Rovat: Lapszemle
2004. április 06., kedd 23:23
Lapszemle 2004. április 6.
Szabadka védelmet kér
Kasza József szabadkai sajtótájékoztatóján elmondta: nagyon meglepte,
hogy a miniszterelnök-helyettes nem tudott a sorozatos magyarellenes kilengésekről,
ám tájékozódása után elfogadta a VMSZ javaslatát, hogy a kormány mielőbb
hozzon létre egy szakemberekből álló csoportot, amely kidolgozná az erőszakhullám
elleni stratégiát. - (...) Erről beszélni kell, ezt nyilvánosság előtt
kell tárgyalni és keresni kell a nyilvánosság előtt a megoldást. Ugyanis
itt a két nép között megingott bizalom visszaállításáról van szó. A VMSZ
elnökét csütörtökön fogadja Vojiszlav Kostunica szerb kormányfő, akivel
ugyancsak a magyarellenes incidensekről tárgyalnak. Kasza József örömmel
értesült arról, hogy Kovács László magyar külügyminiszter ismételten beszélni
kíván a szerb kormányfővel a vajdasági magyarság helyzetéről. - (...) Tehát
már ez a telefonbeszélgetés eredményesebbé tenné kettőnk, illetve a két
delegáció beszélgetését, amire csütörtökön kerül sor. Vannak, akik azzal
vádolják Kasza Józsefet és a Vajdasági Magyar Szövetséget, hogy túlreagálja
a kisebbségellenes kilengéseket. A pártelnök azonban azt vallja, amíg csak
egyetlen, nemzeti türelmetlenségre valló falfirka is megjelenik, addig
ez minden vajdasági kisebbség problémájának tekinthető.
Arad: Szabadság-szobor talapzata www.dunatv.hu Kétnapi előkészület után sikerült 45 fokkal elfordítani az aradi Szabadság-emlékmű talapzatát, amelyen - a technikai nehézségek miatt - várhatóan április 25-én állítják fel a vértanúk emlékét idéző szoborcsoportot. A bonyolult műveletre azért volt szükség, mert a román kormány és az
RMDSZ megállapodása szerint a megbékélési parkban a románságot jelképező
diadalívnek és a Szabadság-szobornak egymással szemben kell állnia. A két
emlékmű elhelyezéséhez a Tűzoltó téren le kell bontani a csendőrség épületét
is. A Szabadság-szobor talapzatának elfordítása 40 ezer euróba került.
A munkálatot egy debreceni vállalat végezte el, mivel a régióban egyedüliként
rendelkezik a 360 tonna megemeléséhez szükséges óriásdarukkal és szakemberekkel.
Sok helybeli figyelte érdeklődéssel az eseményt, amelyet néhány egy rövid
ideig tartó incidens zavart meg. Egy román lakos, tiltakozása jeléül az
aládúcolt talapzat alá feküdt, de néhány perc múlva lemondott kamikáze
akciójáról.
A passió a lelkiismeret felkavarása Nagybetűs művészet Maia Morgenstern A passióról Népszabadság • Szerző: Csákvári Géza /Szűz Mária szerepét mint a gyermekéért aggódó anyát közelítette meg (kép: Móricz Simon) / Nagybetűs művészetnek, nem pedig antiszemita alkotásnak tartja a nagy
vitát kiváltó Mel Gibson-mozit, A passió című filmet a zsidó származású
román színésznő Maia Morgenstern. A Szűz Máriát alakító művésznő ezzel
mintegy protestál azokkal a külföldi és hazai vélekedésekkel szemben, amelyek
szerint a rendező elővette a „zsidó mint istengyilkos nép” formulát – derült
ki a forgalmazó Budapest Film sajtótájékoztatóján.
Több vallási témát érintő újságírói kérdésre, mint például, hogy átérezte-e Jézus isteni mivoltát, ami a kereszténység alaptétele, a színésznő azt válaszolta, hogy nincs olyan konkrét mértékegység, amivel az isteni jelenlétet meg lehetne határozni. Véleménye szerint az isteni tulajdonságok – mint például a megbocsátás – mindenkiben jelen van. A passió éppen ezért univerzális film, olyan alapvető szociológiai, politikai és filozófiai kérdésekről van benne szó, amelyek minden egyes emberhez szólnak vallási vagy faji megkülönböztetés nélkül – és a szeretetet és a toleranciát hirdeti. Morgenstern ezzel kapcsolatosan megjegyezte, hogy például az alkotó stábban számos különböző vallást képviselő szakemberek dolgoztak. Ezért sem érti a színésznő azokat a véleményeket, amelyek párhuzamot véltek felfedezni A passió premierjének időpontja és a holokauszt hatvanadik évfordulója között, ugyanis az emberek szerinte nem csupán az évfordulókon emlékeznek a tragédiákra, hanem folyamatosan mindennap. A színésznő hangsúlyozta, nem akar, és soha nem is akart vallási vitákba bonyolódni, ő csupán mint színész tud véleményt mondani. Mária szerepe nem több neki egy szimbolikus szerepnél, élete legfontosabb munkájának tartja. Mint mondta, a figurát mint a gyermekéért aggódó anyát közelítette meg. Külön pikantéria, hogy a színésznő Isadora nevű harmadik gyermekével volt terhes, és ezt senkinek sem mondta el – egyedül a Jézust alakító James Caviezel tudott a dologról. – A passió nem igazán a szavak filmje, a szereplők sokszor tekintetekkel, mozdulatokkal kommunikálnak. Minden jelenetnek van egy zenei ritmusa – mondja Morgenstern. – Talán éppen azért döntött úgy a rendező Mel Gibson, hogy a szereplők eredeti arámi nyelven beszéljenek, mivel az rendkívül dallamos. A zene nyelve pedig univerzális. A színésznő egyébként olyan jól megtanulta a nyelvet, hogy több jelenetben még improvizált is. Érdekes párhuzam, hogy a forgatás első napjaiban például anyanyelvi különbségek miatt nehezen értették meg egymást Mel Gibsonnal. Később viszont már gesztusokból, pillantásokból felfogták, mit akar a másik, csakúgy mint a figurák a filmben. Felvetésünkre, miszerint a „nagybetűs művészethez” mindenképpen szükség volt-e ahhoz a képi brutalitáshoz, ami A passióban látható, Morgenstern egyértelmű igennel válaszolt. Ahogy fogalmaz, ma már sajnos csak ezzel az eszközzel lehet felrázni az emberek lelkiismeretét, hogy egy kicsit magukba tekintsenek. Sőt, A passió képkockái szinte esti mesének tűnnek azokhoz a mai valóságot ábrázoló felvételekhez képest, amelyek mostanság a televízióban láthatóak. A művésznő szerint a filmben mindemellett ott a szeretet és a megbocsátás is: rajtunk áll, hogy emberek maradunk-e vagy sem. Az eseményen az is kiderült, hogy először vett részt A passió című nyilvános
vetítésén Maia Morgenstern vasárnap este a Corvin moziban. A színésznő
ezért világpremiernek minősítette a budapesti vetítést. Ezzel kapcsolatosan
lapunknak úgy fogalmazott, hogy végtelenül örült a Budapest Film ötlenének,
mivel a művet folyamatosan ért, előítéletektől fűtött támadások szinte
teljesen megfosztották a stábot az alkotás örömétől.
Maia Morgenstern pályafutásának koronája a Mária-szerep 2004. április 6. 10:35 www.mno.hu A passió bemutatása előtt olyan ellenséges légkört, publicitást teremtettek az Egyesült Államokban, hogy Maia Morgenstern úgy érzte magát, mintha a spanyol inkvízió törvényszéke előtt állna, támadóik úgy viselkedtek velük, mint a vallatók a középkori perekben – olvasható a színésznő Magyar Nemzetnek adott interjújában. Maia Morgenstern nem érzett pozitív sokkot, hogy európai színésznőként egyszer csak Hollywoodban találta magát. Egyrészt, mert a film nagy részét Európában forgatták, másrészt a forgatások ideje alatt nem is volt ideje azon tűnődni, mit is jelent számára egy hollywoodi filmben szerepelni – olvasható a művésznő Magyar Nemzetnek adott interjújában. Maia Morgenstern szimbolikus értelemben is eddigi pályafutása megkoronázásának tekinti A passió című film Mária szerepét. A színésznő hozzátette, sok olyan szereppel találkozott eddig, amelyek nagy elégtétellel töltötték el, és amelyek a szívéhez nőttek. Itt említette meg Szász János A Wittman-fiúk című filmjének anya-szerepét, vagy Bocsárdi László rendezésében a Gertrudis című darabot, amelyet azért tekintett nagy kihívásnak, mert megkísérelt benne magyarul játszani. Maia Morgenstern megítélése szerint A passió célja a lelkiismeret felébresztése volt. A lelkiismeret felkavarása, mert Gibson alkotásának rengeteg párhuzama lelhető fel napjainkban. A színésznő úgy véli, a filmben foglaltakkal mindenki felismerheti életében, környezetében a hasonlóságokat. A filmbéli cselekményekben és az emberiséghez intézett üzenetében mindenki felismerheti magát, hiszen a világon mindenütt vannak konfliktusok vagy háborúk. A filmnek kifejezetten politikai és társadalmi üzenete van, méghozzá felkavaróan intenzív, mert sok elnyomott és leigázott nép szenved ma is a zsarnoki uralom alatt, ahogyan Jézus korában a zsidók a római császárság nyűgében – mondta Maia Morgenstern, utalva arra, mennyire ki vannak téve ezek a nemzetek a manipulációnak felelőtlen és korrupt vezetőik miatt, akik tragédiába sodorják őket, akárcsak annak idején. Mint a színésznő elmondta, azok, akik végigszenvedték Ceausescu zsarnoki rendszerének vagy a magyarországi diktatúrának lélekdeformáló manipulációit, pontosan tudják, miről beszél. Maia Morgenstern ugyanakkor úgy véli, A passió semmivel sem brutálisabb, erőszakosabb, mint a tévéhíradó. Szerinte ez a film párbeszédet is kezdeményez, a lelkiismeretre apellál, beszéljünk, gondolkodjunk közösen minderről. A színésznő a Magyar Nemzetnek azt is elmesélte, hogy előítéletek, politikai-ideológiai alapon indult. Arra a felvetésre, miszerint sokan azért bírálták a filmet, mert hiányzik
belőle a korlátlan szeretet hirdetése, Maia Morgenstern úgy válaszolt:
A passió nem dokumentumfilm, nem vallási szeminárium, hanem művészi alkotás,
ami bevallottan egy meghatározott témát taglal. Mel Gibsont az áldozathozatal
érdekelte. A színésznő soha nem érezte, hogy a rendező az antiszemitizmus
irányába terelte volna a filmet. Mint mondja, ő nem bibliaszakértő, a téma
egyetemes, a szerepe pedig annál inkább, hiszen az anyai szeretet univerzális.
Nincs különbség etnikumok, fehér és színes bőrűek között. Az anya szerep
pedig isteni vétetésű. Az emberiség ezt érintetlenül megőrizte, minden
egyéb természetes fogódzót, ami örök, szilárd, elvesztette – mondta a művésznő.
Szívélyes látogatás II. Erzsébet az antant százéves évfordulóján www.mno.hu Hegyesi Gabriella
A brit-francia „szívélyes megállapodás”, az „Entente cordiale” megkötésének
századik évfordulóját ünnepli a brit birodalom és a Francia Köztársaság
Párizsban. II. Erzsébet angol királynő és kísérete tegnap érkezett a francia
fővárosba az Eurostar expresszel. „Franciaország az egyetlen ország, amelynek
négy alkalommal nyílt módja fogadni az angol uralkodót” – hangsúlyozta
a brit királyi család Párizshoz fűződő különleges kapcsolatát a Buckingham
Palota. 47 évvel ezelőtti első franciaországi látogatása óta 1972-ben és
1992-ben lépett gall földre II. Erzsébet. „Azt szeretnénk, hogy a két nép
alaposabban megismerje egymást, és hogy a La Manche csatorna mindkét partján
elfelejtsék végre a sztereotípiákat” – mondta nemrégiben Jack Straw brit
külügyminiszter. A brit uralkodó óhaja ugyanez, olyannyira, hogy háromnapos
francia tartózkodása alatt – a biztonsági problémák ellenére – igyekszik
minél közvetlenebb jelleget adni a vizitnek, és minél többet találkozni
a „néppel”. Tegnap például nyitott kocsin hajtott végig a Champs-Élysées-n,
miután a Concorde téren – „ahol a francia királyi ház több tagját lefejezték”,
jegyezte meg a Sunday Telegraph vasárnapi száma – fogadta őt Jacques Chirac
köztársasági elnök, ma pedig Párizs polgármestere, Bertrand Delanoë kíséretében
nézett várost gyalogszerrel. „Őfelsége valami különlegesen eredeti dolgot
kívánt látni; mi úgy gondoltuk, hogy megmutatjuk neki a Montorgueil utcai
piacot. Ő örömmel elfogadta a javaslatot” – mondta Pierre Schapira, a polgármester
nemzetközi ügyekért felelős helyettese. A nap hátralévő részében az uralkodó
ellátogat a Saint-Eustache templomba és a Louvres-ba is, és részt vesz
a Nemzetgyűlés és a Szenátus által a tiszteletére rendezett fogadáson a
Luxemburg Palotában. Szerdán Philippe Douste-Blazy, a Raffarin-kormány
új minisztere, Toulouse polgármestere fogadja őt a dél-franciaországi városban.
A bikák végleg legyőzték a barcelonai matadorokat www.magyarhilap.hu Barcelona döntött: tiltani fogja a bikaviadalokat, azok után, hogy állatvédő szervezetek erőteljes fellépést sürgettek. Közel negyedmillióan írták alá azt a petíciót, mely a bikaviadal megszüntetését célozza Katalónia tartományban. A regionális kormányzatnak ezt követően el kell fogadnia a tiltó javaslatot. Spanyolországban hasonló határozat eleddig nem született. A sport támogatói azzal fenyegetőztek, hogy az utcán fognak tüntetni a tervezet ellen. A tancsátagok titkos szavazásán 21 támogató és 15 ellenző voks, valamint két tartózkodás mellett a többség elfogadta a tiltást. Évente körülbelül 100 bikát öltek le Barcelona egyetlen arénájában,
a La Monumentalban, melyet mamár többnyire kíváncsi turisták látogattak.
BBC
|