Rovat: KultúrVáros
2004. március 23., kedd 15:48
Renner Kálmán azt üzeni...
Március 21-én nyílt meg a Várkerület Galériában a Renner Kálmán éremművész halálának tizedik évfordulójára rendezett kiállítás. A kiállítást Sarkady Sándor költő-műfordító, egyetemi tanár nyitotta meg. A kiállítás anyaga a várost-művészt régebbről ismerőknek nem új, még az előtérben látható papírklisé nagyítások is valószínűleg a korábbi kiállítások emlékei.
Ebben a méretekben mini-művészetben ugyanis, a körülmények kívánatos találkozása esetén, éppen a szintézis, a sokirányú műveltség és tehetség együvétartozása nyilvánul meg. Minden ága, minden ág alapos ismerete azonnal feltűnik, hiánya pedig szinte kiabál az alkotások megformálásából. Renner Kálmán minden alkalommal a rendkívül alapos ismeretek birtokában, az előre eltervezettség tudatosságában, a “semmi sincs hiába az alkotáson” felismerésében élt és dolgozott. Ez a teljesség egyrészről az, mely a most nyílt kiállítás anyagából is sugárzik. A másik lehetséges felismerés abba az irányba hat, hogy Renner éppen abban a korban élt, amikor már kezdett átalakulni a meghatározhatatlan határú kisplasztikai műfaj irányában is az éremművészet. Nyilván őt is érhették kísértések, hogy a “modern” mutatós, vagy éppen nem meghatározható műfaji homály felé veehetné útját, de ő megmaradt a klasszikus éremkészítés síkján mindamellett, hogy tevékenyen részt vett annak megújításában.
A megnyitó beszédben idézet hangzott el egyik, ha nem a legutolsó, vele készült interjúból.:"Komoly művészeti programot adtunk be az expo idejére. Ennek része a Rejpál-ház megnyitása. Az épületet ugyanis a város azért adta a megyei múzeumnak, hogy ott éremmúzeumot, országos szakmúzeumot hozzon létre. A minisztérium Sopronba küldte az ide szánt érmeket, mert ott is támogatják azt, hogy itt legyen az éremművészet elmélet műhelye az országban egyedül, a gyakorlati oldalt pedig, Nyíregyháza képviselné. Ez a megtiszteltetés azért juthatott Sopronnak, mert a vidéki városok közül a legelőkelőbb az érem szempontjából.(...) Ha rövid időn belül nem áll fel az éremmúzeum, akkor Sopron örökre elveszti ezt a lehetőséget. Ezért harcolni kell. Még egyszer: nem magamnak, nem magamért, hanem a városért" Most arra gondolok, hogy a Rejpál házat, még udvarát is csak néhány szerencsés és csak alkalmilag láthatta. Mintha nem is Sopronban lenne!
Ha tíz év ennyi állagromlást eredményez egy europaer (milyen aktuális is ez a megszólítás most és Renner Kálmán esetében!) művészetén, akkor milyen helyrehozatalra, az őskori kincsek restaurálásához hasonló újjávarázslásra lesz egyszer szükség, amikor a magyar szegény, de egyben tehetetlen múzeumrendszer, mely csak egy Monet-n keresztül tudta és egyetlenegyszer felfedezni, hogy a művészet anyagiakat teremtő lehetőség, végre élni tud a lehetőségekkel, amit a nyilvánosság és a műveltség jelent a számára. Mikor lesznek olyan menedzserek a múzeumok élén, akik nem a holt tőkét élik fel, hanem méltón képviselik az alkotók üzenetét, az érték nyilvánosságát, fontosságát és folyamatosságát, s a gyökér nélküli fa halálra ítéltségét a megye vagy városvezetéssel is el tudják hitetni? Akik nem uralkodni vágynak, megmutatni azt, hogy kik is ők, hanem akik szolgálni akarják a kultúrát, (tárlat)vezetéssel (vezettetéssel), jelenléttel,(önzetlen) segítséggel. Azért is mert Renner Kálmán, aki már életében példával megmutatta, itt és most ezt üzeni. - DI - |