CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: KultúrVáros

2004. február 09., hétfő 20:18


Földessy Péter akvarell-világa

Földessy Péter akvarell-világa

    Még ma sem tudjuk pontosan, hogy 15.000 vagy 25.000 éves a vízfestés. De az biztos, hogy a kelet-spanyolországi Altamira és a franciaországi Font de Gaume barlangokban, az afrikai és a szibériai sziklarajzokban, Ausztrália őslakóinak a kéregfestményeiben, az egyiptomi és az ógörög templomok és sírkamrák falán talált képek vízzel oldott pigmentszemcsékkel, tehát az akvarell technikájával készültek.

    A kárpátaljai Munkácson 1944-ben született Földessy Péter egy olyan akvarellfestői eljárást talált ki, amelyen a sokezer éves hagyomány új színekben virágzik. Termő ágon új, csodálatosan sziporkázó virág ez, hiszen a vízfestés soha egyetlen pillanatra sem szűnt meg lélegzeni, virágozni; gyermekeink is vízfestékkel firkálják első ,lelki virágaikat" a papírra (vagy a falra).
    Földessy egyszerre könnyed és játékos, mint a gyermekek és a keleti kultúrák mesterei szertartásos, és mélyértelmű, mint a középkori freskófestők, és varázslatosan szellemes, mint a szürrealisták.
    Nem tartozik egyetlen irányzathoz sem, mert csak függetlenént őrizheti meg azt az érzékenységet és derűt (mily ritka kortárs művészetünkben!), ami madarak, bohócok, bölcsek, hegyek, tornyok, álmok és fintorok szövevényéből, mókuskerék-szerű forgatagából árad, s embervoltunk rejtelmeire világít.

***

    - Földessy Péter festményei láttán Bartók jut eszembe, aki a román népzenéből olyan magyar zenét teremtett, amely Európa modern zenéjének az alapjává vált. Földessy Péter is, mint a legtöbb határon túli művész hozza magával azt a már tanulmányai alatt magába fölszívott, különös helyi sajátosságot, azt a lokálisat, amiben tanárának módszerével és stílusával együtt fellelhetők a táji, a társadalmi jellegzetességek, amelyeket a képein úgy elegyíti a saját anyanyelvi művészetével, hogy abból egy egyedi életmű támad.

    Földessy életműve kizárólag akvarellekből áll össze. Az akvarellt az idők során követte olyan korszak, amelyben az olajtechnikák sokkal grandiózusabb, látványosabb és maradandóbb művekkel kecsegtették a művészeket, amelyet követően az akvarell amolyan hamupipőke-műfaj maradt, útijegyzet, vázlat, de ugyanakkor: rendkívül széles körben népszerű.
    Földesy Péter szerint az akvarellnek vagy egy második szintje is – ami őbenne van – és így a könnyű technikából létrehoz egy magvas és rostos festészetet, amelyben egyszerre van benne a gyermekrajzok és keleti mesterek játékossága és könnyedsége, a középkori freskók mélyenszántó titokzatossága és a szürrealizmus transzfigurációja. Stílárisan Chagallhoz és sok más festőhöz is hasonlíthatjuk képeit, mindazokhoz, akik az élet borzalmas szürkeségével és tragikumával való játékos szembesülést vállalják.

    Földessy Péter tudja, hogy az életnek két arca van, a tragikum és a derű, és ő mind a két arcát megmutatja az életnek: képei egyszerre sejtetnek tragikus előérzeteket és mutat be ironikus, groteszk fricskákat, magunkról, gyarló emberekről.

Banner Zoltán

Földessy Péter tárlata, amely a 60. életévét betöltött művész jubileumi tálata is egyben, február 29-ig látogatható a soproni Pannonia Galériában (Várkerület 75.), naponta 9-17 óra között.