
Szép izenkét ága,
Szép tizenkét ágának
Övenkét virága,
Ötvenkét virágán
Három aranyalma.
Aki ezt kitalálja,
Hull az áldás arra."
Galga menti találós mese. Ki lehet-e még találni, hogy mit is jelent? |
Molnár V. József minden alkalommal megadja hallgatóságának azt a jogot
is, hogy akár más véleménnyel legyen az általa elmondottakról, az általa
gyakran nagyon is radikálisan megfogalmazottakról. Például, hogy a ,,bölcsőde
a gyermek ellen elkövetett bűnözés", ,,hogy a tér és idő együttműködő és
egymástól elválaszthatatlan, ugyanakkor szakrális", hogy ,,a lineáris időben élők a pusztulástól
félnek, holott meghalni nem annyit jelent mind elpusztulni", hogy ,,minden
gyemekkel egy csillagocska születik a világra, amely képletesen és valóságos történéseiben, élete szakazsainak változásaiban is az évkört járja végig."
,,Az igazság kutatásának eszközei éppoly egyszerűek, mint amilyen nehezen
elsajátíthatóak" - véli Molnár V. József, bár a kérdés, minden jel szerint, ma már sokal inkább
az, hogy érdekel-e valakit is az igazság...
T.É.
|