Improvizáció a kanapén
Improvizáció a kanapén
Mikó István, Straub Dezső, Rátonyi Hajni, Nyertes
Zsuzsa, Benkő Péter. Már a szereposztás is magáért beszél. A Soproni Tavaszköszöntő
Fesztiválon a Pro Kultúrának köszönhetően Camoletti, Négyen a kanapén című
darabját Kalmár Tibor rendezésben szombat este nyolc órakor tekinthették
meg az érdeklődők a Liszt Ferenc Kulturális és Konferencia Központ Liszt
termében.
Első félelmem rögtön elillant, hiszen kellemes csalódást
okozott a zsöllyéről nyíló látvány. A pótszékről ugyanis a lehető legjobb
pozícióból kísérhettem figyelemmel egy férj és feleség válásának vígjátékba
öntött történetét. A címmel ellentétben a hangsúly a stilizált szobát,
valamint a díszletet is “kettészakító”, demarkációs vonalként is funkcionáló
zöld selyemcsíkra helyeződött. A szituáció már-már banális,
ám egy szombatesti
kikapcsolódáshoz tökéletes.
In medias res csöppentünk bele a kétes alakokat védő
jogász, Bernard (Straub Dezső) és fogász felesége, Jacqueline (Rátonyi
Hajni) végső fázisba jutott kapcsolatába. A vonallal kettéosztott nappaliban
egyikőjük a bal, míg a másik fél csak a jobb oldalon élhette mindennapjait,
ám a lakáj-fogorvosasszisztens, mellékállásban taxi “vállalat” tulajdonos
Victor (Mikó István) reszortjához tartozó konyha, és a fürdő továbbra is
közös maradt. Ez rövid ideig nem is okozott túl nagy gondot, ám amikor
a férj bejelenttette, újraházasodik egyik önmagát modellnek nevező kliensével,
Bubble-lal (Nyertes Zsuzsa), elszabadult a “pokol”.
Hirtelenjében a nej is kreált magának egy kérőt,
az X kategóriás darabokban szerepet vállaló Robert Burton – a név nem véletlen
- (Benkő Péter) személyében. A két megköttetendő házasság között csak annyi
különbség akadt, hogy Robert még nem tudott leendőbelije terveiről. Persze
a lavinát elindító Bernard sem tudta, valójában kire cseréli le Jacqelin-jét.
Nem kellett sokat várni mindenki megtudta. A fantázianevén kívül is amerikai
stílust vivő – fű, szex miegymás - Bubble mindennek volt nevezhető, csak
modellnek nem, amelyre ráerősített telefonbeszélgetéseivel, és a Roberttel
történt kis flörtölgetésével. Az egyre kényelmetlenebbé váló helyzetben
Bernard kezdeményezően lépett fel, amelyben nem kevés szerepe volt Victornak,
aki féltette jól pengető főállását. Persze a segítség nem tartozott az
önzetlenség kategóriába.
A darab elején említett Buickjából még hiányzott
egy tévé képernyőstül, egy hűtő, no meg az elmaradhatatlan telefonkihangosító,
amelyet ura mind megígért, ha a kényelmetlenné váló Robert a lehető leggyorsabban
elhúzza a csíkot. A két asszony is jól összemelegedett. A konzervatív életvitellel
nem vádolható modellke elcsábította Jacqeline-t egy kis renoválásra, majd
mindezt megfejelték egy kis füves partival Párizs leghíresebb marihuanás
füsttel telített diszkójában. Ezalatt a két férj is jól összebarátkozott,
amelyben elvitathatatlan szerepe volt hat üveg pezsgőnek. Ekkor erősödött
meg Bernardban az elhatározás, valahogy eltávolítja a betolakodó Burtont.
Victorra természetesen lehetett számítani, hiszen első lépésben egy kis
hashajtással próbálta jobb belátásra bírni a művész urat. Ám ennek alacsony
hatásfokát látva drasztikusabb lépésre ösztönözte munkaadóját. Ajánlata,
hogy Bernard homokosnak tettetve magát marja el Robertet a közönség soraiban
nagy tetszést váltott ki. A zseniális ötlet mégis fordítva sült el; se
telefon, se tévé, hát még a hűtő.
A megoldást mégis a hajnalban, este (?) betépve
hazaérkező exnej adta, Victor ötletének köszönhetően. A kedves lakáj kicsit
kompromittálta úrnőjét, amit megpillantva a házasság ötletétől nem túl
boldog Robert elment végérvényesen. Vagyis teljes volt a happy end.
Az első fél órában Mikó kivételével még mindenki
kereste a szerepét, ám szép lassan mind az öt művész belemelegedett a játékba.
És ebben nem kevés része volt a soproni Petőfi Színház exigazgatójának,
valamint a nagyérdeműnek. Ám a bemelegedés annyira jól sikerült, hogy Benkő
Péter többször is elnevetve magát. Mentségére legyen mondva kollégái is
alig bírták ki kuncogás nélkül Mikó játékát, amely feledtette az apróbb
bakikat. A poénokat előre tudni lehetett, sőt néha túlontúl késleltették
őket, ennek ellenére mindig hatottak a csurig megtelt Liszt terem közönségére.
Bár az első felvonás kissé hosszúra sikeredett,
a második pedig igen rövidkére, mégsem titulálható unalmasnak Camoletti
műve Kalmár felfogásában. A karakterekre a lehető legjobban sikerült kiválasztani
a színészeket, akik némi improvizációval és a szójátékokkal dobták fel
játékukat.
Egészében, egy nagyon vidám kis színdarab a Négyen
a kanapén, amelynek eljátszása nem okozott túl nagy gondot Mikóéknak –
lévén éppen Mikó az, aki a hátán vitte a színművet. Egy egyszeri
megtekintésre nagyon is alkalmas színdarabot köszönhetett meg szűnni nem
akaró tapsával szombat este a Liszt közönsége.
Stöckert
Dávid
|