Sopron, Nyugat-Dunántúl: Fagykár - Az M5-ös kronológiája
Fagykár
Egyelőre nem okozott komolyabb károkat a mezőgazdaságban
a hirtelen jött meleg, majd az azt követő gyors lehűlés. Szakemberek szerint
a komolyabb gondot továbbra is a csapadékhiány jelent; a Nyugat-dunántúli
térségben a szükségesnél közel 50%-kal kevesebb vizet tartalmaz a talaj.
Az elmúlt héten több Nyugat-dunántúli településen
megdőlt a melegrekord: a 16-18 fokos időben a gyümölcsfák és szőlőültetvények
nedvkeringése megindulhat, az ismétlődő lehűlés pedig fagykárokat okoz.
A soproni FM hivatal felmérései szerint a rügyesedés egyelőre nem indult
meg. Nagyobb problémát jelent a csapadékhiány, hiszen hiába esett az elmúlt
időszakban jelentősebb mennyiségű hó és eső is, ez a mezőgazdaságban nem
volt elegendő, különösen ha az elmúlt évek csapadékszegény időjárására
gondolunk - mondta el a Cyberpress kérdésére Nagy Tihamér, a soproni Falugazdász
Iroda vezetője. A csapadékhiány jelenleg 50%-os a Nyugat-Dunántúlon. Az
előrejelzések szerint ezt a mennyiséget a következő hónapokban sem nyerik
vissza a száraz talajrétegek. (Tóth Anita Lilla)
Az M5-ös kronológiája
Dr. Schamschula György minisztersége idején:
1994.
május 2. Koncessziós szerződés aláírása. *
Nyertes konzorcium: Bouygues–Bau–MOL–EGIS–SCREG
* a Koncessziós Szerződése az M5-ös autópálya Budapest-országhatár
közötti szakasz finanszírozására, építésére, üzemeltetésére és fenntartására
vonatkozik, 35 év időtartamra, a Kiskunfélegyháza-országhatár közötti szakasznak
továbbépítésére vonatkozó koncessziós joggal. A Koncessziós Szerződés többek
között rendelkezik továbbá a koncesszor, a koncessziós társaság, valamint
a minisztérium jogairól és kötelezettségeiről az építés, az üzemeltetés
és fenntartás feltételrendszeréről, a Koncessziós Szerződés hatályba lépésével,
megszüntetésével kapcsolatos kérdéskörökről, az útdíjak meghatározásának
elveiről és gyakorlati végrehajtásáról.
július 7. Koncessziós Társaság (AKA Rt. létrehozása)
Dr. Lotz Károly minisztersége idején:
1995. december 11. Hitelszerződés aláírása.
Koncessziós Szerződés I. módosítása. Üzemeltetési Hozzájárulásról szóló
Megállapodás aláírása.*
*13 féléven keresztül, 1993. évi árszinten 9 MFt értékben az állam
kezességet vállalt a tervezettnél kisebb forgalom miatti bevételkiesés
részleges pótlására. Ennek lejárati határideje 2004. december 31., az ilyen
címen kifizetett érték 1993. évi áron összesen 4,5 MdFt.
Készfizető Kezességi Szerződés aláírása.
1996. január 1. Koncessziós Szerződés hatályban lépett,
az építés megkezdődik.
1997. január 1. Útdíjszedés megkezdése. (Félig nyitott, kapus
rendszerben)*
*az útdíjat a Koncessziós Szerződés szerint kell a társaságnak meghatározni,
amely az alapárnak inflációt és árfolyam módosulást figyelembe vevő, képlet
alapján számított, félévenkénti emelését teszi lehetővé a társaság részére.
1997. december 6.
Koncessziós Szerződés II. módosítása. Támogatott Kedvezményes Útdíjakról
szóló Megállapodás aláírása. *
*kiemelt használói csoportok számára az autópálya használat kedvezményesebbé
tétele (helyi lakos kedvezmény, flotta kedvezmény, nagybani piacra szállító
kedvezménye, gyakori használó kedvezménye). A díjbevétel kiesésből mindkét
fél az ötéves időtartam alatt a minisztérium csökkenő az AKA Rt. növekvő
részesedése mellett. 2002. december 31-én lejárt.
1998. június
I. fázis (Budapest-Kiskunfélegyháza) elkészülte.
Katona Kálmán minisztersége idején:
1998. december
Az AKA Rt részvényeseinek döntése a II. fázis* tárgyalásainak
megkezdéséről.
* Kiskunfélegyháza-Szeged és Szeged-országhatár közötti szakaszok
építése.
1999. július 8.
Hivatalos ajánlat a II. fázis megépítésére vonatkozólag. Néhány
indító tárgyalást
követően a Minisztérium a tárgyalásokat szervezeti változások
indokával októberben felfüggeszti.
október 7.
AKA Rt. javaslatot terjeszt elő a matricás rendszer bevezetésére
vonatkozólag, amelyre a Minisztérium részéről választ nem kap.
december 31.
A Minisztérium levélben értesíti a szponzorokat, hogy a tárgyalások
nem folytathatók a feladatok Minisztérium és az NA Rt. közti pontos megosztásáig.
Nógrádi László minisztersége idején
2000. október 25.
AKA Rt. kezdeményezi a Tartalékszámlák feltöltése ügyének rendezését
a miniszternél.
dr. Fónagy János minisztersége idején
2000. december 1.
A szponzorok ismét levélben fordulnak a miniszterhez, kérve a
tárgyalások újrakezdését a II. fázisra vonatkozólag, amelyre válasz nem
érkezik.
2001. január 12.
AKA Rt. engedélyt kér az inárcsi le- és felhajtóág díjasítására,
amelyre választ nem kap.
június 27.
Az MFB Rt. veszi át az AKA Rt.-vel való tárgyalások irányítását.
A mandátum három témakör tárgyalására szól. Ezek:
- További fázisok építése.
- Egységes autópálya díjfizetési rendszer, ezen belül a matricás díjszedési
rendszer M5 autópályán történő alkalmazása.
- Az Üzemeltetési Hozzájárulási Megállapodással összefüggő, az AKA
Rt. által kötött Hitelszerződésben szereplő Tartalékszámlák feltöltése.
július 25.
Tárgyalás a Minisztérium vezetésével az inárcsi díjfizető létesítmények
megvalósításáról.
2001. december
AKA Rt. kérelme az általa kötött Hitelszerződés refinanszírozására.
2002. február 7.
Az MFB Rt. tárgyalási mandátumát visszaszármaztatja a Minisztériumra.
február 19.
AKA Rt. levele az állami kezesség beváltására, a Tartalékszámlák
feltöltésével kapcsolatban.
Dr. Csillag István minisztersége idején:
július 4.
AKA Rt. megismétli javaslatát a II. fázis megépítésére és a matricás
rendszer kompenzáció ellenében történő bevezetésére.
augusztus
Miniszteri biztos kinevezése a nyitott kérdések rendezésére.
december
A miniszteri biztos megbízatásának vége.
december 4.
Az ÁFA 12 %-ról 25 %-ra történő emelésével kapcsolatosan az AKA
Rt. bejelenti, hogy ezen lépést hátrányos kormányzati intézkedésnek
minősíti. Ezt követően a tárgyalások sikertelen lezárása után az AKA Rt.
az ÁFA-emelés mértékével megegyező útdíjemelést hajt végre 2003 februárjában.
december 6.
AKA Rt. javaslatot tesz a További Fázisok építésével és az I.
fázis lezáratlan ügyeinek tárgyalási csomagjára, melyet követően a tárgyalások
megkezdődnek.
december 18.
A Minisztérium felkéri az AKA Rt-t, hogy nyújtsa be refinanszírozási
kérelmének aktualizált dokumentációját.
2003. január 14.
Memorandum of Understanding előkészítése a Minisztérium és az
AKA Rt. között a projekttel kapcsolatos egyes kérdésekről és a További
Fázisokról.
február 27.
AKA Rt. a II. fázis finanszírozására vonatkozó pénzügyi modellt
nyújt be, melyet követően mind szakértői szinten, mind az AKA Rt. tulajdonosi
szintjén, valamint minisztériumi felsővezetői szinten folyamatos tárgyalások
zajlanak.
május 12.
A refinanszírozással kapcsolatos első tervezetek előterjesztése
az AKA Rt. által.
május 27.
AKA Rt. végleges jóváhagyás iránti kérelme a refinanszírozás
tárgyában.
július 7.
Miniszter jóváhagyása a refinanszírozáshoz.
július 22.
A Minisztérium által készített, az AKA Rt. részvényeinek megvásárlására
vonatkozó Vételi Jog Alapításáról szóló Megállapodás tervezetének átadása
az AKA Rt. részére.
szeptember 29.
A fő részvényesek szándéklevele a miniszternek a vételi opcióról
ami 2004. január 1-január 31-ig biztosított a minisztérium számára jogokat.
Ezt követően folyamatos tárgyalás az AKA Rt. részvényeseivel és a hitelező
bankokkal a tranzakció lebonyolításának elveiről és részéleteiről.
2004. február 11.
Bejelentés arról, hogy a Magyar Kormány az ÁAK Rt.-n keresztül
40 %-ban vásárolja meg az AKA Rt. részvényeit és március 12-től az autópályán
bevezetésre kerül a matricás díjszedési rendszer.
(MEH sajtóiroda közlése alapján)
|