Rovat: Lapszemle
2004. március 24., szerda 19:12
Lapszemle 2004. március 24.
Őrangyalok Madridban Spanyol lapszemle
El Mundo A napilap interjúkat közöl a madridi merénylet túlélőivel.
A lányt két férfi mentette ki a vagon alól, és addig nem váltak el tőle, amíg a kórházba nem értek. Néhány nappal később meglátogatták. María Jesús szinte semmire sem emlékszik a tragikus eseményekből, de amint meglátta a két férfit, azonnal tudta, kik ők. Egyiküket az arcáról, másikukat a hangjáról ismerte meg. De mit lehet mondani egy ilyen újratalálkozáskor? „Hálálkodsz, de szinte nincs is rá szükség, gondolom, minden látszik a tekintetből.” Zacarías Benito Rojas 36 éves ecuádori férfi azon a vonaton utazott, amelyik Alcalá de Henáresből indult és a Téllez utcánál robbant fel, 500 méterrel az Atocha állomás előtt. Az Entrevías megállóhelyen szállt fel, és mint mindig, az első vagonban utazott, a második ajtónál, amelyik a legközelebb esik a kijárathoz a Nuevos Ministeriosnál, ahol le kell szállnia. Zacarías egész testét égési sérülések borítják, egyik keze és az egyik lába eltört. Ez az egyszerű, alacsony, halk hangú, csintalan szemű férfi szeretné megtalálni azt az ecuádori lányt, aki ráterítette világoskék színű kabátját. Gyengéd a hangja, amikor róla beszél, és sajnálkozik, mert elveszett a kabát, amikor a mentősök elvitték. Aztán hirtelen elkomorodik, amikor feleleveníti a tragédia kezdetét. Frusztrált és összezavarodott, elismeri, hogy nem tudott segíteni egy lánynak, aki mellette feküdt, és segítséget kért. Azóta semmit sem tud róla. Zacarías emlékszik a robbanásra, amely felrepítette, majd a sínekre
dobta. Amikor magához tért, ott feküdt, nem tudott mozogni. „Istenem, élek”,
gondolta. És azonnal felismerte, hogy merénylet történt. „Láttam az összes
halottat a sínek mellett”, meséli.
La Razón A spanyol napilap információi szerint Jamal Zougam – a madridi „halálvonatok”
robbantásának fő gyanúsítottja – hónapokkal a merénylet előtt találkozott
Európában az al-Kaidához tartozó Ansar al Islam (az Iszlám követői) terrorcsoport
vezetőivel, akiket a 90-es évek végén Afganisztánban ismert meg. Zougam
egyike annak a 300 marokkóinak, aki a szeptember 11-ei New York-i merénylet
előtt Bin Laden afganisztáni központjaiban kiképzést kapott.
A három terrorista a tavaly május 16-án elkövetett casablancai öngyilkos merénylet után találkozhatott Európában, miután Zougam Spanyolországba menekült a marokkói rendőrség elől. Spanyolországban Zougamot már kereste a rendőrség a szeptember 11-ei merénylethez köthető terrorhálózat spanyol sejtjével való kapcsolata miatt, ám végül nem indítottak ellene bűnvádi eljárást. Korábban, 1996 és 2001 között Zougam Norvégiába utazott a testvérével, hogy az Ansar al Islam szellemi vezérével, el mulá Krekar-ral találkozzon, aki egy Oslóhoz környéki börtönben van. Zougamot összefüggésbe hozzák a Salafiya Jihadiya (Szalafista Dzsihádisták) csoportjával, akikről gyanítják, hogy ők állnak a tavaly májusi casablancai öngyilkos merénylet mögött. Ez a csoport valószínűleg a mulá al Fazazi féle al Oussououdas Khadidine (Örök oroszlánok) hálózathoz tartozik, amely azokból a marokkóiakból áll, akik Bin Laden afganisztáni központjaiban kiképzést kaptak. Másrészről az Ansar al Islam kurd szélsőségesekből áll, akik Bin Ladennek és hálózatának helyi vezetője, Abu Musab segítségével Kurdisztánban az iraki háború után egy tálib rendszert próbálnak felállítani. Ezek a terroristák körülbelül 2000–5000-en vannak. Ez a terroristacsoport küldhette Abu Hafs-ot, Bin Laden hálózatának egy másik helyi vezetőjét Észak-Afrikába, hogy logisztikai segítséget nyújtson a madridi merényletek előkészületeihez.. A marokkói Jamal Zougam madridi letartóztatásával napfényre került kapcsolatokat
a terroristaellenes szervek nyomon követik.
PASSIÓ-BEMUTATÓ www.mtv.hu Pécsett már bemutatták a Passiót. Elsőként az egyház és a sajtó képviselői láthatták Mel Gibson Jézus-filmjét. Ez az az amerikai produkció, amely az utóbbi hetekben valósággal felkavarta a világot. Jézus kínhalálát és feltámadását mutatja be, kritikusai szerint borzasztó és kegyetlen módon. A film hivatalos országos bemutatója csütörtökön lesz. A Passió 25 millió dollárba került és Amerikában eddig többen voltak kíváncsiak rá, mint a Gyűrűk Ura trilógia befejező részére. Akik már látták, mindannyian egyetértenek abban, hogy a film hatása alól nem lehet szabadulni. Bár többek szerint kegyetlen az ábrázolásmódja : Kékes Marcell:
A film alkotói nagy hangsúlyt fektettek a szimbólumokra. A kritikusok szerint képei erősek, mint a legjobb művészfilmeké, vágása viszont az akciómozikra emlékeztet. A pécsi megyéspüspök a film után azt mondta: ebben a Passióban Isten emberi arca is megragadható. Mayer Mihály megyés püspök :
A filmre már elővételben is hatalmas az érdeklődés. Számos vallási közösség csoportosan szeretné megnézni. Varga Gabi mozivezető :
A Passiót országszerte holnap kezdik vetíteni a mozikban.
Fel tudna építeni egy templomot Nemrég jelent meg Valter Ilona régész kötete www.nol.hu • Szerző: Cseri Péter /A csempeszkopácsi Árpád-kori téglatemplom (kép: Zavilla András) /
Valter Ilona 42 évvel ezelőtt kapta kézbe a régészdiplomáját, és éppen negyven éve folytat régészeti-műemléki feltárásokat. Azt mondja, tulajdonképpen a véletlen műve, hogy éppen az Árpád-kori templomok lett a szakterülete. – Első munkahelyem a zalaegerszegi Göcseji Múzeum, az első önálló régészeti munkám pedig a bagodvitenyédi kápolna feltárása volt – mondja Valter Ilona. – Már az első találkozás után beleszerettem az Árpád-kori késő román stílusú építészet egyik speciális irányzatába, a nyugat-dunántúli falusi téglatemplomokba. Zala, Vas és Somogy megyében mintegy 75 ilyen építmény maradt fenn, amelyek közül az elmúlt évtizedekben harmincat saját magam kutathattam. A régészkandidátus szerint nem véletlen, hogy éppen a Nyugat-Dunántúlon maradtak fenn eredeti szépségükben az Árpád-kori téglatemplomok, amelyek nagyjából negyvenéves intervallumon belül, 1230–1270 között épültek. Ez az országrész a XVI.–XVII. században nem számított állandó török hódoltsági területnek, így kisebb veszteségekkel sikerült átvészelnie ezt a korszakot. Másrészt Vasban és Zalában az elmúlt évezredben végig megmaradt az aprófalvas településszerkezet, amely miatt az Árpád-korban épült templomokat a falvak a későbbi századokban sem „nőtték ki”, az eredeti építményeket nem kellett bővíteni-átépíteni. – A környék agyagos talaja pedig szinte logikussá tette, hogy a falusi templomok alapanyaga a tégla legyen – mondja Valter Ilona. – A Nyugat-Dunántúlon csak ott épültek kőből a templomok, ahol a közelben volt egy kőbánya, vagy olyan gazdag volt az építtető, hogy akár messzebbről is hozathatta az alapanyagot. Így készült például a jáki templom, amelynek a megépítéséhez egy jól szervezett építőműhelyre is szükség volt kőművesekkel, ácsokkal, kőfaragókkal. A téglatemplomok közül a büki és a magyarszecsődi a legnagyobb, míg a dobronhegyi Ilona-kápolna a legkisebb. Valter Ilona szívéhez a kallósdi kerek templom áll a legközelebb, amelynek megépítéséhez még a falusi építőknek is komoly mesterségbeli tudásra volt szükségük. A régész szerint a kallósdi építmény valósággal lebeg a zalai falu felett, ahogy azt egy helybéli megfogalmazásában hallotta: mintha az Úristen tartaná a tenyerében. – De nemcsak nekünk magyaroknak tetszenek ezek a téglatemplomok – állítja Valter Ilona. – Amikor egy francia muzeológuscsoporttal a csempeszkopácsi templomnál jártunk, a vendégeknek leesett az álluk a gyönyörűségtől. Azt mondták, nekik ugyan rengeteg középkori templomuk, katedrálisuk maradt fenn, ezt az építményt azonban akár a két kezükben is elvinnék Franciaországba. Az Árpád-kori téglatemplomokban egyébként talán az a legszebb, ahogyan beleilleszkednek a gyönyörű tájba. Építészetileg nagyon vegyes színvonalúak, ám mindegyikben van valami bumfordi báj. Művészeti szempontból talán a magyarszecsődi és csempeszkopácsi templomok a legértékesebbek, de a szlovéniai domonkosfai templom középkori freskói is figyelemre méltóak. Az Árpád-kori téglatemplomok a Nyugat-Dunántúlon című kötetet a Magyar
Egyháztörténeti Enciklopédia Munkaközösség adta ki hatszáz példányban,
amely mára már el is fogyott. Várszegi Asztrik pannonhalmi főapát, a kötet
felelős kiadója azonban a szerzőnek úgy nyilatkozott, hamarosan boltokba
kerülhet a második kiadás.
Digitális tárlat www.dunatv.hu Elkészült a Képzőművészet Magyarországon című weboldal kibővített és korszerűsített változata. A magyar alkotások teljes körű digitális tárlatát az akadémia tanácstermében nyitották meg. A honlapon 431 alkotó több mint 5 ezer művének digitális reprodukciója
tekinthető meg. A magyar és angol nyelvű műelemzések, kulturális, történelmi
háttéranyagokhoz ezen felül különleges tárlatvezetések is társulnak. A
kiválasztott oldal felosztható és úgynevezett ikerablak nézetben is megtekinthető,
így mintha könyvet olvasnánk, egyszerre láthatjuk például a képet és olvashatjuk
alkotójának életrajzát, és mint egy igazi múzeumban, a vendégkönyvbe is
írhatunk. A jövőben építészeti, iparművészeti alkotásokkal bővítik a tárlatot,
így remélhetően az eddigi, mintegy 1 millió látogató mellett az oktatási
intézmények hallgatói és az érdeklődők megelégedéssel böngészhetnek majd
az adatbázisban.
Fáradhatatlan kibeszélőshow-k www.magyarhirlap.hu "Nehéz a pornószínész élete", "leszbikusként nem könnyű párt találni",
"megcsal a férjem a legjobb barátnőmmel" – néhány a kibeszélőshow-k beharangozójából.
Az értelmiség hiába ágál az ilyen műsorok ellen, időközben már altípusok
is kialakultak.
Koszovó: Elkészült a mérleg De hogyan tovább ott és a Vajdaságban? Méhes Imre DNPI - Újvidék Mindaz, ami lent Koszovóban és ennek hatására 500 kilométerrel északabbra
történt, meglepte a szerbiai vezetést. Két nap kellett ugyanis ahhoz, hogy
a vandál cselekedetekbe torkolló szerbiai-vajdasági tüntetéseknek az illetékesek
véget vessenek. De végül is ez megtörtént. Marad azonban a keserű szájíz,
hogy olyan emberek tömegeivel kell továbbra is együtt élniük a Vajdaság
lakosságának 1/3-át kitevő kisebbségieknek, akik csak a biztatásra várnak,
bármikor készek a más nemzetiségűek ellen fordulni. De ez van. Vagy megszoksz,
vagy megszöksz. Akik azonban nem szöktek meg a kilencvenes években dúlt
háborúk időszakában, azok remélhetőleg most sem szedik fel a horgonyt.
A koszovói történések hatására Szerbiában és a Vajdaságban hisztérikus kisebbségellenes megmozdulások történtek, amelyeknek áldozatul esett a több száz éves belgrádi és nisi dzsámi és sok-sok albán üzlet, pékség és cukrászda. A Vajdaságban 45 tiltakozó összejövetelre került sor. Ezekben mintegy 20 ezren vettek részt. Főként szerbek. A Vajdaságban a tüntetők kilenc helyen torlaszolták el az utakat. Rendbontás miatt a rendőrség 24 személyt állított elő. Mindez abban a jelentésben olvasható, amelyet hétfőn fogadott el a Vajdasági Képviselőház, amely elítélte mind a koszovói erőszakot, mind pedig a vajdasági bosszút. Ugyanígy - józanul - reagált a szerbiai vezetés is, aminek hatására köztársaságszerte megkezdődött a rendbontók előállítása. A vajdasági kisebbségek számára egyértelmű, hogy mindaz, ami lent Koszovóban és ennek hatására 500 kilométerrel északabbra történt, meglepte a szerbiai vezetést. Két nap kellett ugyanis ahhoz, hogy a vandál cselekedetekbe torkolló szerbiai-vajdasági tüntetéseknek az illetékesek véget vessenek. De végül is ez megtörtént. Marad azonban a keserű szájíz, hogy olyan emberek tömegeivel kell továbbra is együtt élniük a Vajdaság lakosságának 1/3-át kitevő kisebbségieknek, akik csak a biztatásra várnak, bármikor készek a más nemzetiségűek ellen fordulni. De ez van. Vagy megszoksz, vagy megszöksz. Akik azonban nem szöktek meg a kilencvenes években dúlt háborúk időszakában, azok remélhetőleg most sem szedik fel a horgonyt. Mi a megoldás a koszovói szerb kisebbség számára?
A csángó kérdés feltáratlan területei http://www.hhrf.org/nepujsag/ Mindeddig nem bizonyult sikeresnek a moldvai csángók székelyföldi integrációja, annak ellenére, hogy a magyar kormány jelentôs anyagi és erkölcsi támogatást nyújtott ehhez - mondta szerdán Bukarestben Varga Andrea történész, aki egyik elôadója lesz a napokban rendezendô Csángó-konferenciának. A témáról romániai, magyarországi és nyugat-európai kutatók tanácskoznak csütörtökön és pénteken Budapesten A moldvai csángók címet viselô nemzetközi tudományos konferencia keretében. A Teleki László Alapítvány által szervezett eseménynek Walter Schwimmer, az Európa Tanács fôtitkára lesz a fôvédnöke. Mint a konferencia egyik elôadója, a csaknem tíz éve Romániában élô és kutató Varga Andrea az MTI érdeklôdésére elmondta: a csángó kérdésrôl ma gazdag szakirodalom áll rendelkezésre, az utóbbi évtizedekben pedig a csángók integrálásának lehetôsége vált a legfontosabb kérdéssé. A történész azonban emlékeztet arra, hogy ebben a kérdéskörben sokszor keverednek a tudományos és a politikai szempontok. A román politikai elit történelemszemléletében például döntô szerepet játszott az a szándék, hogy bizonyítani lehessen a csángók román eredetét. A kutató azonban fontosnak tartja, hogy ezt a kérdést nagyon is objektív módon tárják fel a tudósok. A csángó kérdést nem kuriózumként kell kezelni - mondja -, a magyaroknak dokumentáltan, a levéltári anyagokból merítve kell megismerniük az erre vonatkozó román álláspontot is - véli Varga Andrea. A való élet egyelôre azt mutatja, hogy a magyar kormány jelentôs erkölcsi támogatása és anyagi erôfeszítése ellenére a csángók székelyföldi integrációja nem bizonyult sikeresnek. Ezért ez a népcsoport a lakhelyén próbálta eddig - több-kevesebb sikerrel - megszervezni önnön intézményes nevelését és oktatását. Az Európa Tanács 1521-es ajánlása - felismerve a vallás fontosságát a csángók azonosságtudatában - kimondta: a csángók "római katolikus vallású, nem homogén csoportot" alkotnak, ezért lehetôséget kell nyújtani számukra az anyanyelv? római katolikus misék hallgatására, valamint arra, hogy egyházi énekeiket anyanyelvükön énekelhessék. Csakhogy ezeket az ajánlásokat Petru Gerghel, Iasi római katolikus megyéspüspöke sajátosan értelmezi: csak akkor engedélyezi a magyar mise bevezetését egy-egy gyülekezetben, ha meggyôzôdik arról, hogy a híveknek legkevesebb két százaléka nem beszéli a román nyelvet. |