CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: Hírek - események

2004. március 06., szombat 12:14


Késik a területfejlesztési törvény, bizonytalanság a kistérségekben

Késik a területfejlesztési törvény, bizonytalanság a kistérségekben

Az észak-déli folyosó kérdése és Győr, mint nevesített régiószékhely szintén napirenden voltak aNyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács Sopronban tartott ülésén.

    A Nyugat-Dunántúli régiónak érdeke, hogy önálló programot valósítson meg, mert a mindenkori kormány részéről a térségre szánt szűkös forrással, legalább a régió maga gazdálkodhat. Ezért a Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács által megfogalmazott,  idei évi programstratégiai cél a Nyugat-Dunántúli régió érdekérvényesítésének erősítése - hangzott el a Tanács ülésén Sopronban.
    A tanácskozás szünetében Kiss Bódog Zoltán, a Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács elnöke,  Markó Péter alelnök és  Győrffy Gábor, a Nyugat-dunántúli RFÜ ügyvezetője tartott sajtótájékoztatót. A Regionális Tanács ugyanakkor nehezményezte, hogy a Területfejlesztési törvény – legutóbbi, kilencedik változata – a Nyugat-Dunántúli régió székhelyeként Győrt nevesíti, továbbá a Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács kéri, hogy az EU alapelveivel is összhangban, amennyiben mégis nevesítésre kerülne a régió székhelye, akkor kérjék ki és vegyék figyelembe a régió véleményét.

Győrffy Gábor, Kiss Bódog Zoltán és Markó Péter a sajtótájékoztatón

    Kiss Bódog Zoltán elmondta: közel 20 milliárdos forrás hozható be a régióba, amely a nemzeti önrésszel hetvenöt százalékos támogatási pályázati összeget jelent. Ez gyakorlatilag három részből áll: a Phare CBC-ből (8-9 milliárd), az Interreg- (3-5 milliárd), és a ROP- támogtásokból (8 milliárd).
Ezekből 2004-ben a térségben bevonható támogatási források 9-10 milliárdot tesznek ki.
    Gondot az eddig parlament elé nem került, területfejlesztési törvény hiánya jelenti.
- A kistérségekkel kapcsolatos döntések nem születtek meg. Zalában például, huszonnégy szerveződő kistérség teljes bizonytalanságan van; finanszírozásuk egyelőre egy fél évre megoldott, abban az időszakban, amelyben a projektek kimunkálása, fogadása és az egyeztető tárgyalások lefolytatása kellene, hogy napirenden legyen.
    Ugyanakkor a munkát a Draskovics-csomag – eredetileg 6,5 milliárdból mindösszesen 3,6 milliárdra csökkentett–  régiókra szánt alacsony összege is nehezíti.
    Markó Péter kifejtette: Az ügynökségeknek a törvényi háttér bizonytalanságában kellett a rendkívül szerteágazó feladataikat megoldaniuk.
- Két évi iszapbírkózást jelentett a területfejlesztési törvény eredmény nélküli módosítása, és az egész közigazgatás korszerűsítése. Az uniós csatlakozás előtti rövid idő alatt a pályázati lehetőségek megnyilása előtti időpontban kezelni kellene a régebb elnyert pályázatokat, többféle projekteket kellene kidolgozni, amit a regionális tanács felállásában is jellemző bizonytalanság nem segít.
    Markó Péter a kritikával illetett törvénymódosítűással kapcsolatban még elmondta: megmaradnak a minisztériumi képviseletek, de kevesebb számban. A regionális tanácsban nem lesznek jelen a megyei kistérségi képviselők, a kamarák, a gyáriparosok, a munkavállalók képviselői. A megyei fejlesztési tanácsban az eddigi három kistérség helyett kettő lesz, egyébként pedig ,,elhalásra van ítélve a megyei területfejlesztési tanács."- mondta. A kistérségekben nagy bizonytalanság uralkodik, pedig szakemberekre lenne szükség a kistérségekbe, a régiókba, hogy bebizonyítsák: a régiók alkalmasak arra, hogy 2007-től önálló regionális operatív programot valósítsanak meg.

    Az ülés napirendjén volt még a regionális közlekedésfejlesztési lehetőségek, konkrétan, észak-déli közlekedési folyosó kérdése. Ugyanis a közelmúltban derült ki, hogy a brüsszeli elképzelés nem egyezik a magyarral, ugyanis az EU az M6-os utat nevesítette meg az észak-déli, az EU fejlesztendő folyosójaként.

    Az ülés  további napirendi pontjai között szerepeltek a az előző tanácsülés óta eltelt időszak eseményei-, továbbá az  EuRégió brüsszeli bemutatkozásáról szóló beszámolók, a  Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács és a Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. 2003. évi munkájának értékelése, a Regionális Fejlesztési Tanács 2003. évi költségvetésének módosítása és költségvetési beszámolójának elfogadása, a Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács és a Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. 2004. évi munkatervének elfogadása, valamint a Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. 2004. évi pénzügyi tervének elfogadása, a Regionális Fejlesztési Tanács 2004. évi költségvetésének elfogadása.

    Tájékoztatás hangzott el a Phare 2002-2003 országos pályázatok és Phare CBC pályázatok régiós alakulásáról,  a Regionális Fejlesztési Operatív Program (ROP) pályázati felhívásainak megjelenéséről és a Közreműködő Szervezeti feladatok ellátásról.

    További napirendi pontok között szerepelt a hazai decentralizált források 2004. évi regionális felhasználása, a projektfejlesztés 2004. évi kiemelt támogatási formái: PEA 2, MATRA 2, SA projektfejlesztés.

    Az NFT tervezéséhez és a Strukturális Alapokra való felkészüléshez a régiók számára biztosított 2002. évi keret felhasználása, továbbá a területfejlesztési törvény módosítása, előkészület a Tanács szervezeti struktúrájának átalakítására szinté megtárgyalásra került az ülésen.

T.É.